PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE IV DZIECI 5 – LETNICH
NA MIESIĄC – LUTY
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Zimowe zabawy.
II TYDZIEŃ - Sporty zimowe.
III TYDZIEŃ - Samodzielnie i bezpiecznie uczestniczę w ruchu drogowym (realizacja programu „Autochodzik”)
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Zimowe zabawy.
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ Słuchanie wierszy o tematyce zimowej – dziecko uważnie słucha czytanych wierszy. Wypowiada się na temat ich treści. Poszerza swoje wiadomości na temat zimy.
§ Słuchanie baśni czytanej przez nauczyciela „Królowa śniegu” – dziecko uważnie słucha tekstu i próbuje samo własnymi słowami opowiedzieć.
§ Rozmowa z dziećmi w oparciu o ilustracje na tablicy tematycznej „W Krainie Królowej Śniegu” – dziecko zna warunki atmosferyczne panujące na dalekiej północy oraz żyjące tam zwierzęta. Opowiada w prawidłowej kolejności sceny z baśni. Wspólnie z całą grupą ustala zasady gry i stosuje się do nich w zabawie.
§ Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego „Z górki na pazurki” – dziecko dzieli wyrazy na sylaby, liczy i porównuje liczbę sylab w wyrazach. Wyodrębnia głoski w nagłosie. Wie, jak organizować zimowe zabawy, by nie zagrażały jego bezpieczeństwu.
§ Wyjazd do Multikina „Helios” na bajkę animowaną pt. „Smocze wzgórza”. Rozwijanie twórczego myślenia, przezwyciężanie ustalonego wzoru w postrzeganiu znanych miejsc i ich mieszkańców.
§ Zabawa muzyczno – matematyczna „Tańczące bałwanki” – dziecko liczy w zakresie liczby 6. Używa liczebników głównych i porządkowych. Zna znaczenie wszystkich symboli kodu Semadeniego. Stosuje kod w praktyce.
§ Zabawy matematyczne – dziecko potrafi opisać wybrany z mozaiki klocek za pomocą kodu Semadeniego. Wskazuje klocek „zakodowany” przez nauczyciela.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9 (wł.). Dziecko interpretuje ruchem opowiadanie nauczyciela. Ćwiczy motorykę ciała.
§ Zabawy ruchowe:
- z elem. biegu „Wiatr i śnieżynki”.
- orientacyjno – porządkowa „Sopelki”.
- z elem. równowagi „Uwaga! Zaspa”,
§ Zabawy zimowe na powietrzu (w ogrodzie przedszkolnym lub na pobliskim placu) - zawody sportowe ; konkurencje: rzut śnieżką, slalom parami, toczenie kuli śnieżnej; przestrzeganie reguł, nabywanie umiejętności godnego przejmowania zwycięstwa i porażki.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Zaprzęgi”. Dziecko różnicuje akompaniament ćwierćnutowy i ósemkowy.
§ Zabawa ilustracyjna „W zimowej krainie” do melodii A. Vivaldiego „Zima”.
§ Osłuchanie z piosenką do nauki pt. „Śniegowa samba” – dziecko zna melodię oraz słowa I zwrotki oraz refrenu. Bawi się przy muzyce.
§ Zabawy rytmiczne na zmianę tempa, rejestru i dynamiki melodii; improwizacje wokalne do krótkich rymowanek – wierszowanek. Wykorzystanie zabaw ruchowych przy muzyce z zestawu „Klasyka dla smyka”.
§ Zabawy z gazetami - dziecko tworzy listę atrybutów gazety jako niekonwencjonalnego instrumentu; porównuje gazety do przedmiotów codziennego użytku, wydobywa odgłosy akustyczne: darcie, szuranie, pocieranie, zgniatanie, wachlowanie, uderzenie o gazetę itp.; zabawa z gazetami „Taniec węża” – naśladowanie ruchów z gazetą za prowadzącym, szybkie reagowanie na zmianę ruchu; (metoda C. Orffa)
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ Malowanie farbami plakatowymi na szarym papierze na temat „Zimowa kraina” – dziecko przedstawia w formie plastycznej swoje wyobrażenia na temat dalekiej północy. Zwraca uwagę na kolorystykę zimy.
§ Lepienie z masy solnej postaci związanych z aktualną porą roku „Zimowe ludki” – dziecko formuje kształtne postacie dowolnie dobierając uzupełniające elementy.
§ „Zimowe okienko” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem brystolu, gazy, waty, białej włóczki, wycinanek i mazaków; przypomnienie dzieciom techniki kolaż. Dziecko przekształca obraz pamięciowy, ujmuje piękno zimowego pejzażu. Planuje pracę na całej powierzchni kartki, umiejętnie posługuje się przyborami plastycznymi: klej, nożyczki.
§ „Śniegowy bałwan” – lepienie ze śniegu na placu przedszkolnym. Poznanie właściwości śniegu, odczuwanie radości wspólnej zabawy.
§ Ćwiczenia grafomotoryczne – praca ze wzorem. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, ćwiczenie sprawności obu rąk.
Wyrazy do globalnego czytania: łyżwy, sanki, narty, zabawy na śniegu
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Sporty zimowe.
§ „Zimowa olimpiada” – dziecko wypowiada się na temat zabaw i sportów zimowych w oparciu o własne doświadczenia oraz ilustrację. Zna symbolikę flagi olimpijskiej. Wie, jakie dyscypliny sportu wchodzą w skład zimowej olimpiady.
§ Rozmowa na temat ilustracji – dziecko poznaje terminy „sporty indywidualne”, „sporty zespołowe”. Rozumie zasady współzawodnictwa. Zachowuje bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu i lodzie.
§ „Zima w górach” – dziecko potrafi opisać wugląd górskiego krajobrazu zimą, zna jego charakterystyczne elementy. Słucha wierszy pisanych w gwarze góralskiej.
§ „Czym podróżujemy” – dziecko zna różne środki transportu: lądowe, wodne, powietrzne. Łączy w pary pojazdy współczesne i dawne. Stosuje w zabawie kod Semadeniego.
§ „Luty” – dziecko wie, co to jest kalendarz i do czego służy. Określa charakterystyczne cechy lutego. Przelicza elementy zbiorów oraz porównuje i porządkuje zbiory ze względu na malejącą i rosnącą liczbę elementów.
§ „Wcale nie” – zabawa dydaktyczna. Dziecko formułuje pojęcie przeciwne do danego, np. mały – duży, długi – krótki.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 10 (wł.). Dziecko rozwija motorykę płynności ruchów. Zachowuje ostrożność podczas wykonywania ćwiczeń.
- z elem. biegu „Sporty zimowe” – dziecko zna podstawowe kolory, reaguje na umowny sygnał, odczytuje globalne wyrazy.
- z elem. rzutu „Śniegowe kule” – dziecko doskonali umiejętność chwytu i rzutu, wykonuje ćwiczenia stóp.
§ Przy sprzyjającej pogodzie – spacery lub zabawy na śniegu. Zwrócenie uwagi na odpowiednie dobranie odzieży oraz utrzymywanie właściwej temperatury ciała.
§ Orkiestra perkusyjna – instrumenty melodyczne i niemelodyczne, słuchanie piosenki „Zimowa wyliczanka”. Wygrywanie dowolnego rytmu, próby łączenia rytmu z dowolnym tekstem. Próby zagrania utworu B. Strauss „Do przyjaciela”.
§ Zabawa w „echo rytmiczne” przy użyciu instrumentów perkusyjnych. Rozpoznawanie dźwięków instrumentów perkusyjnych. Określanie dynamiki wyrażonej ruchem. Próby wyklaskiwania rytmu.
§ Zabawy naśladujące sporty zimowe: sanki, narty, łyżwy, rzucanie śnieżkami, kuligi – metoda R. Labana, ped. Klanzy. Czerpanie radości z zabawy, dopasowanie ruchów do poszczególnych dyscyplin sportowych.
§ Utrwalenie piosenki „Śniegowa samba”. Zagadki słuchowe. Ćwiczenia ortofoniczno – emisyjne oparte na piosenkach znanych dzieciom. Rozpoznawanie piosenek wykonywanych w górnym rejestrze pianina.
§ Zabawa z drewnianymi pałeczkami – dźwięki długie i krótkie. Doświadczanie krótkich i długich dźwięków w muzyce i przekładanie ich na ruch. Wymyślanie zabaw z pałeczkami.
§ „Poczta walentynkowa – 14 luty” - wycinanie i kolorowanie serc, pisanie imion dzieci, przekazywanie życzeń adresatom; konkurs - znajdź parę postaci z bajek np. Arielka i Eryk.
§ Rysowanie świecą na temat „Sporty zimowe” – dziecko wykonuje pracę o tematyce zimowej planując całą powierzchnię. Dobiera właściwe kolory świecy i zamalowuje całość farbą akwarelową.
§ „Zima” – collage. Dziecko rozpoznaje po dotyku i nazywa różnorodne tworzywa. Opisuje wrażenia dotykowe. Wykorzystuje różne materiały do pracy plastycznej.
Wyrazy do globalnego czytania: zjazd, slalom, skocznia narciarska, tor saneczkowy.
III TEMAT KOMPLEKSOWY – Samodzielnie i bezpiecznie uczestniczę w ruchu drogowym (realizacja programu „Autochodzik”)
§ „Co jeździ po ulicy?” – zabawa dydaktyczna połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi. wie, jakie pojazdy poruszają się po ulicach potrafi nazwać te pojazdy
umie naśladować odgłosy niektórych pojazdów.
§ ,,Poznajemy różne pojazdy kołowe” – dziecko rozróżnia typy pojazdów spotykanych na drogach. Zauważa różnice w ich budowie. Rozróżnia poszczególne elementy pojazdu np. koła, zderzaki, pasy i zna ich funkcję.
§ Rozmowa w oparciu o drogowe miasteczko (makieta z gotowych elementów zestawu edukacyjnego) na temat wyglądu ulic w mieście i ruchu drogowego. Potrafi poprawnie używać określeń: ulica, jezdnia, chodnik, pobocze. Rozróżnia uczestników ruchu drogowego – piesi, kierowcy, pasażerowie. Poznaje zasadę prawostronnego i lewostronnego ruchu.
§ „Na ulicy” – zabawa tematyczna z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego „Autochodzik” imitującego jezdnię. Rozpoznaje i umie wyjaśnić znaczenie kilku podstawowych znaków drogowych, nazywa kolory najczęściej stosowane na znakach drogowych.
§ Zebranie wiadomości na temat bezpieczeństwa na drodze w formie quizu - odpowiadanie na pytania wiedzowe, segregowanie znaków drogowych i rozwiązywanie zagadek. Dokonuje analizy i syntezy swojej wiedzy, jest pewne siebie przez posiadaną wiedzę, klasyfikuje znaki drogowe pod wzglądem kształtu i koloru.
§ „W prawo, w lewo, prosto” – ćwiczenia orientacji przestrzennej. Utrwalenie kierunków w czasie zabawy w ruch uliczny.
...
agulaa214