Motywacja – zespół czynników, które wywołują, ukierunkowują i podtrzymują zachowania ludzi.
Siła motywacji – to stopień w jakim wpływa ona na zachowanie człowieka, czyli określa stopień konkurencyjności dążeń do celu w stosunku do takich czynników jak : zmęczenie, inne przeszkody, czy nawet strach.
Siła motywacji zależy od dwóch czynników
- atrakcyjności celu
- przekonaniu o możliwości osiągnięcia celu ( ocena szans na sukces)
Teorie treści ( odpowiadają na pytanie – co motywuje ? )
- Teoria hierarchii potrzeb A. Maslowa
- Dwuczynnikowa teoria motywacji Herzberga
Teorie procesu ( odpowiadają na pytanie – jak motywować ?)
- Teoria oczekiwań
- Teoria sprawiedliwości
Zachowanie pociągające za sobą nagrodę będzie powtarzane, a pociągające za sobą karę unikane.
Podstawowe rodzaje wzmocnień :
- wzmocnienie pozytywne ( nagroda)
- unikanie ( unikanie przez pracownika niemiłych konsekwencji związanych z postępowaniem odmiennym od oczekiwanego)
- kara
- eliminacja ( nieuznawanie przez menedżera niepożądanych zachowań – wygaszanie )
1. ZARZĄDZANIE PRZEZ NAGRADZANIE I KARANIE- bodźce pozytywne (materialne – płaca, premia, nagroda / niematerialne – bonusy, pochwały,)
- bodźce negatywne (deprywacja potrzeb – płacowych, prestiżowych, związanych z bezpieczeństwem)
2. ZARZADZANIE PRZEZ PARTYCYPACJE- Partycypacja bierna:
- prawo do informacji
- prawo do wysłuchiwania ( skargi i zażalenia)
- prawo do opiniowania ( wypowiadani się)
- prawo do doradzania
- prawo do wyrażania sprzeciwu
- prawo do wyrażania zgody
- prawo do wspólnego rozstrzygania
- prawo do wyłącznego rozstrzygania
3. ZARZADZANIE PRZEZ KOMUNIKACJĘ- Właściwa komunikacja pozwala na zrozumienie celów organizacji, wzmaga efektywność pracy zespołowej i identyfikację pracowników z firmą.
- wiedza instytucjonalna (możliwości jej gromadzenia i przekazywania)
- komunikacja wewnętrzna (kanały komunikacyjne – plusy i minusy internetu)
- komunikacja zewnętrzna (tworzenie wizerunku firmy PR)
4. ZARZADZANIE PRZEZ KONFLIKT- przyczyną nieosiągnięcia celów lub opóźnionego ich osiągnięcia w subsystemach organizacji jest wadliwa koordynacja lub całkowity jej bark
- w strukturze sinieją możliwości zlokalizowania niedomagań poziomej koordynacji subsystemów i ognisk konfliktu
- skuteczne mechanizmy wywołujące konflikty w rozumieniu pozytywnym: struktura macierzowa, zarządzanie przez projekty – delegowanie uprawnień, tworzenie procesów zapewniających pożądaną jakość
5. ZARZADZANIE PRZEZ WYJATKI- Zarządzanie oparte na właściwym delegowaniu uprawnień podwładnym oraz udzielaniem im określonych, szerokich pełnomocnictw.
Menedżer weryfikuje działania zespołu w dwóch przypadkach:
- zagrożenia
- szansy ( okazji)
Ograniczenia:
- posiadanie sprawnego systemu informującego o zagrożeniu lub szansie
- eliminacja przez podwładnych informacji o własnych błędach
- zwiększone ryzyko odpowiedzialności w obszarach nie w pełni kontrolowanych przez menedżera
6. ZARZĄDZANIE PRZEZ CELE- Nacisk położony na cel, a nie sposób jego realizacji
- Znajomość celów organizacji powoduje większy stopień identyfikacji z nimi przez załogę
- Zgodnośc celów firmy z celami pracownika optymalizuje działanie
- drożne kanały komunikacyjne
- partycypacja w wyborze dróg realizacji celu
- określenie punktów krytycznych (następstwa zdarzeń) i kontrolnych (weryfikacja osiągnięć – postępów) służących realizacji celu
7. ZARZADZANIE PRZEZ DELEGOWANIE UPRAWNIEŃ- Założenia:
- nowy kształt struktury organizacyjnej (macierzowa) oraz zarządzanie projektami wymusza potrzebę faktycznego delegowania uprawnień
Korzyści:
- wyzwalanie inicjatywy u podwładnych oraz motywowanie ich poprzez wzrost odpowiedzialności za wykonywane zadania
- odciążenie przełożonego i umożliwienie mu koncentrowania się na rzeczach najważniejszych
- Podejmowanie decyzji przez ludzi kompetentnych w wystarczającym stopniu na tych szczeblach organizacji, gdzie powstała sytuacja wymagająca decyzji
SPOSOBY SKUTECZNEJ MOTYWACJI W ORGANIZACJI ( 10 )
MOTYWOWANIE KOLEKTYWNE
1. GRUPA NASTAWIONA JEST NA WSPÓŁPRACĘ / RYWALIZACJĘ
2. ZADANIA WYMAGAJĄ WSPÓŁDZIAŁANIA / PRACY INDYWIDUALNEJ
3. ISTTNIEJĄ SPRAWNE KANAŁY KOMUNIKACYJNE / BARIERY KOMUNIKACYJNE
4. ISTNIEJE ZGODNOŚĆ DRÓG PROWADZĄCYCH DO CELU
MOTYWOWANIE PRZEZ KONTROLĘ I NADZÓR
1. SYSTEM KAR I NAGRÓD JEST ZNANY I AKCEPTOWANY PRZEZ ZAŁOGĘ
2. NAGRODY I KARY UDZIELANE SĄ ZGODNIE Z POCZUCIEM SPRAWIEDLIWOŚCI SPOŁECZNEJ
3. NAGRODY SĄ DOSTOSOWANE DO AKTUALNYCH POTRZEB PRACOWNIKÓW
1. OTWARTE KANAŁY KOMUNIKACYJNE POMIĘDZY PDWLADNYM A PRZEŁOŻONYM
2. MOŻLIWOŚC BEZPOŚREDNICH KONTAKTÓW POMIĘDZY PRZEŁOŻONYM I PODWŁADNYM
MOTYWOWANIE PRZEZ ZAANGAŻOWANIE EMOCJONALNE
1.DOSTOOWANIE WYKONYWANYCH ZADAŃ DO MOŻLIWOŚCI PRACOWNIKA
2. PRAWO GŁOSU PRACOWNIKA W ISTOTNYCH DLA FIRMY SPRAWACH
3. AKCEPTACJA ZASAD PRACY I POLTYKI FIRMY
1. AKCEPTACJA PRZEZ ZAŁOGĘ NORM I WARTOŚCI WYRAŻNIE CENIONYCH W FIRMIE
2. ODPOWIEDZIALNOŚC ZA NIE PRZESTRZEGANIE NORM SPOCZYWAJĄCA W TAKIEJ SAMEJ MIERZE NA PODWŁADNYCH I PRZEŁOŻONYCH
1. ZAŁOGA ZNA CELE, DO KTÓRYCH ZMIERZA FIRMA
ISTNIEJE PRZEKONANIE, ŻE CELE SĄ OSIĄGALNE
2. CELE FIRMY SĄ ZGODNE Z CELAMI CZŁONKÓW ZAŁOGI
1. OSOBY PEŁNIĄCE FUNKCJE KIEROWNICZE SĄ AUTORYTETEMI I STANOWIĄ PRZYKŁAD DLA PODWŁADNYCH
2. AWANS W FIRMIE ZAWDZIĘCZA SIĘ KOMPETENCJOM, A NIE PROTEKCJI
3. W FIRMIE PANUJE ATMOSFERA POZYTYWNEJ KONKURENCJI
1. SYSTEM ZARZĄDZANIA W FIRMIE UMOŻLIWIA FORMALNY PROCES DELEGOWANIA UPRAWNIEŃ I ODPOWIEDZIALNOŚCI
1. PROMOCJA ROZWIĄZAŃ INNOWACYJNYCH I TWÓRCZYCH POPRZEZ STWARZANIE MOZLIWOŚCI EKSPERYMENTOWANIA
2.DBAŁOŚĆ O PRAWIDŁOWE WDRAŻANIE NOWYCH ROZWIĄZAŃ OWNICY ZNAJĄ MOŻLIWOŚCI I ASPIRACJE PRACOWNIKÓW
MOTYWOWANIE PRZEZ POZYTYWNY KLIMAT ORGANIZACYJNY
DBAŁOŚĆ O POZYTYWNY WIZERUNEK FIRMY W OCZACH KLIENTA ZEWNĘTRZNEGO I WEWNĘTRZNEGO
Swyty