Co to jest:
Komórka nerwowa, neuron
– dendryty – funkcje
– neuryty – funkcje
– nauroprzekaźniki
Budowa układu nerwowego i funkcje
*podwzgórze
*wzgórze
*uk. limbiczny -> + hipokamp
+ jądra ogoniaste
+ ciało migdałowate
II móżdżek
b) rdzeń mózgu
2. obwodowy ukł. nerw. -> analizatory, efektory, receptory
3. ukł. nerw. Autonomiczny -> ukł. sympatyczny i parasympatyczny
Neuroprzekaźniki – są to substancje, które występują w różnych częściach mózgu, mogą wywierać różne efekty w zależności od miejsca ich aktywności
Najważniejsze:
– dopomina – sterowanie poziomem rozbudzenia w wielu częściach mózgu, ważna rola w motywacji fizycznej; przy obniżeniu wyst. Choroba Parkinsona, za dużo -> schizofrenia
– serotonina – odpowiedzialna za nastrój
– acetylocholina – wpływ na skupienie uwagi, na procesy uczenia się i pamięci
– noradrenalina – rozbudzenie fizyczne i psychiczne, poprawia nastrój
– glutaminian – wpływ na proces uczenia się i pamięci długotrwałej
– enkefaliny i endorfiny – zmniejszą odczuwanie bólu, osłabiają stres, wyciszają, uspokajają człowieka
1. inteligencja emocjonalna -> co to jest inteligencja? Umiejętności składające się na nią.
2. wypalenie zawodowe nauczycieli, przyczyny, mechanizmy, zapobieganie -> co to jest? wypisać przyczyny, mechanizmy, jak zapobiegać?
3. uczniowie z trudnościami w rozwoju emocjonalno - społecznym. Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi -.> jakie to są dzieci (z ADHD, bierne społecznie, niedojrzałe emocjonalnie itp.)-z zachowaniami o cechach nerwicowych. Co to są fobie szkolne, tiki, moczenie nocne.
4. agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży jako zjawisko społeczne -> rodzaje agresji
5. w świecie ADHD -> objawy osiowe, obejmuje 3 sfery emocji (poznawczą, ruchową, ...) funkcjonowanie
6. depresja u dzieci i młodzieży -> co to jest i jak się charakteryzuje (krótko)
7. jak motywować uczniów. Motywacja do nauki -> co to jest motywacja (siła popychająca do określonego działania) przyczyny - motywy; co to zespół wyuczonej bezradności
8. rodzina a osobowość -> elementy z życia rodziny wpływające na osobowość dziecka, postawy rodzicielskie
9. pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików -> formy, role dziecka, jak nauczyciel może pomóc
10. osiągnięcia uczniów zdolnych -> cechy dziecka zdolnego, jakich oddziaływań potrzebują
14. ryzyko dysleksji ->dzieci dyslektyczne, co to dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia
15. nauczyciel - rodzic. Skuteczne porozumiewanie się. -> parę elementów istotnych w porozumiewaniu się
16. zabawa ze sztuka. Praca z dzieckiem uzdolnionym, wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach -> jakie to dzieci wrażliwe i nieśmiałe i podejście do takich dzieci
17. trudności wychowawcze w wieku przedszkolnym oraz sposoby ich przezwyciężania -> jakie to są trudności i sposoby przezwyciężania
19. dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera -> objawy w punktach
pola-pokot