monachijska.pdf

(115 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - dzieci_0_3
Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa
(T. Hellbrugge
Hellbrugge)
Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa
(T.
12145322.002.png
Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa
System umo Ŝ liwiaj
liwiaj ą cy wczesn
cy wczesn ą diagnostyk
diagnostyk ę (0
(0- 3
3
r. Ŝ .)
.)
Î o ś miu najwa
miu najwa Ŝ niejszych funkcji w wieku niemowl
niejszych funkcji w wieku niemowl ę cym
cym
(1 r.
r. Ŝ .)
.)
Î siedmiu funkcji (2
siedmiu funkcji (2- 3
3 r.
r. Ŝ .)
.)
Î w drugim i trzecim roku
w drugim i trzecim roku Ŝ ycia dochodzi diagnoza
ycia dochodzi diagnoza
samodzielno ś ci, nie ma natomiast diagnozy wieku
ci, nie ma natomiast diagnozy wieku
raczkowania i siadania.
Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa
¡ System umo
r.
(1
samodzielno
12145322.003.png
Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa
Diagnostyka Rozwojowa
¡ Oceniane obszary (1
Oceniane obszary (1 r.
r. Ŝ .):
.):
1. raczkowanie
raczkowanie Î rozumiane jako miara rozwoju
rozumiane jako miara rozwoju
umiej ę tno
tno ś ci pe
ci pe ł ł zania i raczkowania,
zania i raczkowania,
2. siadanie
siadanie Î miara umiej
miara umiej ę tno
tno ś ci siadania,
ci siadania,
3. chodzenie
chodzenie Î miara rozwoju umiej
miara rozwoju umiej ę tno
tno ś ci stania i
ci stania i
chodzenia,
4. chwytanie
chwytanie Î miara rozwoju umiej
miara rozwoju umiej ę tno
tno ś ci
ci
chwytania i funkcji manualnych,
ã
Monachijska Funkcjonalna
1.
umiej
2.
3.
4.
12145322.004.png
Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa
Diagnostyka Rozwojowa
5. percepcja
percepcja Î miara rozwoju spostrzegania
miara rozwoju spostrzegania
zmys ł ł owego i umiej
owego i umiej ę tno
tno ś ci pojmowania
ci pojmowania
zale Ŝ no
no ś ci,
ci,
6. m wienie (mowa czynna)
wienie (mowa czynna) Î miara rozwoju
miara rozwoju
wyra Ŝ ania d
ania d ź wi
wi ę k w i m
w i m wienia,
wienia,
7. rozumienie mowy (indywidualna mowa bierna,
rozumienie mowy (indywidualna mowa bierna,
badane od 10. miesi
badane od 10. miesi ą ca)
ca) Î miara rozwoju
miara rozwoju
rozumienia mowy,
8. rozw
rozw j spo
j spo ł ł eczny
eczny Î miara rozwoju kontakt
miara rozwoju kontakt w
w
spo ł ł ecznych.
ecznych.
Monachijska Funkcjonalna
5.
zmys
zale
6.
wyra
7.
8.
spo
12145322.005.png
Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa
9 MIESI Ą C
¡ RACZKOWANIE: Pe
RACZKOWANIE: Pe ł ł za jak foka, nied
za jak foka, nied ł ł ugo zacznie raczkowa
ugo zacznie raczkowa ć .
SIADANIE: Siedzi samo, trzyma g ł ł ow
ow ę prosto. Przy utracie
prosto. Przy utracie
wnowagi popiera si ę Ŝ eby nie upa
eby nie upa ść
ść .
CHODZENIE: Stoi trzymane za r ą czki.
czki.
CHWYTANIE: Celowo upuszcza przedmiot. Robi z tego zabaw ę i
i
ch ę tnie to powtarza.
tnie to powtarza.
PERCEPCJA: Interesuje si ę cichymi odg
cichymi odg ł ł osami (sygna
osami (sygna ł ł w s
w s ł ł uchawce
uchawce
telefonu, tykanie zegarka). Si ę ga do naczynia, w kt
ga do naczynia, w kt rym jest
rym jest
przedmiot.
ZACHOWANIA SPO Ł ECZNE: Bawi si
ECZNE: Bawi si ę z mam
z mam ą w chowanego, szuka
w chowanego, szuka
mamy, a Ŝ wychyli si
wychyli si ę z kryj
z kryj wki.
wki. Ś mieje si
mieje si ę wtedy rado
wtedy rado ś nie.
nie.
WYDAWANIE DZWI Ę W:
W: Łą
Łą czy takie same sylaby, artyku
czy takie same sylaby, artyku ł ł uj
uj ą c je:
c je:
zaczyna m wi
wi ć á ma
ma- ma
maÑ ,
, á da
da- da
daÑ ,
, á ba
ba- ba
baÑ.
Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa
¡ 9 MIESI
¡ SIADANIE: Siedzi samo, trzyma g
r wnowagi popiera si
¡ CHODZENIE: Stoi trzymane za r
¡ CHWYTANIE: Celowo upuszcza przedmiot. Robi z tego zabaw
ch
¡ PERCEPCJA: Interesuje si
telefonu, tykanie zegarka). Si
¡ ZACHOWANIA SPO
mamy, a
¡ WYDAWANIE DZWI
zaczyna m
12145322.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin