Tabakowska Elzbieta - Kognitywne podstawy jezyka i jezykoznawstwa.txt

(655 KB) Pobierz
Kognitywne podstawy j�zyka i j�zykoznawstwa
REDAKCJA
El�bieta Tabakowska
Krak�w

Tytu� orygina�u
Cognitive. Exploration of Language and Linguistics
EuroPillProject
(Socrates for Youth, Montoyerstraat 70, B-1040 Brussels,
Contract no. 34969)
Ksi��ka dotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
� Copyright for the Polish edition by Towarzystwo Autor�w i Wydawc�w Prac Naukowych UNIYERSITAS, Krak�w 2001
� Copyright for the Polish translation by Towarzystwo Autor�w i Wydawc�w Prac Naukowych UNIYVERSITAS, Krak�w 2001
ISBN 83-7052-635-7 TAiWPN UNIYERSITAS
Projekt ok�adki Ewa Gray
SPIS TRE�CI 1
Przedmowa .............................. 11
: Rozdzia� 1: Kognitywne podstawy j�zyka: j�zyk i my�l   .... 15
1.1.   Wprowadzenie: systemy znak�w   ................ 16
1.2.   Zasady strukturyzacji w j�zyku ................. 20
1.2.1.   Zasada indeksowo�ci w j�zyku  ............. 20
1.2.2.   Zasada ikoniczno�ci w j�zyku . ............. 24
1.2.3.   Zasada symboliczno�ci w j�zyku   ............ 30
1.3.   Kategorie j�zykowe a kategorie poj�ciowe  ........... 32
1.3.1.   Kategorie poj�ciowe ................... 32
1.3.2.   Kategorie leksykalne   .................. 36
1.3.3.   Kategorie gramatyczne ................. 38
1.4.   Podsumowanie .......................... 40
1.5.   Zalecana lektura ......................... 42
1.6.   �wiczenia i zadania  ....................... 42
: Rozdzia� 2: Co zawieraj� s�owa: leksyko�ogia   .......... 45
'2.1.   Wprowadzenie: s�owa, znaczenia i poj�cia  ........... 45
2.2.   Od s��w do znacze�: semazjologia    ............... 48
2.2.1.   Wyrazisto��: prototypowe znaczenia s��w i prototypowe desygnaty   ...................... 51
2.2.2.   Relacje mi�dzy znaczeniami wyraz�w: sieci radialne . 53
2.2.3.   Nieostro�� kategorii poj�ciowych i znacze� wyraz�w  . 57
2.3.   Od poj�� do s��w: onomazjologia   ................ 59
2.3.1.   Wyrazisto�� w obr�bie domeny poj�ciowej: terminy poziomu podstawowego   .................. 60
2.3.2.   Po��czenia w obr�bie domen poj�ciowych   ....... 63
2.3.2.1.  Taksonomie hierarchiczne   .......... 63
2.3.2.2.   Metafora i metonimia ............. 64
2.3.3.   Nieostro�� w domenach poj�ciowych: problemy taksonomiczne ......................... 66
2.4.   Wnioski: wsp�zale�no�ci mi�dzy semazjologia i onomazjologia 68
2.5.   Podsumowanie .......................... 69

Spis tre�ci
Spis tre�ci
2.6.   Zalecana lektura .  .
2.7.   �wiczenia i zadania
Rozdzia� 3: Wewn�trzna struktura wyrazu: morfologia  . . .
3.1.   Wprowadzenie: jednostki analizy morfologicznej   ......
3.1.1.   Morfemy g��wne i afiksy   ...............
3.1.2.   S�owotw�rstwo a nadawanie nazw ..........
3.2.   Kompozycja    ..........................
3.2.1.   Struktura wyraz�w z�o�onych   ............
3.2.2.    Por�wnanie z�o�e� i konstrukcji sk�adniowych   . . .
3.2.3.    Rola z�o�e� i zestawie� w procesie nazywania rzeczy
3.3.   Derywacja   ...........................
3.3.1.   Morfemy s�owotw�rcze i morfemy fleksyjne .....
3.3.2.   Sk�d si� bior� afiksy? Gramatykalizacja    ......
3.3.3.   Znaczenie i produktywno�� afiks�w   .........
3.3.4.   Rodzaje afiks�w  ....................
3.4.   R�norodno�� proces�w s�owotw�rczych  ...........
3.5.   Fleksja   .............................
3.6.   Wnioski: morfologia, leksykologia i sk�adnia .........
3.7.   Podsumowanie .........................
3.8.   Zalecana lektura ........................
3.9.   �wiczenia i zadania   ......................
Rozdzia� 4: ��czenie tre�ci informacyjnych: sk�adnia ....
4.1.   Wprowadzenie: sk�adnia i gramatyka   ............
4.2.   Schematy zdarze� i semantyczne role ich uczestnik�w . . .
4.2.1.   Schemat �bycie"  ....................
4.2.2.   Schemat �wydarzenie"   ................
4.2.3.   Schemat �dzia�anie" ..................
4.2.4.   Schemat �doznawanie"   ................
4.2.5.   Schemat �posiadanie" .................
4.2.6.   Schemat �przemieszczanie" ..............
4.2.7.   Schemat �przekazywanie"    ..............
4.3.   Hierarchiczna i linearna struktura zdania ..........
4.3.1.   Hierarchiczny porz�dek sk�adnik�w zdania .....
4.3.2.   Podstawowe schematy zdaniowe ...........
4.4.   Osadzanie zdarze� w kontek�cie pragmatycznym: elementy kotwicz�ce w zdaniu ......................
71 �

71 1



75



75



76



80



84



84



86

4.5.

88

4.6.

89

4.7.

89

Roz

91

5.1.

91



95



97

5.2.

101



105



106

5.3.

108



108



111



112

5.4.

114



116



117



118

5.5.

119



120



122



124

5.6.

125



126



129 1 s.7

4.4.1.    Funkcja komunikacyjna: powiadamianie, pytanie, rozkazywanie   ........................
4.4.2.    Stosunek m�wi�cego do komunikatu j�zykowego: mo-dalno�� ..........................
4.4.3.   Czas aktu mownego: kategoria czasu gramatycznego .
4.4.4.   Relacje mi�dzy zdarzeniami: aspekt dokonany   ....
4.4.5.   Przebieg zdarzenia: aspekt niedokonany   .......
4.4.6.   Kotwiczenie zdarze�: synteza    .............
Podsumowanie ..........................
Zalecana lektura .........................
�wiczenia i zadania  .......................
Rozdzia� 5: D�wi�ki j�zyka: fonetyka i fonologia   ........
Wprowadzenie: fonetyka i fonologia   ..............
5.1.1.   Pisownia a wymowa ...................
5.1.2.   Symbole fonetyczne ...................
Jak powstaj� d�wi�ki mowy ...................
5.2.1.   Fonacja ..........................
5.2.2.   Artykulacja   .......................
Sp�g�oski    ............................
5.3.1.   Miejsca artykulacji   ...................
5.3.2.   Spos�b artykulacji ....................
5.3.3.   Artykulacje dodatkowe   .................
Samog�oski ............................
5.4.1.   Samog�oski podstawowe    ................
5.4.2.   Samog�oski polskie   ...................
5.4.3.   Dyftongi j�zyka polskiego ................
Fonemy i allofony; transkrypcja fonemiczna ..........
5.5.1.   Definicje  .........................
5.5.2.   Wariancja fakultatywna i dystrybucja komplementarna
5.5.3.   Zasady transkrypcji ...................
Wi�ksze jednostki fonologiczne .................
5.6.1.   Sylaba   ..........................
5.6.2. Akcent, ton, intonacja ..................
D�wi�ki w kontek�cie ......................
5.7.1. Epenteza .........................
5.7.2. Elizja ...........................
134
135
136
137
138
139
140
143
143
147
148
149
150
150
151
153
154
154
155
156
157
158
159
160
161
161
162
163
165
165
166
167
168
168

mi*'
Spis tre�ci �   spis tre�ci
5.8.
5.9.
5.7.3.   Asymilacja ......
5.7.4.   Redukcja samog�osek
5.7.5.   Procesy z�o�one   . . . Podsumowanie ........
Zalecana lektura .......
5.10. �wiczenia i zadania
Rozdzia� 6: J�zyk, kultura i znaczenie: semantyka mi�dzykul-turowa ..................-.�������������
6.1.   Wprowadzenie: relatywizm j�zykowy a uniwersalizm . ....
6.1.1.   Relatywizm j�zykowy i kulturowy  ...........
6.1.2.   Elementarne jednostki semantyczne jako klucz do por�wna� mi�dzykulturowych   ..............
6.2.   Wyrazy uwarunkowane kulturowo ...............
6.3.   Kulturowe uwarunkowania w gramatyce   ...........
6.4.   Skrypty kulturowe ........................
6.5.   Wnioski: j�zyk, kultura i my�l   .................
6.6.   Podsumowanie ...................�������
6.7.   Zalecana lektura .........................
6.8.   �wiczenia i zadania  .......................
Rozdzia� 7: Dzia�anie za pomoc� s��w: pragmatyka    ......
7.1.   Wprowadzenie: co to jest pragmatyka? .............
7.1.1.   Intencja komunikacyjna i akty mowy   .........
7.1.2.   Kognitywna klasyfikacja akt�w mowy .........
7.2.   Konstytutywne akty mowy a warunki fortunno�ci    ......
7.2.1.   Podkategorie konstytutywnych akt�w mowy   .....
7.2.2.   Warunki fortunno�ci   ..................
7.3.   Informatywne akty mowy a zasada kooperacji.........
7.3.1.   Presupozycje konwersacyjne i konwencjonalne  ....
7.3.2.   Zasada kooperacji i maksymy konwersacyjne .....
7.3.3.   Implikatury konwersacyjne i konwencjonalne    ....
7.4.   Obligatywne akty mowy a zasada grzeczno�ci .........
7.4.1.   R�nica pomi�dzy pytaniami, kt�re s� zadawane w celu uzyskania informacji a dyrektywnymi aktami mowy
7.4.2.   Grzeczno��: uznanie autonomii rozm�wcy .......
7.5.   Wnioski: zale�no�ci pomi�dzy struktur� zdania i typem aktu mowy .......................-�������
168
170
170
171
172
172]
i i
j
175 j
175 j
176 j
181] 185] 189 193
197
198
200
200
2031
204
204
207 j
211J
211J
215J
2171
2171
2191
2231
226
22"3 228
233
7.6. Podsumowanie . . .
7.7. Zalecana lektura . .
7.8. �wiczenia i zadania
Rozdzia� 8: Struktura wypowiedzi: lingwistyka tekstu   ....
8.1. Wprowadzenie: komunikacja, tekst i lingwistyka tekstu  . . .
8.2. Funkcja przedstawieniowa tekstu   ...............
8.3. Sp�jno�� w�a�ciwa (koherencja) a sp�jno�� formalna (kohezja)
8.4. Sp�jno�� referencyjna  ......................
8.5. Sp�jno�� relacyjna ........................
8.6. Przegl�d relacji koherencji   ...................
8.7. Podsumowanie ..........................
8.8. Zalecana lektura .........................
8.9. �wiczenia i zadania  .......................
9.2.
9.3.
Rozdzia� 9: J�zyk w czasie: j�zykoznawstwo historyczne .
9.1.   Wprowadzenie: zmiana j�zykowa a zr�nicowanie j�zyka Metody stosowane w j�zykoznawstwie historycznym  . . , Typologia zmian j�zykowych   ...............
9.3.1.   Zmiany wewn�trz sieci radialnej ..........
9.3.2.   Zmiany z przesuni�ciem do innej sieci radialnej    ,
9.33.   Zmiany w schematach    ...............
9.3.4.   Zmiana analogiczna .................
Przyczyny i przewidywalno�� zmiany   ...........
Podsumowanie .......................
Zalecana lektura .......................
�wiczenia i zadania  .....................
9.4.
9.5.
9.6.
9.7.
Rozdzia� 10: Por�wnywanie...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin