„ Nietypowe ćwiczenia z nietypowymi przyborami”- scenariusz zajęć ruchowych dla uczniów klas I-III.
Zajęcia przeprowadzone na sali gimnastycznej z udziałem uczniów klasy
IIa Szkoły Podstawowej nr19 w Poznaniu.
Prowadząca zajęcia: mgr Małgorzata Matecka
Cele
- ukazanie alternatywnego wykorzystania gazet na zajęciach ruchowych,
- uświadomienie ważnego problemu dbałości o zdrowie własne i bliskich,
- wdrożenie do wykorzystywania nietypowych przyborów na zajęciach ruchowych,
- uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej dla dzieci,
- zapoznanie ze sposobami integracji międzyprzedmiotowej,
- uświadomienie wagi gimnastyki umysłu,
- ukazanie aspektu dyscyplinującego wszystkich przyborów,
- wykorzystanie akompaniamentu muzycznego w czasie ćwiczeń,
- zapoznanie uczestników z możliwością adaptacji tychże zajęć do własnych potrzeb,
Metody: objaśnienie, pokaz, działania praktyczne, zabawy ruchowe.
Materiały: gazety, nagrania muzyczne, słupki
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie uczniów na salę gimnastyczną – powitanie.
2. Marsz po obwodzie Sali w rytm muzyki, na przerwę w akompaniamencie zatrzymanie w miejscu i marsz w przeciwnym kierunku.
3. Rozdanie uczniom gazet w czasie marszu. Unoszenie gazet bokiem nad głowę i przełożenie gazet do drugiej ręki.
4. Wysokie unoszenie kolan w czasie marszu z równoczesnym przekładaniem gazet pod kolanem.
5. Zatrzymanie na obwodzie koła w małym rozkroku. Gazety w obu rękach nad głową, mocny skłon w przód połączony z wydechem powietrza i położeniem gazety na podłodze. Wyprost i głęboki wdech powietrza.
6. Skłony boczne z przesuwaniem gazet jak najniżej raz w prawo, raz w lewo. Zawsze między ćwiczeniami powrót do postawy wyjściowej.
7. Klęk na gazecie i siady na przemian raz na prawym, raz na lewym udzie.
8. Klęk podparty. Kolana nadal na gazecie. Wyprost kolan z równoczesnym schowaniem głowy. Powrót do klęku podpartego.
9. Dzieci nadal pozostają w klęku podpartym i wolno wykonują ukłon „japoński” opierając głowę na kolanach.
10. Siad prost gazety trzymane między stopami, uginanie i prostowanie nóg.
11. Siad równoważny z gazetami.
12. W leżeniu tyłem, nogi ugięte w kolanach, gazety ułożone na klatce piersiowej, przyciąganie kolan aż do gazet.
13. Nadal leżenie tyłem, gazety w obu rękach nad głową, sięganie wyprostowanymi nogami za głowę, dotknięcie gazet palcami stóp.
14. Siad prosty i marsza pośladkach z gazetami ułożonymi na głowach.
15. Siad skrzyżny, gazety w obu rękach nad głową wstanie bez pomocy rąk.
16. Marsz po obwodzie koła parami, potem czwórkami.
17. Zatrzymanie i ustawienie klasy w czterech rzędach do wyścigów.
18. Wyścigi rzędów: każde ćwiczenie może być wykonane dwukrotnie
- bieg slalomem między gazetami
- rozkładanie i zbieranie gazet
- marsz po gazetach
- przeskoki przez gazety
- zwijanie gazet w kulki na czas
- marsz z podrzucaniem i łapaniem papierowych kulek
- kopanie papierowych kulek po podłodze
- rzut kulkami do celu
19. Podsumowanie wyników rywalizacji.
20. Ćwiczenia uspokajające: marsz na palcach i na piętach po obwodzie koła.
21. Zabawa ze śpiewem „ Kask”.
22. Pożegnanie i odprowadzenie uczniów do szatni.
Uwagi prowadzącej: wszystkie ćwiczenia powinny być wykonywane prawą i lewą ręką, w prawą i lewą stronę. W czasie ćwiczeń należy zwracać baczną uwagę na prawidłową postawę ciała dzieci ( proste plecy, ściągnięte łopatki, głowa uniesiona na wprost ).
Niektóre ćwiczenia mogą być wykonywane w tempie dowolnym, zgodnym z możliwościami poszczególnych uczniów.
Proponuję częste wykorzystywanie bardzo różnych przyborów do ćwiczeń na zajęciach ruchowych. Nawet te bardzo drobne i małe przedmioty wpływają na zdecydowane urozmaicenie i uatrakcyjnienie znanych i powtarzanych ruchów.
Wszystkie przybory stosowane na zajęciach ruchowych, wpływają dyscyplinująco i mobilizująco na ćwiczących. Zwykle ułatwiają dzieciom koncentracje w czasie ćwiczeń.
Dzięki pomysłowości prowadzącego uczniowie będą jeszcze chętniej uczestniczyli w zajęciach wychowania fizycznego, będą czerpali z zajęć radość i satysfakcję, nabędą tak potrzebne nawyki ruchowe, a w dalszym dorosłym życiu skorzystają z umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu przeznaczając go na różnorakie formy aktywności ruchowej nawet takie nietypowe.
Przygotowała i opracowała mgr Małgorzata Matecka
hernameisanee