Tor przeszkód - piłka koszykowa V klasa.doc

(44 KB) Pobierz
PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

              Rafał Gorlicki

Klasa: Va

Ilość ćwiczących:

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Czas: 45min

Data: 16.10.09

Dział programowy: Koszykówka

Zadanie główne: Tor przeszkód z uwzględnieniem elementów technicznych w piłce koszykowej.

Zadania dodatkowe:  - Doskonalimy umiejętność poruszania się po boisku bez piłki.

- Doskonalimy umiejętność podawania piłki oburącz sprzed klatki piersiowej.

- Doskonalimy umiejętność kozłowania lewą i prawą ręką.

- Doskonalimy umiejętność zbierania piłki z tablicy.

Motywacje: Zmotywuje ucznia do wykorzystywania w grze właściwej poznanych na lekcji umiejętności.

Cele operacyjne:

a)      Umiejętności: - Uczeń potrafi wykonać rzut do kosza po podaniu zarówno z prawej jak i z lewej strony.

-          Uczeń potrafi prawidłowo wykonać podanie oburącz sprzed klatki piersiowej.

-          Uczeń potrafi kozłować piłkę zarówno lewą jak i prawą ręką.

b)     Psychomotoryka: - Uczeń kształtuje siłę fizyczną kończyn dolnych.

-          Uczeń kształtuje koordynacje ruchową

-          Uczeń kształtuje gibkość kończyn dolnych i górnych.

-          Uczeń kształtuje siłę fizyczną kończyn górnych.

c)      Wiadomości: - Uczeń zna poszczególne etapy prawidłowego rzutu „po dwutakcie”.

-          Uczeń zna różnice między rzutem „po dwutakcie” z prawej i z lewej strony.

d)     Cele wychowawcze: Uczeń potrafi uczciwie rywalizować w grupie.

-          Uczeń potrafi przestrzegać zasad fair-play podczas gry właściwej.

Metody realizacji zadań: pogadanka, zabawowa-klasyczna, zadaniowa-ścisła, naśladowcza ścisła

Formy realizacji zadań: frontalna, w rzędach, w zespołach

Sprzęt i przybory: piłki do koszykówki, materac, szarfy, pachołki, płotki lekkoatletyczne

 

Tok lekcji

Czynności ucznia

Czynności nauczyciela

Metody

Docelowe

Zadania

Część wstępna

7min

Uczeń uczy się dyscypliny i szacunku do nauczyciela

Zbiórka w szeregu, raport

Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu, sprawdza obecność, przekazuje uwagi dotyczące tematu lekcji, mobilizuje do aktywnego uczestnictwa w zajęciach

pogadanka

Uczeń ożywia ciało i przygotowuje do wysiłku fizycznego, kształtuje koordynację ruchową, siłę fizyczną kończyn dolnych oraz  wzmacnia swoją wytrzymałość biegową, doskonali umiejętność kozłowania.

Zabawa ożywiająca – „berek z piłkami”

Uczniowie poruszają się po wyznaczonej części sali kozłując piłkę i nie dając się złapać berkowi. Następnie kozioł ręką słabszą.

Nauczyciel wydaje polecenie wzięcia po jednej piłce, wyznacza berka, omawia przebieg zabawy, czuwa nad bezpieczeństwem i sprawnym przebiegiem zabawy

zabawowa-klasyczna

Część główna A

8min

Uczeń kształtuje siłę fizyczna kończyn dolnych oraz koordynację ruchowo-słuchową

 

 

 

Uczeń przygotowuje organizm do większego wysiłku fizycznego, kształtuje swoją koordynację ruchową, gibkość obręczy barkowej oraz biodrowej, zapamiętuje poprawne nazewnictwo ćwiczeń

W truchcie dookoła sali:

-skip A, C, B

-na sygnał przysiad i wyskok

-dotykanie parkietu na przemian lewą i prawą ręką

 

 

 

W miejscu, w rozsypce, twarzą do nauczyciela uczeń wykonuje ćwiczenia:

-krążenia ramion w przód i w tył, na przemian stronne

-krążenia nadgarstków

-krążenia bioder (w lewą i prawą stronę)

-skłony głowy (przód, tył oraz na boki)

-skręty głowy (w lewą i prawą stronę)

W lekkim rozkroku

-skłony z pogłębieniem (do nogi lewej, prawej oraz do środka)

Nauczyciel wydaje polecenie „trucht dookoła sali”, podaje i ewentualnie pokazuje ćwiczenie, obserwuje ćwiczących uczniów i koryguje ewentualne błędy

 

Nauczyciel omawia oraz prezentuje ćwiczenie, koryguje ewentualne błędy, czuwa nad odpowiednim tempem wykonywania ćwiczeń i nad bezpieczeństwem

Zadaniowa ścisła

 

 

 

 

 

 

Naśladowcza ścisła

Część główna B

25min

Uczeń wzmacnia mięśnie kończyn dolnych, doskonali koordynację ruchową oraz umiejętność poruszania się po boisku w pozycji obronnej.

 

Uczeń doskonali swoją koordynację ruchową, umiejętność kozłowania zarówno lewą jak i prawą ręką. Doskonali także umiejętność rzutu do kosza po kozłowaniu.

 

Uczeń doskonali umiejętność zbiórki piłki z tablicy, podania oraz rzutu. Doskonali umiejętność poruszania się po boisku bez piłki.

 

Uczeń doskonali wszystkie poznane dotychczas umiejętności koszykarskie. Utrwala zasady gry fari-play, doskonali umiejętność poruszania się po boisku z piłką i bez piłki.

Uczniowie poruszają się w pozycji obronnej po liniach boiska do siatkówki.

-Wprowadzany jest berek oznaczony szarfą.

-Uczniowie przodem do nauczyciela poruszają się jak według wskazówek N.

 

 

Uczniowie w dwóch zespołach rywalizują w wyścigach rzędów:

-slalom z kozłowaniem pomiędzy pachołkami

-wyrzut piłki, przewrót w przód na materacu i celny rzut do kosza po kozłowaniu

-kozłując przejście pod płotkiem lekkoatletycznym

 

Uczeń bierze udział w ćwiczeniu rozgrzewki przed meczowej zwanym „kopertą”. Na czterech stanowiskach zbiera, podaje, odgrywa a także rzuca piłkę do kosza.

 

 

 

Uczniowie biorą udział w grze w koszykówkę na jeden kosz. Jeden zespół wybrany przez nauczyciela zakłada szarfy.

Nauczyciel wydaje polecenia, omawia oraz demonstruje przebieg ćwiczenia. Czuwa nad bezpieczeństwem i sprawnym przebiegiem ćwiczenia.

 

 

 

N dzieli uczniów na dwa zespoły i przeprowadza wyścigi rzędów. Przyznaje punkty i czuwa nad sprawnym i uczciwym przebiegiem zabawy.

 

 

 

 

 

N przygotowuje, omawia i demonstruje wraz z kilkoma zdolnymi uczniami kolejne ćwiczenie. Podpowiada uczniom oraz koryguje ewentualne błędy.

 

 

 

Nauczyciel wręcza szarfy uczniom z prawego rzędu dzieląc w ten sposób klasę na dwa zespoły. Przypomina zasady gry w koszykówkę na jeden kosz. Czuwa nad sprawnym przebiegiem gry, sędziuje mecz oraz dba by ewentualne zmiany zawodników były przeprowadzane w odpowiednich odstępach czasowych.

Zabawowa-ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część końcowa

5min

Uczeń uspokaja organizm, relaksuje się

W marszu dookoła sali wykonuje ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe:

-wspięcie na palce-wdech, zejście-wydech

-pełne krążenia tułowia (ręce w najwyższym punkcie-wdech, w najniższym-wydech)

Nauczyciel prowadzi marsz dookoła sali, omawia i koordynuje ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe

Zadaniowa ścisła

Uczeń uczy się dyscypliny i szacunku do nauczyciela

Uczeń ustawia się w szeregu i słucha nauczyciela

 

 

Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu twarzą do niego, omawia przebieg lekcji, motywuje do uprawiania porannej gimnastyki oraz joggingu, żegna się z uczniami

pogadanka

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin