drewno (1).pdf

(121 KB) Pobierz
ŚK10\(1\)_54-63.pdf
MAKIETA
Budynki, budowle, obiekty
i detale drewniane na makiecie
W minionych latach drewno było jednym zpodstawowych materiałów
budowlanych,stosowanychwbudownictwiekolejowym.Niektórekraje
słyną zzachowanych do dzisiaj potężnych, drewnianych mostów kole
jowychiwspaniałychbudynkówdworcowychokonstrukcjidrewnianej.
Naterenienaszegokrajuzastosowaniedrewnawiążesięraczejzobiek
tami tymczasowymi, prowizorycznymi lub zokreślonymi elementami
budynków ibudowli, takimi jak np. więźba dachowa. Natomiast wiele
elementówdrewnianych:ogrodzeń,parkanów,słupów,wiat,szopiprzy
budówek nadaje otoczeniu typowo polskiego charakteru. Sposoby od
tworzeniakonstrukcjidrewnianychwminiaturzepostaramsięprzybliżyć
czytelnikommodelarzomwtymiwkolejnychnumerachŚK.
Fot. 1. Kawałki forniru oróżnej grubości ibarwie.
Materiały
Najpierwpowinniśmyodpowiedziećnapyta
nie: co najlepiej będzie imitowało drewno
wskali 1:87, 1:120, czy też 1:160. Odpo
wiedź wydaje się banalnie prosta: drewno
najlepiej wygląda, gdy jest wykonane z...
prawdziwegodrewna.Wtymprzypadkujest
to prawda (chociaż wmodelarstwie różnie
bywa,gdyżnp.wodęnamakieciebardzoźle
imitujeprawdziwawoda).Chcącwykonywać
budynki, budowle lub inne obiekty, bądź tyl
kopewnedetale,któreworyginalezrobione
są zdrewna, powinniśmy przygotować kilka
podstawowych „półfabrykatów”.
Wszelkiego rodzaju belki ikrawędziaki
można wykonać zlistewek. Wsklepach mo
delarskich dostępne są stosunkowo tanie,
sosnowelistewkiowymiarachod2x2mm.
Na początek proponuję zakup najcieńszych
listewek, czyli tych oprzekroju 2 x 2 mm,
2x3mmi3x3mm.Wartowtymmiejscu
zauważyć, że listewka 3 x 3 mm będzie
wwielkości H0 dość potężną belką wwy
miarach26x26cm(!),zaśnajcieńszazdo
stępnych (2 x 2 mm), to również pokaźnych
rozmiarów krawędziak: 17 x 17 cm. Krótkie
krawędziaki niektórzy modelarze wykonują
zzapałek.Odradzamjednakstosowaniatego
materiału, gdyż przekrój zapałek jest najczę
ściejrombem,aniekwadratem,zaśpodczas
szlifowaniazapałkimajątendencjędo„gubie
nia”krawędziiprzynieumiejętnymprowadze
niu pilnika zamieniają przekrój na trapezowy
lubtrójkątny.Krawędziakizzapałekmająjed
nak dużą zaletę: są bardzo tanie idlatego
wielumodelarzychętniewykorzystujejepod
czas pierwszych prób budowy drewnianych
elementów na makiecie.
Drugimpodstawowymmateriałemwbu
downictwie drewnianym są deski. Do ich
wykonaniaposłużynamfornir,czylidrewnia
na okleina, którą stosują stolarze np. do wy
kańczania powierzchni mebli. Kupno forniru
wsklepie może okazać się dość trudne, za
temnależypolecićwizytęwzakładziestolar
skim, wktórym na pewno znajdą się ścinki
takiego materiału, akoszt ich zakupu będzie
niewielki. Oczywiście mowa tu onaturalnej
Fot. 2. Nożykiskalpele – podstawowe narzędzia do
wykonywaniafornirowychdesek.
okleinie drewnianej. Współczesne technolo
gie wytwarzania mebli oparte są oróżnego
rodzajuokleinysyntetyczne.Mypowinniśmy
zaopatrzyćsięwprawdziwy,drewnianyfornir.
Najlepiej,jeżeliudasiępozyskaćtakąokleinę
oróżnych grubościach iz różnego rodzaju
drewna (czyli oróżnym układzie słoi io róż
nych barwach iodcieniach). Aby arkusz for
niruzamieniłsięwminiaturowedeski,posłu
żymy się ostrym nożemskalpelem oraz me
talowym, grubym liniałem. Fornir tniemy
wzdłuż słoi na paski (w tym miejscu należy
przypomnieć ozasadzie prowadzenia noża
przylinijce–patrzrys.1).Paskitemusząbyć
dość wąskie, bo deska oszerokości 20 cm
będzie miała wwielkości H0 zaledwie nieco
ponad 2 mm szerokości. Tnąc paski forniru
oszerokościmniejszejniż1mm(zapewniam,
że po dojściu do pewnej wprawy jest to
możliwe) wykonamy różnego rodzaju listwy.
Okrągłe słupy dość dobrze „wychodzą”
zwykałaczek.Wartozaopatrzyćsięzarówno
wmałe wykałaczki, jak iwte większe, tzw.
„szaszłykowe”.Jeżelinatomiastchcielibyśmy
zastosować na makiecie „surowe” drewno,
występujące woryginale wpostaci żerdzi,
Rys. 1. Zasada prawidłowego cięcia forniru nożykiemskalpelem.
54
Świat kolei 10/2004
54
Świat kolei 10/2004
441566947.010.png 441566947.011.png 441566947.012.png 441566947.013.png 441566947.001.png 441566947.002.png
MAKIETA
Rys.2.Barwieniedrewnametodązanurzania:a)przygotowaniebejcylubfarby,b)zanurzenieelementudrewnianego,c)ewentualneodsączenienadmiarubejcy(farby).
pniaków, gałęzi itp., to warto wybrać się na
łąkę,nazbieraćróżnychchwastówocienkich
iwmiarę prostych łodygach iwysuszyć je.
Podobnie można uczynić zpędami innych
roślin, anawet zcienkimi gałązkami drzew
ikrzewów oraz zkawałkami korzeni. Po wy
suszeniu okaże się, że wybrane fragmenty
tego„materiału”dozłudzeniabędąprzypomi
nać or yginał, ate, pokr yte zwier zchu
warstwąpokurczonejtkanki,będąprzypomi
nały gałęzie ikonary pokryte korą.
barwę istaje się czarne lub szare, zachowu
jąc jednak swą specyficzną strukturę.
Barwienieprzygotowanychmodelowych
krawędziaków, listew idesek najlepiej wyko
naćwdwóchetapach.Najpierw–przeduży
ciemmateriału–proponujęzastosowaćme
todę zanurzeniową, później – po wykonaniu
obiektu (elementu) – metodę malowania
iwycierania. Wt ym miejscu opiszę t ylko
pierwszy etap, gdyż etap drugi, końcowy,
należy już do fazy waloryzacji modelu, czyli
nanoszenianańśladóweksploatacji.Barwie
nie drewna metodą zanurzeniową możemy
wykonać używając bejcy lub farby. Kupując
bejcętrzebapamiętać,abybyłatobejcaspi
rytusowa, to znaczy taka, wktórej rozpusz
czalnikiemniejestwoda.Podobniejestzfar
bami. Należy używać farb – emalii (a nie
wodorozcieńczalnych farb akr ylowych).
Woda ma zbyt duże napięcie powierzchnio
we,któreniepozwalawniknąćwgłąbstruk
tury drewna. Stosowanie bejcy spirytusowej
iemalii rozcieńczanej produktami ropopo
chodnymieliminujetenproblem.Procesbar
Barwienie
Krawędziakizlistewekifornirowedeskibędą
miałyzpewnościąkolorjasnegodrewna.Tak
woryginale wygląda tylko świeże drewno.
Wczasieeksploatacji–narażonenadziałanie
czynnikówatmosferycznych–ulegaprzebar
wieniu. Woryginale drewno budowlane jest
najczęściejkonserwowanelubbarwione.Kie
dyś powszechnie stosowano nasycanie ole
jem kreozotowym, ksylamitem ipodobnymi
substancjami. Pod wpływem impregnatów
iczynnikówatmosferycznychdrewnozmienia
Fot.4.Przebarwionebejcąifarbąlistewkiorazpaski
forniru.
wienia drewna poprzez zanurzanie jest nie
zmiernie prosty. Do przygotowanego naczy
nia wlewamy bejcę lub bardzo rozcieńczoną
farbęizanurzamywniejmateriał,którychce
myprzebarwić.Powyjęciupozostawiamygo
do wyschnięcia, ajeśli chcemy, aby zmiana
koloru nie była zbyt duża, natychmiast po
wyjęciu drewno osuszamy, np. papierowym
ręcznikiem. Polecam próby zróżnymi kolora
mibejcy(najodpowiedniejszewydająsiębyć
bejce opisane jako orzech ciemny iorzech
jasny) oraz zemalią oróżnym stopniu roz
cieńczenia (osobiście stosuję czarną farbę
matową Humbrol, rozcieńczoną wstosunku
ok.10:1).Ususzonechwastyiroślinynajczę
ściejniewymagająbarwienia,alewraziepo
trzebymożnazmienićichkolorpodanąwcze
śniej metodą.
Materiałysłużącedowykonywaniaobiek
tów ielementów drewnianych mamy już
przygotowane. Można teraz zabrać się do
wykonywania najpierw prostych, apóźniej
bardziejskomplikowanychelementówkolejo
wego krajobrazu. Otym, co ijak można wy
konać,napiszęizilustrujęfotografiamiwkolej
nym odcinku, do lektury którego zachęcam
już teraz.
Fot. 3. Materiał drewniany do zastosowania na makiecie:
1. wysuszone łodygi chwastów; 2. zapałki; 3. listewki; 4. paski forniru
Leszek Lewiński
Świat kolei 10/2004
55
55
Świat kolei 10/2004
441566947.003.png 441566947.004.png 441566947.005.png 441566947.006.png 441566947.007.png 441566947.008.png 441566947.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin