Ustawienie głosu.rtf

(6 KB) Pobierz

Lekcja VII - Ustawienie głosu

 

Impostacja głosu

 

(wł. Impostare la voce – ustawiać głos) – ustawienie głosu „na masce” oraz wyrobienie miękkiego ataku bez wysiłku.

 

OBRAZEK 4

 

Drgania cząsteczek powietrza rezonują w nasadzie głosowej, powyżej strun głosowych i podniebienia twardego.

 

Kształcenie głosu poprzez postawienie i uzyskanie większych możliwości wokalnych tj.:

 

-szerszą skalę głosu

 

-większą siłę głosu

 

-piękną barwę

 

-warunki do pracy z dykcją

 

 

 

Praca nad impostacją łączy się z:

 

-opanowaniem sprawnego wykorzystywania mięśni regulujących ruchy krtani

 

-używaniem rezonatorów ludzkich potrzebnych do głośnego, nośnego i wyraźnego śpiewu

 

-prawidłowym oddychaniem

 

Prawidłowa impostacja to postawienie i ustawienie głosu a prawidłowa emisja głosu to prawidłowe wydobycie dźwięku.  Wiadomo, że bez prawidłowej impostacji nigdy nie będzie prawidłowego wydobycia głosu. Sumując, oto co sprawia że głos jest piękny:

 

- Naturalny wygląd twarzy i całego ciała

 

- Luźna postawa, prawidłowy sposób oddychania, podparcie oddechowe

 

- Miękki atak głosowy

 

- Dźwięczność, nośność i głębia głosu

 

- Wyraźna artykulacja i poprawna dykcja

 

- Płynność śpiewu i wyrównana emisja podczas poruszania się  w  rejestrach głosowych,

 

- Śpiew bez wysiłku

 

- Swoboda wyrażania emocji podczas śpiewu

 

- Swoboda w modulowaniu głosem

 

Wprawki głosowe

 

nie powinny trwać długo, aby nie powodowały zmęczenia mięśni krtani

 

1.     rrrrrrrrrrrrrrrrr wysoko i nisko, coraz wyżej i coraz niżej

 

2.     Mamamamamama mamamama

 

3.     b b b b b babba babba babba babba babba

 

4.     gra gre gri gro gru gru gre, gra gre gri gro gru gru gre

 

5.     bziiii bziiii bzia bzia, bziiii bziiii bzia bzia, bziiii bziiii bzja bzja

 

6.     bzja bzje bzji bzju bzjo, bzja bzje bzji bzju bzjo

 

7.     aeiou aeiou - legato (łącząc) i staccato (odrywając skocznie)

 

8.     cmoknij parę razy

 

9.     Kilka razy szeroko otwórz i zamknij usta, układając je w pozycji poszczególnych samogłosek – “a”, “o”, “u”, “e”, “i”, “y”, tym razem rób to głośno.

 

10.  brim bram brem brom brum, trim tram trem trom trum

 

11.  Wiatr dmie z gór, prze się w bór, i śle śnieg na pstry brzeg. Znikł sprzed chat chmiel i kwiat. Liść spadł z drzew, zwiądł i krzew. I bieg wód ściął już lód, a mój żal trwa jak stal.

 

12.     Ćwiczenie impostacyjne: „aaaa”, następnie „eeeeeeeee, iiiiiiiiiiiiii, ooooooooooooo, uuuuuuuuuuu, yyyyyyyyyyyy” - w kierunku podniebienia twardego

 

13.     Ćwiczenie impostacyjne - ciche mruczące „m”, następnie mma, mmo, mme, mmi ,mmu - powinny być wyczuwalne drgania na wargach i na skrzydłach nosa.

 

14.      Pisk na wysokich tonach tak jak robią to dzieci. Dziecko potrafi wydawać głośne wysokie dźwięki piszcząc i nic przy tym nie szkodząc swojemu głosowi, gdyż dźwięki te ustawiają miękko naturalnie w rezonatorach ( „na masce”). Podczas ataku miękkiego w głosach wyszkolonych wiązadła głosowe zaczynają drgać jednocześnie zbliżając się do siebie zanim nastąpi ich zwarcie.

 

Niepoprawny i szkodliwy dla zdrowia jest atak twardy, podczas którego zbliżenie wiązadeł głosowych następuje już przed wydechem i powietrze natrafiając na zwarte wiązadła rozwiera je gwałtownie (w fonacji słychać wówczas szmery), oraz atak przydechowy, w którym powietrze trze o struny wywołując szum, ponieważ nie są one w pełni zwarte podczas fonacji. Jest to wynik zmęczenia mięśnia krtani lub choroby narządu głosu. 

 

  wprawka audio 1 mp3  (CD audio nr 1)

 

- Dotychczasowe doświadczenie w pracy z głosami pokazało, iż wprawki te znakomicie pomagają ustawić głos w rezonatorach. Ćwiczenie to należy wykonywać przed rozśpiewaniem. Każde  z usłyszanych motywów należy powtarzać kilkakrotnie włączając pauzę po każdej wprawce. Proszę zwrócić uwagę, aby barwa i charakter dźwięku był podobny jak na nagraniu, jakby "płaczliwy", troszkę "marudny". Powinny być wyczuwane drgania w okolicach zatok nosowych.

 

wprawka audio 2mp3 (CD audio nr 2)

 

- "ma me mi me mu" wykonywane na jednym dźwięku powtarzająca się w odległościach o zmienne interwały. Wprawka ma dwie części. Najpierw śpiewaj z instruktorem śpiewu, następnie samodzielnie.

 

wprawka audio 3 mp3 (CD audio nr 3)

 

Śpiewaj do akompaniamentu fortepianowego: "ma me mi mi me mu" oraz  "ja je ji ji jo ju"

 

wprawka audio 4 mp3 (CD audio nr )

 

- "bra bre bri bro bru" zbitki literowe ćwiczące dykcję w interwale tercji..

 

 

 

To wszystko na tej lekcji.

 

Wybrane ćwiczenia należy powtarzać codziennie w następującej kolejności:

 

    *

 

      Ćwiczenia rozluźniające i gimnastyka ciała.

    *

 

      Ćwiczenia oddechowe

    *

 

      Ćwiczenia artykulacyjne połączone z ćwiczeniami rozluźniającymi mięśnie twarzy (np. parsknięcie jest ćwiczeniem rozluźniającym)

    *

 

      Ćwiczenia  dykcyjne

    *

 

      Ćwiczenia głosowe

 

Na następnej lekcji popracujemy nad emisją głosu w śpiewie docelowym.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin