prof. Stefan Mieszalski
egzamin – test (reszta dopowiedziana będzie później)
23.02.05
6000000 lat temu wyłoniła się osobna linia ewolucyjna
szympans i człowiek posiadają około 96% podobnego materiału genetycznego, dlatego nie sposób szukać różnic między małpą a człowiekiem na podstawie ewolucji
Przekaz genetyczny Przekaz poza genetyczny
przekazie genetycznym przekazie wiedzy
Konkurencja, więcej osobników, niż zasobów
Cel – prokreacja (przekazanie genów)
Rewolucja neolityczna – 30 000 lat temu – zaczęła się marginalizacja przekazu genetycznego, oraz zaczęto gromadzić wiedzę jak przystosować otoczenie = = uczenie się i przekazywanie doświadczeń.
Człowiek znajdujący się w środowisku intensywnych zmian odczuwa większą potrzebę uczenia się, niż człowiek którego otoczenie jest stabilne. Z tego wynika, że regres informacyjny jest możliwy w każdym momencie rozwoju cywilizacji, w przeciwieństwie do regresu genetycznego który jest nie możliwy.
Skutki uczenia się kulturowego:
- wychodzenie poza własne doświadczenie
- wykraczanie poza dostarczone informacje
- język, symbole itp.
Dziwne przyśpieszenie rozwoju nastąpiło w Grecji, tu zaczęto się zastanawiać nad rzeczami, które nie mają praktycznego zastosowania = filozofia. Sokrates twierdził, że nie da się kogoś czegoś nauczyć, gdyż wiedzy nie da się przelać jak płynów z naczynia do naczynia. Uważał, że można tylko z uczniem odbyć ‘podróż’ po różnych zagadnieniach, towarzyszyć w odkrywaniu osobistej prawdy ucznia = refleksja o uczeniu się.
DYDAKTYKA
Etap I Etap II
(przedteoretyczny praktyka) (rozwój teorii) .
Cechy które z dydaktyki zrobiły teorię:
¨ system pojęć
¨ twierdzenia ogólne = prawa naukowe
¨ formuły wyjaśniające (formułowanie odpowiedzi na pytanie „Dlaczego?”,
wskazywanie racji, przesłanek, przyczyn)
J. F. Herbart – pierwsza teoria dydaktyczna
J. Dewey – wiodącym procesem jest uczenie się nie zaś nauczanie.
Dydaktyka zajmuje się:
Ø celami
Ø treściami
Ø metodami
Ø formami organizacji
Ø zasadami
Ø procesem uczenia się i nauczania
Ø środkami
Uczenie się – to proces w którym na podstawie poznawania,
doświadczenia, ćwiczenia pojawiają się nowe formy
lub zmieniają się stare.
Nauczanie – a) kierowanie procesem uczenia się
b) wyzwalanie procesu uczenia się i organizowanie warunków sprzyjających temu procesowi (stymulacja)
Anna Grabowska Dalila
Dodek15