Ogólne wiadomości.doc

(28 KB) Pobierz
Co to jest:

Co to jest:

Komórka nerwowa, neuron

– dendryty  – funkcje

– neuryty – funkcje            

– nauroprzekaźniki

 

Budowa układu nerwowego i funkcje

  1. ośrodkowy ukł. nerw. -> a) mózg -> I pień mózgu -> *ukł. siatkowaty

   *podwzgórze

   *wzgórze

   *uk. limbiczny ->   + hipokamp

                                          + jądra ogoniaste

                                          + ciało migdałowate

II móżdżek

                                                        b) rdzeń mózgu

2. obwodowy ukł. nerw. -> analizatory, efektory, receptory

3. ukł. nerw. Autonomiczny -> ukł. sympatyczny i parasympatyczny

 

Neuroprzekaźniki – są to substancje, które występują w różnych częściach mózgu, mogą wywierać różne efekty w zależności od miejsca ich aktywności

Najważniejsze:

– dopomina – sterowanie poziomem rozbudzenia w wielu częściach mózgu, ważna rola w motywacji fizycznej; przy obniżeniu wyst. Choroba Parkinsona, za dużo -> schizofrenia

– serotonina – odpowiedzialna za nastrój

– acetylocholina – wpływ na skupienie uwagi, na procesy uczenia się i pamięci

– noradrenalina – rozbudzenie fizyczne i psychiczne, poprawia nastrój

­– glutaminian – wpływ na proces uczenia się i pamięci długotrwałej

­– enkefaliny i endorfiny – zmniejszą odczuwanie bólu, osłabiają stres, wyciszają, uspokajają człowieka

 

 

 

 

1.    inteligencja emocjonalna -> co to jest inteligencja? Umiejętności składające się na nią.

 

2.    wypalenie zawodowe nauczycieli, przyczyny, mechanizmy, zapobieganie -> co to jest? wypisać przyczyny, mechanizmy, jak zapobiegać?

 

3.    uczniowie z trudnościami w rozwoju emocjonalno - społecznym. Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi -.> jakie to są dzieci (z ADHD, bierne społecznie, niedojrzałe emocjonalnie itp.)-z zachowaniami o  cechach nerwicowych. Co to są fobie szkolne, tiki, moczenie nocne.

 

4.    agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży jako zjawisko społeczne -> rodzaje agresji

 

5.    w świecie ADHD -> objawy osiowe, obejmuje 3 sfery emocji (poznawczą, ruchową, ...) funkcjonowanie

 

6.    depresja u dzieci i młodzieży -> co to jest i jak się charakteryzuje (krótko)

 

7.    jak motywować uczniów. Motywacja do nauki -> co to jest motywacja (siła popychająca do określonego działania) przyczyny - motywy; co to zespół wyuczonej bezradności

 

8.    rodzina a osobowość -> elementy z życia rodziny wpływające na osobowość dziecka, postawy rodzicielskie

 

9.    pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików -> formy, role dziecka, jak nauczyciel może pomóc

 

10.                        osiągnięcia uczniów zdolnych -> cechy dziecka zdolnego, jakich oddziaływań potrzebują

 

  1. dziecko niepełnosprawne w rodzinie ->

 

  1. metody i techniki psychoterapeutyczne

 

  1. terapia dzieci i młodzieży. Metody techniki pomocy psychopedagogicznej

 

14.                        ryzyko dysleksji ->dzieci dyslektyczne, co to dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia

 

15.                        nauczyciel - rodzic. Skuteczne porozumiewanie się. -> parę elementów istotnych w porozumiewaniu się

 

16.                        zabawa ze sztuka. Praca z dzieckiem uzdolnionym, wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach -> jakie to dzieci wrażliwe i nieśmiałe i podejście do takich dzieci

 

17.                        trudności wychowawcze w wieku przedszkolnym oraz sposoby ich przezwyciężania -> jakie to są trudności i sposoby przezwyciężania

 

  1. znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

 

19.                        dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera -> objawy w punktach

 

  1. autyzm dziecięcy.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin