PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Rafał Gorlicki
Klasa: Va
Ilość ćwiczących:
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas: 45min
Data: 16.10.09
Dział programowy: Koszykówka
Zadanie główne: Tor przeszkód z uwzględnieniem elementów technicznych w piłce koszykowej.
Zadania dodatkowe: - Doskonalimy umiejętność poruszania się po boisku bez piłki.
- Doskonalimy umiejętność podawania piłki oburącz sprzed klatki piersiowej.
- Doskonalimy umiejętność kozłowania lewą i prawą ręką.
- Doskonalimy umiejętność zbierania piłki z tablicy.
Motywacje: Zmotywuje ucznia do wykorzystywania w grze właściwej poznanych na lekcji umiejętności.
Cele operacyjne:
a) Umiejętności: - Uczeń potrafi wykonać rzut do kosza po podaniu zarówno z prawej jak i z lewej strony.
- Uczeń potrafi prawidłowo wykonać podanie oburącz sprzed klatki piersiowej.
- Uczeń potrafi kozłować piłkę zarówno lewą jak i prawą ręką.
b) Psychomotoryka: - Uczeń kształtuje siłę fizyczną kończyn dolnych.
- Uczeń kształtuje koordynacje ruchową
- Uczeń kształtuje gibkość kończyn dolnych i górnych.
- Uczeń kształtuje siłę fizyczną kończyn górnych.
c) Wiadomości: - Uczeń zna poszczególne etapy prawidłowego rzutu „po dwutakcie”.
- Uczeń zna różnice między rzutem „po dwutakcie” z prawej i z lewej strony.
d) Cele wychowawcze: Uczeń potrafi uczciwie rywalizować w grupie.
- Uczeń potrafi przestrzegać zasad fair-play podczas gry właściwej.
Metody realizacji zadań: pogadanka, zabawowa-klasyczna, zadaniowa-ścisła, naśladowcza ścisła
Formy realizacji zadań: frontalna, w rzędach, w zespołach
Sprzęt i przybory: piłki do koszykówki, materac, szarfy, pachołki, płotki lekkoatletyczne
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności nauczyciela
Metody
Docelowe
Zadania
Część wstępna
7min
Uczeń uczy się dyscypliny i szacunku do nauczyciela
Zbiórka w szeregu, raport
Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu, sprawdza obecność, przekazuje uwagi dotyczące tematu lekcji, mobilizuje do aktywnego uczestnictwa w zajęciach
pogadanka
Uczeń ożywia ciało i przygotowuje do wysiłku fizycznego, kształtuje koordynację ruchową, siłę fizyczną kończyn dolnych oraz wzmacnia swoją wytrzymałość biegową, doskonali umiejętność kozłowania.
Zabawa ożywiająca – „berek z piłkami”
Uczniowie poruszają się po wyznaczonej części sali kozłując piłkę i nie dając się złapać berkowi. Następnie kozioł ręką słabszą.
Nauczyciel wydaje polecenie wzięcia po jednej piłce, wyznacza berka, omawia przebieg zabawy, czuwa nad bezpieczeństwem i sprawnym przebiegiem zabawy
zabawowa-klasyczna
Część główna A
8min
Uczeń kształtuje siłę fizyczna kończyn dolnych oraz koordynację ruchowo-słuchową
Uczeń przygotowuje organizm do większego wysiłku fizycznego, kształtuje swoją koordynację ruchową, gibkość obręczy barkowej oraz biodrowej, zapamiętuje poprawne nazewnictwo ćwiczeń
W truchcie dookoła sali:
-skip A, C, B
-na sygnał przysiad i wyskok
-dotykanie parkietu na przemian lewą i prawą ręką
W miejscu, w rozsypce, twarzą do nauczyciela uczeń wykonuje ćwiczenia:
-krążenia ramion w przód i w tył, na przemian stronne
-krążenia nadgarstków
-krążenia bioder (w lewą i prawą stronę)
-skłony głowy (przód, tył oraz na boki)
-skręty głowy (w lewą i prawą stronę)
W lekkim rozkroku
-skłony z pogłębieniem (do nogi lewej, prawej oraz do środka)
Nauczyciel wydaje polecenie „trucht dookoła sali”, podaje i ewentualnie pokazuje ćwiczenie, obserwuje ćwiczących uczniów i koryguje ewentualne błędy
Nauczyciel omawia oraz prezentuje ćwiczenie, koryguje ewentualne błędy, czuwa nad odpowiednim tempem wykonywania ćwiczeń i nad bezpieczeństwem
Zadaniowa ścisła
Naśladowcza ścisła
Część główna B
25min
Uczeń wzmacnia mięśnie kończyn dolnych, doskonali koordynację ruchową oraz umiejętność poruszania się po boisku w pozycji obronnej.
Uczeń doskonali swoją koordynację ruchową, umiejętność kozłowania zarówno lewą jak i prawą ręką. Doskonali także umiejętność rzutu do kosza po kozłowaniu.
Uczeń doskonali umiejętność zbiórki piłki z tablicy, podania oraz rzutu. Doskonali umiejętność poruszania się po boisku bez piłki.
Uczeń doskonali wszystkie poznane dotychczas umiejętności koszykarskie. Utrwala zasady gry fari-play, doskonali umiejętność poruszania się po boisku z piłką i bez piłki.
Uczniowie poruszają się w pozycji obronnej po liniach boiska do siatkówki.
-Wprowadzany jest berek oznaczony szarfą.
-Uczniowie przodem do nauczyciela poruszają się jak według wskazówek N.
Uczniowie w dwóch zespołach rywalizują w wyścigach rzędów:
-slalom z kozłowaniem pomiędzy pachołkami
-wyrzut piłki, przewrót w przód na materacu i celny rzut do kosza po kozłowaniu
-kozłując przejście pod płotkiem lekkoatletycznym
Uczeń bierze udział w ćwiczeniu rozgrzewki przed meczowej zwanym „kopertą”. Na czterech stanowiskach zbiera, podaje, odgrywa a także rzuca piłkę do kosza.
Uczniowie biorą udział w grze w koszykówkę na jeden kosz. Jeden zespół wybrany przez nauczyciela zakłada szarfy.
Nauczyciel wydaje polecenia, omawia oraz demonstruje przebieg ćwiczenia. Czuwa nad bezpieczeństwem i sprawnym przebiegiem ćwiczenia.
N dzieli uczniów na dwa zespoły i przeprowadza wyścigi rzędów. Przyznaje punkty i czuwa nad sprawnym i uczciwym przebiegiem zabawy.
N przygotowuje, omawia i demonstruje wraz z kilkoma zdolnymi uczniami kolejne ćwiczenie. Podpowiada uczniom oraz koryguje ewentualne błędy.
Nauczyciel wręcza szarfy uczniom z prawego rzędu dzieląc w ten sposób klasę na dwa zespoły. Przypomina zasady gry w koszykówkę na jeden kosz. Czuwa nad sprawnym przebiegiem gry, sędziuje mecz oraz dba by ewentualne zmiany zawodników były przeprowadzane w odpowiednich odstępach czasowych.
Zabawowa-ścisła
Część końcowa
5min
Uczeń uspokaja organizm, relaksuje się
W marszu dookoła sali wykonuje ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe:
-wspięcie na palce-wdech, zejście-wydech
-pełne krążenia tułowia (ręce w najwyższym punkcie-wdech, w najniższym-wydech)
Nauczyciel prowadzi marsz dookoła sali, omawia i koordynuje ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe
Uczeń ustawia się w szeregu i słucha nauczyciela
Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu twarzą do niego, omawia przebieg lekcji, motywuje do uprawiania porannej gimnastyki oraz joggingu, żegna się z uczniami
fizjo.awf