R09_01.PDF
(
692 KB
)
Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Rozdział 9. Projekt złożony
W poprzednich ćwiczeniach wykonywałeś projekty zawierające pojedyncze obiekty. Corel R.A.V.E. umożliwia
także tworzenie grafik składających się z wielu obiektów. Praca nad takim projektem przypomina budowanie
domku z klocków. Należy wykonać poszczególne obiekty, z których każdy może istnieć samodzielnie.
Następnie trzeba połączyć je w całość, zsynchronizować wyświetlanie, dopasować rozmiary.
Ćwiczenie 9.1.
Pozyskaj z Internetu plik graficzny ze strony WWW Wydawnictwa Helion — patrz ćwiczenie 8.2.
Sposób wykonania:
1.
Połącz się z Internetem.
2.
Załaduj stronę Wydawnictwa Helion (
http://helion.pl/
).
3.
Kliknij prawym przyciskiem myszy napis widoczny w górnej części ekranu.
Rysunek 9.1. Zapisywanie elementu strony WWW
4.
Z podręcznego menu wybierz polecenie
Zapisz obraz jako
(rysunek 9.1).
Rysunek 9.2. Wybieranie
docelowego foldera i
nazwy pliku
5.
Po wyświetleniu okna
Zapisywanie obrazu
rozwiń listę
Zapisz w
. Odszukaj folder, w którym chcesz
zapisać plik.
6.
W dolnej części okna
Zapisywanie obrazu
widoczne są dwa pola. W polu
Nazwa pliku
pojawi się
nazwa pliku identyczna z tą, którą miała na stronie WWW. W polu
Zapisz jako typ
wyświetli się format
pliku. O ile domyślna nazwa pliku nie będzie powodowała konfliktu z nazwą pliku już istniejącego w
folderze docelowym, ustawienia widoczne w dolnych polach pozostaw bez zmian.
7.
Kliknij przycisk
Zapisz
(rysunek 9.2).
Ćwiczenie 9.2.
Wyszukaj klipart przedstawiający kotylion za zajęcie 1. miejsca — patrz ćwiczenie 8.1.
Sposób wykonania:
1.
Załaduj program Corel R.A.V.E. W tym celu wybierz polecenia
Start
/
Programy
/
CorelDRAW 10
/
Corel R.A.V.E 1.0
.
2.
Po wyświetleniu okna
Welcome to Corel R.A.V.E.
kliknij ikonę
New Movie
.
3.
Włóż do napędu CD płytę oznaczoną numerem
2
(
Clipart Images, True Type and Type 1 Fonts
).
4.
Wybierz z polecenia
Tools
/
Scrapbook
/
Search
.
5.
Po wyświetleniu dokera
Scrapbook
kliknij ikonę lornetki (rysunek 8.2).
Rysunek 9.3. Okno dokera z wpisanym słowem
kluczowym
6.
W polu
Search for
wpisz z klawiatury
prize
(rysunek 9.3).
7.
Kliknij widoczny w dolnej części okna przycisk
Search
. Program przeszuka płytę umieszczoną w
napędzie.
Rysunek
9.4. Klipart
Ribb003
umieszczony
na arkuszu
roboczym
8.
Umieść kursor nad klipartem
Ribb003
.
9.
Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
10.
Przesuń kursor nad arkusz roboczy. Wraz z kursorem przemieszcza się obiekt.
11.
Zwolnij lewy przycisk myszy. Klipart został przeciągnięty na arkusz roboczy (rysunek 9.4).
Rysunek 9.5. Minimalizacja okna dokera
12.
W tym ćwiczeniu nie będziesz korzystać z dokera, więc żeby nie zajmował miejsca na ekranie,
zminimalizujesz go. Kliknij strzałkę
Collapse Docker
widoczną w górnej części dokera (rysunek 9.5).
Doker został zwinięty do ikony. Jest ona widoczna przy prawej krawędzi ekranu.
13.
Przesuń klipart w prawy dolny róg obszaru roboczego. Umieść kursor nad klipartem
Ribb003
.
14.
Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
15.
Przesuń kursor w kierunku prawego dolnego narożnika arkusza roboczego. Wraz z kursorem
przemieszcza się obiekt.
16.
Wokół obiektu widocznych jest osiem czarnych kwadratów. Gdy kwadrat znajdujący się w prawym
dolnym rogu klipartu pokryje się z prawym dolnym rogiem arkusza roboczego, zwolnij lewy przycisk
myszy.
17.
Przeskaluj klipart tak, aby zajmował około 20 % powierzchni arkusza. Umieść kursor nad czarnym
kwadratem znajdującym się w lewym górnym rogu klipartu.
18.
Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
19.
Przesuń kursor w kierunku prawego dolnego narożnika arkusza roboczego. Wraz z kursorem
przemieszcza się czarny narożny kwadrat. Zmiany wymiarów poziomych i pionowych są
proporcjonalne. Nie jest możliwe zniekształcenie klipartu.
20.
Gdy klipart zostanie zmniejszony do około 20% wymiarów początkowych, zwolnij lewy przycisk
myszy.
Ćwiczenie 9.3.
Wykonaj ćwiczenie 9.2. Wyszukaj klipart przedstawiający puchar. Przeciągnij go na arkusz roboczy — patrz
ćwiczenie 8.1. Przesuń klipart w lewy górny róg obszaru roboczego. Przeskaluj klipart tak, aby zajmował około
20 % powierzchni arkusza (rysunek 9.6).
Rysunek
9.6.
Obszar
roboczy z
dwoma
klipartami
Ćwiczenie 9.4.
Dodaj do projektu obrazek ściągnięty w strony WWW Wydawnictwa Helion
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 9.1. Jeżeli nie masz dostępu do Internetu, plik możesz znaleźć na dyskietce.
2.
Wybierz polecenia
File
/
Import
.
3.
Po wyświetleniu okna
Import
zaznacz ściągnięty z Internetu plik.
Rysunek 9.7.
Importowanie
obrazka
4.
Kliknij przycisk
Import
(rysunek 9.7).
Rysunek
9.8. Arkusz
roboczy z
trzema
elementami
graficznymi
Plik z chomika:
Adogard
Inne pliki z tego folderu:
R01_01.PDF
(506 KB)
R00_01.PDF
(168 KB)
R03_01.PDF
(387 KB)
R02_01.PDF
(448 KB)
R04_01.PDF
(485 KB)
Inne foldery tego chomika:
[Helion]Sieci Komputerowe Dla Kazdego
A.Jaśkiewicz inżynieria oprogramowania
ABC Sam Naprawiam Komputer B.Danowski
AdrewTanenbaum Sieci_komputerowe_HELION
Algorytmy+struktury danych =programy Niklaus.Wirth
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin