Kontrola układu hamulcowego.pdf

(98 KB) Pobierz
427536811 UNPDF
Kontrola układu hamulcowego
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów samochodu.
Od jego sprawności zależy nie tylko bezpieczeństwo użytkownika danego pojazdu, ale również innych
zmotoryzowanych poruszających się po naszych drogach. Niestety, okazuje się, że polscy kierowcy często
wykazują się dużą nieodpowiedzialnością, ignorując niesprawności układu hamulcowego w swoich
pojazdach. Tymczasem sprawne przednie hamulce zapewniają w większości pojazdów aż do 70 proc. siły
hamowania.
Płyn hamulcowy, aby był skuteczny powinien charakteryzować się jak najwyższą temperaturą wrzenia.
Nowy płyn charakteryzuje się temperaturą wrzenia ok. 280 C. Krytyczna temperatura dla płynu
hamulcowego to 165 C. Poniżej tej wartości jego skuteczność jest bardzo mała i płyn nadaje się
automatycznie do wymiany.
Objaw: Zgrzyty i "piszczenie" podczas hamowania
Prawdopodobna przyczyna: zużyty materiał ścierny klocka hamulcowego, metal klocka spotyka się z
tarczą, co powoduje powstawanie hałasu i szybkie zużywanie tarczy hamulcowej. Piszczenie może powstać
poprzez wytworzenie się tzw. "szkliwa" na klocku, przez kiepskiej jakości materiały użyte do jego
produkcji. W tym przypadku dochodzi również do szybkiego przegrzewania i zużycia tarczy hamulcowej.
Co robić? Konieczna szybka wymiana klocków hamulcowych i kontrola stanu zużycia tarcz hamulcowych.
Objaw: Mało skuteczny, "sprężysty" pedał hamulca
Prawdopodobna przyczyna: zapowietrzony układ hamulcowy, usterka może powstać przez sparciały,
przetarty lub uszkodzony przewód hamulcowy, możliwe wycieki z przewodu hamulcowego. Częstą
przyczyną zapowietrzenia jest awaria kolektora siły hamowania.
Co robić? Niezbędna jest kontrola przewodu hamulcowego i zneutralizowanie ewentualnych
nieszczelności.
Objaw: "Wpadanie" pedału hamulca głębiej niż zwykle
Prawdopodobna przyczyna: Zużyte klocki i okładziny hamulcowe, możliwy wyciek z układu
hamulcowego lub zużycie płynu hamulcowego.
Co robić? Konieczna wizyta na stacji serwisowej, najlepiej posiadającej specjalistyczny sprzęt do badania
skuteczności hamulców i wymiana zużytych elementów. Fachowcy doradzają profilaktyczne wizyty na tzw.
"ścieżkach kontrolnych" przed każdym dłuższym wyjazdem.
Objaw: Auto nie hamuje na linii prostej
Prawdopodobna przyczyna: Brak równomiernego nacisku na koła, siła hamowania na jedno koło jest
większa niż na drugie. Przyczyną może być zapieczony zacisk hamulcowy powstały na skutek zaniedbania
kontroli układu. Sytuację taką może wytworzyć również wyciek płynu hamulcowego z cylinderków,
zacisków lub przewodów hamulcowych.
Co robić? Niezbędna jest kontrola układu, przeczyszczenie poszczególnych elementów. Fachowcy
odradzają samodzielne, "domowe" naprawy podzespołów układu hamulcowego, ze względu na wymaganą
precyzję. W domu nie jesteśmy w stanie sprawdzić skuteczności takiej naprawy, tak jak to zrobi maszyna
diagnostyczna.
Objaw: Słaba skuteczność hamulca postojowego (ręcznego)
Prawdopodobna przyczyna: zużycie szczęk hamulcowych, bębnów lub linki hamulca postojowego.
Przyczyną mogą być również wszelkiego rodzaju nieszczelności w układzie hamulcowym.
Co robić? Konieczna wymiana zużytych elementów. Hamulec postojowy jest często ignorowany przez
kierowców, jako mało przydatny, tymczasem ma on bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo, np. w
sytuacjach awaryjnych na stromych podjazdach.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin