Wykłady.doc

(125 KB) Pobierz
16

16.02.2011

 

Spis treści przedmiotu:

1.       Podstawowe pojęcia związane z procesami planowania przestrzennego, polityką przestrzenną i zagospodarowaniem przestrzennym.

2.       Istota, rodzaje i cechy przestrzeni w gospodarce przestrzennej.

3.       Ewolucja podstawowych teorii gospodarki przestrzennej:

a.       Teorie lokalizacyjne

b.       Teorie ośrodków centralnych i jej modyfikacje

c.        Teorie rozwoju terytorialnego

4.       Plany rozwoju kształtowania systemów społeczno-gospodarczych.

5.       Problemy zagospodarowania przestrzennego w skali krajowej; uwarunkowania międzynarodowe.

6.       Problemy regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego.

7.       Zagospodarowanie przestrzenne jako element polityki regionalnej.

8.       Planowanie strategiczne a cele polityki regionalnej i lokalnej w zakresie kształtowania przestrzeni.

9.       Polityka zagospodarowania przestrzennego jako element polityki regionalnej UE.

10.    Planowanie miejscowe, lokalny wymiar zagospodarowania przestrzennego:

a.       Obszary wiejskie i miejskie jako przedmiot zagospodarowania przestrzennego

b.       Metody opracowania planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego

c.        Miejscowe planowanie przestrzenne jako element funkcjonowania samorządów lokalnych.

11.    Zagospodarowanie przestrzenne jako forma rozwiązania konfliktów w przestrzeni.

 

 

23.02.2011

 

POJĘCIE PRZESTRZENI:

Ø       tą część przestrzeni geograficznej, na której człowiek żyje o prowadzi stale (ekumena) lub okresowo (subekumena) swą działalność produkcyjną, usługową, konsumpcyjną i społeczną określamy mianem przestrzeni ekonomicznej

Ø       w obrębie przestrzeni ekonomicznej rozmieszczone są wszystkie osiedla ludzkie, wszelka działalność produkcyjna oraz usługowa człowieka

Ø       działalność ta może mieć różne formy przestrzenne, może to być działalność punktowa (zakłady przemysłowe), liniowa (transport) lub powierzchniowa (uprawy rolne).

 

Anekumena – tereny niedostępne dla człowieka; brak działalności i wykorzystania przestrzeni.

 

Cechy działalności:

Ø       działalność punktowa – może występować w formie wyizolowanej, tworzyć pewne zgrupowania punktów jednorodnych lub asocjacje różnorodnych rodzajów działalności człowieka

Ø       działalność liniowa – cechuje się tendencją do wykształcania się układów sieciowych lub wiązek różnych rodzajów działalności liniowej, np. do drogi asfaltowej równolegle biegnie linia klejowa i kilka linii przesyłowych

Ø       działalność powierzchniowa – charakteryzuje się na ogół zwartością występowania, choć może także przybierać formę ciągłą i występować w postaci rozrzuconych wysp (enklaw).

 

Struktura przestrzenna:

Ø       rozmieszczenie działalności człowieka w przestrzeni tworzy różne historycznie ukształtowane i fizjograficznie oraz przyrodniczo uwarunkowane układy o określonej strukturze przestrzennej

Ø       to realnie istniejące, rozmieszczone w pewien uporządkowany sposób, układy jednostek gospodarczych (produkcyjnych i nieprodukcyjnych) lub społecznych wraz z różnorodnymi powiązaniami ekonomiczno-przestrzennymi zachodzącymi w zbiorze jednostek tworzących te układy.

 

Struktura przestrzenna gospodarki:

Ø       jest to skomplikowany układ lokalizacji i powiązań działalności człowieka

Ø       struktura ta przybiera bardzo często kształt pasmowo-węzłowy, przy czym węzły stanowią większe skupiska ludności i działalności produkcyjnej i nieprodukcyjnej, a pasma wiązki dróg i linii komunikacyjnych (infrastruktura techniczna).

 

 

 

Strefy środowiska człowieka:

Ø       stopień rozwoju przestrzeni ekonomicznej jest niejednorodny, a występujące w procesie rozwoju tendencje do koncentracji i rozprzestrzeniania się sprawiają, że można wyróżnić w jej obrębie jakościowo różne sfery środowiska człowieka

Ø       stały wzrost koncentracji działalności ekonomicznej i społecznej obserwuje się na obszarach już intensywnie zagospodarowanych, a także postępujący proces rozszerzania się tych obszarów

 

I strefa – Aglomeracje i centra miejsko-przemysłowe – gęstość zaludnienia ponad 600 os/km2

II strefa – Strefa intensywnej działalności produkcyjnej i pozaprodukcyjnej (usługowa) – gęstość zaludnienia ponad 100 0s/km2

III strefa – Strefa przyrodnicza, potencjalne zasoby i walory środowiska geograficznego – gęstość zaludnienia poniżej 1 os/km2 (ekstensywna działalność produkcyjna, obszar rekreacji, turystyki).

 

 

Ład przestrzenny:

Ø       rozmieszczenie różnych form działalności gospodarczej i społecznej człowieka w przestrzeni nie jest przypadkowe

Ø       prawidłowo funkcjonująca gospodarka powinna mieć odpowiednią dla osiągniętego poziomu rozwoju i realizowanych celów organizację przestrzenną

Ø       organizacja przestrzenna dotyczy rozmieszczenia elementów gospodarczych, technicznych i społecznych w przestrzeni, Ch wzajemnych powiązań i zależności oraz relacji ze środowiskiem przyrodniczym.

 

Konieczność zachowania ładu przestrzennego wyniki z:

Ø       funkcjonalności w rozmieszczeniu elementów gospodarczych i społecznych

Ø       przestrzennej czytelności (jasności) rozmieszczenia elementów gospodarki

Ø       walorów środowiska przyrodniczego, jego zdolności do utrzymania równowagi wewnętrznej

Ø       optymalizacji pomieszczeń osób, towarów, środków pieniężnych i informacji w przestrzeni.

 

Brak ładu przestrzennego prowadzi do pojawienia się konfliktów przestrzennych tj:

Ø       konkurencji o miejsca lokalizacji

Ø       nadmiernego i bezładnego zagospodarowania przestrzeni

Ø       nieefektywnego jej wykorzystania

Ø       blokowania realizacji różnych zadań ekonomicznych i społecznych

Ø       dewastowania przestrzeni i zasobów środowiska geograficznego.

 

 

 

(notatki – ćwiczenia)

 

Lokalizacja usług (placówek usługowych) jest trwałym elementem zagospodarowania przestrzeni, trudnym do zmiany w krótkim czasie, związanym ze znacznym ryzykiem i wysokimi nakładami:

Ø       lokalizacja ogólna – wyznacza liczbę placówek usługowych w danej przestrzeni

Ø       lokalizacja szczegółowa – wyznacza konkretne miejsce w przestrzeni danej branżowo określonej placówki usługowej (umiejscowienie na danej działce gruntu).

 

Zasady lokalizacji usług:

Ø       zasady koncentracji obiektów usługowych na danym terenie – polega na grupowaniu ich w przestrzeni w różnych formach

Ø       zasady dostępności – polega na takim rozmieszczeniu placówek usługowych, aby zapewnić optymalną dostępność jak największej grupie ludności; optymalna dostępność polega na różnicowaniu strategii dystrybucji w zależności od rodzaju zaspokajania potrzeb nabywców

Ø       zasada hierarchicznej lokalizacji placówek usługowych, odpowiadająca strukturze terenów osiedleńczych.

 

Uwarunkowania lokalizacji ogólnej usług:

Ø       czynniki związane z wyborem rynku docelowego: liczba i koncentracja potencjalnych nabywców, ich przestrzenne rozmieszczenie, siła nabywcza, preferencje nabywców, mobilność

Ø       czynniki finansowe: ceny gruntu, koszty budowy i modernizacji jednostki usługowej

Ø       czynniki wynikające z założeń planowania przestrzennego i polityki władz samorządowych dotyczących tendencji rozwojowych infrastruktury terenu, w tym przyszły stan dróg i komunikacji

Ø       czynniki związane z przedsiębiorstwem: zasoby materialne, personalne, doświadczenie, pozycja rynkowa, przyjęta koncepcja oferowania usług, planowe strategie cenowe

Ø       czynniki związane z natężeniem konkurencji, nasycenie obszaru placówkami usługowymi.

 

Uwarunkowania lokalizacji szczegółowej usług:

a)       demograficzne:

Ø       liczba ludności

Ø       gęstość zaludnienia

Ø       zróżnicowanie ludności wg płci i wieku

Ø       liczba wielkości gospodarstw domowych

b)       ekonomiczne

Ø       poziom i dynamika wzrostu dochodów nabywczych

Ø       popyt potencjalny i efektywny

Ø       styl życia, modele konsumpcji

Ø       stabilność ekonomiczna regionu

Ø       stopa bezrobocia

c)       finansowe

Ø       ceny gruntów i nieruchomości

Ø       koszty leasingu, wykupu, koncesji

Ø       koszty budowy i modernizacji obiektów usługowych

Ø       koszty ochrony jednostki handlowej

d)       urbanistyczne

Ø       wielkość jednostki osadniczej

Ø       plany przestrzennego zagospodarowania terenu

Ø       rodzaj zabudowy (gęstość, wiek, styl)

e)       transportowe

Ø       poziom i dynamika rozwoju transportu publicznego

Ø       stopień zmotoryzowania segmentu docelowych nabywców

Ø       dogodna lokalizacja i dostępność parkingów

Ø       dostępność środków transportu dla dostawców i personelu

f)         związane z konkurencją

Ø       natężenie konkurencji bezpośredniej i pośredniej

Ø       szanse i zagrożenia wynikające z lokalizacji obok renomowanego konkurenta

Ø       strategie stosowane przez lokalnych konkurentów.

 

Inne czynniki lokalizacji usług:

Ø       środowiskowe – jakość gleb, klimat, stosunki wodne, ukształtowanie terenu, jakość środowiska

Ø       osadnicze – zasoby pracy, urbanizacja, kwalifikacje, płace, tendencje aglomeracyjne i deglomeracyjne, rynki zbytu

Ø       związane z preferencjami usługodawcy – wielkość kapitału, stan dotychczasowego zainwestowania, podatki, dostępność kredytów, obecność potencjalnych kooperantów

Ø       pozostałe polityka państwa, sprawność administracyjna, uwarunkowania międzynarodowe, obronność kraju, atmosfera społeczna.

 

Bariery lokalizacji usług:

Ø       ekologiczne – potrzeba ochrony przyrody i środowiska

Ø       infrastrukturalne – świadoma polityka państwa (podatki, opłaty, ceny, normy prawne)

Ø       demograficzne – niedostatek zasobów pracy, zbyt mały rynek zbytu

 

 

 

 

 

 

 

02.03.2011

 

Ład przestrzenny jest podstawową zasadą gospodarki przestrzennej, zapisaną w Ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Ład oznacza uporządkowanie określonych elementów.

Ład ma charakter dynamiczny, może się zmieniać i zmienia się zarówno w kierunku jego dopełnienia, poprawy czy przywracania, jaki i w kierunku nieładu, nieporządku lub chaosu.

Ład przestrzenny jest tym stanem uporządkowania obiektów materialnych w przestrzeni (na konkretnym obszarze), który jest wynikiem tych działań.

 

Ładu poszukiwać należy w środowisku życia człowieka, ład panuje w przyrodzie.

Ład jest świadomie i celowo tworzony, względnie zaprowadzony, aby środowisko życia było bardziej dostosowane do potrzeb i wymagań człowieka.

Ład przestrzenny jest porządkiem przestrzennym, który uwzględnia i odwzorowuje prawidłowości działania społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania przyrody.

Ład przestrzenny jest porządkiem, który bada się i ocenia z punktu widzenia właściwości struktury, która porządek tworzy oraz jej funkcjonalności czy funkcjonowania.

 

Ład przestrzenny – nadrzędny cel gospodarki przestrzennej

 

 

 

 

 

 

ŁAD PRZESTRZENNY JAKO:

SPECYFIKA POJMOWANIA ŁADU PRZESTRZENNEGO:

1. Nadrzędny cel gospodarki przestrzennej

Celem gospodarki przestrzennej jest uzyskanie określonej struktury przestrzennej.

2. Organizacja przestrzenna terytorialnego systemu społecznego

Ładem jest organizacja przestrzenna terytorialnego systemu społecznego spełniającego kryteria racjonalności ogólnospołecznej.

3. Interes społeczny

Uzyskanie ładu przestrzennego leży w interesie społeczności lokalnych.

4. Wartość

Uzyskanie (osiągnięcie) ładu przestrzennego wychodzi poza interes jednostki

i grupy społecznej, w skład której wchodzi jednostka.

5. Dobro wspólne

Zgłoś jeśli naruszono regulamin