haasPl_roz03.pdf

(674 KB) Pobierz
Microsoft Word - haasPl_roz3.doc
Ta część zawiera:
Wprowadzenie/ podstawowy opis maszyny.
Ogólny opis panelu kontrolnego.
Opis ustawień i działania.
Ta część dotyczy podstawowego programowania i reguł użytkowania, które należy znać przystępując do
użytkowania maszyny. Dalsza część instrukcji dotyczy programowania i użytkowania .
W maszynie NC (Numerically Controlled – kontrolowanej numerycznie), narzędzie jest kontrolowane za
pomocą systemu kodowego który pozwala na prace z minimalnym nadzorem, lecz z maksymalna dozą pewności
co do jakości wykonania. CNC (Computerized Numerical Control – komputerowa kontrola numeryczna) to ten
sam typ systemu operacyjnego, lecz narzędzie maszyny jest monitorowane przez komputer.
Te same zasady jakich używa się w maszynach kontrolowanych ręcznie używa się w programowaniu maszyn
NC lub CNC. Główna różnica polega na tym, że zamiast przestawić rączki aby przesunąć suport na odpowiednie
miejsce, wymiar jet przechowywany w pamięci maszyny. Urządzenie kontrolne może przesunąć części maszyny
na tą pozycję za każdym razem gdy zostanie uruchomiony program.
Używanie tokarki serii SL wymaga zaprojektowania, napisania i wczytania do pamięci programu dla
poszczególnych części. Zazwyczaj większość programów pisze się of-line, tzn. z dala od tokarki, w miejscu
gdzie można zapisać program i wysłać do urządzenia kontrolnego CNC. Najczęstszym sposobem przesyłania
programów to uzycie interfejsu RS-232. Tokarka HAAS jest zaopatrzona w kompatybilny interfejs RS-232 .
Aby używać programu na maszynie CNC, należy poznać podstawy działania maszyny, jak również posiadać
znajomość matematyki. Należy się też zapoznać z konsolą kontrolną, umiejscowieniem przycisków,
przełączników, ekranów itd. Odnoszących się do użytkowania maszyny.
Ta instrukcja może być używana zarówno jako instrukcja obsługi jak też jako podręcznik programowania. Jej
zamysłem jest zapoznać z podstawami programowania. Nie została napisana jako dogłębny opis wszystkich
możliwości użytkowania maszyny, ale jako ogólny opis najczęściej spotykanych i potencjalnych sytuacji z
jakimi muszą się zmierzyć programiści CNC. Znacznie więcej praktyki i treningu jest potrzebne przed próbą
oprogramowania maszyny.
29
176105197.008.png
Pierwszy diagram, którym musimy się zająć, nazywa się NUMBER LINE (Oś liczbowa). Ta
oś liczbowa ma zerowy punkt referencyjny, który nazywa się ABSOLUTE ZERO (Zero
bezwzględne), a który może być umieszczony w dowolnym miejscu na linii.
Oś liczbowa posiada także ponumerowane przyrosty po obu stronach
bezwzględnego punktu zerowego. Przesunięcie na prawo od punktu zerowego
oznacza przyrosty dodatnie, a przesunięcie na lewo od punktu zerowego oznacza
przyrosty ujemne. Przyrosty „+“ albo dodatnie nie wymagają znaku wartości.
Dodatnich oraz ujemnych znaków wartości używamy razem zwartościami
przyrostów dla podania danej w stosunku do punktu zerowego na linii. Jeżeli na
pokazanej wyżej linii przechodzimy na trzecią wartość przyrostu od zera po stronie
ujemnej (-), to wartość ta nazywana jest –3. Jeżeli przechodzimy na drugą wartość
przyrostu od zera po stronie dodatniej (+),to wartość ta nazywana jest 2. Zajmujemy
się odstępem i kierunkiem do punktu zerowego.
Myślicie Państwo przy tym, że punkt zerowy może być umieszczony w dowolnym
miejscu linii, i że on, jeżeli jest raz ustawiony, pokazuje po jednej stronie przyrosty
ujemne a po drugiej stronie przyrosty dodatnie.
Kolejny rysunek pokazuje dwa kierunki posuwów na tokarce CNC. Jako rozszerzenie idei osi
liczbowej, muszą Państwo wyobrazić sobie takie linie wzdłuż każdej osi maszyny.
Pierwsza oś liczbowa jest łatwo przestawialna, w tej chwili należy ona do osi przechodzącej
z lewej strony na prawą (albo oś „Z”). Jeżeli tego samego typu oś liczbową położymy wzdłuż
osi przechodzącej z przodu do tyłu (albo oś „X”), to przyrost z ujemnym znakiem wartości ma
ruch z przodu w kierunku obsługującego, a przyrost z dodatnim znakiem wartości ma ruch w
drugą stronę punktu zerowego, w kierunku od obsługującego.
Rys. 1-3 Kierunki osi X i Z
30
176105197.009.png 176105197.010.png 176105197.011.png 176105197.001.png
Przyrosty na osi liczbowej mają wielkość 0.001 mm. O ile linia w obu kierunkach teoretycznie
nie ma końca, to długości obu linii równoległej do osi X i równoległej do osi Z są ograniczone.
Oznacza to ograniczenie drogi przemieszczania osi.
Diagram na rysunku 1-4 przedstawia widok współrzędnych powyższej obrabiarki. Widok ten
pokazuje współrzędne X i Z podczas gdy operator stoi przed obrabiarką. Zwróćcie Państwo
uwagę, że w punkcie przecięcia obu linii został określony wspólny punkt zerowy. Cztery
obszary powstałe po bokach, jak również na górze oraz na dole są to „KWADRANTY“ i
przedstawiają podstawową zasadę dla tak zwanego prostokątnego albo kartezjańskiego
programowania współrzędnych
GÓRNY LEWY KWADRANT NAZYWA SIĘ = X+,Z-,
DOLNY LEWY KWADRANT NAZYWA SIĘ = X-,Z-,
GÓRNY PRAWY KWADRANT NAZYWA SIĘ = X+,Z+,
DOLNY PRAWY KWADRANT NAZYWA SIĘ = X-,Z+.
Jeżeli ustawimy punkt zerowy gdziekolwiek na osi X oraz gdziekolwiek na osi Z, to
automatycznie sprowadzamy tu skrzyżowanie obu linii. Punkt przecięcia obu linii tworzy
punkt zerowy przedmiotu obrabianego. Płaszczyzna obróbki zostaje podzielona przez obie
przecinające się linie na cztery kwadranty. Obszar dostępu danego kwadrantu zależy od
tego, gdzie określimy punkt zerowy wewnątrz obszaru posuwów na osi maszyny
Rys. 1-4 Współrzędne X i Z widziane z góry
Jeżeli określimy punkt zerowy przedmiotu obrabianego na osi Z dokładnie w środku drogi
posuwów a na osi X dokładnie w środku wrzeciona tokarki, to utworzymy 4 kwadranty. Np.
maszyna typu SL 500 miałaby w górnych kwadrantach drogę Z równą 250 mm a drogę X
równą 189 mm, dolne kwadranty miałyby drogę Z równą 250 mm a drogę X równą 25 mm.
Maszyny typu SL mają drogę równą 25 mm po ujemnej stronie osi X wychodzącą na
zewnątrz poprzez środek wrzeciona.
31
176105197.002.png
Zasada jest wtedy możliwa do rozpoznania, gdy zostanie wykonane ręczne kasowanie
ustawień referencji wszystkich osi maszyny. Przy przeprowadzaniu kasowania ustawień
punktu zerowego (ZERO RET) podczas uruchamiania maszyny wszystkie osie przesuną się
w skrajnym kierunku dodatnim aż do momentu wyzwolenia wyłącznika krańcowego. Jeżeli
ten warunek jest spełniony, to jedyny możliwy kierunek posuwów we wszystkich osiach leży
po stronie ujemnej. Możliwe jest to dlatego, gdyż przez skasowanie ustawień maszyny w
położeniu wyjściowym dla każdej osi automatycznie zostanie ustawiony nowy punkt zerowy.
Jest on położony na krawędzi każdego obszaru posuwów osi. Teraz wygląda to tak, że
dodatnie kwadranty nie są dostępne, i że wszelkie przesunięcia X i Z mają miejsce
w kwadrantach X- i Z-. Tylko poprzez ustawienie nowego punktu zerowego gdzieś w
obszarze posuwów każdej osi mogą zostać udostępnione inne kwadranty.
Niekiedy przy obróbce przedmiotu obrabianego może być przydatne użycie więcej niż tylko
kwadrantów X i Z. Dobrym przykładem jest tu przedmiot obrabiany, którego końce muszą
być obrobione czołowo.
To są tylko pojedyncze przykłady pokazujące, jak mogą być używane kwadranty X i Z
maszyny. Po nabyciu większego doświadczenia w programowaniu i przygotowaniu
obrabiarki, każdy programujący i ustawiacz może rozwinąć swoje własne metody i sposoby
postępowania. Poszczególne metody mogą być szybsze niż inne, jednak wszyscy
zainteresowani muszą sami oceniać wymagania danego zlecenia i muszą odnosić się do
notatek, jak również do wcześniej wykonywanych zleceń.
Do tego momentu zajmowaliśmy się systemem pozycjonowania narzędzia, który znany jest
jako pozycjonowanie bezwzględne. Przy pozycjonowaniu bezwzględnym wszystkie punkty
współrzędnych podawane są w odniesieniu do oryginalnego stałego punktu zerowego, który
może być rozważany jako punkt zerowy przedmiotu obrabianego. Ten sposób definiowania
współrzędnych jest najczęściej używany.
Inny sposób programowania położenia osi to programowanie przyrostowe. Przesunięcia
przyrostowe są programowane za pomocą adresów „U“ i „W“. Za pomocą adresu „U“ są
programowane przesunięcia przyrostowe dla osi X, a za pomocą adresu „W“ - przesunięcia
przyrostowe dla osi Z. Miarę i kierunek przesunięcia przyrostowo programowanego
przesunięcia osi odnosi się do ostatniego zadanego położenia narzędzia, a nie jak przy
bezwzględnie programowanych przesunięciach osi, do aktualnego punktu zerowego
przedmiotu obrabianego.
Przykład takiego przyrostowego użycia przedstawiono na rysunku 1-5. Przebieg posuwu
zaczyna się na współrzędnej Z-3.375 a kończy na współrzędnej Z-0.625, w odniesieniu do
punktu zerowego przedmiotu obrabianego. Odpowiada to przyrostowemu przesunięciu
W+2.75. Chociaż przesunięcie ma miejsce po ujemnej stronie punktu zerowego przedmiotu
obrabianego, to posuw jest programowany z dodatnim znakiem wartości. Jest tak dlatego, że
posuw odbywa się w kierunku dodatnim osi Z w odniesieniu do ostatniego położenia
zadanego. Oznacza to, że przy przesunięciu przyrostowym kierunek przesunięcia
definiowany jest za pomocą znaku wartości.
32
176105197.003.png
Ta maszyna nie ma możliwości natychmiastowej zmiany prędkości; hamowanie i przyśpieszanie zajmuje pewien
niezerowy czas. Przyśpieszanie i zwalnianie w tej maszynie może się odbywać zarówno w trybie ciągłym jak i
wykładniczym. Przyśpieszanie ciągłe jest używane na początku nagłych ruchów i na końcu każdego ruchu
którego prędkość wykracza poza stałą wartość, określoną dla przyśpieszania/hamowania wykładniczego.
Ciągłe przyśpieszanie jest typem ruchu w którym przyrost prędkości w jednostce czasu jest stały. Ta stała jest
ustawiana przez Parametry 7, 21, 35, i 49. Ma jednostkę ilości inkrementów kodu na sekundę do kwadratu.
Przyśpieszenie stałe występuje na początku ruchu aby jak najmniejszy czas zajmowało osiągnięcie prędkości
maksymalnej. Występuje też przy końcu nagłych ruchów zanim prędkość spadnie poniżej prędkości określającej
dla przyśpieszania/hamowania wykładniczego. Ta zmiana następuje przy 129.7 cala na minutę.
Wykładnicze przyśpieszanie/ hamowanie jest rodzajem ruchu, w którym prędkość jest proporcjonalna do
odległości pozostałej do przebycia. Wykładniczy czas przyśpieszania/ hamowania jest ustawiany przez
Parameteru 113, 114, 115 i 116. Jego jednostka to 0.0001 sekundy. Prędkość graniczna, po której wykładnicze
przyśpieszanie/ hamowanie nie jest dostępne jest zdefiniowane związkiem Parameterami 7 i 113 (dla osi X).
Parametr 7 to 8000000 kroków/s/s a Parametr Parameter 113 to 375 (0.0375 sekundy); Maksymalna prędkość
wykładniczego przyśpieszania/hamowania to:
8000000 x 0.0375 = 300000 kroków/sekundę
dla 8192 lnii kodu i 6 mm śruby, będzie to:
60 x 300000 /138718 = 129.7 cali/sekundę
W normalnym trybie posuwu przy skrawaniu, z aktywnym G64 dającym ciągły ruch noża, hamowanie ruchu w
osiach zaczyna się w pewnej odległości od punktu końcowego. Jeśli w buforze czeka następny ruch,
przyśpieszanie tego ruchu zacznie się w tym samym momencie. Oznacza to że dwa ruchy o kącie prostym do
siebie nie stworzą dokładnie kwadratowego rogu. Róg ten będzie zaokrąglony. Te dwa ruchy gładko połączą się
w jeden nie powodując zatrzymania narzędzia.
Jeśli używa się kompensacji ostrza narzędzia aby wykroić zewnętrzny róg, nie będzie zaokrąglenia jeśli wartość
kompensacji będzie zbliżona do rzeczywistego rozmiaru narzędzia. Dzieje się tak, ponieważ narzędzie jest
poruszane poza koniec pierwszego zaprogramowanego ruchu zanim jest poruszone do początku drugiego ruchu.
Należy zauważyć, że w tej maszynie, gdy używa się ustawień fabrycznych, ruchy gwałtowne i posuwowe będą
połączone w jedno aby zapewnić ciągłą ścieżkę noża i zaokrąglone rogi. Dopóki nie określi się ścisłego stopu,
bloki ruchu gwałtownego i posuwowego będą rozpoczynać się na chwilę przed zakończeniem poprzedniego
bloku.
Koniec ruchu posuwowego jest opóźniony za do czasu gdy błąd podążania jest mniejszy niż wartość podana w
paramatrze 85 (Setting 85). Jeśli jest ustawiony na 0.1, z parametrem 113 ustawionym 375 (0.0375 sekundy),
oznacza to, że najwyższa wartość posuwu która da ciągły ruch wynosi:
(0.1)*60/0.0375 = 160 cali na minutę
33
176105197.004.png 176105197.005.png 176105197.006.png 176105197.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin