AUTYZM - PRACA DYPLOMOWA.doc

(317 KB) Pobierz
UNIWERSYTET SZCZECIŃSKI

 

 

STUDIA PODYPLOMOWE

OLIGOFRENOPEDAGOGIKA

 

 

 

 

 

 

 

AUTYZM DZIECIĘCY – CHARAKTERYSTYKA ZABURZENIA

I METODY TERAPII

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca napisana pod kierunkiem

 

 

 

Spis treści

Wstęp                                                                                                                                                            4                                                                                                                                          
Rozdział I. Autyzm – analiza teoretyczna                                                                                     5                                                                  
1.1 Pojęcie autyzmu                                                                                                                                  5                                                                                                     
1.2 Autyzm według Kannera i Aspergera                                                                                                 7
Rozdział II.  Dziecko autystyczne – charakterystyka                                                     12                                                             2.1 Rozwój społeczny                                                                                                                            12
2.2 Komunikacja                                                                                                                                           14
2.3 Rozwój poznawczy                                                                                                                              16
2.4 Spostrzeganie                                                                                                                                             17                                                                                                                               2.4.1 Dotyk                                                                                                                                                          18                                                                                                                           2.4.2 Węch                                                                                                                                                          19                                                                                                                          2.4.3 Słuch                                                                                                                                                          20                                                                                                                          2.4.4 Smak                                                                                                                                                           22                                                                                                                         2.4.5 Wzrok                                                                                                                                                        23                                                                        Rozdział III. Wybrane koncepcje uwarunkowań zjawiska autyzmu u dzieci                            25
3.1 Poglądy psychoanalityczne                                                                                                                25
3.2 Przyczyny biologiczne                                                                                                                              28
Rozdział IV. Diagnoza w autyzmie dziecięcym – wybrane metody                                           31                                                                                                                                                              4.1 CARS – Skala Oceny Autyzmu Dziecięcego                                                                                    31                                                                      4.2 PEP – R – Profil Psychoedukacyjny                                                                                                     31                                                                      Rozdział V. Wybrane metody, techniki postępowania terapeutycznego z dzieckiem autystycznym                                                                                                                                             34                                                                                                                      5.1 Pojęcie terapii                                                                                                                                            34
5.2 Terapia behawioralna – terapia O. I. Lovaasa                                                                                   35         
5.3 Muzykoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci z autyzmem                                                        39
5.4 Metoda integracji sensorycznej w terapii dzieci autystycznych                                                        39
5.5 Metoda Felicie Affolter na przykładzie kształtowania rozumnego działania dłoni               42
5.6 Metoda wspomaganej komunikacji w usprawnianiu dzieci autystycznych                            43
5.7 Metoda M. Ch. Knill’ów w terapii dzieci autystycznych                                                         44
5.8 Metoda Weroniki Sherborne we wspomaganiu dzieci autystycznych                                          45                              5.9 Metoda Ruchu Rozwijającego R. Labana w terapii dzieci autystycznych                            46
5.10 Metoda „Holding” w terapii dzieci autystycznych                                                                      47
5.11 Elementy Metody Domana w pracy z dzieckiem autystycznym                                          48                                        5.12 Metoda Dobrego Startu w terapii dziecka z autyzmem                                                        48
5.13 Wykorzystanie niektórych elementów Metody Marii Montessori                                          49                                  5.14 Program kompleksowej pomocy TEACCH                                                                                    52

Zakończenie                                                                                                                                                       53                                                                                                                                                       Bibliografia                                                                                                                                                          54

                                                                                                       

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

              „Obserwowanie dziecka, które raz po raz gryzie własną rękę, kręci popielniczką zupełnie jak w hipnotycznym transie, godzinami tępo gapi się na jakiś pyłek, ryczy jak ranne zwierzę kiedy się zbliżasz, bije się po twarzy lub rozmazuje na ciele swój kał        – a na dodatek patrzy na ciebie, jakbyś był przezroczysty – to jest przerażające.

              Takie jest właśnie dziecko autystyczne. Ignoruje cię, odrzuca kontakt, nie słucha cię, nie porozmawia, nie pozwoli się dotknąć. Nawet nie spojrzy na innego człowieka. Sprawia wrażenie, jakby jedyną przyjemność i nagrodę dawało mu ciągłe powtarzanie groteskowego, często autodestrukcyjnego zachowania. Woli rzeczy od ludzi. Jest samotne, zamknięte w sobie.

              Jest wśród nas obce. [...] Jest dziwne i niepojęte.”[1]

              Wiele napisano na temat autyzmu, Ale chyba nikt poza cytowanym wyżej Carlem Delacato nie odważył się na tak bezpośredni a zarazem tak prawdziwy opis. Delacato prowadził swoje badania nad autyzmem począwszy od lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Obecnie w problematyce autyzmu przybywa wiele nowych informacji, koncepcji. Istnieje też wiele nowych hipotez, które nieustannie są weryfikowane. Nie mniej jednak uważam, że należy z dużą dozą krytycyzmu odnosić się do niektórych pozycji książkowych dotyczących tego zagadnienia. Badacze              i praktycy ciągle spierają się o to, która metoda i jakie podejście są najskuteczniejsze    w terapii dziecka autystycznego. W mojej pracy ujęłam podstawowe zagadnienia teoretyczne, od których należy zacząć poznawanie zaburzenia, jakim jest autyzm. Opisałam też wybrane metody terapii dziecka z autyzmem posługując się przy tym nie tylko literaturą ale i własnym doświadczeniem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział I

Autyzm – analiza teoretyczna

 

1. 1 Pojęcie autyzmu

              Autyzm jest jednym z najcięższych zaburzeń rozwoju i zgodnie ze współczesną wiedzą, dzięki badaniom C. Delacato, zaliczany jest do problemów o podłożu neurobiologicznym. Biorąc pod uwagę  ogromne zainteresowanie, jakie budzi, nadal pozostaje stosunkowo słabo poznany. Tajemnicze i odwołujące do świata magii i baśni określenia dzieci z autyzmem, opisywanych jako zamknięte we własnym świecie lub zamienione przez wróżki jeszcze do niedawna były odbiciem wiedzy na temat autyzmu.[2] W baśniach i dawnych mitach częsty jest motyw dziecka, które rozwijało się normalnie, a później zostało „odmienione” lub „zabrane” przez wróżkę. Lucyna Bobkowicz – Lewartowska przytacza w swojej książce przykłady podań ludowych, gdzie można napotkać opisy dzieci, które nie kontaktowały się z ludźmi i nie bały się żadnych niebezpieczeństw. Wśród legend o następcach świętego Franciszka z Asyżu znajduje się historia brata Junipera, którego charakteryzowały brak społecznej intuicji     i skrajna naiwność. Współczesna literatura także opisuje bohaterów, których cechują zachowania podobne do spotykanych w autyzmie, choćby w „blaszanym bębenku”     G. Grassa.[3]

              Termin autyzm (z języka greckiego autos – sam) został wprowadzony już           w 1911 roku przez E. Bleurera, jako jeden z osiowych objawów schizofrenii. Bleurer definiował autyzm, jako zamknięcie się we własnym świecie i rozluźnienie dyscypliny logicznego myślenia. [4] Nieco później, w 1943 roku  austriacki pediatra Leo Kanner, jako pierwszy wprowadził autyzm do osobnej kategorii diagnostycznej. Dokonania badawcze L. Kannera zostaną opisane szerzej w kolejnym podrozdziale, gdzie porównam typy autyzmu. Wracając do rozważań terminologicznych, jeszcze do niedawna autyzm był traktowany jako niepełnosprawność. Digby Tantam                       z Uniwersytetu w Manchesterze opisał autyzm jako upośledzenie wynikające z wielu chorób łącznie z wirusowymi, które powodują uszkodzenia mózgu mające miejsce przy porodzie. Według artykułu Tantama napisanego w 1996 roku, autyzm występuje          w powiązaniu z innymi upośledzającymi stanami – opóźnieniem umysłowym, nieporadnością ruchową i epilepsją.[5]

Przy obecnym stanie wiedzy trudno zgodzić się z powyższą definicją                   i założeniami autora, jednak daje ona obraz powszechnych kontrowersji, jakie były związane z definiowaniem autyzmu. Inna kontrowersja to pierwotne uznawanie autyzmu za psychozę. W dwóch pierwszych wydaniach systemu klasyfikacji zaburzeń umysłowych opracowanego przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne, czyli DSM – I i DSM – II, zgodnie z koncepcją Bleurera charakteryzowano autyzm jako postać schizofrenii dziecięcej (1952 i 1968 rok). W 1980 roku w DSM – III wprowadzono termin – całościowe zaburzenie rozwoju, czyli odniesiono się do koncepcji Carla Delacato i uwzględniono szeroki i rozwojowy charakter zaburzeń podstawowych funkcji psychicznych, jak uwaga, percepcja, motoryka, które mają wpływ na rozwój zdolności społecznych oraz językowych dziecka.[6] Pojęcie całościowych zaburzeń rozwoju swym zakresem znaczeniowym obejmowało autyzm dziecięcy (podkreślone w klasycznej terminologii L. Kannera wczesne ujawnianie się zaburzenia), rozwijający się według dawniejszych kryteriów przed ukończeniem przez dziecko 30 miesiąca życia, jak całościowe zaburzenia rozwoju pojawiające się              w dzieciństwie po 30 miesiącu życia. W kolejnych wydaniach prac Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, czyli DSM – III – R i  DSM – IV z 1994 roku rozszerzono zakres całościowych zaburzeń rozwoju. Obecnie w ten zakres wchodzi pięć jednostek: zaburzenie autystyczne, zaburzenie Aspergera, zaburzenie Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne orz całościowe zaburzenie rozwoju nie ujęte w innych kategoriach diagnostycznych.[7] W mojej pracy szerzej opiszę i porównam dwie pierwsze jednostki.

Różnicowanie w obrębie całościowych zaburzeń rozwoju sprawia wiele trudności i wiąże się z licznymi błędami. Bez wątpienia autyzm nie jest jednorodnym zespołem chorobowym, ale stanowi bardzo złożone zjawisko, na które składa się  wiele problemów o skomplikowanej etiologii. Tak więc wokół kwestii definiowania autyzmu i ścisłego ujęcia jego istoty, a co za tym idzie także w jego rozpoznawaniu istnieje pewien problem. Spośród wielu wybrałam trzy definicje moim zdaniem najlepiej oddające charakter autyzmu. Jako pierwsza przytoczę definicję Tadeusza Gałkowskiego, według której „[...] autyzm dziecięcy jest rozległym zaburzeniem rozwojowym o charakterze kompleksowego syndromu z wieloma symptomami, nie       w pełni jeszcze opisanymi. Zaburzenie to jest wysoce zróżnicowane i wielopostaciowe. Nie ma dwojga takich samych dzieci dotkniętych autyzmem.”[8]

Amerykańskie Towarzystwo Autyzmu definiuje autyzm jako „[...] złożone upośledzenie rozwojowe, które typowo objawia się w pierwszych trzech latach życia     i jest wynikiem zaburzenia neurologicznego wpływającego na rozwój w obszarach interakcji społecznej i zdolności komunikacyjnych. Zarówno dzieci jak i dorosłe osoby dotknięte autyzmem typowo przejawiają problemy w komunikacji werbalnej                          i niewerbalnej, interakcjach społecznych i zabawie."[9]

Joanna Kruk – Lasocka ujmuje istotę autyzmu jako: „[...] zespół poważnych zaburzeń rozwojowych dziecka manifestujących się do 30 miesiąca życia, związanych   z wrodzonymi dysfunkcjami układu nerwowego.”[10] Autorka uzupełnia definicję             o przyjętą powszechnie tzw. triadę zaburzeń, czyli:

  1. Zaburzenie więzi międzyludzkich przejawiające się niewystarczającą świadomością egzystencji czy uczuć innych ludzi, trudnością naśladowania innych, wchodzenia z nimi w kontakty i więzi oraz rozumienia konwencji         w interakcjach społecznych.
  2. ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin