Ryzyko-pracownik adm.-biurowy.doc

(92 KB) Pobierz
Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej

 

KARTA ANALIZY I OCENY RYZYKA

Pracownik administracyjno-biurowy

 

Ocena ryzyka zawodowego pracownika administracyjno-biurowego została wykonana metodą wg normy PN-N-18002. W metodzie zakłada się możliwość powstania wypadku i szacuje jakościowo parametry ryzyka, którymi są możliwe, spowodowane zdarzeniem ciężkości następstw (skutki) i prawdopodobieństwo, z jakim następstwa te mogą wystąpić. Ciężkość następstw i prawdopodobieństwo wystąpienia następstw szacowane są na trzech poziomach. Ryzyko zawodowe wartościowane jest w skali trójstopniowej na trzech poziomach. Pracownik ma kontakt z klientami firmy.

 

1.              Opis (charakterystyka) stanowiska pracy

Pracownik administracyjno-biurowy pracuje w budynku dwupiętrowym. W pomieszczeniu znajduje się typowe wyposażenie biurowe: szafy i regały o wysokości do 2 metrów, biurko, na którym ustawiono monitor ekranowy, komputer, drukarkę. Klawiatura komputera została umieszczona na właściwej wysokości, pracownik może oprzeć ręce na podłokietnikach. Monitor ustawiono na podstawce i pracownik patrząc na ekran musi trzymać głowę uniesiona do góry.

 

a)     Wykonywane zadania

 

Praca na komputerze trwa 8 godzin dziennie. Wszystkie urządzenia umieszczono tak, aby znajdowały się w zasięgu ręki. Pracownik opracowuje dokumenty, które mu przynoszone lub sam musi je przynieść, w związku, z czym przemieszcza się po schodach. Opracowane dokumenty odkłada na regały lub do szaf. Pracownik mam kontakt z klientami firmy.

 

b)     Występujące na stanowisku niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe czynniki środowiska pracy:

 

Ryzyko zawodowe, związane z wykonywaną pracą wynika z narażenia pracownika na działanie czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących na stanowisku pracy.

·          Czynnik niebezpieczny (czynniki mechaniczne): gilotyna do cięcia papieru, zszywacze, dziurkacze, nożyczki, ostre narzędzia ręczne, spadające segregatory, śliskie, nierówne powierzchnie, ograniczone przestrzenie (dojścia, przejścia, dostępy), prąd elektryczny, pożar.

·   Czynnik szkodliwy: pole elektrostatyczne w odległości do 50 cm od ekranu, promieniowanie elektromagnetyczne, jonizacyjne, ultrafioletowe. Powyższe, tylko w monitorach wyposażonych w tradycyjnych kineskopach. Badania (literatura) wskazują, ze to promieniowanie uznaje się za bezpieczne.

- mikroklimat, zmienna (lato, zima) temperatura, wysoka wilgotność powietrza,

·   Czynnik uciążliwy: niewłaściwy mikroklimat, wymuszoną pozycję ciała, niewłaściwe oświetlenie stanowiska pracy, migotanie obrazu na ekranie, stres, hałas.

c)      Stosowane środki ochrony zbiorowej i indywidualnej

 

Zalecane środki ochrony:. Wentylacja i klimatyzacja, ergonomiczne stanowisko pracy z monitorem ekranowym, żaluzje w oknach i odpowiednie oprawy oświetleniowe chroniące przed olśnieniem, odpowiednie oświetlenie, okulary do pracy z monitorami ekranowymi, (gdy zalecenie lekarza medycyny pracy), wietrzenie pomieszczeń,

 

d)     Osoby pracujące na tym stanowisku

 

Na ww. stanowisku zatrudnionych jest 5 pracowników

 

 

 

 

 

 

2.              Wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko.

 

Zagrożenia

Źródło zagrożenia

Możliwe skutki

zagrożenia

Środki ochrony przed zagrożeniem

Poślizgnięcie i upadek na tym samym poziomie

Śliskie podłogi, bałagan

Złamania kończyn, zwichnięcia, stłuczenia

Odpowiednie obuwie, utrzymanie porządku, uwaga

Upadek na niższy poziom

Używanie krzesła (układanie i zdejmowanie dokumentów z regałów i szaf),

Złamania kończyn, wstrząśnienie mózgu, zwichnięcia, stłuczenia

Uwaga, zastosowanie drabinki w dobrym stanie technicznym

Upadek na schodach

Śliskie schody, pośpiech

Złamania kończyn, wstrząśnienie mózgu, zwichnięcia, stłuczenia

Nieśliskie powierzchnie schodów, uwaga, odpowiednie obuwie,

Ostre krawędzie i ostrza

Nożyczki, zszywki

Skaleczenia, zakłucia, rany rąk

Uwaga

Uderzenia o nieruchome przedmioty

Wyposażenie biura, szafki, biurka, meble, itp.

Potłuczenie, guzy, siniaki

Utrzymanie porządku, uwaga

Uderzenie przez spadające przedmioty

Segregatory z dokumentami ułożonymi na regałach

Potłuczenia, złamania

Utrzymanie porządku, uwaga

Przeciążenie układu ruchu

Praca przy komputerze, nieergonomiczne stanowisko pracy

Choroby układu ruchu, stawów, barku, kręgosłupa,

Prawidłowe usytuowanie klawiatury i monitora ekranowego

Przeciążenia narządu wzroku

Praca z monitorem ekranowym

Osłabienie wzroku, podrażnienie oczu

Przestrzeganie przerw w pracy, prawidłowe usytuowanie monitora

Promieniowanie elektromagnetyczne monitora ekranowego (wszystkie rodzaje)

Praca z monitorem ekranowym

Choroby układu nerwowego, zaczerwienienie skóry, podrażnienia oczu, wzroku

Prawidłowe ustawienie monitora, monitory spełniające normy, co najmniej TCO 95, wymiana monitorów ekranowych na monitory LCD, zwiększenie wilgotności, wietrzenie pomieszczenia, wykładziny antystatyczne,

Substancje/preparaty chemiczne

Kserokopiarka, drukarka laserowa (ozon, tlenki azotu),

Zatrucia, bóle głowy, podrażnienie górnych dróg oddechowych,

Odpowiednia i sprawna wentylacja

Energia elektryczna

Urządzenia zasilane energią elektryczną

Śmierć lub inne skutki porażenia prądem

Wzmożona uwaga, odpowiednia i sprawna instalacja elektryczna, przeglądy i pomiary elektryczne,

Kontakt z gorącym płynem

Przygotowanie gorących napojów

Poparzenie termiczne

Uwaga

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin