Dbanie o zęby.DOC

(84 KB) Pobierz
"Jak dbać o zęby

"Jak dbać o zęby?"

Blok tematyczny: Dbamy o własne zdrowie.

Dzień I

Temat dnia: Jak dbać o zęby?

Cele:
Uczeń potrafi:

·  racjonalnie się odżywiać,

·  dbać o higienę jamy ustnej,

·  rozwiązywać łamigłówki matematyczne.

Środki dydaktyczne:

·  film "Wyprawa Zuzi po śnieżnobiały uśmiech",

·  plansze z ilustracjami dotyczące sposobu dbania o jamę ustną,

·  łamigłówki matematyczne,

·  ukryte słówka,

·  model uzębienia,

·  karta pracy "Zdrowe odżywianie".

Przebieg zajęć

1. Wyjście do biblioteki
Powitanie - zabawa: Witam wszystkich, którzy... (np. umyli dzisiaj zęby).

2. Wprowadzenie do tematu
Oglądanie filmu "Wyprawa Zuzi po śnieżnobiały uśmiech".
Wypowiedzi ustne na temat obejrzanego filmu.

3. Powrót do klasy

4. Rozwiązywanie w grupach łamigłówki matematycznej z hasłem (zęby, szczotka, stomatolog, odżywianie).
Łamigłówki stanowią załącznik 1 scenariusza.

5. Wyjaśnienie tematu zajęć: Jak dbać o zęby?

6. Wypowiedzi ustne (w kręgu) na temat ilustracji przedstawiającej sposoby dbania o zęby.
Wspólne układanie haseł, zapis haseł na tablicy i w zeszytach.

7. Pokaz modelu uzębienia, pogadanka o rodzajach zębów oraz zdrowym odżywianiu się.
Odczytanie tekstu "Dlaczego dzieciom wypadają mleczne zęby?"
Pod zębami mlecznymi znajdują się zawiązki stałych zębów. Gdy dziecko ma około 5 lat, zawiązki zaczynają rosnąć i wypychają zęby mleczne, które zaczynają się ruszać, a następnie wypadają.

8. Wykonanie kart pracy "Zdrowe odżywianie".
Karta stanowi załącznik 2 scenariusza.

9. Wyjście do stomatologa. Przegląd uzębienia. Pogadanka o prawidłowym myciu zębów.

10. Po powrocie z gabinetu głośne odczytanie tekstu "Dlaczego należy myć zęby?"
Resztki pokarmu, które zostają po jedzeniu w jamie ustnej, rozkładają się i tworzą kwasy, które niszczą naturalną osłonę zęba - szkliwo. Ząb bez szkliwa jest łatwym łupem dla bakterii. Zaczyna się psuć. Dlatego po jedzeniu należy usunąć resztki pokarmu. Do tego służy nić dentystyczna, szczoteczka i pasta do zębów. Pamiętaj o tym, by co najmniej dwa razy dziennie umyć zęby.

11. Czytanie i uzupełnianie zdań z lukami
Uzupełnij zdania:
................ zęby rano i wieczorem.
Jedz zdrowe .......................
Unikaj .........................
Regularnie odwiedzaj ....................

12. Śpiewanie piosenki "Śnieżnobiały uśmiech" (słowa: Jacek Cygan, muzyka: Rafał Pankowski)

Lubię, gdy szczerzy się fortepian,
I to jest sprawa oczywista,
Gdy białe są klawisze,
To gra jest czysta.
Lubię, gdy śmieje się wieloryb,
Fontanna wody z niego chluśnie,
Gdy myje ząbki w morskiej pianie,
Pokaże śnieżnobiały uśmiech.

Ref. Śnieżnobiały uśmiech bakterie uwiera,
A my się śmiejemy jak myszy do sera.
Śnieżnobiały uśmiech ma czarna pantera,
A my się śmiejemy jak myszy do sera.

A kto ma uśmiech zakurzony,
Tak jak widelec wyszczerbiony,
Gdy się uśmiechnie, to ojeje!
Dokoła cały świat szarzeje.
Czy chcecie, by tak działo się?
Czy chcecie? Nie! Nie słyszę. Nie!
Więc zmywaj szarość, zęby szoruj,
A jeśli nie, to bracie choruj.
Ale nie z nami te numery,
Nasz uśmiech biały jest i szczery.

Ref. Śnieżnobiały uśmiech bakterie uwiera,
A my się śmiejemy jak myszy do sera.
Śnieżnobiały uśmiech ma czarna pantera,
A my się śmiejemy jak myszy do sera.

Śnieżnobiały uśmiech bakterie uwiera,
A my się śmiejemy - Blend-a-med.
Śnieżnobiały uśmiech ma czarna pantera,
A my się śmiejemy - Blend-a-med.

Tutaj powinna być solówka
I saksofonu dźwięk soczysty,
Lecz muzyk spuchł jak balonówka,
Jest u dentysty.
Spojrzał dentysta na ubytki,
Saksofonista drżał jak drzewo,
Żeby tak Pana nie bolało,
Dla znieczulenia coś zaśpiewam.

Ref. Śnieżnobiały uśmiech...

 

Dzień II

Temat dnia: Zdrowy uśmiech

Cele:
Uczeń potrafi:

·  wypowiadać się na temat higieny jamy ustnej,

·  prawidłowo dobierać produkty spożywcze, aby zdrowo się odżywiać,

·  wykonać pracę plastyczną na podany temat.

Środki dydaktyczne:

·  papier rysunkowy,

·  film,

·  dyplomy,

·  szczotki do zębów, pasty,

·  ulotki,

·  zdania z lukami,

·  karty pracy domowej,

·  plan szczotkowania zębów,

·  plansza ze znaczkami do oceny zajęć.

Przebieg zajęć

1. Powitanie dzieci
Witam wszystkich, którzy potrafią dbać o zęby (osoby powitane pięknie się uśmiechną).

2. Rozmowa na temat higieny jamy ustnej i sposobach zdrowego odżywiania

3. Wyjście do biblioteki na film "Światowa podróż dr. Ząbka"

4. Swobodne wypowiedzi na temat obejrzanego filmu

5. Powrót do klasy. Wykonanie plakatu na temat "Zdrowe odżywianie to zdrowe zęby"

6. Wystawa prac

7. Zaproszenie do obejrzenia prac pani stomatolog, pani bibliotekarki i uczniów z innych klas

8. Bibliotekarz wręcza dyplomy (załącznik 3), szczoteczki do zębów, pasty do zębów oraz ulotki na temat higieny jamy ustnej.

9. Na zakończenie uczniowie otrzymują plany szczotkowania zębów, a po miesiącu dostarczają plany do stomatologa.

10. Ewaluacja zajęć
Uczniowie, stojąc w kręgu, kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdania:
Na zajęciach byłem ................................
Trudność sprawiło mi ............................
Najciekawsze dla mnie było .................

11. Ocena zajęć przez uczniów
Uczniowie otrzymują znaczki do oceny zajęć. Spośród trzech z nich wybierają jeden i przyklejają go na planszy umieszczonej na tablicy.

 

Jak dbać o zęby? - Załącznik 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otocz pętlą produkty, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak dbać o zęby? - Załącznik 3 - dyplom

 

 

Piosenka "Śnieżnobiały uśmiech" i film "Wyprawa Zuzi po Śnieżnobiały uśmiech" znajdują się na kasetach wideo, które szkoły otrzymały w ramach programu promocji zdrowego uzębienia dla klas pierwszych "Start Cel! Śnieżnobiały uśmiech". Program ten przygotowany został przez Instytut Badawczy Blend-a-med i został zaakceptowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Natomiast film "Światowa podróż Dr. Ząbka" znajduje się na kasecie wydanej przez firmę Colgate. Kasety te powinny być w wielu szkołach, gdyż zostały one bezpłatnie do szkół dostarczone w ramach promocji zdrowia.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin