cwiczenie_motywacji.doc

(47 KB) Pobierz
Motywacja – zespół czynników, które wywołują, ukierunkowują i podtrzymują zachowania ludzi

Motywacja – zespół czynników, które wywołują, ukierunkowują i podtrzymują zachowania ludzi.

Siła motywacji – to stopień w jakim wpływa ona na zachowanie człowieka, czyli określa stopień konkurencyjności dążeń do celu w stosunku do takich czynników jak : zmęczenie, inne przeszkody, czy nawet strach.

Siła motywacji zależy od dwóch czynników

-  atrakcyjności celu

-  przekonaniu o możliwości osiągnięcia celu ( ocena szans na sukces)

Teorie motywacji

Teorie treści ( odpowiadają na pytanie – co motywuje ? )

-  Teoria hierarchii potrzeb A. Maslowa

-  Dwuczynnikowa teoria motywacji Herzberga

Teorie procesu ( odpowiadają na pytanie – jak motywować ?)

-  Teoria oczekiwań

-  Teoria sprawiedliwości

Teorie wzmocnienia ( odpowiadają na pytanie – jak nauczyć właściwych zachowań, jak je modelować ?)

Zachowanie pociągające za sobą nagrodę będzie powtarzane, a pociągające za sobą karę unikane.

Podstawowe rodzaje wzmocnień :

-  wzmocnienie pozytywne  ( nagroda)

-  unikanie ( unikanie przez pracownika niemiłych konsekwencji związanych z postępowaniem odmiennym od oczekiwanego)

-  kara 

-  eliminacja ( nieuznawanie przez menedżera niepożądanych zachowań – wygaszanie )

 

TECHNIKI MOTYWACYJNE- 7

1. ZARZĄDZANIE PRZEZ NAGRADZANIE I KARANIE- bodźce pozytywne (materialne – płaca, premia, nagroda / niematerialne – bonusy, pochwały,)

-  bodźce negatywne (deprywacja potrzeb – płacowych, prestiżowych, związanych z bezpieczeństwem)

2. ZARZADZANIE PRZEZ PARTYCYPACJE- Partycypacja bierna:

-  prawo do informacji

-  prawo do wysłuchiwania ( skargi i zażalenia)

-  prawo do opiniowania ( wypowiadani się)

-  prawo do doradzania

Partycypacja czynna

-  prawo do wyrażania sprzeciwu

-  prawo do wyrażania zgody

-  prawo do wspólnego rozstrzygania

-  prawo do wyłącznego rozstrzygania

3. ZARZADZANIE PRZEZ KOMUNIKACJĘ- Właściwa komunikacja pozwala na zrozumienie celów organizacji, wzmaga efektywność pracy zespołowej i identyfikację pracowników z firmą.

-  wiedza instytucjonalna (możliwości jej gromadzenia i przekazywania)

-  komunikacja wewnętrzna (kanały komunikacyjne – plusy i minusy internetu)

-  komunikacja zewnętrzna (tworzenie wizerunku firmy PR)

4. ZARZADZANIE PRZEZ KONFLIKT- przyczyną nieosiągnięcia  celów lub opóźnionego ich osiągnięcia  w subsystemach organizacji jest wadliwa koordynacja lub całkowity jej bark

-  w strukturze sinieją możliwości zlokalizowania niedomagań poziomej koordynacji subsystemów
i ognisk konfliktu

-  skuteczne mechanizmy wywołujące konflikty w rozumieniu pozytywnym: struktura macierzowa, zarządzanie przez projekty – delegowanie uprawnień, tworzenie procesów zapewniających pożądaną jakość

5. ZARZADZANIE PRZEZ WYJATKI- Zarządzanie oparte na właściwym delegowaniu uprawnień podwładnym oraz udzielaniem im określonych, szerokich pełnomocnictw.

Menedżer weryfikuje działania zespołu w dwóch przypadkach:

-  zagrożenia

-  szansy ( okazji)

Ograniczenia:

-  posiadanie sprawnego systemu informującego o zagrożeniu lub szansie

-  eliminacja przez podwładnych informacji o własnych błędach

-  zwiększone ryzyko  odpowiedzialności w obszarach nie w pełni kontrolowanych przez menedżera

6. ZARZĄDZANIE PRZEZ CELE- Nacisk położony na cel, a nie sposób jego realizacji

-  Znajomość celów organizacji powoduje większy stopień identyfikacji z nimi przez załogę

-  Zgodnośc celów firmy z celami pracownika optymalizuje działanie

Warunki sprawnego zarządzania

-  drożne kanały komunikacyjne

-  partycypacja w wyborze dróg realizacji celu

-  określenie punktów krytycznych (następstwa zdarzeń) i kontrolnych (weryfikacja osiągnięć – postępów) służących  realizacji celu

7. ZARZADZANIE PRZEZ DELEGOWANIE UPRAWNIEŃ- Założenia:

-  nowy kształt struktury organizacyjnej (macierzowa) oraz zarządzanie projektami wymusza potrzebę faktycznego delegowania uprawnień

Korzyści:

-  wyzwalanie inicjatywy u podwładnych oraz motywowanie ich poprzez wzrost odpowiedzialności za wykonywane zadania

-  odciążenie przełożonego i umożliwienie mu koncentrowania się na rzeczach najważniejszych

-  Podejmowanie decyzji przez ludzi kompetentnych w wystarczającym stopniu na tych szczeblach organizacji, gdzie powstała sytuacja wymagająca decyzji

 

SPOSOBY SKUTECZNEJ MOTYWACJI W ORGANIZACJI ( 10 )

MOTYWOWANIE KOLEKTYWNE

1. GRUPA NASTAWIONA JEST NA WSPÓŁPRACĘ / RYWALIZACJĘ

2. ZADANIA WYMAGAJĄ WSPÓŁDZIAŁANIA / PRACY INDYWIDUALNEJ

3. ISTTNIEJĄ SPRAWNE KANAŁY KOMUNIKACYJNE / BARIERY KOMUNIKACYJNE

4. ISTNIEJE ZGODNOŚĆ DRÓG PROWADZĄCYCH DO CELU

MOTYWOWANIE PRZEZ KONTROLĘ I NADZÓR

1. SYSTEM KAR I NAGRÓD JEST ZNANY I AKCEPTOWANY PRZEZ ZAŁOGĘ

2. NAGRODY I KARY UDZIELANE SĄ ZGODNIE Z POCZUCIEM SPRAWIEDLIWOŚCI SPOŁECZNEJ

3. NAGRODY SĄ DOSTOSOWANE DO AKTUALNYCH POTRZEB PRACOWNIKÓW

MOTYWOWANIE PRZEZ  ODNAJDYWANIE I ZASPOKAJANIE POTRZEB

1. OTWARTE KANAŁY KOMUNIKACYJNE POMIĘDZY PDWLADNYM A PRZEŁOŻONYM

2. MOŻLIWOŚC BEZPOŚREDNICH KONTAKTÓW POMIĘDZY PRZEŁOŻONYM I PODWŁADNYM

MOTYWOWANIE PRZEZ ZAANGAŻOWANIE EMOCJONALNE

1.DOSTOOWANIE WYKONYWANYCH ZADAŃ DO MOŻLIWOŚCI PRACOWNIKA

2. PRAWO GŁOSU PRACOWNIKA W ISTOTNYCH DLA FIRMY SPRAWACH

3. AKCEPTACJA ZASAD PRACY I POLTYKI FIRMY

MOTYWOWANIE PRZEZ NORMY I WARTOŚCI

1. AKCEPTACJA PRZEZ ZAŁOGĘ NORM I WARTOŚCI WYRAŻNIE CENIONYCH W FIRMIE

2. ODPOWIEDZIALNOŚC ZA NIE PRZESTRZEGANIE NORM SPOCZYWAJĄCA W TAKIEJ SAMEJ MIERZE NA PODWŁADNYCH I PRZEŁOŻONYCH

MOTYWOWANIE PRZEZ JASNO WYTYCZONY CEL

1. ZAŁOGA ZNA CELE, DO KTÓRYCH ZMIERZA FIRMA

ISTNIEJE PRZEKONANIE, ŻE CELE SĄ OSIĄGALNE

2. CELE FIRMY SĄ ZGODNE Z CELAMI CZŁONKÓW ZAŁOGI

MOTYWOWANIE PRZEZ MODELOWANIE

1. OSOBY PEŁNIĄCE FUNKCJE KIEROWNICZE SĄ AUTORYTETEMI I STANOWIĄ PRZYKŁAD DLA PODWŁADNYCH

2. AWANS W FIRMIE ZAWDZIĘCZA SIĘ KOMPETENCJOM, A NIE PROTEKCJI

3. W FIRMIE PANUJE ATMOSFERA POZYTYWNEJ KONKURENCJI

MOTYWOWANIE PRZEZ DELEGOWANIE

1. SYSTEM ZARZĄDZANIA W FIRMIE UMOŻLIWIA  FORMALNY PROCES DELEGOWANIA UPRAWNIEŃ I ODPOWIEDZIALNOŚCI

MOTYWOWANIE PRZEZ PROMOCJĘ INNOWACJI

1. PROMOCJA ROZWIĄZAŃ INNOWACYJNYCH I TWÓRCZYCH POPRZEZ STWARZANIE MOZLIWOŚCI EKSPERYMENTOWANIA

2.DBAŁOŚĆ O PRAWIDŁOWE WDRAŻANIE NOWYCH ROZWIĄZAŃ OWNICY ZNAJĄ MOŻLIWOŚCI I ASPIRACJE PRACOWNIKÓW

MOTYWOWANIE PRZEZ POZYTYWNY KLIMAT ORGANIZACYJNY

DBAŁOŚĆ O POZYTYWNY WIZERUNEK FIRMY W OCZACH KLIENTA ZEWNĘTRZNEGO I WEWNĘTRZNEGO

 


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin