Zielone jaskólki -3,4-latki.doc

(24 KB) Pobierz

TEMAT: ZIELONE JASKÓŁKI

 

Poziom: dzieci 3 - 4 letnie
Cel ogólny: poznawanie wiosny, jako kolejnej pory roku
Cele operacyjne:
Dziecko:

·  rozumie pojęcie zwiastun

·  wskazuje i nazywa zwiastuny wiosny (na obrazkach i w najbliższym otoczeniu przyrodniczym)

·  operuje pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni w odniesieniu do miejsca, w którym stoi

Metody pracy (wg klasyfikacji W. Okonia):

·  podające - pokaz obrazków, wiersz, wyjaśnienie

·  problemowe - symulacja

·  eksponujące - udział dzieci w zabawie (w ogrodzie)

·  praktyczne - zadania do wykonania

Formy pracy (wg podziału M. Nagajowej):

·  jednostkowa

·  zbiorowa

Środki dydaktyczne:

·  wiersz „Zielone jaskółki" G. Kutyłowskiej

·  jaskółki wycięte z zielonego kartonu

·  wiklinowy koszyk

·  obrazki przedstawiające zwiastuny wiosny

Przebieg zajęć:

1. Nauczycielka pyta dzieci: czy wiedzą, co to są zwiastuny wiosny, co oznacza słowo zwiastun, jaki kolor kojarzy się z wiosną itp. W razie potrzeby, udziela dzieciom wyjaśnień a następnie zachęca do wysłuchania wiersza; o jakich zwiastunach w nim mowa?

Wszystko, co zwiastuje wiosnę
powinno być zielone - to proste.
To, co wczesną wiosną spod śniegu wyrasta
powinno być zielone i basta.
Gąsienica jest zielona,
nie może być inna.

Konik polny jest zielony
na wszystkie strony,
lecz wielki kłopot sprawiają ptaki.
Kto widział zielone wilgi lub szpaki?
Kto widział zielone kukułki, bociany?
Nikt. Ten kolor jest ptakom niestety, nie znany.
Nie popsują jednak ptaki,
miłej wiośnie szyku,
zielone jaskółki mają dla niej w koszyku!

2. Dzieci wyszukują obrazki przedstawiające zwiastuny wiosny. Nazywają je, mówią dlaczego tak są określane (bocian, szpak, skowronek - ptaki, które pierwsze przylatują z ciepłych krajów, gdzie zimowały; przebiśnieg - pierwszy przebija się , spod śniegu, po zimowym śnie).

3. Śpiewanie piosenki "Wiosna tuż, tuż". Klaskanie w dłonie przy wymawianiu zwiastuna wiosny.

4. Po wyjściu do ogrodu, dzieci biorą z koszyka zielone jaskółki i umieszczają je w różnych miejscach ogrodu. Zapamiętują, gdzie teraz znajdują się jaskółki. Następnie wypowiadają się - każde dziecko mówi, gdzie umieściło swoją jaskółkę (na krzaku, na gałęzi drzewa, za drzewem, pod oknem itd.)

5. Zachęcanie dzieci z innych grup do szukania w ogrodzie zielonych jaskółek. Wskazywanie znaków pojawiającej się wiosny, np. zielona trawa, pąki na drzewach itp.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin