Zarządzanie strategiczne - wykłady
Literatura : A. Stabryła – „Zarządzanie strategiczne”
Krupski - „Zarządzanie strategiczne”
S. Penc – „Strategia zarządzania”
Paradygmat – zespół założeń jakie obowiązują
Nie ma jednej jedynej słusznej metody zarządzania.
Zarządzanie jest specyficzną i wyróżniającą się cechą każdej organizacji.
Cele strategiczne mają wpływ na strukturę organizacji.
Organizacja – armia, przedsiębiorstwo, ministerstwo
Sektor biznesu w XXI w. nie będzie głównym sektorem wzrostu, głównym będzie sektor publiczny.
99% to podobne problemy jakimi zajmują się kierownicy.
Zasady każdej organizacji:
1. każda organizacja powinna być jawna (pracownicy znają i rozumieją strukturę swojej organizacji)
2. posiadanie organu który jest upełnomocniony do podejmowania ostatecznej decyzji
3. każdy pracownik powinien mieć jednego szefa
4. ograniczenie liczby ogniw przekazywania informacji
Zadaniem organizacji jest przewodzenie ludziom, a nie kierowanie nimi.
Szef powinien umieć wykorzystać specyficzne umiejętności i wiedzę pracowników aby zwiększyć wydajność pracy.
Celem procesu kierowania jest – zwiększenie wydajności pracy pracownika – specjalisty (stwarzanie sprzyjających warunków).
Zależność między szefem a podwładnym – jeżeli kierownictwo będzie nieumiejętnie zarządzać to nie da sobie rady z podległymi.
Pieniądz nie jest jedynym i wystarczającym motorem do motywowania pracowników.
Zakres zarządzania jest określony prawnie, ale tak w pełni nie jest.
Zarządzanie i granice narodowe nie są ze sobą spójne.
Zarządzanie jest tylko narzędziem formy strategią funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw sposobów w jaki zamierza ona realizować swoje misje i realizować swoje cele strategiczne (postawione przed sobą).
Strategia odzwierciedla zakres i kierunki rozwoju przedsiębiorstw w dłuższej perspektywie.
Wizja – obraz, rzadko używane
Misja
Cele
Realizacja misji zwykle odbywa się przez strategię
Sposób realizacji celów
Czynniki przy wyborze strategii:
- aktualna pozycja konkurencji
- przyjęta misja przedsiębiorstw i przewidywane zmiany w otoczeniu
- przyjęte kryteria wyboru
- warunki ograniczające
Przy ustalaniu strategii przedsiębiorstw, następujące kryteria:
1. mechanizm adaptacji przedsiębiorstw do otoczenia
- strategicznie stabilne
- strategicznie ochronne
- strategicznie progresywne
2. aktywność kierownictwa wobec wymagań otoczenia
- strategicznie defensywne
- strategicznie ofensywne
3. zachowanie się przedsiębiorstwa wobec otoczenia
- strategicznie czynne (kreują zmiany w otoczeniu)
- strategicznie przystosowujące przedsiębiorstwo do otoczenia związane z przetrwaniem
Strategie można podzielić:
1. ogólne
2. szczegółowe
Podstawowe rodzaje strategii przedsiębiorstw:
- marketingowa
- finansowa
- w zakresie działalności podstawowych i pomocniczych
- w zakresie zarządzania i organizacji
- personalne
Reguły dotyczące pewnych działań w przedsiębiorstwie:
- sposoby informacji wspomagane procesem zarządzania
- met. współdziałalność z otoczeniem i zachowanie się w pewnych kryzysowych sytuacjach
Zarządzanie i organizacja
- forma organizacji prawna
- struktury wewnętrzne przedsiębiorstw
Personalna
- rekrutacja i selekcja
- kształtowanie i rozwój personelu
- system oceny prac
- wynagradzanie
- kształtowanie stosunków międzyludzkich
Zarządzanie nowoczesne przedsiębiorstwem.
Zarządzanie nowoczesne przedsiębiorstwem – to zorientowane ryzyko konkurencyjne otoczenia w jakim znajduje się przedsiębiorstwo które powinno być otwarte na zmiany.
Myślenie: kompleksowe, trzeba wykorzystać wszystkie środki jakie przedsiębiorstwo posiada do realizacji zadań.
Na sukcesy mogą liczyć dzisiaj tylko te przedsiębiorstwa które mają wyraźnie określone cele, są dobrze zorganizowane, elastyczne, otwarte na nowe rozwiązania i zdecydowanie zmierzają do realizacji obranej strategii.
Zarządzanie strategiczne polega na planowaniu całego rozwoju przedsiębiorstwa na dłuższy okres i podejmowanie decyzji i działań zgodnie z długofalowymi celami.
Przedsiębiorstwo jest systemem otwartym którego zadaniem nie jest tylko przetrwanie ale także rozwój. Celem jest przetrwanie otrzymywanych z zewnątrz zasileń (surowce, energia, informacje) na produkt i wysyłanie dalej.
Przedsiębiorstwo
A B
Zmiany w przedsiębiorstwie są nieciągłe i nieprzewidywalne, zmiany mogą dotyczyć dostarczanych surowców.
Rozwój – powinien być permanentną cechą każdego przedsiębiorstwa.
Dostarczanie nowych atrakcyjnych produktów.
Konieczne strategiczne myślenie dotyczy kierownictwa przedsiębiorstwa (kierowany proces wyobraźni).
Myślenie strategiczne ma na celu opisywanie na podstawie analizy i ekstrapolacji istniejących danych oraz pośrednio wiedzy, wyobraźni i intuicji, możliwych przyszłych sytuacji przedsiębiorstwa, a także dróg rozwoju, czyli przewidywanych zmian w otoczeniu i dokonaniu wyboru celów przedsiębiorstwa tak aby mogło ono zachować równowagę między tymi celami a zasobami i możliwościami jakie stwarza otoczenie.
Zastąpienie niepewności ryzykiem:
- możemy oszacować prawdopodobieństwo nastąpienia czegoś
- nie możemy czegoś przewidzieć
Myślenie strategiczne powinno być zorientowane na cele przedsiębiorstwa jako całości, ukierunkowane na tworzenie korzystnego wizerunku w społeczeństwie.
Zarządzanie strategiczne (wg Griffina) – proces zarządzania nastawiony na formułowanie i wdrażanie strategii które zapewnią doskonałe dostosowanie się organizmu do otoczenia i osiąganie jej strategicznych celów.
Zarządzanie strategiczne (wg Tomsona) – proces ustalania celów, formułowanie zadań koniecznych do ich osiągnięcia w pożądanym czasie, nadania mocy tym działaniom i szacowania możliwych do osiągnięcia rezultatów i postępów.
Elementy zarządzania strategicznego:
1. misja przedsiębiorstwa – która określa po co i dla czego przedsiębiorstwo istnieje
2. wizja strategiczna – wskazuje sytuacje w jakiej przedsiębiorstwo pragnie i może znaleźć się w przyszłości
3. cele i zadania – to co przedsiębiorstwo chce osiągnąć w przyszłości, to co musi być zrobione dla osiągnięcia tych celów
Strategia działania stanowi projekt zawierający kierunki instrumentów działań, jest więc koncepcją zapewnienia mu przyszłej pozycji względem otoczenia.
Wizja strategiczna – stanowi pełne spojrzenie w przyszłość przedsiębiorstwa, wynika nie tylko z wiedzy, zdolności aparacyjnych kierownictwa przedsiębiorstwa ale także z chęci imponowania otoczeniu.
Modele zarządzania obejmują fazy:
1. analiza pozycji wyjściowej (otoczenie i samo przedsiębiorstwo, perspektywy zmiany)
2. formułowanie możliwych alternatyw strategicznych i wybór strategii
3. opracowanie planu strategicznego w którym zostaną określone cele działania
4. kształtowanie organizacji z uwzględnieniem wykorzystania dla strategii struktur oraz doboru kierownictwa jednostek.
5. realizacja strategii, rozbudzenie motywacji, kontrola strategii
Etap I Etap II Etap III Etap IV Etap V Etap VI
Kontrola wdrażania strategii
Zarządzanie zmianami
Wybór strategii
Projektow strategii
Okr.pola działania
Ocena sytuacji
1 2 3 4 5 6 7
I – Faza identyfikacji
II – Zbieranie i analizowanie informacji
- zbieranie i analizowanie informacji o środowisku
- określenie branży
- znajomość rynku
- poznanie słabych i mocnych stron swojej działalności
- zbadanie war. w dziedzinie działania
- poznanie kultury własnego przedsiębiorstwa
III – Faza poszukiwania i projektowania
- opracowanie kilku alternatyw strategicznych
- poszukiwanie szans we własnej działalności
IV – Faza oceny i selekcji
- kompleksowe rozważanie wariantów programów strategicznych
- uzgodnienie celów i środków
- wybór alternatywy optymalnej
V – Wdrażanie i realizacja strategii
- transpozycja założeń strategicznych na programy działania
- opracowanie programów strategicznych
VI – Faza projektowania i wprowadzania zmian
- dopasowanie organizacji do wymogów strategii
- inwestowanie
- wdrażanie nowych technologii i nowych wyrobów
-...
Minnie_