włochy.docx

(21 KB) Pobierz

Zajęcia przeprowadzone dnia: 20.04.2009

 

Temat: Zwiedzamy Włochy.

 

Zadanie z podstawy programowej: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno-kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury. (I, 13)

 

Cele ogólne:

·         przyswojenie podstawowych wiadomości temat Włoch,

·         poszerzenie wiedzy o krajach UE,

·         doskonalenie sprawności motoryki małej.

 

Cele operacyjne: dziecko:

·         wskazuje położenie Włoch na mapie Europy,

·         rozpoznaje flagę Włoch,

·         wymienia podstawowe informacje (stolica, ważniejsze budowle i miasta),

·         używa zwrotów na powitanie i pożegnanie w języku włoskim,

·         poszerza zasób słownictwa o wyrazy: gondola, gondolier,

·         wykonuje prace plastyczne na podany temat,

·         uczestniczy we wspólnej zabawie.

 

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna (jednolita).
 

Metody pracy:

·         pedagogika zabawy,

·         percepcyjne: metoda obserwacji i pokazu, metoda uprzystępniania sztuki,

·         słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcja słowna, opis;

·         metoda odtwórcza: metoda zabawowo naśladowcza.

 

Środki dydaktyczne: mapa polityczna Europy, flaga Włoch, flagi poznanych wcześniej krajów UE, ilustracje i zdjęcia dotyczące Włoch, płyta CD z muzyką włoską, pastele, klej, kolorowy i biały karton, taśma klejąca.

 

Przebieg zajęć:

 

1.                  Zabawa na powitanie ,,Iskierka przyjaźni”.

 

2.                  Zabawa ruchowo – naśladowcza (z ćwiczeniami ortofonicznymi). Nauczycielka zaprasza dzieci na wycieczkę samolotem do Włoch. Wskazanie na mapie kraju,
z którego wyruszamy – Polski i Włoch- docelowego miejsca podróży. Nawiązane do kształtu tego państwa.

Dzieci w rytm muzyki naśladują czynności: zapalanie silników, zapinanie pasów, wyglądanie przez okno, startowanie, lot oraz lądowanie.

 

3.                  Lądujemy w stolicy Włoch – Rzymie. Powitanie słowem i gestem w języku włoskim: buon giorno - dzień dobry, ciao – cześć oraz poprzez podanie dłoni. Włosi witają się poprzez ujęcie dłoni partnera między swoje dłonie.

 

4.                  Pokaz flagi Włoch-zwrócenie uwagi na układ kolorów-zielony, biały, czerwony. Wyszukanie flagi włoskiej wśród innych flag krajów Unii Europejskiej.

 

5.                  Zwiedzamy Rzym.

Nauczycielka, prezentuje zdjęcie Koloseum wyjaśniając do czego służyła owa budowla, i największej na świecie Bazyliki Św. Piotra gdzie odbywają się najważniejsze uroczystości kościelne z udziałem papieża.

 

6.                  Samochodem przez Włochy - poznajemy inne sławne miasta Włoch.

-     Pokaz najbardziej znanej budowli Krzywej Wieży w Pizie i wysłuchanie ciekawostek z nią związanych.

-     Turyn - prezentacja modeli samochodów produkowanych we Włoszech (ferrari, fiat).

-     Wenecja - By zwiedzić Wenecję dzieci muszą zrobić sobie gondolę wg podanego wzoru. Najłatwiej poruszać się drogą wodną, gdyż miasto to jest zbudowane na wyspie, a zamiast ulic są kanały z wodą (160 kanałów), nad którymi jest w całym mieście 400 mostów. Wprowadzenie pojęć: gondola, gondolier.

Wsiadamy do gondoli (łodzi) i płyniemy – naśladujemy wiosłowanie - prezentacja zdjęć.

-     Mediolan - pokazy mody i – światowej sławy projektanci. Praca plastyczna ,,Na pokazie”: na kolorowym kartonie dzieci kreślą wymyślone przez siebie wzory, następnie składają z kartki wachlarz, który posłuży za suknię modelki. Po doklejeniu jej na czysty karton dorysowują lub doklejają głowę, ręce, buty.

 

7.                  Wystawa projektów i ocena prac.

 

8.                  Zabawa ruchowa - wracamy samolotem do przedszkola. Pożegnanie w języku włoskim – Arrivaderci.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin