Kolorowe owoce
Wiek dziecka: 3-6 lat
Elementy potrzebne do zabawy: pobierz planszę, kredki
Zachęcaj malucha do nazywania kolorów. Niech spróbuje dopasować każdy kolor do przedstawionych obok owoców i warzyw. Jakie jeszcze kolory znają Twoje pociechy?
W zabawie może uczestniczyć więcej niż jedno dziecko. Zorganizujcie wyścigi - kto pierwszy znajdzie w domu przedmiot w tym samym kolorze, co marchewka? A kto najszybciej zje z talerza coś w kolorze truskawek? Dzieci uwielbiają rywalizację!
Dźwięki wokół nas
Wiek dziecka: od 3 lat
Potrzebne do zabawy: przedmioty codziennego użytku według pomysłu i wyobraźni, np.: woreczek foliowy, dwie łyżeczki, dwa kubki z wodą , małe pudełko z ryżem, a także zabawki wydające dźwięki.
Zawiąż oczy zamknij je - by nie widzieć, co robi mama. Posłuchaj różnych dźwięków. Z czym ci się kojarzą?
Może dźwięk gniecionego woreczka przypomina wiatr, dźwięk przelewanej wody - morze, uderzających o siebie łyżeczek - klekot bociana, a odgłos potrząsanego ryżu w pudełku - deszcz lub grad. Poznajesz dźwięk swojej zabawki? Opisz - jak ona wygląda i co oznacza wydawany przez nią dźwięk?
Posłuchaj jeszcze raz wydawanych dźwięków (może teraz w innej kolejności ) i nazwij je.
Wokół nas jest wiele dźwięków. Spróbuj je odnaleźć i nazwać!
Zabawa uczy dzieci rozpoznawania i zapamiętywania dźwięków. Ćwiczy pamięć i spostrzegawczość słuchową oraz pobudza wyobraźnię dziecka.
Jemy warzywa
Elementy potrzebne do zabawy: ciastolina
Ulepcie z ciastoliny najróżniejsze warzywa. Pokaż dziecku jakie są kolorowe i jak świetnie można się bawić modelując ich kształty. Później, przy stole, maluch skojarzy potrawę na talerzu z przyjemnością, której doświadczył podczas zabawy.
Na deszczowe dni
Wiek dziecka: 3-4 lata lat
Potrzebne do zabawy: ciastolina
Na wakacje zawsze warto zabrać ze sobą ciastolinę! Nie zajmuje wiele miejsca w walizce, a przyda się na deszczowe dni. W zależności od wieku dziecka zachęcamy je do lepienia określonych form. Najpierw dzieci uczą się lepić wałeczki. Można zaproponować zabawę w gotowanie klusek-kopytek: ulepmy wałeczek i potnijmy plastikowym nożykiem na małe kluseczki.
Lepienie kulek to kolejny etap zabawy ciastoliną. Metody są dwie: lepienie kulki między rączkami lub na stole. Tu również można bawić się w gotowanie klusek - ale śląskich! Kulkę należy lekko spłaszczyć i zrobić w niej paluszkiem małe wgłębienie.
Te dwie formy: wałki i kulki, są podstawą do lepienia bardziej skomplikowanych, trójwymiarowych wytworów.
Zabawa ta jest podstawowym ćwiczeniem manualnym. Ćwiczy rękę dziecka i przygotowuje ją do wykonywania coraz bardziej precyzyjnych ruchów, czego efektem jest pisanie.
Pojedynek na miny
Wiek dziecka: od 2 lat
Elementy potrzebne do zabawy: spore lustro
Zabawa w przekazywanie emocji za pomocą min i gestów to świetne ćwiczenie rozumienia komunikatów niewerbalnych. Jest to ważna społeczna umiejętność, więc… pojedynkujmy się na miny!
Do zabawy potrzebne jest spore lusterko, aby mama i dziecko mogli się w nim razem przejrzeć. Siadamy naprzeciwko lustra. Mama proponuje zabawę „Robimy miny i zobaczymy, kto kogo rozbawi”. Zachęcamy dziecko: „Zrób wesołą minę” – mama śmieje się z min swojej pociechy, po czym sama robi śmieszny grymas. Dziecko rusza do ataku z jeszcze zabawniejszą minką. W trakcie takiego pojedynku można prychać i podskakiwać. Staramy się nie używać słów, wyrazić wszystko w sposób niewerbalny.
Można bawić się w przekazywanie innych emocji, np. kto kogo „przestraszy” groźniejszą miną. Wtedy udajemy na przemian z maluchem groźne postaci i w reakcji – przestraszone „straszną” minką.
Zabawa ta rozwija zdolność obdarzania uwagą drugiego człowieka oraz jest prostym ćwiczeniem korzystania z informacji przekazywanych w sposób niewerbalny.
Martluk