Scenariusz zajęć otwartych
TEMAT : Inscenizacja tekstu „Co słychać w lesie?”
Zaproszeni goście : rodzice uczniów, dyrektor szkoły.
Zajęcia prowadziła: Hanna Nowak
CELE GŁÓWNE:
· rozszerzenie wiedzy o mieszkańcach lasu,
· oswojenie uczniów z kulturą żywego słowa,
· wzmacnianie poczucia własnej wartości i poczucia wartości
wynikającej z przynależności do zespołu ,
· integracja zespołu klasowego i zacieśnianie więzi koleżeńskich,
· kształtowanie humanitarnego stosunku do zwierząt, przyrody
i otaczającego świata,
· rozwijanie uzdolnień i predyspozycji dzieci.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi:
· kontrolować swoje zachowanie na „scenie”,
· pokonać swoją nieśmiałość,
· naśladować leśne zwierzęta,
· umiejętnie posługiwać się językiem literackim, odkrywając jego
funkcje komunikacyjne,
· podporządkować własne potrzeby – potrzebom zespołowym,
· przekazać tekst literacki za pomocą słów, gestów, mimiki, mowy
własnego ciała wcielając się w daną postać, odtwarzając rolę
bohatera,
· odczuwać radość z publicznej prezentacji.
METODY PRACY:
· gra sceniczna – publiczny występ zespołu klasowego,
· drama,
· burze mózgów.
FORMY PRACY:
· indywidualna – zespołowa,
· indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· podręcznik „Wesoła szkoła”,
· tekst inscenizacji,
· maski zwierząt,
· kostiumy,
· zagadki,
· płyta z podkładem muzycznym.
Publiczny występ uczniów oparty na tekście „Co słychać w lesie?”
zawartym w podręczniku „Wesoła Szkoła” poprzedziły następujące
fazy przygotowania inscenizacji:
· zapoznanie uczniów z treścią utworu,
· wykonanie, zgromadzenie rekwizytów,
· analiza treści utworu i wyodrębnienie w nim scen,
· ocena zachowania się występujących w utworze postaci,
celem doboru osób do poszczególnych ról,
· propozycje odgrywania poszczególnych ról przez zorganizowanie
sesji projektów uczniów,
· przygotowanie elementów dekoracji sceny i kostiumów
dla poszczególnych postaci,
· wyznaczenie uczniom poszczególnych ról,
· ćwiczenia w uczeniu i odgrywaniu ról,
· montaż sceny i jej udekorowanie.
Co słychać w lesie ?
Wszyscy: śpiewają piosenkę „Jarzębina”
Muzyka: Adam Markiewicz
Słowa: Anna Chodrowska
1. Już lato odeszło i kwiaty przekwitły,
a jeszcze coś w słońcu się mieni.
To w polu i w lesie czerwienią się, spójrzcie,
korale, korale jesieni.
Refren: Idzie lasem Pani Jesień,
jarzębinę w koszu niesie.
Daj korali nam troszeczkę ,
nawleczemy na niteczkę .
2. Włożymy korale, korale czerwone
i biegać będziemy po lesie.
Będziemy śpiewali piosenkę jesienną,
niech echo daleko ją niesie.
Refren: Idzie lasem Pani Jesień ...
DZIECI RAZEM: Las brzozową furtę ma,
furta się otwiera.
Wiatr za furtą szumi, gra,
gości sprasza teraz.
Gdy przybędzie zwierz, a ptak
gwizdnie nutką miłą –
my cichutko siedźmy tak,
jakby nas nie było.
D. Gellnerowa
(Na scenę wlatuje pszczoła, zza krzaka wygląda zając)
DZIECKO I: Wyjrzał zając spod jałowca.
ZAJĄC: Cóż to za krzątanie?
PSZCZOŁA: To już jesień,
Jesień miły panie,
Zbierz korzonki, zbierz kapustę
I brzozową korę,
Byś, zajączku, nie marł z głodu
w tę zimową porę!
W. Grodzieńska
Wszyscy : śpiewają piosenkę „Jesień”
Muzyka: Irena Pfeiffer
Słowa: Helena Bechlerowa
1. Chodzi po lesie pogodna jesień,
rozchyla niskie gałęzie.
Liczy na ścieżkach spadłe orzeszki,
liczy na dębach żołędzie.
2. Na mchu przysiada, z klonami gada,
z brzozą w złocistej sukience.
A wiewióreczce do ucha szepce,
gdzie jest orzeszków najwięcej.
3. Patrzy ciekawie, ile na trawie
opadłych liści się ściele.
Ile rydzyków niosą w koszyku
Kasieńka, Grześ i Marcelek.
(Wbiega wiewiórka)
ZAJĄC: Ależ pszczółko, wszak zające
od zamierzchłych czasów
– nie szykują sobie żadnych jesienią zapasów.
(do wiewiórki)
Dokąd z ranną rosą pędzisz,
miła Ruda Kito?
WIEWIÓRKA : Nie mam czasu na rozmowy,
dziś bardzo się śpieszę,
kopię dołek, w nim posadzę
laskowy orzeszek.
Trzeba zbierać już zapasy.
Na zimowe ciężkie czasy!
M. Czerkawska , W. Grodzieńska
(Wiewiórka zagrzebuje orzeszek)
DZIECKO II: (Przez scenę przesuwa się sarenka)
Sarenko, sarenko, nie uciekaj tak prędko.
Chcieliśmy zobaczyć, jak wyglądasz z bliska.
A ty znikłaś w zieleni, w listkach ...
C. Janczarski
(Na scenę wchodzi lis)
LIS : Rudy ojciec, rudy dziadek,
rudy ogon – to mój spadek.
A ja jestem rudy lis,
ruszaj stąd, bo będę gryzł.
J. Brzechwa
(Lis zauważ zająca i natychmiast zmienia głos; mówi słodko)
A, pan Zajączek pocieszka!
Powiedz liskowi – gdzie mieszkasz?
ZAJĄC: O, tu mieszkam , w kotlince ,
przy młodej jarzębince!
LIS: A jak ci się powodzi?
ZAJĄC: Pomalutku, byle tutaj
kum lisek nie chodził!
M. Kownacka
(Na scenę wkracza dzik)
DZIECKO III: Dzik jest dziki, dzik jest zły,
dzik ma bardzo ostre kł .
Kto spotyka w lesie dzika,
ten na drzewo szybko zmyka.
(Na drzewie ukazuje się dzięcioł)
DZIĘCIOŁ: Jestem dzięcioł – dzięcioł pstry.
Kuję dziobem – raz, dwa, trzy!
Nic to dla mnie drzewo strome,
bo podpieram się ogonem.
Mocno kuję w korę dziobem:
szkodnik siedzi tam pod spodem,
jestem dzięcioł - dzięcioł pstry.
A kto jesteś, powiedz, ty?
J. Kierst
Wszyscy: śpiewają piosenkę „Każdy miesiąc kolor ma”
Muzyka: Edward Pałłasz
Słowa: Alicja Woy – Wojciechowska
1. Jeśli lasy płowozłote
i na jabłka masz ochotę,
złotorude są kasztany,
słońce uśmiech ma rumiany –
to październik – pewnie wiecie –
swoje złote bajki plecie .
La la la la la la la ...
Każdy miesiąc kolor ma.
2. A gdy szary każdy ranek,
szarobury śpi przystanek,
coraz trudniej wstać do szkoły,
szary kundel niewesoły –
to listopad popielaty
zerwał liście, zabrał kwiaty.
(Na scenę wchodzi jeż)
DZIECKO IV: Igły, jak u sosny,
na grzbiecie mu wyrosły!
Ma czarny, śmieszny ryjek,
potrafi pokonać żmiję!
Zjada tłuściutkie pędraki ...
Czy wiecie, kto to taki?
JEŻ: Poszukuję mieszkania .
Pokoiku do spania.
Najlepiej pod wykrotem sosny.
Tylko do wiosny!
DZIECKO IV: Gdy zimowe przyjdą dni,
zagrzebany w liściach śpi.
H. Zdzitowiecka
DZIECKO V: Biegnie myszka po ściernisku ,
Trzyma ziarnko zboża w pyszczku .
MYSZKA: Trzeba zbierać okruszyny ,
By nie zginąć pośród zimy .
DZIECKO V: Nocka cicha ...
strzeż się, strzeż ...
Myszko ... co tam czyha?
Wiesz?
MYSZKA: Oczy takie ma jak kot
i cichutki miękki lot.
Uszy, chociaż skryte w puch,
każdy nasz posłyszą ruch.
DZIECKO VI: Słyszysz, myszko, dziwny krzyk:
„Uhu , huu ...” Do jamki myk!
Niech się każda myszka schowa
To sowa!
(Myszka się chowa. Na scenę wchodzi borsuk.)
BORSUK: O, nie każdy lubi nocne spanie,
jestem borsuk –
wyruszam na polowanie.
To już ostatnie ciepłe dni
– od listopada borsuk śpi
całe dnie i całe noce,
dopóki wiosną ptak
nie zaświergoce.
DZIECKO VI: Księżyc wzeszedł, gwiazdy lśnią,
różne już zwierzęta śpią.
W lesie będzie ruch do rana,
bo poluje nocna zmiana.
DZIECI RAZEM: Las brzozową furtę ma, furtę już zamyka.
Zapraszamy, przyjdźcie znów ...
Nie trzeba kluczyka!
K O N I E CSCENARIUSZ ZAJEC OTWARTYCH DLA RODZICÓW
TEMAT: Jesienna zgaduj - zgadula
CELE:
- pogłebianie wiadomosci o róznych srodowiskach przyrodniczych: ogród warzywny, sad, las;
- doskonalenie sprawnosci umysłowych: spostrzeganie, porównywanie, analiza synteza, próby
uogólniania:
- odczytywanie wyrazów w sposób globalny;
- przeliczanie i porównywanie liczebnosci zbiorów;
- wyrabianie umiejetnosci współdziałania w zespole, podporzadkowanie sie przyjetym
regułom gry z przyzwyczajeniem do przegrywania i wygrywania;
POMOCE: ilustracje: ogród warzywny, sad, las, koszyki z zestawami pyta, kostka do
losowania pytan, zołedzie i kasztany, szarfy do oznaczenia druzyn, koszyki na punkty, ,,Pani
Jesien"
PRZEBIEG ZAJEC:
1. Tajemniczy gosc
Dzieci słuchaja nagrania ,,Jarzebinowej piosenki" w tym czasie wchodzi do sali ,,Pani Jesien"
z koszykiem pełnym jesiennych darów.
Dzieci odpowiadaj na pytania zwiazane z trescia piosenki;
2. ,,Zgaduj zgadula"
Podział dzieci na dwie druzyny
Zaznajomienie z regułami gry
- co zawieraj koperty?
- jak losujemy pytanie zagadke? (dzieci opisuja co znajduje sie na sciankach kostki do
losowania pytan)
- ustalenie zasad przyznawania punktów:
Prawidłowa odpowiedz 2 pkt = 2 kasztany
- dzieci wybieraj kapitanów druzyn, którzy po zakonczeniu zgaduje zgaduli sprawdza liczb
punktów
Rozwiazywanie zagadek
Kolejni zawodnicy z obu druzyn wybieraj zagadke z koperty pod tak ilustracja, która
wskazała kostka.
3. Zwyciezcy jesiennej zgaduj zgaduli:
Sprawdzenie liczby zdobytych punktów (dzieci układaja kasztany w pary)
Nagrodzenie zwyciezców brawami
4. Ilustracja ruchowa ,,Jarzebinowej piosenki"
Dzieci tancza w kole
W srodku kola spaceruje ,,Pani Jesien" która obdarowuje wszystkie dzieci upominkami za
udział w jesiennej zgaduj zgaduli;
5. Podział dzieci i rodziców na 3 grupy:
I grupa wykonuje wazon i układa w nim jesienne licie (rodzice formuj wazon z gniecionego
papieru, dzieci naklejaj licie)
II grupa wykonuje kosz z owocami;
III grupa wykonuje kosz z warzywami
Wspólna ocena prac.
UCZYMY DZIECI SAMODZIELNOSCI
Na rozwój pozytywnych uczuc dziecka, oprócz własciwej atmosfery rodzinnej,
korzystnie wpływaja rózne przezycia. Nuda, monotonia, bezczynnosc hamuja rozwój,
natomiast dostarczenie dziecku miłych i stosownych dla jego wieku atrakcji pobudza
aktywnosc oraz dobre samopoczucie, wywołuja ozywienie, wesołosc i ...
elwira_bobinska