gry i zabawy szybkościowe 5 klasa.doc

(48 KB) Pobierz
Monika Żakowska WF 3 rok

Rafał Gorlicki

PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Klasa: Va

Ilość ćwiczących: 16

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Czas trwania: 45 min

Data: 21.09.2009r.

Dział programu: Gry i zabawy

Zadanie główne: Gry i zabawy szybkościowe

Zadania dodatkowe:

-          kształtujemy szybkość i zwinność

-          uczymy się współpracy w zespole

Motywacje: zmotywuję uczniów do współpracy w zespole podczas gier i zabaw ruchowych

Cele operacyjne:

UMIEJĘTNOŚCI:           

- Uczeń uczy się współpracy w zespole

SPRAWNOŚĆ: 

- Uczeń kształtuje szybkość, zwinność i wytrzymałość

- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, T, grzbietu i kręgosłupa

- Uczeń doskonali refleks oraz koordynację wzrokowo-ruchową

WIADOMOŚCI:  

-          Uczeń wie, jak ważna jest współpraca w zespole

-          Uczeń wie jak ważny jest czas reakcji w biegach sprinterskich     

-          Uczeń wie, na czym polega zdrowa sportowa rywalizacja 

WYCHOWANIE:

- Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom

- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela

Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna

Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, zespoły

Przybory i przyrządy: szarfy,

 

 

 

Tok lekcji

Czynności ucznia

Czynności

nauczyciela

Met. oceny skuteczności

Docelowe

Zadaniowe

1

2

3

4

5

Część wstępna

.

Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę

 

 

 

 

U kształtuje szybkość i zwinność, doskonali koordynację wzrokowo-ruchową oraz uczy się współpracy w zespole piłką.

Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach

 

 

 

 

 

 

Uczniowie biorą udział w zabawie ożywiającej „Berek” – jeden uczeń zostaje berkiem, pozostali uczniowie uciekają przed nim. Osoba złapana staje w rozkroku, by ją uwolnić, należy przejść jej między nogami. Stopniowo dochodzi coraz więcej berków. Wygrywa uczeń, który nie dał się złapać ani razu lub berek, gdy schwyta wszystkich uczniów. Zabawa odbywa się jeszcze raz ze zmianą berka.

 

Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.

 

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem i bezpieczeństwem.

Pogadanka

 

Forma frontalna

 

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

 

 

 

Część główna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń kształtuje szybkość. Doskonali refleks i koordynację wzrokowo ruchową.

 

 

 

 

 

 

Uczeń kształtuje szybkość. Doskonali refleks i koordynację wzrokowo ruchową.

 

 

Uczeń kształtuje szybkość. I zwinność. Doskonali refleks i koordynację wzrokowo ruchową.

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń kształtuje szybkość i zwinność. Doskonali refleks i czas reakcji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń kształtuje szybkość i czas reakcji. Doskonali refleks i koordynację wzrokowo ruchową.

Uczniowie biorą udział w zabawie:

1. „Wszoła – Komar” – miejscem zabawy jest, boisko do siatkówki  z umownie nazwanymi liniami bocznymi:  jedna ,,Wszoła”, druga Komar. Zawodnicy swobodnie biegają po boisku na hasło ,,Wszoła” wszyscy starają się jak najszybciej ustawić się na wymienionej linii. Kto się pomyli lub ustawi ostatni dostaje punkt karny. Przy kolejnym  powtórzeniu zabawy  zmieniamy sposób poruszania się. Prowadzący zamiast bodźca może posłużyć się dwoma kolorowymi szarfami.

 

2. ,,Kto pierwszy” – dwa zespoły o równej liczbie zawodników ustawione w rzędach.

W odległości około 2-15 metrów stoi sędzia. Sędzia w dowolnym momencie odwodzi ramiona w bok co jest sygnałem do rozpoczęcia biegu przez pierwsze osoby w rzędach. Zwycięzca otrzymuje jeden punkt dla swojego zespołu.

 

3. ,, Zrzuć kręgiel” dwie drużyny ustawione w szeregach na przeciwko siebie

w odległości 10-15 metrów. Na środku między nimi ustawiony kręgiel. W każdym zespole zawodnicy kolejno odliczają (od prawoskrzydłowego) i zapamiętują swój numer. 2 metry przed każdym zespołem znajduje się linia. Prowadzący w dowolnej kolejności wywołuje numery. Wywołani biegną w linii prostej do linii znajdującej się przed przeciwnym zespołem dotykają ja jak najszybciej kierują się do środka , aby zrzucić kręgiel. Za poprawne wykonanie zadania zawodnik otrzymuje punkt.

 

4. ,,Kto prędzej do mety” – dwa zespoły o równej liczbie zawodników ustawionych

w szeregach w odległości 1 metra od linii środkowej boiska do koszykówki, twarzą

w kierunku linii kolcowych boiska, które są metą dla tych zespołów.

Na sygnał prowadzącego zawodnicy obu zespołów biegną jak najszybciej na swoje linie końcowe i ustawiają się twarzą w kierunku startu. Wygrywa zespół, który szybciej ustawi się na linii mety  w momencie, gdy ostatni uczestnik zespołu przebiegnie linię mety stojący tam sędzia oznajmia gwizdkiem. Przy powtórzeni zabawy start z linii mety.

 

 

 

 

5. ,,Mistrzowski zespół – dwa równe zespoły, jeden ustawiony na linii startuje w rzędzie, drugi staje z boku. Prowadzący ustawiony przy mecie. Na gwizdek zawodnik stojący na czele rzędu rozpoczyna jak najszybszy bieg do mety.
W momencie przebiegania przez niego linii mety ,prowadzący daje znak gwizdkiem, co jest równocześnie sygnałem do rozpoczęcia biegu przez następnego zawodnika zespołu. Wraz z pierwszym gwizdkiem nauczyciel włącza stoper, który zamyka w chwili, gdy ostatni zawodnik przebiegnie linię mety. W ten  sam sposób wykonuje bieg drugi zespół. Wygrywa drużyna, której członkowie w lepszym czasie wykonają zadanie.

 

 

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

j.w

Daje sygnał startu.

 

 

 

 

 

 

 

j.w

Wywołuje numery.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

j.w

Daje sygnał startu

Zmienia pozycje końcowe na mecie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

j.w

Daje sygnał startu kolejnego zawodnika.

Odmierz czas.

Zabawowa  klasyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

 

 

Podział uczniów w zespoły

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

 

 

Zespoły

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

 

Zespoły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

Zespoły

Część końcowa

5 min.

Uczeń uspokaja organizm

 

 

 

 

 

Uczeń bierze udział w zbiórce

Uczniowie biorą udział w zabawie uspokajającej pt. „Literki”: w parach lub trójkach układają na podłodze swoje ciała w litery podawane przez nauczyciela

 

 

 

Uczniowie ustawiają się na zbiórce

 

 

 

 

 

 

 

 

Pożegnanie

Nauczyciel wycisza uczniów, wprowadza zabawę uspokajającą i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem

 

Nauczyciel podsumowuje lekcje, ocenia prace uczniów, omawia ich błędy oraz chwali za poprawne wykonywanie zadań. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin