STYCZEŃ.docx

(44 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ PRZEWIDYWANY DLA DZIECI 2.5- 3 LETNICH

NA MIESIĄC STYCZEŃ 2012

 

 

 

 

I.                   KOCHAM BABCIĘ, KOCHAM DZIADKA

II.               URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE W NASZYM DOMU

III.           CO ROBIĄ ZWIERZĘTA ZIMĄ?

 

 

 

 

 

 

 

„Nasze Przedszkole”- Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci M. Kwaśniewska,

W. Żaba- Żabińska

 

 

 

 

 

Nauczycielka: Izabela Zalewska

 

 

 

 

HASŁA Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności ruchowej dzieci. Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Wychowanie przez sztukę- dziecko widzem i aktorem. Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec. Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne. Wspomaganie rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

TREŚCI EDUKACYJNE:

-              poprawne nazywanie członków najbliższej rodziny: mama, tata, babcia, dziadek, wnuczek,

              wnuczka, syn, córka;

-              uczestniczenie w krótkich programach artystycznych;

-              kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku dla babci i dziadka- pomaganie im w lekkich pracach domowych;

-              zapoznanie ze słowami określającymi kierunek: w przód, w tył, do góry, na dół- nabywanie umiejętności posługiwania się nimi;

-              ukazanie sposobu niesienia pomocy osobom starszym;

-              rozwijanie mowy i pamięci;

-              poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego;

-              dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom;

-              poznawanie zasad działania wybranych urządzeń np. odkurzacza, miksera, ekspresu, zasad bezpiecznego korzystania z nich;

-              uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;

-              reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;

-              utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);

-              zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych;

-              poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu zabaw różnymi źródłami ognia, które mogą być przyczyną pożaru;

-              przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas spożywania posiłków;

-              przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

-       rozwiązywanie prostych zagadek;

-       obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i

              piękno przyrody w zimowej szacie;

-       śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;

-       uczestniczenie w zabawach rytmicznych ruchowych;

-       rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

-       nazywanie podstawowych barw;

-       rysowanie, malowanie farbami plakatowymi;

-       uświadomienie konieczności dokarmiania ptaków zimą;

-       rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie trzech;

-       uwrażliwienie na potrzeby zwierząt żyjących w lesie;

ZABAWY RUCHOWE:

-              zabawa ruchowa rozwijająca duże grupy mięśniowe Kamienie

-              zabawa ruchowa z elementem równowagi Mostek

-              zabawa ruchowa z elementem równowagi Śniadanie dla babci i dziadka,

-              zabawa ruchowo- naśladowcza Babcia wypoczęta, babcia zmęczona

-              zabawy ruchowo-naśladowcze Ptaszki szukają jedzenia, Co robią ptaszki?

-              zabawa muzyczno-ruchowa Ptaszki w karmnikach

SPACERY I WYCIECZKI

-              obserwowanie zamarzniętych kałuż, oszronionych drzew, zachowania ptaków, które

              pozostały u nas na zimę,

-              bezpieczne poruszanie się w grupie po chodniku,

-              obserwowanie starszych ludzi w otoczeniu- wygląd, ubiór, sposób poruszania,

-              zabawy w ogrodzie ze śniegiem- wydeptywanie ścieżek, fantazyjnych wzorów, toczenie

              kul śniegowych

-              wyjście do przedszkolnego ogrodu-rozpoznawanie śladów ptaków pośród innych śladów

              na śniegu,

-              obserwacja ptaków w karmniku

METODY PRACY

Ø             oparte na słowie: opowiadanie, pogadanka, dyskusja, opis

Ø             metody oparte na obserwacji: pokaz

Ø             metody oparte na praktycznej działalności uczniów: zajęcia praktyczne

Ø             metody aktywizujące: metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne

 

 

 

 

 

BLOK TEMATYCZNY: KOCHAM BABCIĘ, KOCHAM DZIADKA

TEMATY ZAJĘĆ

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE

UWAGI O REALIZACJI

PODSTAWOWE

ROZSZERZAJĄCE

 

02.01.2012 (poniedziałek)

„Dla Babci i Dziadka”- nauka wiersza Z. Rogoszówny

-swobodnie wypowiadają się o swoich babciach i dziadkach,

-budują proste pod względem gramatycznym zdania,

-kończą zdania używając przymiotników „Moja babcia... jest, Mój dziadek jest…”

-ćwiczą pamięć odtwórczą

-potrafią recytować wiersz grupowo,

 

03.01.2012 (wtorek)

„Kochające serca”- wykonanie laurek

-ćwiczą sprawność manualną palców przez ugniatanie skrawków bibuły w kuleczki,

- wyklejają szablon serca kulkami z czerwonej bibuły,

- wiedzą że serca symbolizują miłość,

-znają imiona swoich babć i dziadków,

-cieszą się z prezentu, który wykonały dla dziadków

-cierpliwie wykonują pracę i doprowadzają ją do końca

 

04.01.2012 (środa)

„Spacer z babcią”

-zabawa rytmiczna „Do czego zaprasza muzyka?- reagują na akompaniament do biegu, podskoków, marszu

- słuchanie piosenki „Babciu droga powiedz mi”

-nauka piosenki metodą ze słuchu, śpiew zbiorowy piosenki,

-zabawa pantomimiczna „Co robi babcia?”- odgadują wykonywaną czynność na podstawie ilustracji ruchowej

-zabawa Spacer babci i wnuczka-reagują na zmianę rejestru

 

 

05.01.2012 (czwartek)

„Najlepszy prezent”-opowiadanie I. Salach

 

-poznają treść utworu, potrafią wymienić postaci występujące w utworze,

- wiedzą kim jest babcia i dziadek dla ich rodziców, znają ich imiona,

- nabywają swobody w samorzutnym wyrażaniu swoich myśli i spostrzeżeń,

-uczą się wdzięczności za trud i poświęcenie,

-potrafią robić niespodzianki, sprawiające radość babci i dziadkowi

 

-podejmują próby oceny postępowania bohaterów,

 

09.01.2012 (poniedziałek)

„Jak bawimy się z babcią?-praca z obrazkiem

-uważnie słuchają tekstu mówionego,

-wiedzą i określają jaka jest babcia, dziadek, opisują ich wygląd,

-odpowiadają na pytanie „dlaczego kochamy babcię i dziadka?”

-znają rolę jaką pełnią w rodzinie babcia i dziadek,

- uczą się miłości i szacunku dla najbliższych

-podejmują próby oceny postępowania bohaterów

 

10.01.2012

(wtorek)

„Korale dla babci- rysowanie kolorową kredą na ciemnej kartce

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin