pomiar -techniki socjometryczne.doc

(27 KB) Pobierz

Techniki socjometryczne

 

Socjometria - jest zespołem czynności werbalnych i manipulacyjnych, mających na celu poznanie uwarunkowań, istoty i przemian nieformalnych związków międzyosobowych w grupach rówieśniczych.

Socjometria stosowana była w różnych odmianach już na przełomie lat 20 i 30 przez Janusza Korczaka, powszechnie wykorzystywana jest przez psychologów i pedagogów, nauczycieli, wychowawców placówek kolonijnych, instruktorów placówek pozaszkolnych,

Jedną z podstawowych technik jest test socjometryczny zwany również klasyczną techniką Moreno - do jej zastosowania potrzebna jest sytuacja będąca jednakową dla wszystkich, umożliwiająca wybór i uzasadnienie wyboru uczestnika.

Test socjometryczny umożliwia nam poznanie:

1) gwiazd socjometrycznych - najliczniej wybierane, najbardziej lubiane

2) odrzuconych - osoby nielubiane, nie darzone niechęcią

3) izolowanych - osoby nie wybierane, jakby obojętne

4) par - osób wzajemnie się wybierających

5) paczek - grupek wzajemnie się wybierających, tworzących zamknięte kręgi

6) łańcuchów socjometrycznych - określony układ wyborów przechodnich wzajemnych nie zamykających się w kręgu

Istotne jest skonstruowanie testu adekwatnego do zjawisk czy cech które chcemy zbadać.

 

Technika „zgadnij kto” - jej celem jest poznanie ról pełnionych w grupie przez poszczególnych członków lub poznanie cech, jakimi odznaczają się poszczególne osoby (cechy lubiane i nielubiane), a także cech wszystkich badanych oraz relacji między nimi.

Przykładowy kwestionariusz:

- osoba która jest złośliwa, nielubiana…

- osoba wesoła, niosąca pomoc innym…

Ważne jest, aby przed rozpoczęciem zaznaczyć możliwość podania  kilku nazwisk.

 

Kolejną jest „plebiscyt życzliwości i niechęci” - ustaloną wcześniej skalą (posiadającą dowolną ilość stopni) badany ocenia stosunek do pozostałych członków grupy. M. Pilkiewicz proponuje skalę pięciostopniową: ++ bardzo lubię,  + lubię, 0 obojętny, - nie lubię, -- bardzo nie lubię. Obok każdego nazwiska dany uczestnik stawia odpowiedni znak  adekwatny do swoich odczuć.

 

Innymi technikami są: technika szeregowania rangowego, skale oszacowań, porównywanie premii - są one jednak bardziej złożone od wyżej wymienionych.

 

Do najważniejszych informacji , które możemy uzyskać badając małe grupy są:

- rola poszczególnych jednostek w grupie

- rodzaj i natężenie związków emocjonalnych między członkami grupy

- zmiany, jakim ulega grupa pod wpływem poszczególnych czynników

- różnice między grupami, ich natura oraz znaczenie wychowawcze

- skutki określonych zabiegów wychowawczych lub socjotechnicznych

- struktura wewnętrzna grupy

Stosowanie technik socjometrycznych wymaga jednak dużych kwalifikacji, umiejętności wychowawczych i taktu. Pamiętać należy o łączeniu jej z innymi sposobami gromadzenia informacji.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin