Konspekt zajęć - Bezpieczna droga do szkoły.pdf

(2185 KB) Pobierz
modul_1.QXD
MODUŁ I
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzień aktywności: Kultura bezpieczeñstwa
Ośrodek tematyczny:
Spotkanie ze szko³¹
Temat dnia: „Bezpieczna droga do szkoły”
Cele ogólne:
kszta³towanie w³aœciwych nawyków zachowania w ruchu drogowym,
rozwijanie koordynacji wzrokowo-s³uchowo-ruchowej,
zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi, sygna³ami œwietlnymi i dŸwiêkowymi
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
zna zagro¿enia zwi¹zane z poruszaniem siê w drodze do i ze szko³y,
potrafi opisaæ swoj¹ drogê do szko³y,
zna pojêcia: droga, ulica, jezdnia, chodnik, pobocze,
zna i pamiêta zasady prawid³owego przechodzenia przez jezdniê,
zna nazwê ulicy, przy której mieœci siê szko³a,
nazywa wybrane znaki drogowe, pamiêta ich kszta³t, wyró¿nia kolory,
rozpoznaje kierunki w prawo, w lewo, na skos.
Metody nauczania:
pogl¹dowa – pokaz, obserwacja,
s³owna – rozmowa kierowana, pogadanka,
æwiczeniowo-zadaniowa.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
foliogramy nr 1 - 2,
modele znaków drogowych i sygnalizacji œwietlnej,
obrazy przejϾ dla pieszych,
karta pracy nr 1 i nr 2,
kaseta z piosenk¹ „Tak Nie – Ruch drogowy”,
magnetofon,
wiersz pt. „Ruch uliczny”,
zagadki.
Zapis w dzienniku:
Swobodne wypowiedzi uczniów nt. bezpiecznej drogi do szko³y na podstawie wycieczki, ilustracji oraz w³asnych
doœwiadczeñ. Analiza i synteza dŸwiêkowo-s³uchowa wyrazów, Wyjaœnienie i praktyczne stosowanie piêciu zasad prze-
chodzenia przez ulicê. Malowanie wed³ug wzoru wybranych znaków drogowych oraz odpowiednich sytuacji na drodze.
Próba oceny poprawnego zachowania siê w danej sytuacji drogowej.
9
33475922.036.png 33475922.037.png 33475922.038.png 33475922.039.png 33475922.001.png 33475922.002.png
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi opowiadaæ o swojej drodze
do szko³y i do domu.
Opowiadanie o swojej drodze
do szko³y, o niebezpiecznych
miejscach, które stanowi¹
zagro¿enie dla dzieci.
Spontanicznie, swobodnie wypo-
wiadaj¹ siê na zadane pytania.
Dziel¹ siê swoimi doœwiadczeniami
zdobytymi podczas uczestnictwa
w ruchu drogowym.
Zna znaczenie terminów: droga,
pobocze, chodnik, pasy, jezdnia;
5 zasad prawid³owego
przechodzenia przez jezdniê .
Wykonanie pracy plastycznej na
temat „Moja droga do szko³y”.
Na kartkach rysuj¹ swoj¹ drogê
do szko³y z zaznaczeniem miejsc
przeznaczonych do ruchu
pieszych.
foliogram nr 1,
plansze znaków
drogowych, przejϾ
dla pieszych,
schemat
z elementami drogi
Potrafi poprawnie dokonaæ
analizy i syntezy wzrokowo-
-s³uchowej wyrazów.
Analiza oraz synteza s³uchowa
i wzrokowa wyrazów: droga,
ulica, zebra, pasy.
Dokonuj¹ analizy i syntezy
wyrazów. Uk³adaj¹ modele
wyrazów na tablicy magnetycznej
stosuj¹c nak³adki czerwone
i niebieskie, dziel¹ wyrazy
na samog³oski i spó³g³oski.
prostok¹ty
do oznaczania
samog³osek
i spó³g³osek
Umie prawid³owo przejœæ przez
jezdniê. Umie pokazaæ kierunki.
Obserwacja ruchu ulicznego
w pobli¿u szko³y, zwrócenie uwagi
na jezdniê, chodnik, pobocze,
przejœcie dla pieszych,
sygnalizacjê œwietln¹.
Praktycznie wyjaœniaj¹ i stosuj¹
zasadê prawid³owego prze-
chodzenia przez ulicê.Wskazuj¹
kierunki w przestrzeni (na prawo,
na lewo, na skos.)
Wie, jak nale¿y bezpiecznie
korzystaæ z ruchu drogowego
Wyodrêbnienie elementów
ruchu ulicznego (znaki
drogowe, sygnalizator œwietlny
i dŸwiêkowy, zebra),
praktyczne poznawanie nazw
figur geometrycznych: trójk¹t,
ko³o oraz ich kszta³tów.
Swobodnie wypowiadaj¹ siê na
temat obserwacji poczynionych
w czasie wycieczki, odgaduj¹
zagadki, wskazuj¹ prawid³owe
zachowanie siê podczas
przechodzenia przez ulicê,
koloruj¹ w³aœciw¹ odpowiedŸ.
karta pracy nr 1
zadanie 1
Wie, co oznaczaj¹ kolory
œwiate³, zna zasadê
ograniczonego zaufania.
Udzielenie odpowiedzi na pytanie:
„Do czego s³u¿y sygnalizator
œwietlny?” Podczas swobodnych
wypowiedzi (rozmowa kierowana
przez nauczyciela) wnioskowanie
o zasadzie ograniczonego zaufania.
Uwa¿nie s³uchaj¹ tekstu wiersza
wyg³aszanego przez nauczyciela.
Na podstawie treœci wiersza
formu³uj¹ wniosek dotycz¹cy
prawid³owego zachowania siê
w ruchu ulicznym.
wiersz „Uliczne
sygna³y”,
foliogram nr 2,
karta pracy nr 2
zadanie 1
Potrafi uwa¿nie s³uchaæ tekstu
i melodii. W³aœciwie reaguje
na wa¿ne akcenty tekstowe.
Wys³uchanie piosenki z kasety
magnetofonowej. Inscenizacja
tekstu za pomoc¹ scenki
dramowej. Nauka piosenki.
Œpiewaj¹ piosenkê
z akompaniamentem, wysuwaj¹
propozycjê zabawy ruchowej
do tekstu piosenki.
magnetofon, kaseta
z nagraniem
piosenki „Tak Nie”
Potrafi oceniæ wartoœæ
prawid³owego i bezpiecznego
zachowania siê na drodze
Podanie cech dobrego pieszego:
uwa¿ny, ostro¿ny, spostrzegawczy.
Konkluzja: ¯ycie i zdrowie
s¹ najwy¿sz¹ wartoœci¹
dla cz³owieka .
Wymieniaj¹ cechy dobrego
pieszego. Powiedz¹, jak prawid³owo
nale¿y siê poruszaæ i zachowywaæ
w drodze do i ze szko³y, aby
unikn¹æ wypadku drogowego i nie
stwarzaæ zagro¿enia dla innych
u¿ytkowników ruchu drogowego.
10
33475922.003.png 33475922.004.png 33475922.005.png 33475922.006.png 33475922.007.png 33475922.008.png 33475922.009.png 33475922.010.png 33475922.011.png 33475922.012.png 33475922.013.png 33475922.014.png
MODUŁ I
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
Wyjaśnienie znaczenia terminów: droga, pobocze, chodnik, jezdnia.
droga – to miejsce poruszania siê pojazdów, ludzi i zwierz¹t ³¹cznie z chodnikiem lub poboczem;
pobocze drogi – miejsce przeznaczone dla ruchu pieszego, postoju pojazdów i ustawiania znaków drogowych;
chodnik – to wydzielona czêœæ drogi (wy³o¿ona p³ytami lub innym materia³em) przeznaczona dla pieszych;
jezdnia – to czêœæ drogi przeznaczona dla ruchu pojazdów.
Wiersz – „Uliczne sygnały”
Chcesz przejœæ przez ulicê? Bardzo ³atwo.
Uwa¿aæ tylko musisz na œwiat³o.
Gdy siê zapali czerwone oko – stój!
Bo z policj¹ bêdziesz mia³ k³opot.
Przy ¿ó³tym œwietle zachowaj spokój,
Nie daj¹c jeszcze na jezdniê kroku!
Sygna³ zielony – znak – droga wolna.
Ale pamiêtaj, nie droga polna,
Tylko ulica bardzo ruchliwa,
Gdzie o wypadek nietrudno bywa.
Zagadki zaczerpnięte z książki J. Steca „Zagadki dla najmłodszych”
W kostiumiku czarno-bia³ym
w zoo j¹ zobaczyæ mo¿esz.
Inna znowu œmia³ym krokiem
przejœæ przez jezdniê ci pomo¿e.
( zebra)
Stoj¹ przy drodze na jednej nodze,
ka¿demu kierowcy ku przestrodze.
Obrazki na nich rozmaite
czyta kierowca zamiast liter.
(znaki drogowe)
Ma a¿ troje oczu, przechodniom pomaga.
Swoim ¿ó³tym okiem daje znak Uwaga!
Gdy czerwone œwieci - Stop! Nie idŸcie dzieci!
Zapali zielone - IdŸcie na drug¹ stronê!
(sygnalizator œwietlny)
11
33475922.015.png 33475922.016.png 33475922.017.png 33475922.018.png
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
TAK – NIE (RUCH DROGOWY)
(s³owa piosenki Alina ZwoŸniak)
Czy to prawda, ¿e dziœ s³oñce œwieci?
Czy to prawda, ¿e tu du¿o dzieci TAK
Czy to prawda, ¿e ja jestem chuda TAK
Czy to prawda, ¿e Ala jest gruba TAK
Tak, Tak, Nie, Nie, sim salabim, o yes!
Czy to prawda, ¿e mam rude w³osy NIE
Czy to prawda, ¿e noszê warkoczyk NIE
Czy to prawda, ¿e ciê k³uje w brzuchu NIE
Czy to prawda, ¿e siê boisz duchów NIE
TAK.............................
Czy to prawda, ¿e œwiat³o zielone ........
Przejœæ pozwala nam na drug¹ stronê TAK!!!
Gdy czerwone œwiat³o siê zapala .........
Czy po ulicy mo¿e chodziæ Ala TAK!!!
TAK................................
Czy to prawda, ¿e dziœ s³oñce œwieci?
Czy na zebrach mog¹ tañczyæ dzieci NIE!!!
Gdy w oddali widaæ skrzy¿owanie
.........
Czy mo¿emy szybko wbiegaæ na nie
NIE!!!
TAK................................
Czy piosenka wam siê nie znudzi³a NIE
A za trudna dla was czy nie by³a NIE
Czy na po¿egnanie zaœpiewamy TAK
Czy r¹czkami w górze pomachamy TAK
12
33475922.019.png
MODUŁ I
KARTA PRACY UCZNIA NR 1.
Zadanie 1.
Zastanów siê, który ch³opiec prawid³owo przechodzi przez jezdniê? Pomaluj w³aœciwy rysunek.
Rysunek 1.
Rysunek 2.
Rysunek 3.
13
33475922.020.png 33475922.021.png 33475922.022.png 33475922.023.png 33475922.024.png 33475922.025.png 33475922.026.png 33475922.027.png 33475922.028.png 33475922.029.png 33475922.030.png 33475922.031.png 33475922.032.png 33475922.033.png 33475922.034.png 33475922.035.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin