EASCA SQL - Regulamin PL v.1.pdf
(
1014 KB
)
Pobierz
Podstawowe załoŜenia i definicje EASCA
1.
EASCA
(European Auto Sound Competence Association)
jest nowoczesną europejską organizacją, mającą na celu
wspieranie wykwalifikowanych specjalistów detalicznych z branŜy Car Hi-Fi poprzez dostarczenie przyjaznej dla
wszystkich oraz opartej na sprawiedliwości i wzajemnej uczciwości formuły przeprowadzania imprez i zawodów car
audio. W zamian, specjaliści wspomagają działalność organizacji swoją wiedzą i bogatym doświadczeniem, co
w przyszłości zaprocentuje w postaci wzajemnie dobrych relacji pomiędzy nimi a ich obecnymi i przyszłymi klientami.
Celem tych wspólnych działań jest stworzenie, tak dla sprzedawców/instalatorów jak i dla zawodników, odpowiednich
warunków do bezstresowej formy spędzenia wolnego czasu, wśród grona przyjaciół oraz znajomych, posiadających
podobne zainteresowania i hobby. Zawody organizowane według załoŜeń EASCA mają równieŜ słuŜyć wzajemnej
wymianie doświadczeń, powiększaniu wiedzy oraz w efekcie tego, podnoszeniu jakości samochodowych systemów
audio.
2. W celu potwierdzenia swej bezstronności, EASCA jest organizacją całkowicie niezaleŜną od sponsorów, finansowaną
jedynie poprzez wpływy z udzielanych autoryzacji, z opłat rejestracyjnych z tytułu uczestnictwa w zawodach, z opłat za
świadczone usługi oraz poprzez dobrowolne wsparcie osób prywatnych. W konsekwencji, EASCA nie rekomenduje
Ŝadnych marek produktów oraz szkoli bezstronnych i obiektywnych sędziów.
3.
EASCA SQL
(Sound Quality Level) – kategoria zawodów premiująca najlepszą jakość brzmienia samochodowych
systemów audio z zachowaniem niezbędnego bezpieczeństwa ich obsługi i uŜytkowania.
EASCA dBL
(dB Level) – kategoria zawodów premiująca systemy audio osiągające najwyŜszy poziom ciśnienia
akustycznego w samochodzie.
NBTL
(National Base Team League) – Narodowa Liga Bazowych Teamów – zespołowa rywalizacja pomiędzy teamami
Partnerów i Członków EASCA przedstawiana w postaci rankingu prezentującego łączną ilości punktów zdobytych dla
teamu przez wszystkich jego członków biorących udział w zawodach SQL i dBL.
4.
Autoryzowany Partner/Członek EASCA
– regionalna, specjalistyczna firma zajmująca się detaliczną sprzedaŜą i/lub
montaŜem produktów car audio dowolnej marki, wprowadzanych do obrotu na polski rynek przez dowolnego oficjalnego
dystrybutora, importera lub producenta. Funkcjonują dwa określenia:
·
Partner EASCA
– wyłącznie firma/dealer car audio, która samodzielnie organizuje i przeprowadza własne, imprezy
wraz z zawodami SQL i dBL, których celem jest promocja własna dealera na jego lokalnym rynku. Przynajmniej
jeden z przedstawicieli tej firmy posiada aktualne szkolenie sędziowskie oraz aktywnie uczestniczy w procesie
sędziowania podczas zawodów car audio.
·
Członek EASCA
– wyłącznie firma/dealer car audio, której przynajmniej jeden z przedstawicieli posiada aktualne
szkolenie sędziowski oraz aktywnie uczestniczy w procesie sędziowania podczas zawodów car audio. Firma ta,
świadomie i dobrowolnie rezygnuje ze stworzonej jej moŜliwości własnego promowania się w swoim regionie poprzez
formę własnych zawodów SQL. Jednak zawsze i bez ograniczeń moŜe organizować dowolną ilość własnych zwodów
dBL, ale nie zawsze moŜe liczyć na pomoc krajowej organizacji odnośnie zapewnienia certyfikowanego sprzętu
pomiarowego.
5.
Specjalne wydarzenia EASCA
– finały krajowe, europejskie lub kluczowe imprezy wystawowo-targowe, których
organizatorami nie są Autoryzowani Partnerzy/Członkowie EASCA.
6.
Sędzia EASCA
– przeszkolony przez krajową organizację EASCA właściciel lub pracownik Partnera/Członka EASCA,
posiadający kwalifikacje w zakresie obiektywnej oceny samochodowych systemów audio oraz obsługi zawodów SQL
i dBL. Sędzią EASCA moŜe być równieŜ przeszkolona przez EASCA „osoba prywatna”, niezatrudniona przez Ŝadnego
Partnera/Członka EASCA, lecz przez niego rekomendowana, np. będąca aktywnym członkiem jego teamu. Osoba ta,
pomimo posiadania uprawnień sędziowskich, nie moŜe zastępować lub wyręczać podstawowych sędziów
Partnera/Członka EASCA z ich obowiązku aktywnego uczestnictwa w przynajmniej trzech imprezach organizowanych
przez innych Partnerów, oraz w jednej imprezie posiadającej rangę specjalnego wydarzenia EASCA. Sędzia taki,
standardowo nie jest uwzględniany podczas kompletowania podstawowego składu sędziowskiego na dane zawody,
w czym pierwszeństwo zawsze mają sędziowie zatrudnieni w firmach Partnerów i Członków EASCA. Sędzia ten, moŜe
dobrowolnie i nieodpłatnie uczestniczyć podczas ocen na zawodach, w parze, wraz z innym sędzią
z podstawowego składu. Jednak nie moŜe wówczas wpływać na ocenę wpisywaną do Arkusza Ocen, ani
w Ŝaden inny sposób jej sugerować. Po zdobyciu w ten sposób praktycznego doświadczenia, sędzia będący „osobą
prywatną” będzie pełnił rolę pełnoprawnego sędziego rezerwowego, który moŜe być w szczególnie awaryjnych
sytuacjach powoływany do podstawowego składu lub w nagłych wypadkach równieŜ odpłatnie wynajmowany do pracy
podczas dowolnych zawodów. Sędzia taki, pokrywa koszty autoryzacji i szkolenia we własnym zakresie lub moŜe to za
niego zrobić Partner/Członek EASCA, jeŜeli osoba ta jest członkiem jego teamu.
7. Partner/Członek EASCA, który organizuje imprezę jest jedynym organizacyjnym decydentem i koordynatorem na
organizowanych przez siebie zawodach, które jednocześnie w całości muszą być przeprowadzone zgodnie
z załoŜeniami i Regulaminem EASCA. Jedynie w uzasadnionych, spornych i merytorycznych sprawach, dotyczących
jakości, rzetelności lub obiektywizmu pracy sędziów, moŜe mieć miejsce interwencja przedstawiciela EASCA Poland,
którego decyzje w tym zakresie uznaje się za wiąŜące i ostateczne. W szczególnych przypadkach, gdyby
niespodziewanie została przekroczona maksymalnie zakładana ilość zawodników, jaką sprawnie, rzetelnie i bez
zbytniego pośpiechu (wpływającego na obniŜenie jakości oceny) są w stanie ocenić sędziowie, to Partner EASCA
organizujący zawody, moŜe ogłosić wcześniejsze zakończenie rejestracji uczestników zawodów.
8. Adresy:
EASCA Europe
: Neustädter Str. 20, D-92637 Fioβ, Niemcy, info@easca.de , www.easca.eu
EASCA Poland
: Al. Sikorskiego 1A, 35-304 Rzeszów, Polska, info@easca.pl , www.easca.pl
1
Regulamin zawodw Ï EASCA SQL
EASCA SQL
(Sound Quality Level) jest opartą na wzajemnej uczciwości i zaufaniu konkurencją oceny brzmienia, w której
uczestnicy mogą ze sobą rywalizować, aby się dowiedzieć, który samochodowy system audio brzmi autentycznie najlepiej.
EASCA opowiada się za sprawiedliwością i równością szans podczas rywalizacji. Podstawowymi kryteriami klasyfikacji są
zatem: wartość samochodowego systemu audio, doświadczenie uczestników oraz modyfikacje techniczne.
Bezpieczeństwo i organizacja
1. Nadrzędną sprawą podczas zawodów EASCA SQL jest bezpieczeństwo wszystkich obecnych tam osób. Uczestnicy
muszą zwracać uwagę, aby nie wyrządzić szkody nikomu w ich otoczeniu. Osoby obsługujące imprezę w Ŝadnym
momencie nie mogą być zagroŜone.
2. Pojazdy uczestników muszą być dopuszczone do ruchu drogowego zgodnie z krajowymi przepisami. EASCA nie bierze
Ŝadnej odpowiedzialności w razie naruszenia przez uczestników jakichkolwiek przepisów prawa. Ponadto EASCA nie
bierze Ŝadnej odpowiedzialności w przypadku wypadków, zniszczeń, uszkodzenia czyjejś własności lub zranienia osób.
3. Uczestnicy, którzy są pod wpływem działania środków odurzających lub narkotyków zostaną wykluczeni z zawodów.
W przypadku powtarzania się tej sytuacji, zawodnicy ci mogą zostać zdyskwalifikowani na stałe.
4. Przez uczestnictwo w zawodach, uczestnik akceptuje Regulamin EASCA SQL i przyjmuje odpowiedzialność za
zapisane w nim postanowienia.
5. Wykroczenia przeciw Regulaminowi EASCA SQL mogą być przyczyną dyskwalifikacji i/lub trwałego odsunięcia od
uczestnictwa w zawodach.
Podział na kategorie
BEGINNER Mini
do 2500 Euro wartości samochodowego systemu audio.
BEGINNER Maxi
powyŜej 2500 Euro wartości samochodowego systemu car audio.
Zawodnikami w kategoriach
Beginner Mini
oraz
Beginner Maxi
mogą być osoby, które:
·
nigdy wcześniej nie startowały w wyŜszych kategoriach, ale teŜ nie więcej niŜ drugi rok (sezon) startują jako
Beginner,
·
nie są zatrudnione lub samozatrudnione w branŜy związanej z car audio (sklep, dystrybutor, firma montaŜowa, prasa,
przemysł, itp.), ani w Ŝaden sposób nie są sponsorowane przez tą branŜę,
·
komponenty systemu audio muszą być w oryginalnej, niemodyfikowanej wersji (z wyjątkiem zwrotnic pasywnych), która
jest lub była oferowana w handlu detalicznym.
Do wyliczenia wartości samochodowego systemu audio, podczas eliminacji oraz finału krajowego będą brane pod uwagę
aktualnie obowiązujące (lub ostatnie) ceny detaliczne z oferty oficjalnych importerów w danym kraju. Podczas finału
Europy, wartość komponentów audio będzie obliczana na podstawie aktualnie obowiązujących (lub ostatnio dostępnych)
cen detalicznych obowiązujących na rynku niemieckim. Będą uwzględnione ceny: źródła dźwięku, wszystkich głośników,
zewnętrznych procesorów, korektorów i wzmacniaczy. Nie wlicza się kosztu przewodów, kondensatorów, montaŜu, itp.
AMATEUR
Zawodnikami w kategorii
Amateur
mogą być osoby, które:
·
nigdy wcześniej nie startowały w kategoriach
Profi
i
Outlaw
lub startowały dwa lata (sezony) w kategoriach
Beginner,
·
nie są zatrudnione lub samozatrudnione w branŜy związanej z car audio (sklep, dystrybutor, firma montaŜowa, prasa,
przemysł, itp.), ani w Ŝaden sposób nie są sponsorowane przez tą branŜę,
·
komponenty systemu audio muszą być w oryginalnej, niemodyfikowanej wersji (z wyjątkiem zwrotnic pasywnych), która
jest lub była oferowana w handlu detalicznym.
PROFI
Zawodnikami w kategorii
Profi
mogą być osoby, które:
·
w ciągu ostatnich pięciu lat pracowały zarobkowo w branŜy związanej z car audio (sklep, przemysł, dystrybutor, firma
montaŜowa, prasa, itp.),
posiadają sprzęt car audio, który został sponsorowany (równieŜ częściowo) przez jakikolwiek podmiot związany
z branŜą car audio,
·
w swym systemie car audio uŜywają samodzielnie wykonanych lub modyfikowanych pod kątem brzmienia urządzeń
elektronicznych,
·
w swym systemie uŜywają komponentów audio, które standardowo nie bły opracowane do uŜytku w samochodzie.
OUTLAW
Ta kategoria jest otwarta dla wszystkich, jednak tylko w niej mogą startować wszyscy aktualni sędziowie EASCA.
·
UWAGA!
Zawsze istnieje moŜliwość startu w kategoriach wyŜszych od tej, do której zawodnik moŜe być zakwalifikowany.
2
Podstawowe zasady
1. Wszystkie uŜyte komponenty audio muszą być opracowane do uŜytku w samochodzie. Nie dotyczy to kategorii PROFI.
2. Uczestnik musi przebywać w pobliŜu samochodu, aŜ do momentu zakończenia oceny.
3. JeŜeli zainteresowana publiczność zechce oglądnąć samochody lub posłuchać ich systemów audio, to uczestnicy są
proszeni o ich udostępnienie i zaprezentowanie.
4. Podczas oceny nie moŜe być zmieniana pozycja przednich siedzeń.
5. Oceny brzmienia dokonuje jeden sędzia z pozycji fotela kierowcy. Dopuszcza się moŜliwość oceny przez dwóch
sędziów, jednak wypełniają oni jeden wspólny arkusz oceny. MoŜe to mieć miejsce np. podczas szkolenia kandydata na
sędziego, podczas finałów krajowych i europejskich, w sytuacjach mających na celu kontrolę kwalifikacji sędziego, itp.
W czasie oceny zabronione jest uŜywanie szeregowo połączonych akumulatorów oraz układów ładujących. Silnik
samochodu musi być wyłączony i nie moŜe być uruchamiany podczas całego procesu oceny.
6. Decyzje koordynatora zawodów i/lub Sędziów Głównych są wiąŜące.
Kwalifikacja do Finałów
Finał Mistrzostw Polski
Zawodnik, który zajął pierwsze miejsce podczas dowolnych krajowych eliminacji, automatycznie uzyskuje w swojej kategorii
bezpośrednią kwalifikację do Finału Mistrzostw Polski. Do finału krajowego będzie dopuszczonych maksymalnie do 15*
samochodów z kaŜdej kategorii. JeŜeli ilość bezpośrednio zakwalifikowanych zawodników do finału krajowego będzie
mniejsza, to pozostałe wolne miejsca będą przydzielone poprzez system punktów kwalifikacyjnych zdobywanych podczas
kaŜdych eliminacji odbywających się w danym sezonie.
*
Organizacja krajowa, w zaleŜności od lokalnej sytuacji, moŜe najpóźniej w połowie sezonu, skorygować maksymalną ilość zawodników
dopuszczonych do udziału w finale krajowym. Ilość ta, nie moŜe być jednak mniejsza niŜ 10 samochodów z kaŜdej kategorii SQL.
System punktów kwalifikacyjnych w kategoriach SQL:
1 miejsce = 10 punktów (bezpośrednia kwalifikacja do finału krajowego)
2 miejsce = 8 punktów
3 miejsce = 6 punktów
4 miejsce = 4 punkty
5 miejsce = 2 punkty
6 i kaŜde kolejne miejsce = 1 punkt
Finał Mistrzostw Europy
KaŜdy krajowy Mistrz EASCA (zdobywca pierwszego miejsca) w swojej kategorii uzyskuje bezpośrednią kwalifikację do
udziału w Finale Mistrzostw Europy.
3
Płyta EASCA Competition Evaluation Disc 2009
Świat audio zawsze był światem iluzji. Iluzji, która próbuje zmusić naszą wyobraźnię, aby oczy zobaczyły to, czego
słuchamy. Często zamknięcie oczu pomaga naszej wyobraźni. Podział konkurencji EASCA stanowi platformę dedykowaną
wszystkim fanom jakościowo dobrego brzmienia w całej Europie.
Pomimo, iŜ płyta „
EASCA Competition Evaluation Disc 2009”
jest głównie przeznaczona do oceny samochodowych
systemów audio, to jest ona równieŜ bardzo uŜytecznym narzędziem dla Twojego domowego zestawu stereo. Jednak nie
jest to narzędzie, które słuŜy jedynie do pracy. Ta płyta jest kolekcją wyśmienitych nagrań wytwórni Stockfisch Records,
stworzonych równieŜ dla Twojej audiofilskiej przyjemności.
Definicje ocenianych zakresów tonalnych:
·
Bas niski
– w zakresie częstotliwości do 45Hz
·
Bas
– w zakresie częstotliwości 45 - 120Hz
·
Fundamentalne tony
– w zakresie częstotliwości 120 - 250Hz
·
Średnie tony
– w zakresie częstotliwości 250Hz - 3kHz
·
Wysokie tony
– w zakresie częstotliwości powyŜej 3kHz
W pierwszej części oceniamy
tonalność oraz zniekształcenia
oddzielnych zakresów pasma akustycznego. System audio
moŜe wprowadzać kilka błędów i dodatkowo ubarwiać niektóre zakresy częstotliwości, co jest dość powszechnym
problemem. Na przykład w utworze nr 6, wokalistka (Sara K.) śpiewa ciepłym głosem, czasem być moŜe trochę
„zadymionym”, ale nigdy lekkim, jasnym lub cięŜkim i surowym. Wszelkie zniekształcenia, podbicia lub osłabienia tonalne,
zmieniające naturalną barwę i brzmienie instrumentów lub wykonawców są oceniane w tej części.
Następnym etapem oceny jest sprawdzenie
zrównowaŜenia tonalnego
. Tutaj oceniana jest wspólna zaleŜność między
poszczególnymi zakresami tonalnymi, ich wzajemna równowaga i harmonia łączenia się w jedną całość. Jeśli wcześniej
został wykryty problem w pewnym przedziale dźwięków, to naleŜy takŜe zwrócić uwagę, czy w tej części, w jakimś stopniu
nie wpływa to na ogólne zrównowaŜenie wszystkich zakresów tonalnych. Nie naleŜy jednak się tym zadręczać, poniewaŜ
często zdarza się tak, Ŝe rozwiązanie jednego problemu eliminuje dwa błędy.
Kolejny etap oceny to sprawdzenie szerokości, wysokości, skupienia i głębokości sceny dźwiękowej oraz jej odległości od
słuchacza.
Szerokość sceny
jest określana przez odległość pomiędzy dwoma maksymalnie, skrajnie wysuniętymi na lewo i na prawo
słyszalnymi dźwiękami. Równocześnie musi być zachowana prawidłowa proporcja wzdłuŜ całej szerokości sceny, jej
stabilność oraz brak tendencji do uniesień lub opadania w którejkolwiek jej części.
Skupienie
charakteryzują dwie właściwości. Pierwsza, to czy system audio umoŜliwia nam dokładnie zlokalizować
rozmieszczenie pozornego źródła dźwięku (np. instrumentu, głosu). Natomiast druga właściwość określa czy to pozorne
źródło dźwięku ma odpowiednie wymiary w odniesieniu do innych pozornych źródeł dźwięku znajdujących się na scenie.
Przykładem jest flet, który w naturze jest mniejszy niŜ kontrabas.
Głębokość sceny
naleŜy oceniać poprzez słyszalne zróŜnicowanie odległości pomiędzy pozycjami bliŜej i dalej
słyszalnych dźwięków, w odniesieniu do pomieszczenia, w którym one się znajdują.
Natomiast
przód sceny
, to dystans, jaki dzieli słuchacza siedzącego na pozycji kierowcy od sceny akustycznej (odległość
pomiędzy słuchaczem a najbliŜej zlokalizowanym dźwiękiem na scenie).
Zachowanie poprawnej
wysokości sceny
w systemach stereo nie jest zbyt prostym zadaniem. Osiągnąć środek sceny na
wysokości oczu jest dość prosto, natomiast rozprzestrzenić ją w górę i w dół, przy jednoczesnym zachowaniu skupienia i jej
stabilności, nie jest juŜ tak łatwym zadaniem.
Dwie, bardzo waŜne cechy charakteryzujące wysokiej jakości systemy audio, to naturalność i autentyczność brzmienia oraz
ich
zdolności dynamiczne
. Natura i przyroda są bezkonkurencyjne w dynamice. Czy kiedykolwiek słyszałeś dzięcioła
uderzającego w drzewo lub nosoroŜca depczącego po łamiących się pod jego cięŜarem krzewach? W naturze odgłosy
narastają szybko, czysto i nagle teŜ kończą się, zawierają wiele najdrobniejszych, wibrujących detali oraz drgających
ataków. Dlatego pojęcie dynamiki zostało podzielone na dynamikę ostrą, wnikliwą, szczegółową (zwaną równieŜ
mikrodynamiką), oraz na dynamikę cięŜszą, szorstką i chropawą.
4
Plik z chomika:
cursor
Inne pliki z tego folderu:
adsstereowiring.pdf
(2676 KB)
AMA_Gesamtkatalog 1990.pdf
(14457 KB)
AP1_MeasuringBox-Rev4Eng.pdf
(459 KB)
ausrichtungen.pdf
(33 KB)
baffle_installation.pdf
(44 KB)
Inne foldery tego chomika:
Manual
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin