Tajemnice akumulatora.pdf

(60 KB) Pobierz
427533806 UNPDF
Tajemnice akumulatora
Akumulator samochodowy jako magazyn prądu w samochodzie jest zbudowany z 6 ogniw ołowiowo-kwasowych
połączonych szeregowo. Każde ogniwo generuje siłę elektromotoryczną (SEM) równą 2,1 V. Cały akumulator
generuje zatem napięcie znamionowe równe 12,6 V. Rezystancja wewnętrzna akumulatora jest bardzo mała,
umożliwiając przepływ bardzo dużych prądów.
W naładowanym akumulatorze gęstość elektrolitu wynosi 1,26 - 1,28 g/cm3 (w akumulatorach stosowanych w
klimacie tropikalnym 1,23 g/cm3). Proces rozładowywania powoduje zmniejszenie stężenia elektrolitu oraz gęstości.
Kiedy w rozładowanym akumulatorze napięcie na biegunach spadnie do 11,8V a gęstość elektrolitu do 1,18 g/cm3,
akumulator należy niezwłocznie naładować. Stan naładowania można zmierzyć areometrem.
Stan całkowitego rozładowania akumulatora polega na całkowitym przekształceniu obu elektrod w stały siarczan
ołowiu i jest nieodwracalny.
Proces ładowania polega na podłączeniu akumulatora do źródła prądu (np. zasilacza lub prostownika) i trwa on około
10 godzin. Prąd ładowania wynosi 10% pojemności akumulatora (dla akumulatora 40 Ah prąd ładowania wynosi 4 A,
dla akumulatora 70Ah wynosi 7A itd.). Możliwe jest ładowanie przyśpieszone (1 godzina) ale według zaleceń
producenta akumulatora.
Podczas ładowania napięcie ogniwa wzrasta powoli od ok. 2 V do 2,35 V, potem szybciej. Gęstość elektrolitu rośnie.
Po przekroczeniu napięcia 2,4 V zaczyna się rozkład wody na tlen i wodór (tzw. gazowanie akumulatora). Po
osiągnięciu napięcia 2,5 V należy przerwać ładowanie, w przeciwnym razie dochodzi do przeładowania akumulatora.
Skutkuje to wydzieleniem dużych ilości wodoru (tzw. zagotowaniem). Wodór w połączeniu z powietrzem tworzy
mieszankę wybuchową, która może eksplodować pod wpływem iskry elektrycznej. Stąd ładowanie akumulatorów
należy przeprowadzać w dobrze wentylowanych wnętrzach lub na otwartym terenie i unikać iskrzenia przy
odłączaniu zacisków prostownika (odłączyć prostownik ze sieci). W czasie ładowania wydziela się w elektrolicie
ciepło, które przy temperaturze powyżej 40°C działa szkodliwie na płyty akumulatora powodując ich wykrzywianie
się mogące doprowadzić do zwarcia wewnątrz akumulatora.
Akumulator samochodowy, złożony z 6 ogniw posiada:
* siłę elektromotoryczną = 12,6 V
* Minimalne napięcie (wskazujące na stan głębokiego rozładowania) - 11,8 V
* Prawidłowe napięcie ładowania - minimalne: 13,9 V - maksymalne 14,5 V
* Napięcie przeładowania - występujące w trakcie wydzielania wodoru > 14,7 V
Dbaj o układ elektryczny pojazdu, a w szczególności o alternator. On podczas użytkowania auta pełni rolę
prostownika i ładuje akumulator. Alternator musi dawać następujące napięcia:
- włączone wszystkie odbiorniki prądu w aucie - nie mniej niż 13,8-13,9V
- wyłączone wszystkie odbiorniki - 14,4-14,5V
Napięcie mierzymy woltomierzem na klemach akumulatora.
Jeśli alternator podaje wyższe lub niższe napięcia niż podane powyżej, to kwalifikuje się do
regeneracji/naprawy/wymiany.
Ważną rzeczą są masy pojazdu - masa akumulator => nadwozie i masa nadwozie => silnik. Jeśli masy są zaśniedziałe i
stawiają opór elektryczny, to powyższe napięcia mogą nie mieścić się w podanym przedziale. Zanim więc
wymontujesz alternator, to dokonaj przeglądu tych mas i wyczyść oczka pod śrubami.
Zapamiętaj:
Akumulator to zwykła bateria. Każda bateria zachowuje się podobnie w określonych warunkach. W bardzo niskich
temperaturach, każde ogniwo staje się mniej wydajne prądowo - nie traci napięcia, tylko traci pojemność, na skutek
czego nie jest w stanie oddać tyle prądu ile powinno. W bardzo wielu wypadkach starsze akumulatory nie wymagają
samego ładowania, tylko wystarcza im pobyt w ciepłym pomieszczeniu - wyniesione nawet na największy mróz
umożliwią rozruch silnika.
Akumulator również lubi czyste klemy - miej więc do dyspozycji jakąś szczotkę z miedzianymi drutami, która umożliwi
oczyszczenie klem i biegunów akumulatora ze śniedzi i wytrącającej się na nich siarki. Zabezpieczyć klemy oraz
bieguny akumulatora można poprzez posmarowanie ich wazeliną techniczną.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin