(cd)
PAKIETOWA JEDNOSTKA ŁADUNKOWA
Jest uformowana z zastosowaniem min zaangażowania środków technicznych i zawiera kilka lub więcej sztuk często długich elementów (np. rury, el. prętowe, el. płaskie), złączonych ze sobą oraz z podkładkami, które zapewniają przestrzeń do wprowadzenia zawiesia.
(urządzenie (materiał) do uformowania jednostki ładunkowej zazwyczaj nie wraca => zazwyczaj daje się tylko podkłady)
Ma być możliwość piętrzenia w 4 warstwach, ma być forma prostopadłościenna, wymiar podstawy > wysokości.
Na ogół w pakietach dostarczana jest tarcica. Podkład powinien mieć światło min 100mm. Z jednej strony materiał ma być wyrównany (łatwiej kontrolować długość)
Zaleca się wysokości (t.j. w paletach) 970, 485mm itd.
Szer pakietu na ogół 1200mm (1000, 800); dług X – 10m.
Pakiety tarcicy mają masy na ogół >2T (>4T) a zalecana masa to 1T
Stal w prętach / kręgach:
- w kręgach – do f8, f6, masy kręgów 300-1000kg.
Kręgi są zestawiane w wiązki à 1 wiązka 3-5T.
Nie wolno kręgu toczyć przy rozwijaniu à można przesuwać
- pręty – dług 6-12m, masa wiązki 3-5T
KONTENERY
Wymiary: np. oznaczenie dług [m] szer [m] wys[m] max masa brutto [T]
1A 12,192 2,438 2,438 30,48
1B 9,125 -||- -||- 25
1C 6,058 -||- -||- 20
Między kontenerami jest 76 cm luzu.
Typowe kontenery à z boku ma zaczepy do mocowania ładunku
à ładunek stabilizujemy poduszkami powietrznymi
Kontenery bodowlane à np. dla mat. sypkich => leje zsypowe
=> często stosuje się kontenery połówkowe
à do mat. sproszkowanych => funkcjonuje tak jak pojemnik w cementowozie
ROZŁADUNEK
- żurawik
Ramie podawania 6-27m; masy 3T – 6T(typowe) - >20T
- wózki
ð wózek ręczny (wózek podnośnikowy)
masa 100kg (lekki); wys podnoszenia >10cm (max do 60cm), rolki stalowe szer 10cm, średnica 80mm
Są też wózki mechaniczne
ð wózki z nakładkami wideł
masy udźwigu 1-2,5T; wys podnoszenia 2-3m (max 5-6m)
ð wózki typu Retrak
to wózki jezdne z zaczepami widłowymi.
Wys podnoszenia do 12m (wyżej niż z wózki z nakładkami). Muszą mieć ~30cm miejsca między poszczeg. ładunkami. 1 koło (tylne) jest napędowe i skrętne +/- 90o.
Na budowie mają zastosowanie wózki:
ð wózki z przeciwciężarem
podwozie terenowe, masa wózka 2-3X masa przenoszona, skrętność kół tylnich.
Masa udźwigu 3-7T; wys podnoszenia 5,5-6,5m.
To wózki spalinowe niskoprężne (na propan-butan) lub akumulatorowe. Prędkość do 20km/h.
Przy podnoszeniu kolumna jest przechylana do tyłu (w kier wózka).
Podsumowanie:
Pojazdy systemowe – podnoszenie do 15m
W wyższych magazynach (wys >50m) => zawiesia
ð wózki podnośnikowe do transportu dalekiego
do środka transportowego dołączony jest wózek na podwoziu terenowym.
Masa udźwigu ~o10% większa niż masa wózka; skrętność tylnego koła; wys podnoszenia 2,5-3,5m. Masa udźwigu 2-2,5T, masa wózka 1,8-2,3T; moc 20-50kW
(chyba cd kontenerów)
KONTENER – to skrzynia samonośna
Podnoszenie na:
- zawiesiach cięgnowych (pod warunkiem że między cięgnem a jego rzutem jest ~60cm => sztywność przestrzenna)
- na zawiesiach belkowych
Zaczepy – zaczepy motylkowe
Kontenery od spodu mają gniazda => dostosowane do rozładunku wózkami widłowymi
Typowym urządzeniem do rozładunku kontenera na budowie jest żurawik
TRANSPORT SAMOCHODOWY W BUDOWNICTWIE
Transport samochodowy:
- daleki >X00kM
- bliski
TRANSPORT DALEKI
Najczęściej:
- samochody sztywne (pojedyncze)
- samochody z przyczepami
- samochody z naczepami (najczęściej)
Ładunek 24-27T; obj ładunku ~50-100m3. Masa całkowita zespołu 42T à 8T na oś => są to zestawy 5 osiowe.
Moc 200-500kW, napęd na 1 oś
Rozładunek: (ściągana jest opończa)
- dostęp z 1 i drugiej strony
- lub żurawikiem z góry
2
comandovermelho