wykład 5.pdf

(349 KB) Pobierz
1431812 UNPDF
5Funkcjepot¦goweiwykładnicze.Logarytmyiichzastoso-
wania
Wbiologiiiinnychnaukachprzyrodniczychposzukujesi¦zale»no±cipomi¦dzyró»nymiwielko±ciami
(cechami)charakteryzuj¡cymibadaneobiekty.Przez x oznaczymywarto±¢cechyoznaczonejjako
C 1 ,wyra»onejwodpowiednichjednostkach,takiejjaknp.masa,powierzchniaciała,czas,st¦»enie,a
przez y warto±¢cechy C 2 .Pojawiasi¦pytanie,czywarto±ciom x cechy C 1 odpowiadaj¡jednoznacznie
wyznaczonewarto±ci y cechy C 2 .Innymisłowyczyistniejefunkcja f taka,»e y = f ( x ) . Rozró»nimy
trzysytuacje.
Pierwsz¡ztychcechjestczas.Wtedyfunkcja f opisujeprzebiegwczasiejakiego±procesu,
któregoprzejawemjestzmianawarto±cidrugiejcechy.Wtymkontek±ciewarto±cicechy C 2
nazywasi¦stanamiprocesu.Jakoprzykładmo»narozwa»y¢cech¦ C 2 -mas¦ciałaczłowieka
mierzon¡ka»degodnialubliczebno±¢osobnikówjakiej±ustalonejpopulacjizwierz¡tzamiesz-
kuj¡cejustalonyobszar.
Istnieniezale»no±cimo»eby¢przejawemtego,»eproces,którycharakteryzujececha C 1 wpływa
naproces,którycharakteryzujececha C 2 .Przykłademmo»eby¢zale»no±¢pomi¦dzyilo±ci¡
kaloriispo»ywanychka»degodniaprzezdzieckoimas¡jegociałamierzon¡ka»degodnia.
Obiecechycharakteryzuj¡przebiegjakiego±jednegoprocesu,któryjestbezpo±redni¡przy-
czyn¡zmianwarto±ciobucech.Przykładówrównie»dostarczafizjologia.Jakopierwsz¡cech¦
rozwa»mymas¦ciała,ajakodrug¡jegocałkowit¡powierzchni¦.Przyczyn¡zmianwarto±ciobu
cechjestwzrostliczbyiwpewnymstopniutak»ewielko±cikomórekciała.
Wkolejnychpodrozdziałachprzypominamypodstawowewiadomo±ciopewnychszczególnychfunk-
cjachprzyjmuj¡cychwarto±ciwzbiorzeliczbrzeczywistych.Chodzituofunkcjepot¦gowe,wykład-
nicze,logarytmiczne,wielomiany.Funkcjeteobokfunkcjitrygonometrycznych,pełni¡bardzowa»n¡
rol¦wewszelkichzastosowaniachmatematyki.
5.1Funkcjeliniowe
Najprostsz¡funkcj¡,któr¡mo»narozwa»y¢jestfunkcjaliniowa
y = f ( x )= mx + b
Zakładamydalej,»e m 6 =0,wprzeciwnymprzypadkufjestfunkcj¡stał¡przyjmuj¡c¡jedyniewarto±¢
b .Parametr m nazywasi¦współczynnikiemkierunkowymprostej.Wykresemfunkcjiliniowej
1
jestliniaprosta.Cech¡charakterystyczn¡funkcjiliniowejjestto,»eprzyrostwarto±cifunkcjijest
proporcjonalnydoodpowiadaj¡cegomuprzyrostuwarto±ciargumentówtzn.
x 2 x 1 = ( mx 2 + b ) ( mx 1 + b )
x 2 x 1 = m ( x 2 x 1 )
x 2 x 1 = m
Przypomnijmy,»eliczba m równajesttak»ewarto±citangensak¡ta,przyktórymprostaprzecinao±
poziom¡układuwspółrz¦dnych.Je»eli m> 0tołatwosprawdzi¢korzystaj¡czpowy»szejrówno±ci,
»e f jestfunkcj¡rosn¡c¡tzn.spełnionyjestwarunek
( x 2 >x 1 ) ) ( f ( x 2 ) >f ( x 1 )) .
Przeciwnie,je±li m< 0to f jestfunkcj¡malej¡c¡tzn.spełnionyjestwarunek
( x 2 >x 1 ) ) ( f ( x 2 ) <f ( x 1 )) .
Dlauzupełnieniaterminologiidodajmy,»efunkcj¦,któraspełniawarunek
( x 2 >x 1 ) ) ( f ( x 2 ) ­ f ( x 1 )) ,
nazywasi¦funkcj¡niemalej¡c¡,afunkcj¦spełniaj¡c¡warunek
( x 2 >x 1 ) ) ( f ( x 2 ) ¬ f ( x 1 )) ,
nazywasi¦funkcj¡nierosn¡c¡.Niektórzyautorzydlapodkre±lenia,ostrychnierówno±cifunkcj¦
rosn¡c¡nazywaj¡±ci±lerosn¡c¡amalej¡c¡±ci±lemalej¡c¡.Mimo,»eniematupowszechnie
przyj¦tejterminologiinazewnictwonieprowadzidodwuznaczno±ci.
Znajomo±¢funkcjiliniowejniewystarczajednakdoopisuprocesówwzrostuwyst¦puj¡cychwbio-
logii.Wfizjologiimamycz¦stodoczynieniazfunkcjamipot¦gowymiaprzyopisiewzrostupopulacji
pojawiaj¡si¦funkcjewykładnicze.
5.2Pot¦gowanie
Przypomnijmy,»epot¦g¡liczbyrzeczywistej a owykładniku n b¦d¡cymliczb¡naturaln¡nazywamy
iloczyn
n
z }| {
a · a...a. (1)
Byzdefiniowa¢pot¦g¦owykładnikub¦d¡cymliczb¡wymiern¡korzystasi¦zistnieniapierwiastkaz
liczbydodatniej.Mo»namianowicieudowodni¢,»edladowolnejliczbyrzeczywistej A> 0idowolnej
a n =
2
f ( x 2 ) f ( x 1 )
1431812.001.png
= A 1 n .
Zatemdlaliczbnaturalnych m,n 6 =0iliczbyrzeczywistejdodatniej a
a m n = n p a m = a 1 n m .
B = n p
A ozn.
Wtensposóbokre±lasi¦pot¦g¦liczbyowykładnikub¦d¡cymliczb¡wymiern¡.Dalejrozszerza
si¦pot¦gowanienaprzypadekwykładnikówrzeczywistychkorzystaj¡czg¦sto±ciliczbwymiernych
wzbiorzeliczbrzeczywistych.Przypomnijmy,»edladowolnychliczbrzeczywistychdodatnich a,b
idowolnychliczbrzeczywistych x i y zachodz¡nast¦puj¡cewłasno±cipot¦gowania,któremo»na
wyprowadzi¢z(??)
a y = a x y , (3)
( a x ) y = a xy , (4)
a x b x =( ab ) x . (5)
Woparciuowłasno±cipot¦gowaniadefiniujesi¦funkcj¦pot¦gow¡,wykładnicz¡orazlogaryt-
miczn¡.
5.3Karłyiolbrzymy
Znajomo±¢funkcjipot¦gowychjestniezb¦dnadotegobyzrozumie¢konsekwencjezró»nicowania
wielko±cizwierz¡t.
Przykład5.1Rozwa»myró»nezwierz¦tastałocieplneró»ni¡cesi¦wielko±ci¡aleozbli»onympla-
niebudowyciała.Wiadomo,»eimwi¦kszapowierzchniaciałazwierz¦ciatymwi¦ksza,wstanie
spoczynku,wymianaenergiicieplnejzotoczeniem.Powstajepytanie-ileenergii±redniobior¡cw
przeliczeniunajednostk¦masyciałamusiprodukowa¢zwierzemałewstosunkudodu»egoabyzrów-
nowa»y¢strat¦energiicieplnejwstaniespoczynku.Czyprawd¡jest,»ezwierzepi¦¢razyci¦»sze
produkuje±redniopi¦¢razywi¦cejenergii?Byodpowiedzie¢natopytanieznajdziemyzale»no±¢
pomi¦dzymas¡ciałazwierz¦ciaipowierzchni¡ciała.
Rozwa»myró»negatunkizwierz¡toschemaciebudowyciałajaknarysunku.
3
liczbynaturalnej n ­ 1istniejeliczbarzeczywista B zwanapierwiastkiem n tegostopniaz A taka,
ze B n = A .Zapisujesi¦wtedy
a x a y = a x + y , (2)
a x
1431812.002.png
Rys.5.1
Poniewa»interesujenasjedynieocenaszacunkowamasyipowierzchniciaładokonujemyuproszczenia
bior¡cpoduwag¦jedynietułówzwierz¦cia(np.ssaka),któryreprezentowanyjestjakowalecowyso-
ko±ci L ipromieniupodstawy L .Parametr L charakteryzujezatemrozmiarzwierz¦ciamierzonyod
ko±ciogonowejdopierwszegokr¦guszyjnego.Parametr okre±laproporcjeciała,stosunekpromienia
podstawywalcadojegowysoko±ci.Wtakimrazieobj¦to±¢tułowiatowprzybli»eniuobj¦to±¢walca
V = L · ( L ) 2 = 2 L 3 apowierzchniabocznawynosi P = L · 2 L =2 L 2 . Masaciała M jest
proporcjonalnadoobj¦to±ciczyli
L = CM 1 3 ,
gdzie C jeststał¡równ¡( m 2 ) 1 3 .Mo»emywyrazi¢terazpowierzchni¦boczn¡poprzezmas¦
P = C 0 M 2 3 .
E ( M )= E 0 C 0 M 2 3
gdziestała E 0 okre±lastrat¦ciepłanajednostk¦powierzchniciała.St¡dpłyniewniosek,»estrata
ciepła S ( M )przypadaj¡canajednostk¦masyciaławynosi
M = E 0 C 0 M 2 3
M = E 0 C 0 M 1 3 = E 0 C 0
M 1 3
4
M = m 2 L 3
gdzie m toci¦»arwła±ciwy,czylici¦»arjednostkiobj¦to±cinp.w[g/ cm 3 ]przyj¦tyjakowspólnydla
rozwa»anejgrupygatunkówzwierz¡t.Zostatniegorównaniawyliczamy
gdziestała C 0 =2( ) 1 3 m 2 3 T¦zale»no±¢nazywasi¦czasemreguł¡powierzchni.Utrat¦ciepła
okre±lamyjako
S ( M )= E ( M )
1431812.003.png
Awi¦cS(M)wzrastanieograniczeniegdy M zbli»asi¦do0imalejedozeragdy M ro±nienieogra-
niczenie.Zatem
zwierz¦taomałejmasiemaj¡niekorzystnystosunekpowierzchnidomasyidlategotempometabolizmu
mierzonegojakoilo±¢energiiprodukowanawjednostceczasunajednostk¦obj¦to±ciciałamusiby¢
znaczniewi¦kszeni»uzwierz¡tdu»ychpotoabyzrównowa»y¢strat¦ciepła.
Nakoniecporównajmystrat¦ciepłauzwierz¡tró»ni¡cychsi¦pi¦ciokrotniemas¡ciała
E ( M ) = E 0 C 0 (5 M ) 2 3
E 0 C 0 M 2 3 =5 2 3 = 3 p
5 2 2 , 92 .
Przyprzyj¦tychzało»eniach,zwierz¦pi¦ciokrotnieci¦»szetraci,wprzybli»eniu,jedynietrzykrotnie
wi¦cejciepła.Ztychpowodówmałezwierz¦musije±¢znaczniewi¦cejni»du»ewstosunkudowłasnej
masyciała.Dlaprzykładu(patrz[?])sikoramodrawa»¡ca11gmusicodzienniezje±¢pokarmomasie
30%masyswojegociała,drozd±piewakwa»¡cy89g-10%,myszołówza±wa»¡cy900g-4 , 5%.Wynika
st¡d,»e±redniobior¡c,zwierz¦tamałes¡bezustanniezaj¦teposzukiwaniempokarmuizarazem
bardzowra»liwenagłód.Dlaprzykładuryjówkaniemo»eobej±¢si¦bezpokarmudłu»ejni»3
godz.Dalejid¡ctymtropemmo»nastwierdzi¢,»eistotinteligentnychwytwarzajacychkultur¦i
osi¡gaj¡cychrozmiaryryjówkiwwarunkachziemskichby¢niemo»e.Warunkiemrozwojukultury
jestbowiempewnadozaczasuwolnegododyspozycji.Jesttozarazemsilnyargumentprzeciwko
istnieniukrasnoludków.
Wi¦cejotegotypuzagadnieniachmo»naprzeczyta¢wbardzoprzyst¦pnienapisanejksi¡»ce[?]
atak»ewniecobardziejzaawansowanej[?].
5.4Funkcjepot¦gowe,wielomiany
Je±liwykładnik p> 0jestustalonyapodstawajestzmienn¡(argumentemfunkcji),ozn.przez x to
tak¡funkcj¦nazywamyfunkcj¡pot¦gow¡czyli
x 7! x p .
x 7! a x .
Je±li p 2 INtofunkcjapot¦gowa f ( x )= x p jestokre±lonadladowolnego x 2 IR .
Je»eli a> 1toimwi¦kszyargumentfunkcjiwykładniczejtymwi¦kszajejwarto±¢czyliwtym
przypadkufunkcjawykładniczajestfunkcj¡rosn¡c¡.Je±liza± a 2 (0 , 1)tofunkcjawykładniczajest
5
E (5 M )
Je±lipodstawa a> 0jestustalonaazmieniasi¦wykładnik,ozn.przez x totak¡funkcj¦nazywamy
funkcj¡wykładnicz¡
1431812.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin