Grudzień-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich -wych. M.Żmuda (gr.IV)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Świat się zmienia”
1.„Ciepłe mieszkanie”
-zapoznanie dzieci ze sposobami ogrzewania mieszkań dawniej i obecnie;
-uświadomienie znaczenia bogactw naturalnych;
-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;
-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
-klasyfikowanie przedmiotów wg podanego kryterium;
-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej;
-rysowanie linii pionowych z góry na dół;
I. Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Co się lepiej pali?”-omówienie treści opowiadania;
-„Płomień” – zabawa ruchowa metodą pedagogiki zabawy;
II. Poznawanie sposobów ogrzewania mieszkań w przeszłości i współcześnie na podstawie ilustracji;
-„Ogień” – zabawa ruchowa – ćwiczenie szybkości reakcji;
-historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania O. Sekory „O rozgniewanym węgielku” – wypowiedzi dzieci na temat wykorzystania węgla w życiu człowieka;
-słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Węglowa rodzina”;
-poznawanie znaczenia bogactw naturalnych – skarbów ukrytych w ziemi na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „Paprocie tutaj rosły” oraz oglądania różnych skarbów ziemi (np. brył węgla, soli, złota);
-ćwiczenia w wypowiadaniu się na temat historii ogrzewania mieszkań, wykonanie ćwiczenia graficznego „Latarnie” K.s.5;
- osłuchanie z piosenką „Mikołaj”;
przyrodnicza
społeczna
językowa
muzyczna
-zna sposoby ogrzewania mieszkań dawniej i obecnie;
-wie, jakie znaczenie mają bogactwa naturalne ukryte we wnętrzu ziemi, potrafi podać przykłady produktów wytworzonych z tych minerałów;
-potrafi uważnie wysłuchać tekstów literackich i rozumie ich sens;
-opowiada treść historyjki obrazkowej na podstawie ilustracji;
-wypowiada się na podany temat, tworząc wypowiedzi wielozdaniowe;
-wypowiada się na temat treści i melodii piosenki o św. Mikołaju, śpiewa refren piosenki;
-rysuje linie pionowe z góry na dół
2.„Urządzenia domowe dawniej i dziś”
-zapoznanie dzieci z urządzeniami ułatwiającymi ludziom życie;
-poznanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych;
-zwrócenie uwagi na postęp techniczny;
-kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;
-układanie i prezentowanie zagadek pantomimicznych;
-ćwiczenie wrażliwości słuchowej;
-rozbudzanie wrażliwości konstrukcyjnej;
-doskonalenie sprawności manualnej;
-wdrażanie do współpracy w małych zespołach;
I. Zgadnij, co robię?”– zabawa pantomimiczna;
II. Prezentacja wiersza J. Papuzińskiej „Robotek” – swobodne wypowiedzi na temat wiersza;
-zagadki słowne – odgadywanie nazw urządzeń ułatwiających życie człowiekowi;
-„Zgadnij, co robię?”- zabawa pantomimiczna;
-porównywanie sytuacji i warunków życia człowieka pierwotnego i współczesnego – wypowiedzi dzieci;
-słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Pożyteczne urządzenia” -wypowiedzi na temat współczesnych osiągnięć technicznych;
-„Skąd pochodzą te dźwięki?”– zagadki słuchowe;
-znajomość urządzeń technicznych i ich zastosowania;
-zwrócenie uwagi na zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Lampa” K. s. 6 –rozumienie pojęcia „witraż”;
-„Lampa” – praca półprzestrzenna - papieroplastyka;
ruchowa
techniczna
plastyczna
-zna urządzenia techniczne ułatwiające człowiekowi życie;
-zna zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych (wyłącznie pod nadzorem dorosłych);
-jest świadome zmian wynikających z postępu technicznego i rozumie potrzebę doskonalenia warunków życia człowieka;
-potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tekstów literackich;
-rozpoznaje i nazywa źródła dźwięków;
-wykazuje się aktywnością przy projektowaniu i wykonywaniu pracy konstrukcyjnej;
-potrafi współpracować w zespole;
3.„Spotkanie ze świętym Mikołajem”
-wprowadzenie nastroju oczekiwania na przybycie gościa;
-wspólne recytowanie wierszy i śpiewanie piosenek o świętym Mikołaju;
-poznawanie legendy o świętym Mikołaju;
-rozwijanie sprawności grafomotoryczne;
I. Przygotowanie do wizyty św. Mikołaja – prace gospodarczo-porządkowe w sali zabaw;
II. Spotkanie ze św. Mikołajem – udział dzieci w ogólnoprzedszkolnej uroczystości, powitanie gościa, rozmowy ze świętym Mikołajem, część artystyczna – wiersze i piosenki o świętym Mikołaju, rozdawanie prezentów, wspólne wykonywanie zdjęć ze świętym Mikołajem;
-słucha nie opowiadania ks. Malińskiego pt. „
Św. Mikołaj”;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Mikołaj” K.s.8 – kolorowanie, przeliczanie gwiazdek;
-oczekuje z radością na przybycie gościa;
-przygotowuje się do wizyty;
-wspólnie z innymi dziećmi śpiewa piosenki o świętym Mikołaju;
-potrafi wysłuchać dłuższego tekstu literackiego – wypowiada się na jego temat;
-koloruje Mikołaja:
-sprawnie przelicza gwiazdki;
4.„Sposoby komunikowania się”
-wdrażanie do porozumiewania się za pomocą różnorodnych kodów i różnymi sposobami;
-zapoznanie dzieci ze sposobami komunikowania się na przestrzeni wieków;
-kształcenie umiejętności wypowiadania się i prowadzenia dialogów;
-kształcenie umiejętności korzystania z telefonu;
I. „Różne znaki i sygnały”- zabawa ruchowa z reakcją na sygnały;
II. Rozmowa z dziećmi na temat różnych możliwości porozumiewania się;
-krótkie omówienie znanych sposobów komunikowania się ludzi na przestrzeni wieków;
-klasyfikacja dawnych i współczesnych form przekazywania informacji;
-zabawy dydaktyczne: „Żywy telefon”, „ Głuchy telefon”;
-eksperyment – wykonanie najprostszego telefonu;
-odgrywanie scenek – rozmów przeprowadzonych między dwiema osobami, wdrażanie do kulturalnego korzystania z telefonu;
-uwrażliwienie dzieci na sytuacje, w których należy zachować ostrożność podczas rozmów z nieznajomymi osobami;
-„Rozmowa dźwięków”- zabawa odprężająca;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
-rozumie i właściwie reaguje na umówione znaki, gesty, dźwięki i słowa;
-zna niektóre sposoby porozumiewania się na odległość dawniej i dzisiaj;
-poprawnie dzieli obrazki ilustrujące sposoby przekazywania informacji na dawne i współczesne;
-potrafi skupić uwagę w celu wysłuchania cicho przekazywanej informacji;
-potrafi budować poprawne wypowiedzi na zadany temat i kulturalnie prowadzić rozmowę telefoniczną;
-zna najważniejsze numery telefonów alarmowych;
5.„Historie niektórych wynalazków”
-poznawanie historii wynalezienia koła i różnych jego zastosowań;
-rozbudzanie zainteresowań dzieci wynalazkami;
-wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się podczas korzystania z urządzeń technicznych;
-doskonalenie wypowiedzi na temat dzieła artystycznego ilustrującego życie w dawnych czasach;
-łączenie urządzenia techniczno – elektrycznego z efektami jego działania;
-kształcenie estetyki ruchu (ćwiczenia gimnastyczne);
I. Zabawy samochodami –określanie rodzaju samochodów, budowanie ulic, garaży itp.
II. Słuchanie wiersza J. Jesionowskiego „Wynalazki”- rozmowa na temat:„Co to jest wynalazek?”;
-prezentacja i rozmowa o niektórych wynalazkach –nazywanie przedmiotów i urządzeń, określanie, w jaki sposób zmieniły życie człowieka, przypomnienie zasad bezpiecznego obsługiwania urządzeń elektrycznych;
-„Samochód i kierowca”- zabawa ruchowa;
-poznawanie historii wynalezienia koła, różne zastosowania kół;
-słuchanie wierszy W. Ścisłowskiego „Dwa pstryki techniki”;
-omówienie reprodukcji C. Pissara „Bulwar Montmartre o poranku”- porównanie ulicy dziewiętnastowiecznej z ulicami współczesnych miast;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Urządzenia domowe” K.s.4;
-„Pojazdy”- zabawa konstrukcyjna z użyciem kół i klocków;
konstrukcyjna
-posługuje się pojęciem wynalazek;
-rozpoznaje i nazywa wynalazki przedstawione na ilustracjach, zna ich przeznaczenie;
-konstruuje samodzielnie lub z pomocą dziecięcy wynalazek – pojazd na kołach;
-współpracuje z innymi tworząc miasteczko ruchu drogowego;
-zna różne rodzaje samochodów;
-rozumie potrzebę i zna zasady bezpiecznego zachowania się podczas korzystania z urządzeń technicznych;
-potrafi wypowiedzieć się na temat dzieła artystycznego ilustrującego życie w dawnych czasach;
-zna efekty działania żelazka, miksera, tostera i sokowirówki, rysuje wężykiem;
Cykl tematyczny: „Choinko piękna jak las, choinko zostań wśród nas”
1.„My się zimy nie boimy”
-kształcenie umiejętności werbalizowania spostrzeżeń dokonanych podczas obserwacji – wdrażanie do obserwowania zmian w przyrodzie związanych z porą roku;
-kształcenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem czytanego tekstu;
-integracja grupy – zabawy kształcące postawy społeczne;
I. Przygotowanie dzieci do obserwacji kierowanej w ogrodzie
-słuchanie wiersza J Kulmowej „Czerń”- rozmowa na temat przystosowań roślin do zimy, odwołanie się do wiadomości dzieci;
-zabawa ruchowa „Śnieżynki”;
II. Słuchanie wiersza J. Porazińskiej „Słomiany chochoł”- objaśnienie wyrazów i zwrotów niezrozumiałych;
-spacer do ogrodu – obserwowanie prac przy okrywaniu roślin, oglądanie drzew i krzewów, dotykanie pąków na gałązkach, zdejmowanie z pąków łusek;
-praca plastyczna „Drzewo”- zabawa z szarym papierem przy muzyce (mięcie, zgniatanie, skręcanie papieru), tworzenie z tak przygotowanego papieru drzewa o tej porze roku;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z laskami;
-wypowiada się na podany temat (zmiany w przyrodzie wynikające ze zmian pór roku);
-rozumie konieczność okrywania niektórych roślin na zimę;
-wie, co zawierają w sobie pąki drzew;
-potrafi właściwie zachować się wobec kolegi;
-potrafi zaginać papier w rytm muzyki;
-wyraża swoje przeżycia i spostrzeżenia w formie plastycznej;
-sprawnie posługuje się nowym przyrządem gimnastycznym –laską;
2.„W grudniowe dni”
-wykonywanie eksperymentów ilustrujących wybrane zjawiska zachodzące w przyrodzie;
-gromadzenie doświadczeń związanych z opadami atmosf.;
-poznawanie wybranych elementów pogody i piktogramów określających pogodę;
...
nikusia1