dydaktykaW3.doc

(38 KB) Pobierz

09.03.05

1.    Dydaktyka jako nauka

Orientacja romantyczno naturalistyczna indywidualistyczna

Zakłada, że muszą być procesy rozwojowe dziecka. Rozwój jako spontaniczne dojrzewanie. Zakotwiczenie w koncepcji natywizmu (filozoficzno – psychologiczna koncepcja) natywizm – to jak rozwija się człowiek zależy od wyposażenia biologiczno - genetycznego, zgodnie z tym poglądem ludzie rodzą się i otrzymują określony bagaż biologiczno genetyczny. Każdy otrzymuje unikatowe i indywidualne wyposażenie. Per formizm – cecha tego rodzaju myślenia (przedukrztałtowanie) zakłada się że mając zapis genetyczny człowieka już wiemy jak się człowiek rozwinie. Rozwój traktowany jako wartość. Tylko spontaniczny rozwój odbywający się z zapisem genetycznym. Na rozwój nie wolno wpływać, by nie uczynić jednostki nieszczęśliwą. Postawa pedagogiczna – obserwowanie, oczekiwanie, powstrzymywanie się przed interwencją

Metafora dziecka – rośliny, by jednostka była szczęśliwa należy nad niż zbudować klosz i to jest zadanie wychowawców kierujących się tym systemem myślenia, przykłady myślenia lokują się w tym nurcie:

- Roussoeau,

- Ellen Kay. ‘stulecie dziecka” dziecko będzie traktowane jako przedmiot. Przeciwniczka kształcenia ogólnego. Nauka nie szkodzi gdy jest dawkowana z przerwami. Szkoła to nie budynek, to miejsce gdzie są przedmioty pozwalające na samodzielny rozwój zgodnie z naturą.

-          Edward Klaperede idea wychowania funkcjonalnego.

 

Rozwój dziecka manifestuje się zmianą potrzeb zainteresowań

Rozwój à potrzeba à zachowanie à nauczanie

 

-          Herbart schemat jest tu odwrócony : najpierw musi pojawić się przymus aby pojawiło się zainteresowanie.

-          Aleksander Neill – Summerhill – idea wypełnienia przymusu, szkoła z internatem, uczniowie nie są zmuszani do uczestniczenia w zajęciach. Dziecko z natury dobre i mądre. Nie trzeba go przymuszać. Każdy uczeń ma prawo być sobą. Czasem urządza szczególne sprawdziany: gdzie jest wyspa czwartkowa, gdzie jest wczoraj, Sprawdziany w formie zabawy aby poruszyć refleksyjne myślenie, Absolwenci tej szkoły są wyluzowani, ale mają dość niską motywację zadaniowa i brakuje im wytrwałości w dążeniu do celu. Nie stwierdzono różnicy w poziomie lęku  miedzy uczniami szkół tradycyjnych i alternatywnych

2.    Orientacje dydaktyczne

Nauczanie jest procesem pierwotnym w stosunku do rozwoju, jest procesem stymulującym rozwój – orientacja idea transmisji kulturowej (behawioryzm), orientacja społeczna

Nauczanie wyprzedza rozwój. U podłoża tej koncepcji leży empiryzm (konsekwencja doświadczenia),  to relacja z otoczeniem sprawia, że zyskujemy doświadczenie. J. Locke – zwolennik liberalizmu pojmowanego jako idea równych szans bez względu na urodzenie. Negował pogląd o czynnikach wrodzonych. Ważną czynnością  jest: karanie, nagradzanie, powtarzanie doprowadzają do rozwoju. „Tabula rasa” dziecko które się rodzi jest nijakie. To środowisko stopniuje zapisy na nie zapisanej tablicy – determinizm środowiskowy. Rozwój utożsamiany jest z nabywaniem doświadczenia, uczniom kontrolowanym przez środowisko: mechanizm warunkowania klasycznego i instrumentalnego (uczenie się reagowania)

Emil Durkheim – socjologizm pedagogiczny, społeczeństwo istnieje realnie, to realny byt (status ontologiczny) społeczeństwo istnieje tylko dlatego, że ludzie uzyskali pewien stopień podobieństwa w myśleniu, działaniu. Społeczeństwo istnieje tylko dzięki ujednoliceniu. Wychowanie służy więc społeczeństwu. Człowiek istota rozdarta miedzy istotą biologiczną a społeczną. Wizja człowieka wewnętrznie podzielonego

 

3.    Przykłady (egzemplifikacje)

Teoria Wygotskiego

Teoria Deweya

Teoria Herbarta

4.    Teoria kształcenia wielostronnego

 

5.    Uczenie się rozwiązywania  problemów

 

6.    Gry dydaktyczne i nauczanie programowe

Anna Grabowska Dalila

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin