WYKŁAD Z TOB 07.05.2008.doc

(477 KB) Pobierz
WYKŁAD Z TOB 02
WYKŁAD Z TOB  07.05.2008r

(cd)

PAKIETOWA JEDNOSTKA ŁADUNKOWA

Jest uformowana z zastosowaniem min zaangażowania środków technicznych i zawiera kilka lub więcej sztuk często długich elementów (np. rury, el. prętowe, el. płaskie), złączonych ze sobą oraz z podkładkami, które zapewniają przestrzeń do wprowadzenia zawiesia.

(urządzenie (materiał) do uformowania jednostki ładunkowej zazwyczaj nie wraca => zazwyczaj daje się tylko podkłady)

Ma być możliwość piętrzenia w 4 warstwach, ma być forma prostopadłościenna, wymiar podstawy > wysokości.

 

Na ogół w pakietach dostarczana jest tarcica. Podkład powinien mieć światło min 100mm. Z jednej strony materiał ma być wyrównany (łatwiej kontrolować długość)

Zaleca się wysokości (t.j. w paletach) 970, 485mm itd.

Szer pakietu na ogół 1200mm (1000, 800); dług X – 10m.

Pakiety tarcicy mają masy na ogół >2T (>4T) a zalecana masa to 1T

 

Stal w prętach / kręgach:

-         



w kręgach – do f8, f6, masy kręgów 300-1000kg.

Kręgi są zestawiane w wiązki à 1 wiązka 3-5T.



Nie wolno kręgu toczyć przy rozwijaniu à można przesuwać

-          pręty – dług 6-12m, masa wiązki 3-5T

 

KONTENERY

Wymiary: np.              oznaczenie                            dług [m]              szer [m]              wys[m]              max masa brutto [T]

                            1A                                          12,192                            2,438                            2,438                            30,48

                            1B                                          9,125                            -||-                            -||-                            25

                            1C                                          6,058                            -||-                            -||-                            20

Między kontenerami jest 76 cm luzu.

 

Typowe kontenery               à z boku ma zaczepy do mocowania ładunku

                                          à ładunek stabilizujemy poduszkami powietrznymi

Kontenery bodowlane à np. dla mat. sypkich => leje zsypowe

                                                                                        => często stosuje się kontenery połówkowe



                                          à do mat. sproszkowanych => funkcjonuje tak jak pojemnik w cementowozie

 

ROZŁADUNEK

-          żurawik

Ramie podawania 6-27m; masy 3T – 6T(typowe) - >20T

 

-          wózki

ð     wózek ręczny (wózek podnośnikowy)



masa 100kg (lekki); wys podnoszenia >10cm (max do 60cm), rolki stalowe szer 10cm, średnica 80mm

Są też wózki mechaniczne

 

 

ð     wózki z nakładkami wideł

masy udźwigu 1-2,5T; wys podnoszenia 2-3m (max 5-6m)

ð     wózki typu Retrak

to wózki jezdne z zaczepami widłowymi.

Wys podnoszenia do 12m (wyżej niż z wózki z nakładkami). Muszą mieć ~30cm miejsca między poszczeg. ładunkami. 1 koło (tylne) jest napędowe i skrętne +/- 90o.

              Na budowie mają zastosowanie wózki:

ð     wózki z przeciwciężarem

podwozie terenowe, masa wózka 2-3X masa przenoszona, skrętność kół tylnich.

Masa udźwigu 3-7T; wys podnoszenia 5,5-6,5m.



To wózki spalinowe niskoprężne (na propan-butan) lub akumulatorowe. Prędkość do 20km/h.

Przy podnoszeniu kolumna jest przechylana do tyłu (w kier wózka).

 

Podsumowanie:

Pojazdy systemowe – podnoszenie do 15m

W wyższych magazynach (wys >50m) => zawiesia

 

ð    

wózki podnośnikowe do transportu dalekiego

do środka transportowego dołączony jest wózek na podwoziu terenowym.

Masa udźwigu ~o10% większa niż masa wózka; skrętność tylnego koła; wys podnoszenia 2,5-3,5m. Masa udźwigu 2-2,5T, masa wózka 1,8-2,3T; moc 20-50kW

 

(chyba cd kontenerów)

KONTENER – to skrzynia samonośna

Podnoszenie na:

-          zawiesiach cięgnowych (pod warunkiem że między cięgnem a jego rzutem jest ~60cm => sztywność przestrzenna)

-         

na zawiesiach belkowych

Zaczepy – zaczepy motylkowe

 

 

Kontenery od spodu mają gniazda => dostosowane do rozładunku wózkami widłowymi

Typowym urządzeniem do rozładunku kontenera na budowie jest żurawik

 

TRANSPORT SAMOCHODOWY W BUDOWNICTWIE

Transport samochodowy:

-          daleki >X00kM

-          bliski

TRANSPORT DALEKI

Najczęściej:

-          samochody sztywne (pojedyncze)

-          samochody z przyczepami

-          samochody z naczepami (najczęściej)



Ładunek 24-27T; obj ładunku ~50-100m3. Masa całkowita zespołu 42T à 8T na oś => są to zestawy 5 osiowe.

Moc 200-500kW, napęd na 1 oś

Rozładunek: (ściągana jest opończa)

-          dostęp z 1 i drugiej strony

-          lub żurawikiem z góry

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin