3latki miesieczny plan.doc

(124 KB) Pobierz
PAŹDZIERNIK

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        PAŹDZIERNIK

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

 

 

1.     Rozpoznawanie i prawidłowe nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku zwierząt, np. jeż.

2.     Rozróżnianie roślin rozpoznawanych po owocach, liściach lub kwiatach, np. jarzębina, kasztanowiec.

3.     Rozróżnianie i prawidłowe nazywanie spożywanych owoców i warzyw za pomocą zmysłów: smaku, dotyku, wzroku, zapachu.

4.     Dostrzeganie zmian pory roku; zabarwienie liści i ich opadanie.

5.     Rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu: nauczycielka, woźna.

6.     Poznawanie i nazywanie w czasie spacerów osób pracujących w różnych zawodach, np. listonosz oraz przekazywanie wiedzy o ich pracy, charakterystycznym ubiorze, wykonywanych czynnościach.

 

    Sporządziła: Regina Szczepańska                                                                 

Treści programowe

Temat komplekso-wy

Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne, literatura

 

1.      Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji:

·         posługiwanie się nazwami drzew owocowych i ich owoców;

·         rozpoznawanie owoców na podstawie smaku i dotyku (posługiwanie się określeniami dotyczącymi owoców, np. słodkie, kwaśne, twarde, soczyste).

Zabawy poranne:

„Między drzewami”

„Gruszki w trawie”

Zestaw zabaw ruchowych:

„W sadzie”

LUBIMY OWOCE I WARZYWA

1.      Rozmowa połączona z działaniem „Urządzamy kącik przyrody” – dzieci chętnie segregują owoce i warzywa; różnicują je pod względem wielkości i wyglądu; zadają swobodne i samorzutne pytania, uczą się wiersza „Co lubimy?.

Owoce i warzywa przyniesione z domów przez dzieci

 

   2. Lepienie z masy solnej na temat „Jabłuszko” zainspirowane oglądaniem jabłek – dzieci poznają nowy materiał plastyczny -  masę solną różnymi zmysłami, potrafią ulepić kulkę; wykorzystują przy pracy podkładki; cieszą się z możliwości pokazania swoich wytworów rodzicom.

Masa solna w kolorze czerwonym żółtym, zielonym; wykałaczki z bibułkowym listkiem, karteczki z imionami.

  3.  Słuchanie piosenki „Jabłuszko” – dzieci zapamiętują treść piosenki; potrafią rozróżnić dźwięki wysokie i niskie; reagują na przerwę w muzyce. Zabawa -Nasze ciało jest instrumentem – dzieci rozumieją pojęcia – instrument, muzyka- rozwijają wyobraźnię.

Piosenka - U. Smoczyńska-Nachtman - bibliografia

1.      Słuchanie opowiadania nauczycielki przy tablicy graficznej „Co lubi jeść Zosia” I. Salach – dzieci wiedzą, że spożywanie owoców i warzyw jest  niezbędne dla zdrowia; potrafią oczekiwać na swoją kolej podczas wypowiadania się; degustacja owoców połączona z rozpoznaniem ich po smaku.

Opowiadanie I. Salach – bibliografia; ilustracje, owoce pokrojone w kawałki

2.   Malowanie farbami plakatowymi na temat „Jabłko, gruszka pomidor”– dzieci dokonują wyboru co chcialyby pomalować, potrafią odnaleźć właściwy kolor; rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową. 

Ksero konturów owoców lub warzywa, farby; zielona, żółta, czerwona, pędzle

 

 

1.      Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji:

·         Obserwowanie opadających liści drzew,

·         Dostrzeganie zmian zabarwienia liści, określanie ich kolorów.

 

Zabawy poranne:

„Wieje wietrzyk”

„Jesienny spacer”

Zestaw zabaw ruchowych:

„Jesienne harce”

KOLOROWE LIŚCIE

   1. Rozmowa na temat jesieni oraz wiersza L. Krzemienieckiej    „Posypały się listeczki” – dzieci rozwijają mowę; znają niektóre oznaki jesieni; próbują nazywać niektóre drzewa: klon, kasztanowiec, dąb; odszukują na obrazku dwa takie same listki.

Ilustracje jesieni, wiersz– bibliografia, „Moje 3 lata” s. 10

 

2. Malowanie gąbką na temat „Jesienne liście” – dzieci poznają nową technikę malowania;  rozpoznają kolory: czerwony, żółty, zielony ; dbają o estetykę swojej pracy oraz o porządek w miejscu pracy.

 

Kilka wyciętych liści dla każdego dziecka, farby w kolorze czerwonym żółtym, zielonym

3. Zabawa przy piosence „Ola i liście” – dzieci wypowiadają się na temat treści piosenki;  segregują liście kasztanowca, dębu i klonu do odpowiednich pojemników; rozpoznają wysokość dźwięków. Zabawa  „Wszystko jest muzyką” – dzieci oswajają się z różnymi dźwiękami oraz przyswajają sobie świat muzyki. 

Nagranie magnetofonowe, dzwonki, pudełka oznaczone obrazkami liści, liście, przedmioty z otoczenia wydające dźwięki

  4. Przedstawienie teatrzyku sylwet na podstawie opowiadania L. Krzemienieckiej „O gościach co nie przyszli na ucztę” – dzieci potrafią skupić uwagę na przedstawieniu; potrafią odpowiedzieć na zadawane przez nauczycielkę pytania; próbują same interpretować opowiadanie.

Nagranie opowiadania, sylwety: krasnal, Jesień, wilga, jaskółka, kukułka, słowik

 

5. Wyklejanka uzupełniona rysunkiem „Jesienne drzewa” – dzieci potrafią skoncentrować się na pokazie nauczyciela; potrafią nakleić pnie drzew oraz liście; dorysowywują gałęzie; praca zespołowa, próbują oceniać prace.

 

Ilustracje drzew, kartki, pnie drzew, liście

 

 

1. Dostrzeganie użyteczności pracy ludzi z bliskiego otoczenia. – nauczycielka, woźna

Zabawy poranne:

„Kwiaty rosną – kwiaty więdną”

„Drabinka”

Zestaw zabaw ruchowych:

„Bawimy się z panią”

Z PANIĄ JEST WESOŁO

 

1 . Rozmowa przy gazetce tematycznej na temat „Moja pani” oraz na   podstawie wiersza I. Salach – dzieci wiedzą kim jest nauczyciel i jaką pełni rolę w grupie (opieka, troska o dzieci pomoc w trudnej sytuacji); ufają swoim paniom i potrafią zgłaszać swoje problemy; potrafią podać     imiona swoich pań oraz określają cechy pań: miła, troskliwa itp.

 

Ilustracje, wiersz „Moja pani” -bibliografia

 

  2.  Zabawa matematyczno-plastyczna „Układamy kwiatki w wazonie” – dzieci poznają określenia krótkie – długie, dużo-mało; potrafią ułożyć kwiaty w wazonie i nakleić na kartkę; posługują się klejem, wiedzą jak należy z niego korzystać.

Kartki ksero z wazonem i gałązkami kwiatów (krótkimi i długimi), wycięte kwiatki, klej

 

 

3. Słuchanie piosenki „W przedszkolu” – dzieci zapamiętują treść   piosenki;  odróżniają kontrasty dynamiczne: cicho-głośno;   przyzwyczajają się do używania umiarkowanej siły głosu.

 

 

Piosenka – bibliografia, kaseta magnetofonowa

 

4. Opowiadanie inscenizowane zabawkami pt.: „Co możemy zrobić dla pani” w oparciu o tekst I. Salach– dzieci wiedzą w jaki sposób mogą sprawić dorosłym przyjemność oraz okazać im serdeczne uczucia ( sprzątanie zabawek, spełnianie próśb), potrafią skupić uwagę na zajęciu.

 

 

Opowiadanie – bibliografia, zabawki

 

5. Opowieść ruchowa „Nasze wesołe zabawy w otoczeniu dźwięków” – przy akompaniamencie     instrumentów perkusyjnych; dzieci wyrażają ruchem opowiadanie nauczycielki; rozwijają inwencję twórczą przedstawiając własne pomysły.

 

Instrumenty perkusyjne

 

1.      Poznawanie i nazywanie w czasie spacerów osób pracujących w różnych zawodach

Zabawy poranne:

„Mijanie”

„Zajączki wybierają się z wizytą”

Zestaw zabaw ruchowych:

„Bawimy się z listonoszem”

 

Spacer na pocztę – dzieci obserwują pracę na poczcie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin