Kierowca_to_tez_pracownik.pdf

(646 KB) Pobierz
kierowca.indd
b ezpieczeństwo
Kierowca to też
pracownik
Kierowca i używany przez niego
samochód irmowy tworzy
niejednokrotnie pierwsze
wrażenie, na temat irmy którą
reprezentuje.
Andrzej Jarubas
Drive Safety
Jakość usług, logistyka, ceny, to dzisiaj
w bardzo wielu przypadkach podobne
wielkości. Czym więc przekonać
potencjalnego klienta do swojej irmy?
Kogo wybrać przy podpisywaniu
nowego kontraktu?
W czasach coraz większego nacisku na
poprawę bezpieczeństwa na polskich
drogach nie bez znaczenia jest także
wiedza o tym jakie działania podejmuje
potencjalny partner w tej sferze życia
irmy. Łatwiej jest powierzyć swoje
zdrowie, a niejednokrotnie życie lub
majątek irmie, o której wiemy że
ma trwałe i na wysokim poziomie
realizowane procedury selekcji
i szkolenia kierowców niż tej, której
jedyną procedurą jest ogłoszenie
w prasie. Jadąc obok oklejonego auta
nie zastanawiamy się, czy prowadzący
je handlowiec jest skutecznym
sprzedawcą dla swojej irmy?
Zastanawiamy się, czy jest bezpiecznym
kierowcą, czy my sami możemy czuć
się w jego obecności bezpiecznie.
Czy mamy poddać się ogólnie
panującej opinii na temat sposobów
jazdy kierowców „aut z kratką”?
Często w rozmowach o dodatkowych
szkoleniach słyszy się pytania
o doświadczenia w szkoleniu
przedstawicieli takiej lub innej branży.
A przecież wyobraźnia, rozsądek,
Często to wrażenie trudno
później zmienić. Szczególnie,
gdy jest ono negatywne.
Czy niebezpieczny, jeżdżący
jak pirat drogowy kierowca, jest
odpowiednim reprezentantem
irmy w terenie?
źródło: www.kulturabezpieczenstwa.pl
strona 1 2 3
217668649.004.png 217668649.005.png
b ezpieczeństwo
odpowiedzialność, podstawowa wiedza o sobie, swoim
samochodzie to elementy przypisane człowiekowi bez
względu na jego stanowisko, czy wykonywaną pracę.
Kierowca jeżdżący bezpiecznie daje poczucie
bezpieczeństwa wszystkim, którzy są wokół niego.
To poczucie bezpieczeństwa może promieniować jak
ciepło od piecyka w wyziębionym pokoju. Im więcej
dobrych kierowców na naszych drogach tym większe na
nich bezpieczeństwo. Mniej więcej co trzeci wypadek,
to wypadek spowodowany przez auto irmowe. Pole
do popisu dla osób zajmujących się lotą w irmach jest
więc olbrzymie.
Kierowca powinien odbierać system jako element ścisłej
współpracy z centralą.
To przy pomocy systemu monitorowania pracy kierowcy
można np.:
• modyikować logistykę przejazdów oszczędzając czas
i niejednokrotnie obniżając zużycie paliwa.
• natychmiast podjąć działania w sytuacji zagrożenia
(awaria, wypadek itp.)
To przy pomocy systemu monitorowania pracy kierowcy
można też np:
• precyzyjnie rozliczyć realizację planu przy
zadaniowym czasie pracy
• zabezpieczyć prawa pracownika do należnego
wynagrodzenia za nadgodziny, dzięki możliwości
udokumentowania czasu pracy.
• odnaleźć ukradziony samochód
Nikt nie lubi być kontrolowany ponad wymagane
minimum. Problem tkwi w tym, że to minimum bardzo
często inaczej rozumie pracodawca a inaczej pracownik.
Szczególnie pracownik, który ma „coś na sumieniu”.
Pracodawca, zgodnie z kodeksem pracy, może oczekiwać,
że pracownik w czasie pracy będzie pozostawał do
„Pracownik związany z firmą,
Czy kierowca poza irmą musi być poza
kontrolą?
Każdy przyszły pracownik podpisujący umowę o pracę
w jakiś sposób sprzedaje pracodawcy swój czas, wiedzę
i umiejętności. Dobrze jest, gdy zasady takiej sprzedaży
są od początku jasno i precyzyjnie ustalone: - wiem, że
jako przedstawiciel handlowy będę miał zainstalowany
system monitorowania i godzę się na to podpisując
umowę, albo nie i szukam innego pracodawcy.
Niewątpliwie pracodawca ma prawo do wiedzy na
temat wykonywanej przez pracownika pracy, i to wiedzy
niejednokrotnie bardzo szczegółowej, co potwierdził
swoim wyrokiem Sąd Najwyższy 1 . Sąd nie zezwolił
równocześnie na ujawnianie danych o pracowniku
osobom trzecim bez zgody zainteresowanego.
Ujawnienie przez pracodawcę, bez zgody pracownika,
na przykład wysokości jego wynagrodzenia za pracę,
może stanowić naruszenie dobra osobistego (uchwała
z dnia 16 lipca 1993 r., I PZP 28/93, OSNCP 1994 r.
nr 1 poz. 2).
Monitorowanie pracy kierowcy to niewątpliwie element
zbierania informacji o działaniu irmy, do których to
informacji właściciel ma pełne prawo.
Problem pojawia się zazwyczaj wtedy gdy zasady
zmieniają się w trakcie trwania pracy, a proces zmian nie
został odpowiednio przygotowany.
Pracownik używający samochodu służbowego
nie może być traktowany przedmiotowo. Dobrze
przedstawione korzyści wynikające z instalowania
systemumonitoringurozwiewająwszelkiewątpliwości
co do jego zasadności.
świadomy swojego w niej
miejsca, objęty precyzyjnym
i konsekwentnym systemem
nagród i kar, nie wymaga ciągłego
nadzoru. Stworzenie jasnych
zasad użytkowania samochodu
służbowego w czasie pracy i
poza nią też w zasadniczy sposób
1 W sytuacji, gdy pracownicy zostali uprzedzeni,
dopuszczalne jest nawet stosowanie przeszukiwania
członków załogi w celu zapobieżenia wynoszeniu mienia
z irmy - wyrok SN z dnia 13 kwietnia 1972 r., I PR
ogranicza możliwości nadużyć.
strona 1 2 3
źródło: www.kulturabezpieczenstwa.pl
 
217668649.006.png
b ezpieczeństwo
jego dyspozycji, ponieważ zobowiązał się do
wykonywania pracy na rzecz pracodawcy
i pod jego kierownictwem oraz w miejscu
i czasie przez niego wyznaczonym. Pracownika
pozostającego poza zasięgiem wzroku
pracodawcy, wykonującego swoje obowiązki
z dala od siedziby irmy, trudno jest kontrolować.
Pomocny okazuje się w tym automonitoring,
który w znacznym stopniu pomaga
w zarządzaniu parkiem pojazdów i ich
kierowcami.
Z etycznego punktu widzenia, pracownik
powinien wiedzieć, że w każdej chwili pracy może
być poddany wyrywkowemu sprawdzeniu.
Jednak najbardziej efektywnym sposobem
kontroli jest samokontrola. Lojalny pracownik
związany z irmą, świadomy swojego w niej
miejsca, objęty precyzyjnym i konsekwentnym
systemem nagród i kar, nie wymaga ciągłego
nadzoru. Stworzenie jasnych zasad użytkowania
samochodu służbowego w czasie pracy i poza nią też
w zasadniczy sposób ogranicza możliwości nadużyć.
Kontrolowanietowprzypadkuwieluirmtransportowych
zmniejszenie strat wynikających z nieuczciwości
pracowników. W takich przypadkach automonitoring
nie zdaje egzaminu. Potrzebny jest obserwator, którego
zadaniem jest wykrycie nadużyć (kradzież paliwa,
kradzież części przewożonego towaru). Takiej roli
podejmują się wyspecjalizowane irmy zewnętrzne
bądź pracownicy wydzielonych komórek kontrolnych,
działających wewnątrz irmy.
Pierwsze zdanie brzmi – nikt nie lubi być kontrolowany
- ale ostatnie musi brzmieć - jeszcze bardziej nikt nie lubi
być okradanym.
działania zmierzające do podniesienia standardu pracy nie
tylko kierowców.
Kierowca musi mieć przekonanie, że cały system
monitorowania nie jest przeciwko niemu, ale jest dla
niego. Jest częścią składową zaakceptowanych procedur,
gwarantujących poprawę szeroko pojętego bezpieczeństwa,
oraz jakości pracy.
Dobrze, gdy w procesie tworzenia procedur
biorą udział kierowcy, np. poprzez swoich
przedstawicieli. Pamiętajmy także o podstawowej
i banalnie prostej zasadzie współżycia w schierarchizowanej
grupie: przykład idzie z góry. Dużo łatwiej jest zaakceptować
zasady i normy postępowania wiedząc, że dotyczą one
wszystkich w irmie. Jeżeli chcemy wprowadzić jakikolwiek
system monitoringu samochodów służbowych, zacznijmy
od najwyższych stanowisk. Inną zupełnie sprawą jest to,
jak on będzie wykorzystany. Żeby jakiekolwiek działania
były skuteczne, muszą być systematyczne i konsekwentne.
Pracodawca musi wziąć pod uwagę fakt, że ktoś w irmie
musi się zająć analizą danych z systemu monitorowania
i że te działania nie mogą być dorywcze. Kierowca
z kolei powinien jak najszybciej odczuć pozytywne
skutki wprowadzenia systemu, np. dłuższy postój
w trasie nie może skutkować zarzutem o obijanie się,
a raczej pytaniem: czy nic się nie stało? Czy irma może
w czymś pomóc?
Takie podejście do monitoringu pracy kierowców
przyniesie korzyści wszystkim zainteresowanym.
Nadzór skuteczny, czyli jaki?
Przede wszystkim wpisany w politykę bezpieczeństwa całej
irmy. I chyba jednak nie nadzór bo to słowo źle się kojarzy.
W takim razie co? Może jednak monitoring, choć i to
słowo brzmi mało po polsku. Proces zarządzania ryzykiem
i bezpieczeństwem loty jest bardzo złożony,
wieloelementowy i często rozłożony w czasie. Jednym
z elementów tego procesu i chyba najważniejszym, jest
kierowca. Im mniej przedmiotowo jest traktowany, tym
lepszy z nim kontakt, a ten kontakt powinien się rozpocząć
już w momencie przyjmowania do pracy. Jasne zasady,
czytelne kryteria, „zero” anonimowości, konsekwencja
w realizacji ustaleń to między innymi te elementy, które
w sposób bezstresowy pozwolą zaakceptować wszystkie
Andrzej Jarubas
Drive Safety
źródło: www.kulturabezpieczenstwa.pl
strona 1 2 3
• im bardziej profesjonalny, a tym samym
bezpieczny kierowca, tym lepsza reprezentacja
irmy na zewnątrz
• pracodawca – właściciel bezwzględnie ma prawo
do wiedzy na temat sposobów wykorzystywania
majątku irmy przez pracowników
• pracownik ma prawo dokładnie wiedzieć jakie są
jego prawa i obowiązki, oraz co go w irmie czeka w
przyszłości
• wszelkie zmiany zasad i wewnętrznych przepisów
powinny być wprowadzane w sposób przemyślany
i dotyczyć wszystkich pracowników irmy
217668649.001.png 217668649.002.png 217668649.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin