WYŻSZA SZKOŁA EKONOMII I PRAWA W KIELCACH
im. Prof. Edwarda Lipińskiego
Projekt systemu informatycznego dla przedsiębiorstwa
APTEKA
Przygotował: Inżynieria oprogramowania
Kamil Janus
Informatyka III r stacj. dr Andrzej Erd
SPIS TREŚCI
1. PREZENTACJA WYBRANEJ ORGANIZACJI GOSPODARCZEJ 3
2. ZAŁOŻENIA PROJEKTOWE 3
3. OPRACOWANIE DIAGRAMU PRZYPADKU UZYCIA 4
4. OPRACOWANIE DIAGRAMU KLAS OBIEKTOW 6
5. OPRACOWANIE DIAGRAMU CZYNNOSCI ORAZ SEKWENCJI 8
6. OPRACOWANIE DIAGRAMU SEKWENCJI 9
7. OPRACOWANIE DIAGRAMU KOMUNIKACJI 9
8. OPRACOWANIE DIAGRAMU PAKIETÓW 11
9.Bibliografia, źródła. 11
1. PREZENTACJA WYBRANEJ ORGANIZACJI GOSPODARCZEJ
Projekt ten został opracowany na potrzeby zaliczenia przedmiotu „Projektowanie Systemów Informatycznych”. Do opracowania projektu posłużyłem się programem StartUML oraz literatury „Język UML 2.0” pod autorstwem S. Wrycza, B. Marcinkowskiego oraz K. Wyrzykowskiego. Dzięki tej pracy zapoznałem się z tematyką dotyczącą projektowania programów w języku UML. Opis projektu wykonany za pomocą modelowania obiektowego jakim jest język UML jest jednoznaczny, co bardzo ułatwia napisanie kodu źródłowego w oparciu o modele. Narzędzia do modelowania obiektowego umożliwiają wygenerowanie szkieletu klas i obiektów, a po odpowiednim zintegrowaniu ze środowiskiem programistycznym pozwalają na dwukierunkową synchronizację modelu z kodem źródłowym
1.1 Ogólna charakterystyka firmy
APTEKA - placówka, zajmująca się głównie sprzedażą leków innych produktów medycznych (np. opatrunków, środków higienicznych).
Apteki zajmują się także przygotowywaniem leków zgodnie z przepisaną przez lekarza receptą. W praktyce pac jęci korzystają w aptekach także z konsultacji medycznych w sprawie stosowania poszczególnych leków w przypadku konkretnych dolegliwości, a nawet, w nagłych przypadkach, z najbardziej podstawowej pomocy medycznej, polegającej na udzieleniu pierwszej pomocy i wezwaniu innego wykwalifikowanego personelu.
Obecnie apteki znajdują się w każdym mieście, na każdym osiedlu. Bywa tak, że w danym rejonie istnieje kilka aptek.
1.2. Struktura organizacyjna organizacji z podziałem na szczeble zarządzania
2. ZAŁOŻENIA PROJEKTOWE
2.1 Cel informatyzacji ograniczonego obszaru informacji
Celem tego projektu jest przedstawienie wdrożenia systemu w celu unowocześnienia technologii informatycznego. Wdrożenie ma na celu dostosowanie do wymogów i bezpieczeństwa systemu informatycznego, który zostanie umieszczony w danej aptece.
2.2 Analiza SWOT systemu informatycznego
Analiza SWOT – jedna z najpopularniejszych heurystycznych technik analitycznych, służąca do
porządkowania informacji. Bywa stosowana we wszystkich obszarach planowania strategicznego jako uniwersalne narzędzie pierwszego etapu analizy strategicznej. Np. w naukach ekonomicznych jest stosowana do analizy wewnętrznego i zewnętrznego środowiska danej organizacji, (np. przedsiębiorstwa), analizy danego projektu, rozwiązania biznesowego itp.
Technika analityczna SWOT polega na posegregowaniu posiadanej informacji o danej sprawie na cztery grupy (cztery kategorie czynników strategicznych):
· S (Strengths) – mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego obiektu,
· W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę analizowanego obiektu,
· O (Opportunities) – szanse: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany,
· T (Threats) – zagrożenia: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej.
Wreszcie - informacja, która nie może być poprawnie zakwalifikowana do żadnej z wymienionych grup, jest w dalszej analizie pomijana jako nieistotna strategicznie
3. OPRACOWANIE DIAGRAMU PRZYPADKU UZYCIA
3.1 Diagram przypadku użycia
Ø Przedstawia aktorów (użytkowników, inne systemy; powiązany z co najmniej jednym przypadkiem użycia poprzez związki) systemu i ich potrzeby od tworzonego systemu (przypadki użycia).
Ø Przypadek użycia to specyfikacja ciągu akcji i ich wariantów, które system (lub inna jednostka może wykonać poprzez interakcje z aktorami tego systemu
Ø Aktor – jest to spójny zbiór ról odgrywanych przez użytkowników przypadku użycia w czasie interakcji z tym przypadkiem użycia
Ø Związek stanowi semantyczne powiązanie pomiędzy elementami modelu
3.2 klasyfikacja aktorów - diagram kontekstowy
3.3 Dokumentacja diagramów przypadku użycia
NAZWA
Sprzedaż produktów, leków
Numer:
1
2
Twórca:
Farmaceuta - sprzedawca
Magazynier
Poziom ważności
Wysoki
Typ przypadku użycia
Niezbędny
Aktorzy
Sprzedawca apteki
Pracownik magazynu
Krótki opis
Przyjmowanie Recept, obsługa klienta
Uzupełnianie magazynu, dostarczanie produktów
Warunki wstępne
Klient musi pokazać receptę
Farmaceuta musi poinformować o braku produktów
Warunki Końcowe
1.Sprzedawca sprzedaje produkt 2. Sprzedawca sprzedaje produkt dostępny bez recepty
Magazynier uzupełnia brakujące towary
Główny przepływ zdarzeń
1. Przyjmowanie klienta
2. Sprzedaż leków
3.Wydanie faktury
1. Przyjęcie zamówienia na brakujące towary
2.Dostarczenie produktów do sprzedaży
Kamalo89