Piraci.doc

(39 KB) Pobierz
Piraci

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

 

Piraci

Twórca: phm. Artur Kołodziejczyk


Cel: znaleźć skarb z zatopionej hiszpańskiej Armady

Cztery ekipy po 8-12 osób.

Po kolei co robić:

·  rozpoczęcie

·  wyekwipowanie załogi i statków

·  ekipy mogą handlować między portami (Tortugą, Barbados i Jamajką)

·  wchodzi do gry Barnaba

·  wchodzi do gry Czarnobrody

·  wchodzi do gry Latający Holender

·  Juan del Solorzano wysyła dwa statki

·  szukanie skarbu

·  ostatnia godzina gry Juan del Solorzano wysyła całą flotę do Barbados

Można grę wzbogacić na bieżąco o różne dodatkowe elementy: np. statek pirata dryfuje po morzu, jest uszkodzony i potrzebuje żywności, itp. aby ekipy mogły zarobić dodatkowe fundusze.



LEGENDA:
   "W roku 1715 Hawanę opuściła Armada składająca się z 5 statków kupieckich, 3 galeonów i 2 niewielkich pinas, zwanych przez Hiszpanów pataches. Jej ładunek stanowił wartość 14 milionów peso, a dowodził nią generał de Ubilla - jak to często w Hiszpanii bywało człowiek mający z morzem niewiele wspólnego. Armada wyruszyła po 2-letniej przerwie, co spowodowane było zakończeniem trwającej od 1701 roku wojny o sukcesję hiszpańską. 31 czerwca Armada wpłynęła do cieśniny florydzkiej, gdzie dopadł ją olbrzymi huragan. Okręty poszły na dno, bądź rozbiły się na rafach, a jedynym statkiem który ocalał z Armady był francuski okręt Griffon, którego Hiszpanie napotkali po drodze i zmusili aby dołączył do Armady, z obawy aby nie zdradził ich pozycji wrogom. Na jego pokładzie rozbitkowie dotarli do St Augustine.
   W kilka tygodni później Hiszpanie posłali 8 statków ratowniczych pod dowództwem Juana del Solorzano, dowódcy sił milicyjnych z Hawany. Solorzano przystąpił do wydobywania z morskiego dna skarbów za pomocą dzwonów nurkowych. Tymczasem Karaiby lotem błyskawicy obiegła wieść o zatopionych skarbach...



Zasady:

·  cel: zdobyć zatopioną fortunę

·  Ekipy mogą się rozdzielać, ale każda część ekipy musi posiadać okręt.

·  walczy się tylko na floty. Polega to na tym, że każda ekipa piracka stara się stworzyć jak najpotężniejszą flotę, czyli kupuje okręty i uzbrojenie. Każda poruszająca się część ekipy musi posiadać minimum jeden okręt - inaczej nie może w ogóle nic robić.

·  Aby walczyć wystarczy klepnąć dowolną osobę przeciwnej ekipy

·  Gdy się walczy, to porównuje się siłę flot (wszystkich okrętów i uzbrojenia jakie ekipa posiada)

·  Za każde 5 punktów siły różnicy między flotami odrywa się 1 działo od słabszej ekipy i tak do 29 punktów (czyli maksymalnie można zniszczyć 5 dział, a potem niszczone są już okręty - patrzcie tabela walki)

·  Jeżeli różnica wynosi 30 - 49 punktów siły to niszczy się jeden okręt

·  Jeżeli różnica wynosi 50 - 69 punktów siły to niszczy się dwa okręty

·  I za każde kolejne 20 punktów różnicy niszczy się kolejny okręt

·  działa odrywa się z dowolnych okrętów - decyduje o tym ekipa, która wygrywa starcie

·  zatopiony okręt niszczony jest wraz z działami, które posiada - decyduje o tym ekipa, która przegrała starcie

·  ekipa która wygrała starcie morskie zabiera pryz, czyli 50 dublonów; jeżeli ekipa przegrywająca nie posiada takiej ilości gotówki, to w następnej kolejności rekwirowany jest ładunek przewożony przez flotę (ekipa wygrywająca wybiera sobie jeden rodzaj ładunku); jeżeli ekipa przegrywająca nie posiada żadnego ładunku to rekwirowany jest jeden okręt (ekipa przegrywająca wybiera, który okręt chce stracić)

·  po skończonej walce ekipy rozchodzą się na odległość 100 metrów i dopiero wtedy mogą ponownie walczyć !!!

·  okrętami można też przewozić towary - ilość towaru równa się 10 x udźwigowi uzbrojenia, czyli: szkuner - 320, bryg - 800, fregata - 1600, fleuta - 2000.
 

·  na początku ekipy dostają po dwa okręty (2 szkunery i po 2 działa 4-funtowe)

·  dostają przerobioną mapę


MIEJSCA:

Tortuga - port piracki
(to obóz) port gdzie można kupić wszystko i wszystkich
Znajduje się tutaj: Tawerna, Stocznia.

Stocznia
Tu kupuje się towary, statki, działa.

Tawerna
Tu można kupić posiłki (kolację i śniadanie) - na zasadzie szwedzkiego stołu, wybierają sobie co chcą (chleb, masło, dżem, wędlina, ser) i kupują to za dublony. Również tutaj można zdobyć informacje:

Informacje luźne, czyli plotki:

·  powszechnie wiadomo, że Anglicy i Hiszpanie boją się piratów. Dlatego tez zamykają swoje porty na noc - zagradzają wejścia do portów łańcuchami i strzelają do każdego kto próbuje wpływać do portu

·  po morzach pływa potężna flota Czarnobrodego; ludzie gadają, że jest to 5 fregat uzbrojonych po sam czubek masztu i że spotkanie z nią oznacza męczarnie i śmierć (z biegiem czasu niech zwiększa liczbę statków)

·  informacja ogólnie dostępna jest taka że Juan del Solorzano ma flotę złożoną z fregat, flaut i szkunerów i jest ich aż 10. Nie wiadomo jak są uzbrojone , ale najprawdopodobniej bardzo silnie.

Informacje konkretne:

·  kupiec Barnaba będzie miał kurs ładunku jedwabiu, który można przejąć i dobrze sprzedać

·  statek pirata dryfuje po morzu jest uszkodzony i potrzebuje żywności.

·  Na jednej z wysp jest ukryty skarb dorobić resztę - jakieś tajne hasła, podpowiedzi i inne takie

·  podobno na morzach znowuż pojawił się Latający Holender

·  można też sprzedawać informacje o tym co kupiła poprzednia ekipa (generalnie wszystko dozwolone).



Jamajka - port angielski
Związku z tym, że Anglicy boją się piratów. zamykają swoje porty na noc - zagradzają wejścia do portów łańcuchami i strzelają do każdego kto próbuje wpływać do portu. Otwarcie portu następuje dopiero rano po 8.00 (17 godzina gry)



Barbados - port hiszpański
Związku z tym, że Hiszpanie boją się piratów. zamykają swoje porty na noc - zagradzają wejścia do portów łańcuchami i strzelają do każdego kto próbuje wpływać do portu. Otwarcie portu następuje dopiero rano po 8.00 (17 godzina gry)



Latający Holender
Porusza się po terenie i ekipom , które go spotkają przekazuje zagadkę (dwie w jeden dzień i dwie w drugi). Gdy rozwiążą daną zagadkę, to pokazuje gdzie spoczął na dnie statek. We wraku statku znajdują się różne ciekawe rzeczy.

(obsługujący punkt sam ukrywa po kolei wraki i potem podaje gdzie je można znaleźć - ale muszą to być mało dokładne informacje: np. okrąg o promieniu 20-30 metrów)



Barnaba
Kupiec, który do czasu do czasu kursuje pomiędzy portami. Bardzo często jest atakowany przez piratów.
Kursy robi co godzinę. Nie ma żadnej kasy, więc w przypadku ataku i przegranej oddaje towar. Przed każdym rejsem uzupełnia działa, które mu zniszczono. Bierze z portu towar i płynie do następnego portu.



Juan del Solorzano
dowódca sił milicyjnych z Hawany. Będzie przewoził wyłowiony skarb

Godzina 5 gry
Dwa brygi (2 osoby) będą płynąć do portu hiszpańskiego Barbados.
Jeden uzbrojony w siłę 65 i przewozi 1.000 dublonów
Drugi uzbrojony w siłę 75 i przewozi 1.500 dublonów
Jeżeli ktoś ich zaatakuje to się rozdzielają i każdy samodzielnie próbuje dostać się do Barbados.



Czarnobrody
Jego zadaniem jest pływanie po morzach i utrudnianie życia ekipom.

Posiadane uzbrojenie:
2 szkunery (3x4funt, 2x6funt, 1x8funt) - siła 35
1 bryg (2x4funt, 3x6funt, 3x8funt) - siła 56 - możliwość rozbudowy o 30 funtów
2 x fregata (10x8funt) - siła 105 - możliwość rozbudowy o 80 funtów
Razem siła: 336

W nocy przygotowuje atak na wyspę , gdzie wylądowali Hiszpanie wiozący wypłatę dla swojego garnizonu na Barbados. W Tortudze namawia inne ekipy do ataku na Hiszpanów. Mówi o złocie, które można zdobyć. Tym co się zgłoszą omawia zasady: "Walka na życia z bandaża; rozdaje życia; należy zlikwidować Hiszpanów (zerwać życia); na wyspie będą mieszki złota - kto ile zbierze tyle jego jest; każdy bez życia nie może szukać i zbierać mieszków"
Całą operację należy przeprowadzić na łące lub polanie. Obsługa kontroluje poczynania ekip.

Przygotować 30 mieszków złota (koperty z narysowanym mieszkiem), a w każdej kopercie znajduje się od 10-100 dublonów.



REKWIZYTY:
- legenda dla ekip (4 szt.)
- zasady gry (12 szt.) - po 2 dla ekipy reszta dla organizatorów aby mogli rozstrzygać kwestie sporne
- karty okrętów
- działa: 4-funtowe, 6-funtowe, 8-funtowe (po 2 strony)
- dublony (50 stron)
- towary: mąka, cukier, herbata, mięso, jedwab
- przerobiona mapa terenu
- cztery koperty z narysowanym wrakiem statku, a w środku: 100 (150, 200, 250) dublonów, 5 (10, 15 20) beczki z mięsem, 10 (15, 20, 25) bel jedwabiu, 3 (4, 6, 8) dział 4-funtowych, 1 (2, 4, 5) dział 6-funtowych, 1 (2, 3, 4) dział 8-funtowych
- 30 mieszków złota (koperty z narysowanym mieszkiem), a w każdej kopercie znajduje się od 10-100 dublonów
- uzbrojenie Czarnobrodego
- tabela dla Barnaby

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin