PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ PRZEWIDYWANY DLA DZIECI 2.5- 3 LETNICH
NA MIESIĄC STYCZEŃ 2012
II. URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE W NASZYM DOMU
III. CO ROBIĄ ZWIERZĘTA ZIMĄ?
„Nasze Przedszkole”- Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci M. Kwaśniewska,
W. Żaba- Żabińska
HASŁA Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności ruchowej dzieci. Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Wychowanie przez sztukę- dziecko widzem i aktorem. Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec. Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne. Wspomaganie rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
TREŚCI EDUKACYJNE:
- poprawne nazywanie członków najbliższej rodziny: mama, tata, babcia, dziadek, wnuczek,
wnuczka, syn, córka;
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych;
- kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku dla babci i dziadka- pomaganie im w lekkich pracach domowych;
- zapoznanie ze słowami określającymi kierunek: w przód, w tył, do góry, na dół- nabywanie umiejętności posługiwania się nimi;
- ukazanie sposobu niesienia pomocy osobom starszym;
- rozwijanie mowy i pamięci;
- poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego;
- dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom;
- poznawanie zasad działania wybranych urządzeń np. odkurzacza, miksera, ekspresu, zasad bezpiecznego korzystania z nich;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
- utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych;
- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu zabaw różnymi źródłami ognia, które mogą być przyczyną pożaru;
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas spożywania posiłków;
- przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
- rozwiązywanie prostych zagadek;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i
piękno przyrody w zimowej szacie;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- nazywanie podstawowych barw;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi;
- uświadomienie konieczności dokarmiania ptaków zimą;
- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie trzech;
- uwrażliwienie na potrzeby zwierząt żyjących w lesie;
- zabawa ruchowa rozwijająca duże grupy mięśniowe Kamienie
- zabawa ruchowa z elementem równowagi Mostek
- zabawa ruchowa z elementem równowagi Śniadanie dla babci i dziadka,
- zabawa ruchowo- naśladowcza Babcia wypoczęta, babcia zmęczona
- zabawy ruchowo-naśladowcze Ptaszki szukają jedzenia, Co robią ptaszki?
- zabawa muzyczno-ruchowa Ptaszki w karmnikach
SPACERY I WYCIECZKI
- obserwowanie zamarzniętych kałuż, oszronionych drzew, zachowania ptaków, które
pozostały u nas na zimę,
- bezpieczne poruszanie się w grupie po chodniku,
- obserwowanie starszych ludzi w otoczeniu- wygląd, ubiór, sposób poruszania,
- zabawy w ogrodzie ze śniegiem- wydeptywanie ścieżek, fantazyjnych wzorów, toczenie
kul śniegowych
- wyjście do przedszkolnego ogrodu-rozpoznawanie śladów ptaków pośród innych śladów
na śniegu,
- obserwacja ptaków w karmniku
Ø oparte na słowie: opowiadanie, pogadanka, dyskusja, opis
Ø metody oparte na obserwacji: pokaz
Ø metody oparte na praktycznej działalności uczniów: zajęcia praktyczne
Ø metody aktywizujące: metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne
BLOK TEMATYCZNY: KOCHAM BABCIĘ, KOCHAM DZIADKA
TEMATY ZAJĘĆ
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
UWAGI O REALIZACJI
PODSTAWOWE
ROZSZERZAJĄCE
02.01.2012 (poniedziałek)
„Dla Babci i Dziadka”- nauka wiersza Z. Rogoszówny
-swobodnie wypowiadają się o swoich babciach i dziadkach,
-budują proste pod względem gramatycznym zdania,
-kończą zdania używając przymiotników „Moja babcia... jest, Mój dziadek jest…”
-ćwiczą pamięć odtwórczą
-potrafią recytować wiersz grupowo,
03.01.2012 (wtorek)
„Kochające serca”- wykonanie laurek
-ćwiczą sprawność manualną palców przez ugniatanie skrawków bibuły w kuleczki,
- wyklejają szablon serca kulkami z czerwonej bibuły,
- wiedzą że serca symbolizują miłość,
-znają imiona swoich babć i dziadków,
-cieszą się z prezentu, który wykonały dla dziadków
-cierpliwie wykonują pracę i doprowadzają ją do końca
04.01.2012 (środa)
„Spacer z babcią”
-zabawa rytmiczna „Do czego zaprasza muzyka?”- reagują na akompaniament do biegu, podskoków, marszu
- słuchanie piosenki „Babciu droga powiedz mi”
-nauka piosenki metodą ze słuchu, śpiew zbiorowy piosenki,
-zabawa pantomimiczna „Co robi babcia?”- odgadują wykonywaną czynność na podstawie ilustracji ruchowej
-zabawa Spacer babci i wnuczka-reagują na zmianę rejestru
05.01.2012 (czwartek)
„Najlepszy prezent”-opowiadanie I. Salach
-poznają treść utworu, potrafią wymienić postaci występujące w utworze,
- wiedzą kim jest babcia i dziadek dla ich rodziców, znają ich imiona,
- nabywają swobody w samorzutnym wyrażaniu swoich myśli i spostrzeżeń,
-uczą się wdzięczności za trud i poświęcenie,
-potrafią robić niespodzianki, sprawiające radość babci i dziadkowi
-podejmują próby oceny postępowania bohaterów,
09.01.2012 (poniedziałek)
„Jak bawimy się z babcią?”-praca z obrazkiem
-uważnie słuchają tekstu mówionego,
-wiedzą i określają jaka jest babcia, dziadek, opisują ich wygląd,
-odpowiadają na pytanie „dlaczego kochamy babcię i dziadka?”
-znają rolę jaką pełnią w rodzinie babcia i dziadek,
- uczą się miłości i szacunku dla najbliższych
-podejmują próby oceny postępowania bohaterów
10.01.2012
(wtorek)
„Korale dla babci”- rysowanie kolorową kredą na ciemnej kartce
scully29