Zajęcia przeprowadzone dnia: 20.04.2009
Temat: Zwiedzamy Włochy.
Zadanie z podstawy programowej: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno-kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury. (I, 13)
Cele ogólne:
· przyswojenie podstawowych wiadomości temat Włoch,
· poszerzenie wiedzy o krajach UE,
· doskonalenie sprawności motoryki małej.
Cele operacyjne: dziecko:
· wskazuje położenie Włoch na mapie Europy,
· rozpoznaje flagę Włoch,
· wymienia podstawowe informacje (stolica, ważniejsze budowle i miasta),
· używa zwrotów na powitanie i pożegnanie w języku włoskim,
· poszerza zasób słownictwa o wyrazy: gondola, gondolier,
· wykonuje prace plastyczne na podany temat,
· uczestniczy we wspólnej zabawie.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna (jednolita).
Metody pracy:
· pedagogika zabawy,
· percepcyjne: metoda obserwacji i pokazu, metoda uprzystępniania sztuki,
· słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcja słowna, opis;
· metoda odtwórcza: metoda zabawowo naśladowcza.
Środki dydaktyczne: mapa polityczna Europy, flaga Włoch, flagi poznanych wcześniej krajów UE, ilustracje i zdjęcia dotyczące Włoch, płyta CD z muzyką włoską, pastele, klej, kolorowy i biały karton, taśma klejąca.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa na powitanie ,,Iskierka przyjaźni”.
2. Zabawa ruchowo – naśladowcza (z ćwiczeniami ortofonicznymi). Nauczycielka zaprasza dzieci na wycieczkę samolotem do Włoch. Wskazanie na mapie kraju, z którego wyruszamy – Polski i Włoch- docelowego miejsca podróży. Nawiązane do kształtu tego państwa.
Dzieci w rytm muzyki naśladują czynności: zapalanie silników, zapinanie pasów, wyglądanie przez okno, startowanie, lot oraz lądowanie.
3. Lądujemy w stolicy Włoch – Rzymie. Powitanie słowem i gestem w języku włoskim: buon giorno - dzień dobry, ciao – cześć oraz poprzez podanie dłoni. Włosi witają się poprzez ujęcie dłoni partnera między swoje dłonie.
4. Pokaz flagi Włoch-zwrócenie uwagi na układ kolorów-zielony, biały, czerwony. Wyszukanie flagi włoskiej wśród innych flag krajów Unii Europejskiej.
5. Zwiedzamy Rzym.
Nauczycielka, prezentuje zdjęcie Koloseum wyjaśniając do czego służyła owa budowla, i największej na świecie Bazyliki Św. Piotra gdzie odbywają się najważniejsze uroczystości kościelne z udziałem papieża.
6. Samochodem przez Włochy - poznajemy inne sławne miasta Włoch.
- Pokaz najbardziej znanej budowli Krzywej Wieży w Pizie i wysłuchanie ciekawostek z nią związanych.
- Turyn - prezentacja modeli samochodów produkowanych we Włoszech (ferrari, fiat).
- Wenecja - By zwiedzić Wenecję dzieci muszą zrobić sobie gondolę wg podanego wzoru. Najłatwiej poruszać się drogą wodną, gdyż miasto to jest zbudowane na wyspie, a zamiast ulic są kanały z wodą (160 kanałów), nad którymi jest w całym mieście 400 mostów. Wprowadzenie pojęć: gondola, gondolier.
Wsiadamy do gondoli (łodzi) i płyniemy – naśladujemy wiosłowanie - prezentacja zdjęć.
- Mediolan - pokazy mody i – światowej sławy projektanci. Praca plastyczna ,,Na pokazie”: na kolorowym kartonie dzieci kreślą wymyślone przez siebie wzory, następnie składają z kartki wachlarz, który posłuży za suknię modelki. Po doklejeniu jej na czysty karton dorysowują lub doklejają głowę, ręce, buty.
7. Wystawa projektów i ocena prac.
8. Zabawa ruchowa - wracamy samolotem do przedszkola. Pożegnanie w języku włoskim – Arrivaderci.
krecia007