Podejmowanie decyzji strategicznych (102 strony).doc

(846 KB) Pobierz

102

 

THE BUSINESS MANAGEMENT LABORATORY

SCENARIUSZ

Historia

Firma  Henry  Jones   Pottery  powstała  w   1887  roku  gdy   Henry wyemigrował z Anglii do Ohio. Wytwarzał naczynia gliniane na zamówienie klientów, którzy używali je do reklamy. Klienci zamawiali naczynia do żywności konserwowanej z etykietką „Bland's Groceries and Farm Supply", które rozdawali klientom w celach promocyjnych. Była to powszechna działalność reklamowa w początkach XX wieku. Podobnie jak w wielu przedsiębiorstwach w rym czasie , zakład przemysłowy zlokalizowany był w budynku obok rzeki, podczas gdy główne biuro mieściło się w budynku na głównej ulicy. W związku z tym, że ich produkty były duże i ciężkie, transport zazwyczaj odbywał się barką i koleją. Po latach transport rzeczny stał się mniej znaczący niż kolejowy, ale w dalszym ciągu są to najmniej kosztowne środki, choć wolniejsze niż inne alternatywy. Firma nigdy nie była duża, ale utrzymywała Henriego i jego syna aż do czasu II Wojny Światowej, kiedy to praktyka promocyjna upadła.

Po śmierci Henriego w 1947 roku, własność firmy została przekształcona w spółkę, tak więc jego udziały w firmie mogły być podzielone pomiędzy jego spadkobierców. Z powodu upadku promocji naczyń glinianych, firma zaczęła wytwarzać wyroby garncarskie do ogólnego użytku, które były sprzedawane detalistom. Nazwa Jones Pottery nigdy nie osiągnęła znaczącego publicznego uznania. Syn Henriego - John zarządzał firmą przez wiele lat, ale gdy ustąpił w 1980 roku - jego zięć został prezesem i dyrektorem wykonawczym.

Adam wprowadził pierwsze znaczniejsze zmiany polityki produkcyjnej w całej dotychczasowej historii firmy. Dwa lata temu postanowił skierować produkcję z rynku naczyń glinianych, będącego w zastoju w stronę bardziej obiecującego rynku serwisów stołowych. Początkowym towarem Unii produkcyjnej stały się ekonomiczne komplety serwisów stołowych w małym wyborze wzorów.

Po okresie tych dwóch lat rozwoju - produkt ten opanował w pewnym sensie rynek, ale były jeszcze znaczne możliwości dalszego rozwoju. Produkcja   wyrobów   garncarskich   była   zachowana   jako   druga   linia produkcyjna, ale trzy miesiące temu ta linia została przerwana i wszystkie formy zostały wyrzucone.

Adam utrzymywał działalność firmy, ale tak naprawdę był bardziej zainteresowany swoim hobby - hodowlą koni jeździeckich. Ostatnio Adam postanowił zwolnić stanowisko dyrektora w firmie i poświęcić cały swój czas


swojemu hobby.      Zarząd firmy zdecydował się zaangażować kierownictwo firmy z zewnątrz.

Ostatnim członkiem rodziny Jonesów, posiadającym znaczące udziały w
firmie, był kuzyn - Pan Byerten Lowe. Zachował 20% własności i wywarł
nacisk by firma wypłacała dywidendy. W rezultacie firma nie stworzyła
dużego majątku i nie zainwestowała zysków poza kilkoma nowoczesnymi
urządzeniami produkcyjnymi.             

Kiedy By Lowe zmarł w 1985 roku nie mając żadnych bliskich spadkobierców, kapitał został sprzedany przez zarządcę, w wyniku czego żadna osoba nie posiadała procentowego udziału własności. Jednakże firma nie jest dostatecznie duża, by korzystać z ożywionych obrotów swoich akcji, a obrót ograniczony jest do regionalnego Bull-Bear Exchange.

W 1992 roku stary zakład przemysłowy został zmodernizowany przez nowe wykończenie wnętrz, nowe oświetlenie, nowe urządzenia do form , a także nowy layout wyposażenia i magazynu (rys.l). Wyposażenie było przebudowywane lub wymieniane w różnych terminach, więc jest różnej jakości i konstrukcji.

Produkty i Dystrybucja   

W tym czasie ich oferta produkcyjna składała się z jednej linii produkcyjnej - ekonomicznego kompletu serwisu stołowego, sprzedawanego pośrednikom i dystrybutorom we wszystkich częściach Stanów Zjednoczonych, którzy następnie sprzedawali je konsumentom. Firma wykazywała całą swoją sprzedaż terminem "jednostki wyrobu" określającej komplet serwisu stołowego.

Pośrednicy wyznaczali cenę detaliczną na około 175% kosztu wyrobu,
co dawało im 43% marży zysku brutto. Nieliczni pośrednicy oferowali te
wyroby do wyprzedaży, co dawało im marżę zysku brutto do 25%.             

Tradycyjną metodą wysyłki tych  wyrobów było pakowanie  kilku kartonów w paletę, którą następnie transportowano drogą rzeczną i kolejową do innych miejsc w Stanach Zjednoczonych.     Po   jakimś   czasie   transport samochodowy (ciężarowy) stał się bardziej popularny dla małych przesyłek i oferował większą wszechstronność w dotarciu do szerokiego wyboru miejsc przeznaczenia, w szczególności na rynek regionalny. W dalszym ciągu połączenie rzecznego i kolejowego transportu jest najbardziej efektywne kosztowo przy dużych przesyłkach przeznaczonych do bardzo odległych miejsc od fabryki, takich jak zachodnie wybrzeże i dla dystrybutorów kupujących większe ilości. Bardzo szybki transport lotniczy jest również możliwy, ale przy wyższych kosztach.


SCENARIO

Exhibit 1

BML SCENARIO. V5              EXHIBIT 1


Administracja i Statut

Pan John Buchs, długoletni przyjaciel Adama był dyrektorem finansowym przez ostatnich kilka lat. Pan Robert Hulper został vice prezesem wykonawczym pięć lat temu. Kiedy Adam ogłosił swoją dymisję, Pan Buchs wybrał ten czas by również ogłosić swoją dymisję. Dyrektorzy zaproponowali Panu Hulperowi awans na najwyższe stanowisko, ale on poinformował ich, że ze względów zdrowotnych nie będzie wstanie przyjąć awansu. Zgodził się pełnić obowiązki Dyrektora Generalnego do czasu zatrudnienia nowego dyrektora na to stanowisko. Zarząd natychmiast rozpoczął poszukiwanie nowego dyrektora, który kierowałby firmą przez następnych kilka lat.

Początkowa organizacja zatrudnienia była cokolwiek niecodzienna, ponieważ zespół był zatrudniany jako całość, z umową, że opracuje strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa  jako pierwsze polecenie służbowe.

Oprócz zmian dyrekcyjnych, dawało się odczuć, że początkowa nazwa firmy Jones Portery Company nie była najlepsza z punktu widzenia prestiżu marketingowego firmy. Nazwa firmy była od samego początku i w tym czasie nigdy nie otrzymała dobrego uznania na rynku, a ostatnie badania wskazały, że tylko kilku klientów rozpoznawało lub kojarzyło nazwę firmy z aktualną linią produkcyjną firmy. Dyrektorzy instruowali pracowników do utożsamiania się z firmą i ustalenia nowej nazwy firmy, która by lepiej osiągała cele firmy. Jest to część ich ogólnego obowiązku przywrócenia przedsiębiorstwa do prawidłowego funkcjonowania i poprawy jego wyników.

Podstawowy koszt kwartalny obsługi biura wynosi 15,000 $, co pokrywa koszt wykorzystania powierzchni, część kosztów utrzymania biura i część poborów.

Do tego dochodzą koszty częściowo zmienne oparte na wielkości fabryki, a także koszty zmienne oparte na utylizacji (szczegóły w kolejnych rozdziałach).

 

Historia Współczesna i Dane o Rysunkach

 

Otrzymasz dane o ostatnich okresach działalności twojej firmy. Twój Administrator zdecyduje o ilości zaopatrzenia i formie dystrybucji.   Dane mogą być w formie drukowanej informacji lub mogą być zbiorem danych znajdujących się w programie użytkownika BML. Program BML pozwala na tworzenie własnych drukowanych egzemplarzy. Ta informacja ukazuje niektóre wzory działalności i wskazuje bieżący stan konta.Twoim zadaniem jest wziąć przedsiębiorstwo takie jakie jest, a następnie przywrócić je do prawidłowgo funkcjonowania i poprawy wyników w ramach pojawiających się ograniczeń.

 

W czasie twojego urzędowania, informacja historyczna była w rozrzuconej i cokolwiek nieczytelnej formie, więc informacja jakiej byś sobie


życzył może być niedostępna, albo może wymagać pewnego przekształcenia by była w takiej formie jaką ty pragniesz użytkować. Firma nigdy nie miała formalnie wyszkolonego kierownictwa, więc od ciebie oczekuje się wdrożenia nowych metod analizy, planowania i kontroli w firmie. Publikacja zawiera kilka drukowanych sprawozdań. Jeden rodzaj sprawozdań, który można prześledzić to „Industry Report"(Raport dla branży), który zawiera informacje publiczne dostępne dla wszystkich uczestników, drugi to „Firm Report"(Raport dla przedsiębiorstwa), dostępny wyłącznie dla osób związanych z firmą (informacja poufna).

Wszystkie przykłady w tekście są ogólnymi liczbami użytymi wyłącznie jako przykłady, więc nie powinny być traktowane jako wartości twojej firmy. Inne liczby, takie jak ilość surowców niezbędnych do produkcji kompletu serwisu stołowego, są wartościami odnoszącymi się do tej firmy, kiedy ty ją przejmiesz.    Szybki Informator (Quick Refernce Information) na końcu scenariusza zawiera prawidłowe wartości twojej firmy.

Uwaga: Jest możliwe, że wszystkie firmy rozpoczną z dokładnie takimi samymi danymi, pomimo, że historia ukazuje różne zyski w różnych firmach, itd. Twój Administrator może wybrać jedną z firm scenariusza i życzyć sobie by wszystkie firmy rozpoczęły działalność z danymi wybranej firmy. Jeżeli jest to ten przypadek, to rozprowadzane dane będą takie same dla wszystkich firm.

Informacja o Produkcie

W artykule opublikowanym w czasopiśmie handlowym opisana jest działalność firmy takiej jak twoja, stwierdzająca, że:

„Produkcja serwisów stołowych jest procesem fascynującym. Produkty te są wytwarzane w różnych wzorach i wykończeniach. Wzory, jakość i ceny serwisów stołowych, czy to produkowane w Stanach Zjednoczonych, czy importowane, bardzo się różnią. Cena ustalana jest w zależności od wzoru, wagi, typu materiału z którego jest zrobiony, ilości wykończeń, jak również reputacji producenta. Bardzo piękny serwis stołowy odróżnia się od ekonomicznego wyrobu poprzez użycie cieńszego delikatnego: materiału, bardziej delikatnych detali i dekoracji."

W raporcie omawiany jest również proces produkcyjny różnych wzorów i produktów pokrewnych (wzory wystawiennicze, wyroby świąteczne):

„Najczęściej te same surowce, t.j. najlepszej jakości glina i materiały do glazurowania, używane są do produkcji wszystkich wyrobów firmy,


procesy produkcyjne składają się z formowania podstawowego kształtu produktu, wypalania porcelany, dekorowania specjalnymi barwnikami i glazurowania. Proces kończy się umieszczeniem produktu w odpowiednim opakowaniu do ekspozycji i sprzedaży końcowemu odbiorcy." Możesz przyjąć, że twoja firma prowadzi podobną działalność, chociaż w pewnym sensie uproszczoną, tak jak to zostało wyjaśnione w rozdziale dotyczącym produkcji.             

Uwagi Dotyczące Marketingu

Podczas gdy firma nie wykonała obszernej analizy sprzedaży, niektóre uwagi pozostawione w dokumentacji, wykazują pojawienie się zasady odwoływania opóźnionych dostaw. Detaliści byli skłonni akceptować opóźnione dostawy, gdy przychodził główny sezon sprzedaży, ale odrzucali je gdy następował sezon obniżonej sprzedaży. Zasada odnosząca się do serwisu stołowego przedstawiona jest w poniższej tabelce:

Kwartał

 

Opóźnione dostawy

 

Straty

 

1

 

75%

 

25%

 

2

 

38%

 

62%

 

3

 

75%

 

25%

 

4

 

19%

 

81%

 

Szczegóły Produkcyjne             

 

Dyrektor zakładu  informuje, że  produkcja  serwisów  stołowych jest standardowa jeśli chodzi o stosowane surowce. Poniższa tabelka przedstawia ilość surowców zużytych do produkcji jednego wykończonego kompletu. Jest to standard dla wszystkich firm.

Ilość Surowców Zużytych na l Komplet:

Surowiec

Typ l              Typ 2
Na l komplet (P l)                5,5                     2,8

Czas pracy produkcyjnej do wytworzenia l kompletu:

(Formowanie)        (Wykańczanie)

Faza l              Faza 2
Na l komplet (P l)             1,15                        0,95


Wydajność początkowa

Faza l              3,000 roboczo-godzin
Faza 2            2,400 roboczo-godzin


Koszt Wzrostu Produkcji

( 65.00 $ na godzinę) (35.00$ na godzinę)


Obecna zdolność produkcyjna zakładu przedstawiona jest w tabelce powyżej.

Termin roboczo-godziny użyty jest jako ogólnie przyjęta miara wydajności dla wszystkich produktów, które mogą być wytworzone przez firmę.

Koszty Robocizny

Firma działa w ramach lokalnego związku zawodowego przez ostatnie 15 lat. Obecnie firma płaci 9.50 $ za godzinę pracy Fazy l, i 12.40 $ za godzinę pracy Fazy 2. Prowadzona była dyskusja wśród niektórych pracowników o przystąpieniu do krajowego związku zawodowego, ale nie wydaje się by miało to nastąpić w ciągu następnych kilku miesięcy.

Koszty jednostkowe są oczywiście bezpośrednim wynikiem użycia siły roboczej i surowców do produkcji serwisów stołowych. Te podstawowe koszty są przedstawione w poniższej tabelce:

Koszty Produkcji 1 Kompletu

 

(Robocizna)

 

 

 

(Pl)                        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin