woda_zrodlem_zycia.pdf

(4573 KB) Pobierz
278987074 UNPDF
WODRÓDŁEMŻYCI- cenariuzzajędwychowawczychprzeprowadzonych
w klasie drugiej integracyjnej w dniu 30 marca 2009 roku
Celogólny:
uwiadomienienaceniawodywżyciunaejplanetyiorganimucłowiekaora
koniecnodjejocdania
budeniewrażliwocinapiknopryrody
ktałcenieumiejtnociwypowiadaniai
rowijanietwórcej wyobranii aktywnocidieci
Cele operacyjne
Uczeo:
potraipodadłowawiąane„ zwodą”
okrelacechwody(bebarwna,beapachu,płynna)
wie,żewodajetpodtawążycia
dokonalikoordynacjwrokowo– ruchową
wypowiadainadanytematpełnymidaniami
potraipoługiwadiglobuemimapą(wymienianawyoceanów,mór)
roumiepojcietanykupieniawody
dostrzegaaniecyceniawódiwie,jakimapobiegad
wymieniaorganimyżyjącewwodach
potraiwpółpracowadibawidiwgrupierówienicej
potraiwyraidwojeodcuciapoprediałalnodplatycną,muycną i łowną
dokonuje samooceny
Forma :
zbiorowa
grupowajednolitairóżnicowana
indywidualnajednolitairóżnicowana
Metody:
romowa,pracatektem,objanienie,łaocukowametodakojareo
drama,mapymentalne,niedokooconedania
obserwacja, zabawy integracyjne, praca samodzielna
elementy kinezjologii edukacyjnej
gra na instrumentach perkusyjnych
Środkidydaktyczne:
różnewodymineralne,kubecki,globuy,mapaPolki,atlay,wodamineralna,
tektywiery,agadki,blokikolorowe,kredki,maaki,nożycki,klej,brytol
rozsypaniwyraowe,daniowe,magnetoon,płytaCd
Przebiegzajęd
1. Piosenka powitalna - nawiąaniepryjanegokontaktu
Dieodobry,witamwa!
Zacynamy,bojużca
Jetemja,jetety
Raemtojetemymy
2. Rozwiązaniezagadki :
Służydopicia,łużydomycia,beniej
naZieminiebyłobyżycia(woda)
3. Zabawa w skojarzenia : Kropla wody
Ucniowieiedąwkrguikolejnomówią,cokojaryimikropląwodynpdec,
reka,jeioro,roliny,ryby,tatki,kran,łaienka,Grenlandia
4. Czysta woda , a napoje - naucycieldielidiecinagrupy,Każdagrupotrymujectery
kubeczki różnyminapojamiZadaniepoleganaroponaniuapomocąwchu,maku,
wroku,conajdujeiwnacyniuNatpniedieci wymieniająróżnicemiędzywodą , a
innymi napojami.
Woda ( H O ) j etdokonałymprewodnikiemenergiielektrycnejCiałocłowiekakładai
w2/3(około70%)wodyWodajetniebdnadlaprawidłowegounkcjonowaniaukładu
nerwowegoStre,pracaprykomputere,oglądanietelewijipobawiaciałowody,
odwadniająckomórkiGdydotarcymywodyorganimowi,nawodnimy komórki,copowoli
narelakowanieiuwolnienieiodtreuPijwodpodcaprerwwkole,wdomucyw
każdyminnymmiejcuJeddużoowocówiurowychwarywPijdwaraywicejwodyw
trudnychdlaciebieytuacjach,wokreachwytżonejpracy iycnejiumyłowej
5. Dwiczeniawtępnezkinezjologiiedukacyjnej :
picie wody
punktynamylenie
ruchy naprzemienne
pozycja Dennisona
6. Zabawaintegracyjnapioenką „Dezczykpada”
7. Naladowanieodgłoówdecuwykorytaniemgaet
8.
Muzyczny wierszyk – kompozycja muzyczno – poetycka z wykorzystaniem
intrumentówperkuyjnych
Letnia ulewa – Stefania Szuchowa
Drobniutko,
leciutko i cichutko
pogałąkachbroowych
poleiewdłużiwer–
aeptałdec
potemwjednejchwili
wiatrcubydrewpochylił
iwchmurachumiądrewa
Ulew! straszna ulewa!
inaglewytkocicha
Labłycyioddycha
Nadnajbliżąoenką
jużbłkituokienko
Ptakjakowiciepiewa
Skoocyłaiulewa
9. Romowadiedmi „Wodanaziemi
Dzieci korzytająglobuaimapiodpowiadająnaponiżepytania
CegonaZiemijetwicejwodycylądów?
DlacegoZieminaywamyniebiekąplanetą?
JakiebiornikiwodneąnaZiemi?
Precytajnawyoceanów(prypomnieniepiowninawwłanych
recowników )
Wymieokilkamór
Znajdobarypobawionewody
Jelinaiemijettakdużowody,dlaczegoludziemartwiąięowodędo
picia?
10. SłuchaniewieraS. Karaszewskiego potytułem „Ozczędzamywodę ” i analiza
treci.
Jedna kropla,
druga kropla,
trecia,cwarta
iachwilrekapłynie
irolewaiwdolinie,
corawikapłyniereka
i do morza wnet ucieka,
a to morze – tak szerokie,
żegonieobejmiewrokiem,
buryiitocypian,iiłącyoceanem
Jedna kropla zmarnowana,
to niewiele,
tyiąckropli– tojużkubekjetnieduży,
totyicy– tojużdużajetkałuża
Woda jest bezcennym darem,
wicużywajjejumiarem
11. Jakąpotadmożemied woda?Uupełniciedania
Wodapłynącawrecewytpujewtanie(ciekłym)
towodawtałymtaniekupienia(Lód)
togaowytankupieniawody(Parawodna)
12. Rozmowa na temat „Życiewwodzie”
Jakieorganimyżyjąwwodie?
Comożnaaoberwowad,jeliwciypryglądacieiżyciuwwodie?
Cywkażdejwodieżyjąidentycneorganimy?
Jakiewiertażyjąwjeiore?
Cymożnapreniedwiertajeioradomora?Coiwtedytanie?
wypełnianiekartpracywgaintereowaoimożliwocidieci– praca
różnicowana
chtniucniowiepiąpracetwórcenatemat„Jetemdecowąkropelką”
13. P raca plastyczna „Cudownywiat mazurskich jezior ”- praca w grupach . Dzieci
kładająrybkiiłabdietechnikąorgiami
14. Prezentacja prac, wystawka na korytarzu szkolnym.
15. PodumowanieajdiamoocenaRundkawkrgu
Dowiediałemi,żewoda
Ponałem
Bibliografia:
1. „OgieoiwodaLekcjetwórcociwnaucaniuintegrowanym”–
Krzysztof J. Szmidt, Jolanta Bonar
2. „Wnaucaniupocątkowyminacej”– Dorota Klus – Staoka
3. „Scenariueajdintegrowanychdlaklaytreciej”– Małgorata
Wencek
4. „Elementarucnia7– 9lat”– Jacques Delaroche
5. „WeołaSkoła”- podrcnikklaaIII,cd3– Hanna Dobrowolska,
Anna Konieczna
6. „Twórcakinejologiawpraktyce”- praca zbiorowa
7. „RajnaZiemi,cyliradynieodparady”– MałgorataStrałkowka
278987074.008.png 278987074.009.png 278987074.010.png 278987074.011.png 278987074.001.png 278987074.002.png 278987074.003.png 278987074.004.png 278987074.005.png 278987074.006.png
Poniżejamieciłam kartypracynatpującychucniów
BartekPełyoki– matematyczna rybka
MateuGoła– kolorowe rybki
MałgoiaGołaewka- rodowikowodne
Julka Wysocka – miekaocywódmówiąoobie
ŁukaKondracki– rolinywodnewrebuach
orapraceplatycneJoliStaniaek,ŁukaaZieliokiego i Tomka Prostko.
Opracowała– WieławaJurewicz
278987074.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin