dydaktykaW1.doc

(42 KB) Pobierz

prof. Stefan Mieszalski

 

egzamin – test (reszta dopowiedziana będzie później)

 

23.02.05

Uczenie się / kultura / szkoła / dydaktyka

 

6000000 lat temu wyłoniła się osobna linia ewolucyjna

 

szympans i człowiek posiadają około 96% podobnego materiału genetycznego, dlatego nie sposób szukać różnic między małpą a człowiekiem na podstawie ewolucji

 

 

Etapy rozwoju gatunku ludzkiego





 

Przekaz genetyczny                                           Przekaz poza genetyczny

Ewolucja oparta na                                                                    Ewolucja oparta na



przekazie genetycznym                                                                   przekazie wiedzy

 

 

Mechanizmy doboru naturalnego

Konkurencja, więcej osobników, niż zasobów

Cel – prokreacja (przekazanie genów)

 

Rewolucja neolityczna – 30 000 lat temu – zaczęła się marginalizacja przekazu genetycznego, oraz zaczęto gromadzić wiedzę jak przystosować otoczenie = = uczenie się i przekazywanie doświadczeń.

 

Człowiek znajdujący się w środowisku intensywnych zmian odczuwa większą potrzebę uczenia się, niż człowiek którego otoczenie jest stabilne. Z tego wynika, że regres informacyjny jest możliwy w każdym momencie rozwoju cywilizacji, w przeciwieństwie do regresu genetycznego który jest nie możliwy.

 

Skutki uczenia się kulturowego:

-            wychodzenie poza własne doświadczenie

-            wykraczanie poza dostarczone informacje

-            język, symbole itp.

 

Dziwne przyśpieszenie rozwoju nastąpiło w Grecji, tu zaczęto się zastanawiać nad rzeczami, które nie mają praktycznego zastosowania = filozofia. Sokrates twierdził, że nie da się kogoś czegoś nauczyć, gdyż wiedzy nie da się przelać jak płynów z naczynia do naczynia. Uważał, że można tylko z uczniem odbyć ‘podróż’ po różnych zagadnieniach, towarzyszyć w odkrywaniu osobistej prawdy ucznia = refleksja o uczeniu się.

 

 

 

 

 

DYDAKTYKA





Etap I                                                                   Etap II

(przedteoretyczny praktyka)                                             (rozwój teorii)           .

 

 

 

Cechy które z dydaktyki zrobiły teorię:

¨      system pojęć

¨      twierdzenia ogólne = prawa naukowe

¨      formuły wyjaśniające (formułowanie odpowiedzi na pytanie „Dlaczego?”,

wskazywanie racji, przesłanek, przyczyn)

 

J. F. Herbart – pierwsza teoria dydaktyczna

 

J. Dewey – wiodącym procesem jest uczenie się nie zaś nauczanie.

 

Dydaktyka zajmuje się:

Ø      celami

Ø      treściami

Ø      metodami

Ø      formami organizacji

Ø      zasadami

Ø      procesem uczenia się i nauczania

Ø      środkami

 

Uczenie się –               to proces w którym na podstawie poznawania,

doświadczenia, ćwiczenia pojawiają się nowe formy

lub zmieniają się stare.

 

 

Nauczanie –               a)  kierowanie procesem uczenia się

b) wyzwalanie procesu uczenia się i organizowanie warunków sprzyjających temu procesowi (stymulacja)

 

Anna Grabowska Dalila

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin