SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Osoba prowadząca: Agnieszka Bok
Data: 27.10.2009r.
Grupa wiekowa: 3-4 latki
Temat kompleksowy: Nasi milusińscy.
Temat dnia: Krecik Cezary szuka przyjaciela.
Cele operacyjne: dziecko:
- zna wygląd kreta i jego zwyczaje,
- potrafi ułożyć puzzle,
- wyraża własne uczucia poprzez zabawy muzyczne,
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
- uważnie słucha piosenki oraz bajki,
- potrafi odtworzyć treść historyjki,
- wciela się w rolę wskazanych zwierząt,
- ćwiczy słuch fonematyczny,
- rozwija swoją orientację w przestrzeni,
- starannie koloruje obrazek.
Metody:
- oparte na aktywności dziecka: swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, aktywność ruchowa, drama, słuchanie, burza mózgów, rytmiczne klaskanie i tupanie, kolorowanie.
- oparte na aktywności nauczyciela: pogadanka tematyczna, instruktaż, zadawanie pytań, śpiew, czytanie wraz z rytmizowaniem tekstu piosenki, pochwała.
Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: puzzle przedstawiające kreta, ilustracje zwierząt: kreta, słonia, pelikana, strusia oraz lwa, „Piosenka kreta Cezarego”, słuchowisko z cyklu Czarodziejskie opowieści krecika: „Wycieczka do zoo”, nagrania odgłosów różnych zwierząt, tamburyn, szarfy, apaszka do przewiązania oczu, ilustracja do kolorowania „Krecik”.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa na powitanie – Iskierka.
Dzieci stojąc w kole, chwytają się za ręce. Nauczyciel lekko ściska dłoń dziecka znajdującego się po jego prawej stronie. Dziecko odbiera iskierkę i podaje w ten sam sposób następnej osobie, aż z powrotem powróci do nauczyciela.
2. Układanie puzzli.
Nauczyciel zachęca dzieci do ułożenia wspólnymi siłami puzzli, znajdujących się w środku koła. Obrazek da bowiem odpowiedź odnośnie dzisiejszego tematu zajęć – puzzle przedstawiają kreta.
3. Pogadanka tematyczna „Cóż to za zwierzątko, ten kret?”
Na podstawie swobodnej rozmowy dzieci wspólnie z nauczycielem ustalają podstawowe informacje o krecie czyli, jak wygląda, gdzie mieszka, czym się żywi, czy jest pod ochroną itd. Dodatkowo oglądają ilustracje obrazujące życie kreta w środowisku naturalnym.
4. Zabawa orientacyjno-ruchowa z ćw. ortofonicznymi „Krecik”.
Nauczyciel określa trzy sygnały muzyczne wraz z ich odpowiednikami słownymi:
- tup, tup, tup – dzieci kopią tunel,
- stuk, puk, stuk, puk – przedzierają się na powierzchnię, tworząc kopczyk,
- cisza – szukają swojego domku (ułożone obręcze z szarf).
5. Słuchanie „Piosenki kreta Cezarego”
- Czy podobała wam się piosenka? Dlaczego?
- Jak nazywał się krecik?
- Dlaczego był smutny?
- Co zrobić, żeby być przyjacielem kreta? (burza mózgów)
6. Zabawa rytmizująca do piosenki.
Nauczyciel recytuje treść piosenki, a dzieci wykonują następujące ruchy:
- na słowa zwrotek – klaszczą, tupią nogami o podłogę (zamiennie),
- na słowa refrenu – wodzą w powietrzu znaki graficzne prezentowane przez nauczyciela,
- przy słowach bliskiego (koniec refrenu) wykonują rytmiczne 3 klaśnięcia.
7. Słuchanie Czarodziejskiej opowieści krecika pt. „Wyprawa do zoo”.
Nauczyciel proponuje sposób na poprawę samopoczucia kreta Cezarego. Dzieci muszą posłuchać, gdzie się nasz bohater wybrał w podróż, a następnie ustalić kogo tam spotkał, jak potraktowały go zwierzęta, czy podobało im się zachowanie strusi oraz kto okazał się przyjacielem krecika.
- naśladowanie zwierząt spotkanych przez kreta w zoo: słonia, pelikana, strusia i lwa,
- loteryjka dźwiękowa: rozpoznawanie odgłosów zwierząt (zaznaczenie, iż krety mają szczególnie rozwinięty zmysł słuchu).
8. „Ciuciubabka” z krecikiem
Jedno z dzieci ma zawiązane oczy. Tak, jak kret nic nie widzi, więc po omacku musi odnaleźć bezpieczną drogę do celu. Pozostałe dzieci biegają przy dźwiękach tamburyna, gdy gra cichnie stają w bezruchu, a krecik musi przejść między nimi z jednego końca sali na drugi. Jedyną podpowiedzią są wskazówki, które słyszy od dzieci typu: idź dwa kroki prosto, teraz krok w lewo itd. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga młodszym dzieciom.
9. Zabawa ilustrująca ruchem „Piosenkę kreta Cezarego”.
Jedno dziecko stoi w środku koła, jest kretem, poszukującym przyjaciela.
I zwrotka – dzieci chodzą po kole, podczas refrenu krecik wybiera jedno z nich i zaczynają taniec w środku koła, a pozostali klaszczą.
II zwrotka – dalsze chodzenie po kole, krecik wraz z przyjacielem chodzą w środku koła, podczas refrenu znów każdy wybiera sobie nowe dziecko, by z nim zatańczyć.
III zwrotka – podobnie, jak powyższe. Gdy usłyszą słowa: bliskiego marzeń, rytmicznie przytupują z jednoczesnym klaśnięciem trzy razy w dłonie.
10. Kolorowanie ilustracji krecika.
beatynka1