Słoń Trąbalski
CELE
OGÓLNE
· doskonalenie umiejętności układania kompozycji z różnego tworzywa przyrodniczego
· dostrzeganie w najbliższym otoczeniu tworzyw mogących stanowić materiał plastyczno-konstrukcyjny
· wyrabianie i doskonalenie sprawności manualnych
OPERACYJNE
· dziecko umie wykonać kompozycję z różnorodnego materiału przyrodniczego
· potrafi w staranny sposób wykonać pracę
· dostrzega w najbliższym otoczeniu tworzywo przyrodnicze mogące stanowić materiał plastyczno-konstrukcyjny
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą.
2. Organizuję stanowisko do twórczości plastycznej.
3. Przestrzegam zasad bezpieczeństwa w toku działalności plastyczno-konstrukcyjnej.
4. Odczuwam satysfakcję z prezentowania wytworów własnej działalności.
1. Wykonuję pracę z materiału przyrodniczego, używając różnych sposobów łączenia.
2. Doprowadzam pracę do końca i sprzątam stanowisko pracy.
1. Potrafię przeanalizować tekst zagadki, podać jej rozwiązanie.
2. Słucham tekstów literackich, wypowiadam się na ich temat.
1. Reaguję na zmianę tempa w utworze muzycznym, rozpoznaję wysokość dźwięków.
1. Potrafię wykonywać ćwiczenia z elementami czworakowania, naśladować chód słonia.
· grupowa
· słowna
· oglądowa
· stawianych zadań
· zagadka, ciekawostki przyrodnicze o słoniach
· duża płaska bulwa ziemniaka
· burak czerwony średniej wielkości z długim ogonkiem
· patyczki
· marchewka (pokrojona na 2-centymetrowe krążki)
· szary sztywny karton (oprawa bloku technicznego lub rysunkowego)
· wiadomości o słoniach (literatura: P. Kardasz, E. Sapieka, Safari, Warsawa 2000, s. 98; E. Chudzicka, Leksykon zwierząt, Warszawa 1992, s. 410)
u Rozwiązanie zagadki.
Jest największym lądowym zwierzęciem,
w Polsce spotkasz go tylko w ZOO,
jego nos to trąba długa,
wodę leje niczym struga.
v Poszerzenie wiadomości o słoniach.
w Objaśnienie sposobu wykonania pracy. Bulwę ziemniaka ustawiamy równolegle do powierzchni stolika. Do przedniej części wsuwamy patyczek, przytwierdzając buraka (częścią, z którego wyrastają liście). W buraku nacinamy dwa otwory, będące miejscem umocowania uszu słonia (wycinamy je według własnego uznania ze sztywnego szarego papieru). Do spodniej części ziemniaka wbijamy cztery patyczki (nogi słonia), zakończone kawałkami pociętej marchewki.
x Praca dzieci przy stolikach.
y Ekspozycja prac w kąciku dla rodziców.
z Zabawa ruchowa „Małe i duże słonie”. Słuchanie nagrania z taśmy magnetofonowej – reagowanie dzieci na tempo w muzyce, wysokość dźwięków. Słonie duże – niskie dźwięki, słonie małe – wysokie dźwięki.
Proponowany termin realizacji w trzecim tygodniu października (tematyka kompleksowa – JESIEŃ NA DZIAŁCE)
Jutka_ak