materialy_szkoleniowe_M6_podrecznik.pdf

(254 KB) Pobierz
Kwiatkowski.qxd
J a c e k K w i a t k o w s k i
PA RT YC Y PA C J A S P O Ł E C Z N A
I R O Z W Ó J S P O Ł E C Z N Y
W A R S Z AW A 2 0 0 3
17897632.004.png
Na zlecenie Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
wydała Agencja Wydawniczo-Reklamowa MT, ul. Nowy Świat 49, 00-042 Warszawa.
ISBN: 83-917960-8-6
17897632.005.png
S P I S T R E Ś C I
1. WSTĘP
5
1.1. Społeczeństwo obywatelskie
8
1.2. Partycypacja społeczna
9
2. ORGANIZACJE POZARZĄDOWE (SPOŁECZNE)
14
2.1. Co to są organizacje pozarządowe?
15
2.2. Rodzaje organizacji pozarządowych (społecznych)
18
Podsumowanie rozdziału
21
2.3. Trzy „sektory”
22
3. KOMUNIKACJA
23
3.1. Cel informacyjny
29
3.2. Cel konsultacyjny
34
3.3. Cel decyzyjny
37
3.4. Cel kontroli społecznej
37
3.5. Podsumowanie
37
4. WSPÓŁPRACA
38
4.1. Poszukiwanie wspólnych interesów
38
4.2. Obszary współpracy
40
4.3. Formy współpracy samorządu terytorialnego z sektorem pozarządowym
40
TEST 47
17897632.006.png
17897632.007.png
Partycypacja społeczna i rozwój społeczny
1. WSTĘP
W podręczniku tym omówimy zagadnienia, które mają znaczenie dla konstruowania
w gminie warunków do uczestniczenia obywateli w życiu publicznym.
Zaprezentujemy przegląd wiedzy i definicji dotyczących partycypacji społecznej,
omówimy korzyści płynące z uczestnictwa obywateli, sposoby omijania barier współpracy,
zaprezentujemy różne formy partycypacji obywatelskiej. Omówimy pokrótce stan prawny
i warunki funkcjonowania w Polsce organizacji pozarządowych (społecznych). Zwrócimy
uwagę na istotną rolę informacji i uporządkowania procesu jej przepływu w budowaniu wa-
runków do aktywnego uczestnictwa obywateli w życiu gminy, a wszystko to w oparciu o prak-
tyczne przykłady polskich gmin.
Podręcznik ten podzielony jest na cztery części, w których omawiane są szczegółowe zagad-
nienia. Ich układ został opracowany w taki sposób, by można było łatwo znaleźć najbardziej
interesujące informacje i rady.
Postawiliśmy sobie na początek pytania, jakie stoją dziś przed każdą władzą lokalną. Uważamy
bowiem, że znalezienie odpowiedzi na nie jest warunkiem rozwoju społeczności lokalnej. Rozwój
ten oparty jest na partycypacji społecznej. Ma ona niezwykłe znaczenie dla teraźniejszości
i przyszłości każdej gminy. Od niej bowiem zależy, czy mieszkańcy będą utożsamiali się ze swoją
społecznością, brali za nią odpowiedzialność i włączali się w rozwiązywanie jej problemów.
Jak stwarzać warunki ludziom, mieszkańcom, obywatelom do tego, by mogli realizo-
wać swoje ambicje i zamierzenia?
Jak godzić sprzeczności pomiędzy różnymi grupami i środowiskami społecznymi?
Jak wykorzystywać istniejący w ludziach potencjał (wiedzy, doświadczenia, umiejęt-
ności itp.) do tego, by przyspieszać rozwój społeczny, by zapobiegać powstawaniu
zagrożeń, a istniejące problemy rozwiązywać?
Aktywność społeczna w gminach przejawia się najczęściej w formie organizowania się mieszkań-
ców w grupy oraz wspólnym działaniu osób o zbliżonych poglądach lub interesach. Grupy te
powstają oddolnie, spontanicznie, na zasadzie dobrowolnego udziału obywateli i funkcjonują
w formie organizacji społecznych niezależnie od struktur państwowych i samorządowych.
Najczęstszym przykładem takich organizacji w gminach wiejskich może być koło gospodyń
wiejskich, ochotnicza straż pożarna, lokalny komitet społeczny (np. budowy wodociągu, kanali-
zacji, telefonizacji, itp.). Coraz częściej w gminach wiejskich powstają również organizacje
Program Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
5
17897632.001.png 17897632.002.png 17897632.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin