Kwiecień
Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej w grupie 4 latków
Temat dnia: „Co słychać w ptasim gnieździe”
Cele edukacyjne:
· poszerzenie wiadomości na temat życia ptaków wiosną (wiosenne powroty ptaków, zakładanie gniazd i wysiadywanie jaj, opieka nad pisklętami)
· rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa
· kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, wnioskowania
· doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat wiersza
· tworzenie sytuacji doskonalących pamięć
· doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej
· rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie posługiwania się liczebnikami w zakresie 6
· rozwijanie ogólnej sprawności i ekspresji ruchowej oraz sprawności manualnej
· kształcenie umiejętności reagowania umownym gestem i ruchem na muzykę i sygnały dźwiękowe.
Sposoby realizacji, czynności dzieci
Rodzaj aktywności
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pomoce dydaktyczne
Rozwiązywanie zagadek „Rozpoznajemy ptaki”
· odszukiwanie wśród obrazków ptaków będących rozwiązaniem
· dzielenie razem z N. nazw ptaków rytmicznie na sylaby i pokazywanie ich liczby na palcach
Zabawa naśladowcza do muzyki „Ptaszki”
„Co słychać w ptasim gnieździe”
· słuchanie opowiadania „Ptak” ilustrowanego obrazkami
· rozmowa z dziećmi na bazie treści o cyklu rozwojowym ptaków
· oglądanie ilustracji ptasich gniazd
Nauka wiersza „Spotkanie”
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ptaszki do gniazd”
Zabawa matematyczna z kostką
„Ile jajek zniósł ptaszek?
· przeliczanie liczby wyrzuconych oczek na kostce
· odszukanie odpowiadającej jej cyfry
Lepienie z plasteliny - „Gniazdko”
· formowanie miseczki, wyścielanie sianem, włóczką, piórkami
· formowanie jajeczek – tle ile wskazuje cyfra wylosowana przez dziecko w zabawie matematycznej
z zakresu przygotowania do czytania
muzyczno – ruchowa
słowna
ruchowa
matematyczna
plastyczna
Dziecko:
· potrafi rozwiązać zagadkę
· potrafi podzielić słowo na sylaby i policzyć ich liczbę
· ilustruje ruchem muzykę wg pokazu N.
· uważnie słucha czytanego tekstu
· potrafi odpowiedzieć na pytania związane z wysłuchanym opowiadaniem
· wie, jak wygląda gniazdo jaskółki, skowronka i bociana
· zapamiętuje treść wiersza
· rozumie i stosuje reguły zabawy
· szybko reaguje na sygnał
· przelicza w zakresie 6
· rozpoznaje cyfry 1- 6
· potrafi ulepić z plasteliny kształt miseczki i jajeczka
zagadki, ilustracje ptaków
nagranie „Teefilat” KLANZA
Moira Butterfield „Ptak”
ilustracje ptaków i ich gniazd
Hanna Ożogowska
„Spotkanie”
duża kostka,
kartoniki z cyframi 1-5
plastelina, siano, włóczka, piórka,
Zagadki
Nie ma lepszej lotniczki ogon niczym nożyczki,
lepi gniazdo pod strzechą, jest dla ludzi pociechą,
w powietrzu zatacza kółka. Kto to taki? (jaskółka)
Powrócił do nas z dalekiej strony
ma długie nogi i dziób czerwony. (bocian)
Dźwięczy nad polem jak mały dzwonek.
Tak śpiewa mały, szary … (skowronek)
Już po lesie kuka,
gniazdka sobie szuka,
siedzi cicho na buku
i powtarza: ku-ku, ku-ku. (kukułka)
Spotkał wróbel skowronka
na spacerze nad ranem.
- Już wróciłeś?
- Wróciłem, już mam gniazdko usłane.
A ty, wróblu?
- Ja wziąłem na gałęzi mieszkanie.
bardzo mi się podoba:
jest słoneczne i tanie
/ H. Ożogowska /
Sylwinka_p