rachunek pamieciowy.doc

(195 KB) Pobierz
Ciągi liczbowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RACHUNEK   PAMIĘCIOWY

W KLASACH   I – III

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Do opracowania tego  artykułu skłoniła mnie wypowiedź jednego     z rodziców

  „ przecież nie musi potrafić dodawać i odejmować od tego są kalkulatory i maszyny”.

 

       Sprawność ucznia w pamięciowym wykonywaniu  czterech działań arytmetycznych jest jednym z celów nauczania matematyki w klasach niższych.

Rachunek pamięciowy, czyli wykonywanie „ w głowie” prostych obliczeń bez potrzeby  stosowania algorytmów  działań pisemnych czy kalkulatora, stanowi bardzo ważną umiejętność, która powinna być należycie wyćwiczona.

 

Dodawanie i odejmowanie mieści się w tym, co rozumiemy przez dziecięce liczenie. Nabywanie tych umiejętności łączy się z nauką liczenia. Najważniejsze  znaczenie ma tu proces  odrywania się od konkretów. Można w nim wyróżnić  następujące etapy:

 

1.     Jest mocno związany z manipulacją typu dodać i odjąć. Przy dodawaniu dziecko musi samo dołożyć ( dosunąć, zsunąć razem) przedmioty do siebie, aby policzyć, ile ich jest po tej czynności. Przy  odejmowaniu musi odłożyć ( odsunąć, zabrać ) przedmioty i policzyć, ile ich  zostało. Ustala wynik dodawania, kierując się zasadą  muszę je policzyć wszystkie.

 

2.     Liczenie na palcach. Na początku są to ćwiczenia w liczeniu palców, potem należy  pokazać dziecku, że przedmioty  można zastąpić palcami. Liczenie na palcach jest niezwykle ważne, pozwala dziecku pokonać drogę od konkretów do liczenia w pamięci, a więc do abstrakcji. 

 

3.     Następny próg jaki  dziecko musi pokonać, wiąże się z doliczaniem          i odliczaniem. Zamiast dążyć do policzenia wszystkich  przedmiotów (palców) , dziecko mogło tylko doliczyć te dodane lub odliczyć odejmowane. Żeby tak się stało , musi już  ujmować globalnie małe liczebności. Tę  fazę kształtowania się umiejętności dodawania                 i odejmowania charakteryzuje zasada  doliczam lub odliczam i już znam wynik. Dotyczy to także liczenia na palcach, patyczkach, kamykach         i innych  zbiorach zastępczych. Jest to wyraźny krok w rozwoju dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

4.     Ukoronowaniem jest liczenie w pamięci. Dziecko nie musi już liczyć przedmiotów ani zbiorów zastępczych. Nie potrzebuje także doliczać lub odliczać, aby ustalić wynik dodawania i odejmowania. Przechodzenie na poziom rachowania w pamięci trwa długo, jest bardzo złożone i przebiega stopniowo.

 

 

Dziecko przechodząc przez opisane etapy musi wykonać setki obliczeń. Im trening będzie intensywniejszy i mądrzej prowadzony, tym dziecko szybciej pokona drogę do liczenia w pamięci.

 

W szkole wymaga się od dzieci  liczenia   w pamięci. Tylko w trakcie pierwszych tygodni  nauki nauczyciel pozwala manipulować przedmiotami. Także na kilkunastu pierwszych stronach dziecięcego zeszytu ćwiczeń zadania są przedstawione tak, że wystarczy palcem policzyć narysowane tam obiekty. Bardzo szybko przechodzi się na symboliczny zapis działań         i wymaga się, aby dziecko  sprawnie je wykonywało. A do tego  konieczne jest  rachowanie w pamięci.

 

 

Ciągi liczbowe

 

Bardzo ważną umiejętnością , którą uczeń musi opanować, aby dobrze rachować jest prawidłowe liczenie.

Do ćwiczeń w liczeniu wykorzystuje się ciągi liczbowe. Na przygotowanej wcześniej ilustracji uczniowie kształtują umiejętność określania miejsca liczby w ciągu liczbowym, jej związku z liczbami sąsiednimi oraz sprzyjają poznaniu własności porządku w zbiorze liczb naturalnych.

Liczenie „w przód” lub „w tył” co kilka stanowi dobre przygotowanie dzieci do późniejszego dodawania lub odejmowania.

 

Przykład

Wpisz brakujące liczby.

 

 

 

 

 

 

Milczek

 

Jest jedną z bardziej znanych form kształcenia sprawności ruchowej            i sprawdzania stopnia tej umiejętności u uczniów klas najmłodszych.

Podstawowym rekwizytem jest plansza z narysowanym zbiorem liczb         i znaków działań.

Ćwiczenie polega na wskazywaniu na rysunku kolejno liczb i znaków działań i kończy się znakiem równości. Uczniowie w tym czasie liczą        w pamięci i podają końcowy wynik. Ważne jest aby tempo przechodzenia od jednego działania do drugiego było dostosowane do możliwości percepcyjnych ucznia. Projektując działania do milczka, należy pamiętać   o poznanym przez dzieci zakresie liczbowym i trudności wykonywanych działań.

                            

 

 

Przykład

Działanie: [{9 + 3): 6 + 8 - 3] • 2 + 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Łańcuszki działań

 

Łańcuszki działań  zwane też łańcuszkami liczbowymi są zadaniami,        w których uczeń kolejno wykonuje działania, podobnie jak w milczku. Nauczyciel podaje głosem kolejne liczby i działania, a kończąc – pyta        o wynik.

Łańcuszki można przedstawiać w postaci grafów lub w formie nawiązującej do postaci węża czy ślimaka, czyniąc ćwiczenie bardziej atrakcyjnym.

 

 

 

Przykład

 

Wpisz do ślimaka brakujące liczby, wykonując po drodze wskazane działanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wygłodniały wąż połknął masę liczb i znaków działań. Wykonaj działania, które ma na brzuchu, zaczynając od głowy.

 

 

 

 

 

 

Słoneczka

 

Stosuje się je do przedstawiania liczby naturalnej w aspekcie algebraicznym(przedstawianie danej liczby w postaci sumy dwóch liczb) lub ilustracji działań.

Przykład

Przedstaw liczbę 12 w postaci sumy dwóch liczb.

 

 

 

 

 

 

 

 

Grafy

 

Stosuje się je do ilustracji działań oraz ciągów działań wykonywanych kolejno, do pokazania związków między działaniami wzajemnie odwrotnymi oraz przy rozwiązywaniu równań. Dobór liczb oraz formy grafu zależeć powinny od stopnia zaawansowania uczniów w rachunkach.

 

 

 

Liczące maszyny

 

Są ciekawą i atrakcyjna formą doskonalenia rachunku pamięciowego. Swoim wyglądem i działaniem przypominają grafy. Mogą być one jedno – lub wielodziałaniowe. Przy doborze liczb należy pamiętać o zakresie liczbowym, w którym uczniowie potrafią wykonywać działania.

 

Przykład

Zadaniem ucznia jest uzupełnić liczby „wychodzące” z maszyny lub „wchodzące” do maszyny, albo wpisać działanie wykonywane przez nią.

 

 

 

 

26

                                    

                              

                          

 

 

……

 

 

 

 

                           78

 

 

 

 

Malowanki matematyczne

 

Są to zadania – obrazki – podzielone liniami na mniejsze obszary,              w których rozmieszczone są działania. Rozwiązanie polega na wykonaniu obliczeń i pokolorowaniu obszarów zależnie od uzyskanego wyniku.

 

Przykład.

Zamaluj kolorami pola, na których wynik działania jest równy:                3- czerwonym, 5- niebieskim, 7- żółtym, 10 –zielonym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krzyżówki

 

Wymagają od ucznia sprawności rachunkowej, a ponadto umiejętności poprawnego zapisu słownego liczby. Są one przeznaczone do pracy indywidualnej lub w zespołach dwuosobowych. Stopień złożoności diagramu zależy od poziomu umiejętności uczniów.

 

 

Brakujące działania

 

Ten typ ćwiczeń polega na uzupełnianiu przez ucznia brakujących liczb, znaków działań bądź nawiasów, tak aby otrzymane działania były prawdziwe. Wybrakowane działania wpływają dodatnio na rozwój sprawności rachunkowej uczą logicznego myślenia, rozwijają umiejętność dostrzegania zależności między działaniami.

 

Piramidy

 

Mają charakter łamigłówek matematycznych, które wpływają dodatnio na rozwój sprawności rachunkowej uczniów, a przez swoją formę nie są nudnym obliczaniem słupków. Można je wykorzystać do doskonalenia dodawania lub mnożenia pamięciowego.

 

 

Uzupełnianki  matematyczne

 

To rodzaj zagadki matematycznej związanej z doskonaleniem rachunku pamięciowego jak również rozkładu liczby na składniki. Zadaniem ucznia jest wpisanie w puste kratki takich liczb, aby ich suma dała wcześniej ustalony wynik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przykład.

W pisz w kółka liczby od 2 do 7 (każda liczba może być użyta tylko raz), tak by suma w każdym rzędzie (razem z już napisaną liczbą) wynosiła 10. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detektyw

 

 

To forma łamigłówki matematycznej sprzyjająca doskonaleniu umiejętności   wykonywania działań na liczbach naturalnych, jak również rozkładania danej liczby na dwa lub więcej składników. Zadaniem ucznia jest zaznaczenie, na planszy z liczbami wszystkich dwójek lub trójek liczb, które w sumie dają ustaloną wcześniej liczbę.

 

 

 

 

 

Przykład

Wyszukaj na planszy wszystkie trójki liczb, które w sumie dają liczbę 12. Kwadraty z tymi liczbami muszą się stykać bokami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

3

6

1

7

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin