PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Gorlicki Rafał
Klasa: VI (sportowa)
Ilość ćwiczących:
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas: 45min
Data: 23.09.2009
Dział programowy: Gimnastyka.
Zadanie główne: Wzmacnianie mięśni obręczy barkowej – stanie na rękach.
Zadania dodatkowe: - Doskonalimy umiejętność prawidłowego nazewnictwa ćwiczeń gimnastycznych
- Uczymy się technik asekuracji w gimnastyce.
Motywacje: Zmotywuje ucznia do pamiętania o zachowaniu prawidłowej postawy stojącej ciała.
Cele operacyjne:
a) Umiejętności: - Uczeń potrafi asekurować współćwiczącego podczas stania na rękach.
-Uczeń potrafi samodzielnie lub z niewielką pomocą wykonać stanie na rękach.
b) Psychomotoryka: - Uczeń kształtuje siłę fizyczną mięśni ramion i obręczy barkowej.
- Uczeń kształtuje siłę fizyczną mięśni posturalnych.
- Uczeń kształtuje gibkość obręczy barkowej.
- Uczeń kształtuje koordynację ruchową.
c) Wiadomości: - Uczeń zna podstawowe ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy barkowej.
- Uczeń wie jak istotnym elementem jest asekuracja.
d) Cele wychowawcze: Uczeń potrafi współpracować w parach.
Metody realizacji zadań: pogadanka, zadaniowa ścisła, zabawowa-klasyczna, zabawowa-ścisła
Formy realizacji zadań: frontalna, w parach
Sprzęt i przybory: drabinki, materace, ławeczki.
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności nauczyciela
Metody
Docelowe
Zadania
Część wstępna
7min
Uczeń uczy się dyscypliny i szacunku do nauczyciela
Zbiórka w szeregu, raport
Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu, sprawdza obecność, przekazuje uwagi dotyczące tematu lekcji, mobilizuje do aktywnego uczestnictwa w zajęciach
pogadanka
Uczeń ożywia ciało i przygotowuje do wysiłku fizycznego, kształtuje koordynację ruchową, siłę fizyczną kończyn dolnych oraz wzmacnia swoją wytrzymałość biegową
Zabawa ożywiająca – „berek-ogonki”
Nauczyciel wyznacza berka, omawia przebieg zabawy, czuwa nad bezpieczeństwem i sprawnym przebiegiem zabawy
zabawowa-klasyczna
Część główna A
8min
Uczeń przygotowuje organizm do większego wysiłku fizycznego, kształtuje swoją koordynację ruchową, gibkość obręczy barkowej oraz biodrowej, zapamiętuje poprawne nazewnictwo ćwiczeń
Uczeń kształtuje siłę fizyczna kończyn dolnych oraz koordynację ruchową.
W miejscu, w rozsypce, twarzą do nauczyciela uczeń wykonuje ćwiczenia:
-krążenia ramion w przód i w tył, na przemian stronne
-krążenia nadgarstków
-krążenia bioder (w lewą i prawą stronę)
-skłony głowy (przód, tył oraz na boki)
-skręty głowy (w lewą i prawą stronę)
W lekkim rozkroku
-skłony z pogłębieniem (do nogi lewej, prawej oraz do środka)
-wyrzut nóg w tył do podporu
W truchcie dookoła sali:
-na sygnał przysiad i wyskok
-dotykanie parkietu na przemian lewą i prawą ręką
Nauczyciel omawia oraz prezentuje ćwiczenie, koryguje ewentualne błędy, czuwa nad odpowiednim tempem wykonywania ćwiczeń i nad bezpieczeństwem
Nauczyciel prowadzi trucht dookoła sali, nazywa i pokazuje ćwiczenie, obserwuje ćwiczących uczniów i koryguje ewentualne błędy
Zadaniowa ścisła
Część główna B
25min
Uczeń wzmacnia mięśnie obręczy barkowej i ramion.
Doskonali umiejętność współpracy w parach
Uczeń doskonali umiejętność stania na rękach z uniku podpartego.
Uczeń wykonuje ćwiczenie:
-przysiad tyłem do drabinek-zaczepienie palcami stóp dolny szczebel-wchodzenie na drabinki do stania
następnie zejście do siedzenia
-pompki, biodra wysoko
-na ławeczce przyciąganie w leżeniu przodem
- -||- tyłem
W parach:
-jeden z pary trzyma nogi partnera, który wspina się na drabinkę i schodzi
-„taczki” po długości sali zmiana w parach
Uczeń słucha nauczyciela i wykonuje ćwiczenia:
-z przysiadu podpartego odbicie z nóg i chwilowy podpór na rękach z unoszeniem bioder (wierzgający konik)
-stanie na rękach z uniku podpartego przy drabince
-stanie na rękach z uniku podpartego przy asekuracji współćwiczącego
Nauczyciel omawia i w razie potrzeby demonstruje ćwiczenie, czuwa nad bezpieczeństwem oraz koryguje ewentualne błędy wśród ćwiczących.
Nauczyciel wydaje polecenie dobrania się w pary.
Nauczyciel przypomina pozycję wyjściową do stania na rękach z uniku podpartego oraz opisuje i demonstruje poprawne wykonanie pełnego stania przy drabinkach.
Zadaniowa-ścisła
Część końcowa
5min
Uczeń uspokaja organizm, relaksuje się
W marszu dookoła sali wykonuje ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe:
-wspięcie na palce-wdech, zejście-wydech
-pełne krążenia tułowia (ręce w najwyższym punkcie-wdech, w najniższym-wydech)
Nauczyciel prowadzi marsz dookoła sali, omawia i koordynuje ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe
Uczeń ustawia się w szeregu i słucha nauczyciela
Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu twarzą do niego, omawia przebieg lekcji, motywuje do zachowywania poprawnej sylwetki stojącej, żegna się z uczniami
fizjo.awf