program obozu zhp.doc

(500 KB) Pobierz
Program obozu

 

Program obozu harcerskiego

 

 

 

 



 

 

 

 

 


NASZ PORT:

 

Wielki jacht poszukiwaczy przygód zostanie zwodowany w bazie położonej jest nad Morzem Bałtyckim, niedaleko Choczewa. Teren obozowiska jest porośnięty lasem, którego bogata flora i fauna zachęcają do letnich wędrówek i aktywnego wypoczynku.

 

WILKI MORSKIE TO:

 

Porty Europy zwiedzać będą marynarze, szczury lądowe, majtkowie i inne stworzenia boże w ilości 100 osób. Z następujących prześwietnych rodów:

¨       ………………………………………………………………………….

¨       ………………………………………………………………………….

¨       ………………………………………………………………………….

¨       ………………………………………………………………………….

¨       ………………………………………………………………………….

Załogę statku podróżniczego ‘Aberdean’ stanowią dzielne harcerki i rządni przygód harcerze w wieku 12-17 lat. Niektórzy z nich to wytrawni marynarze, inni zmierzą się z takim wyzwaniem po raz pierwszy.

Nad bezpieczeństwem wyprawy czuwać będą doświadczone wilki morskie, służące radą i dobrym słowem.

 

MESA OFICERSKA:

 

¨       kapitan                                           ………………………………………………………………………….

 

¨       bosman                                          ………………………………………………………………………….

Kadra programowa- sternicy:

 

¨       ………………………………………………………………………….

 

¨       ………………………………………………………………………….

 

¨       ………………………………………………………………………….

 


WILKI MORSKIE WIEDZĄ DLACZEGO WARTO PODRÓŻOWAĆ:

              CELE METODYCZNO – WYCHOWAWCZE OBOZU

 

h  Stwarzanie warunków do czynnego wypoczynku harcerzy poprzez ciekawy i stymulujący program

h  Podsumowanie śródrocznej działalności drużyn

h  Rozwijanie umiejętności pracy w grupie, przy tym także integracja środowisk

h  Zachęcanie dzieci do wyrażania emocji, formułowania własnego zdania

h  Wskazanie na wartość w „byciu”, a nie w „posiadaniu”

h  Zdobywanie nowych umiejętności poprzez realizację harcerskich stopni i sprawności

h  Wzbogacanie wiedzy o świecie współczesnym, wzbudzanie zainteresowań problematyką integracji Unii Europejskiej, demokracji

h  Motywowanie do pracy nad sobą przez wprowadzenia zdrowej rywalizacji między harcerzami, całymi zastępami i drużynami

h  Kształtowanie postawy proekologicznej, nawyków czystościowych, troski o bezpieczeństwo własne i kolegów

h  Realizacja propozycji programowej ZHP Barwy przyszłości

h  Motywowanie harcerzy do poszukiwania dobrych wzorców, autorytetów

h  Stwarzanie sytuacji, umożliwiających poznanie nowych miejsc, zjawisk, ludzi

 

RÓŻA WIATRÓW WSKAŻE GDZIE I JAK PŁYNĄĆ:

              O FABULE I OBRZĘDOWOSCI OBOZU

 

Na trzy tygodnie domem dla śródmiejskich harcerzy stanie się „Aberdean”. Jacht zapomniany przez ludzi, ale kochany przez morza i oceany. W czasie swojej podróży harcerze odwiedzą 16 krajów, leżących w basenach mórz europejskich. Podczas harców, warsztatów, zabaw tematycznych dzieci będą poznawać ich kulturę i tradycję, co pomoże lepiej zrozumieć zmiany cywilizacyjne i polityczne, zachodzące na naszym kontynencie.

Codziennie na maszt, stojący na placu apelowym będziemy podnosić flagę polską i banderę państwa, u którego gościmy. Wieczorem każdy zastęp na znak wizyty w kolejnym porcie będzie otrzymywał żółty guzik w kształcie gwiazdki. W ten sposób będzie się zapełniać niebieskie płótno – element każdego totemu.

Nad losem załogi ‘Aberdean’ przez cały czas czuwać będzie patron żeglarzy – podróżników: GASHAPH WIND. Tylko złe postępowanie harcerzy może odwrócić od nich sympatię opiekuna.

 


 

PODRÓŻNICY ZNAJĄ SWÓJ DZIEŃ:

              CZYLI CO I KIEDY

 

 

7.30  -                             pobudka

7.45..-..7.55              gimnastyka, czyli przybijanie do portu

7.55  -  8.15              toaleta poranna

8.15  -  8.35              porządki w namiotach

8.35 -   8.45              apel czyli poranny zestaw informacji

8.45  -  9.15              śniadanie

9.15  -  9.30              przygotowanie do zajęć w terenie

9.30  - 13.00              zajęcia programowe ( gry i zabawy w terenie, sportowe, wycieczki)

13.00 – 13.45              harce wodne i plażowanie oraz II część zajęć programowych

13.45 - 14.00              przygotowania do obiadu

14.00 - 14.45              obiad

14.45 - 16.00              odpoczynek poobiedni i zajęcia własne w zastępach

15.50 – 16.00              podwieczorek

16.00 - 18.50              zajęcia programowe (warsztaty, zajęcia w terenie

realizacja programu ekologicznego, gry, zabawy)

18.50 - 19.00              przygotowanie do kolacji

19.00 - 19.30              kolacja

19.30 - 21.15              zajęcia programowe (kominki, ogniska, zabawy

twórcze, zabawy integracyjne, itp.)

21.15 - 21.45              toaleta wieczorna

21.45 - 22.00              przygotowanie do ciszy nocnej

22.00 -  8.00              cisza nocna

 

 

 


ETYKIETA JACHTOWA:

REGULAMIN, OBOWIĄZUJĄCY NA OBOZIE

 

 

Etykieta jachtowa to zbiór tradycyjnych zwyczajów i zasad obowiązujących na jachcie, w porcie i w stosunkach między żeglarzami:

 

ü     Kapitanowi, jako „pierwszemu po Bogu”, tradycyjnie należy się okazywanie szczególnego szacunku. Zajmuje przy stole honorowe miejsce, a na ląd schodzi pierwszy.

ü     Nikt bez wiedzy kapitana po za teren obozu wyruszyć nie ma prawa

ü     Podróżnicy zobowiązani są do przestrzegania dyscypliny.

Szybkie i bezwzględne wykonywanie wszelkich komend przełożonych jest gwarancją uchronienia się od wypadku żeglugowego

ü     Pokład powinien być zawsze czysty, a osprzęt sklarowany.

Wygląd jachtu i kajut świadczy o załodze

ü     Żeglarze traktują naturę jako swojego sprzymierzeńca; starają się ją poznać

i chronić

ü     Wobec konieczności przebywania na niewielkiej przestrzeni warunkami utrzymania miłej atmosfery są: dobre wychowanie, koleżeństwo, skromność, wyrozumiałość i pogoda ducha

ü     Harcerze, pływający na Aberdean przestrzegają Prawa Harcerskiego, znają i stosują Regulamin umundurowania

ü     Uczestnicy obozu przestrzegają Regulaminu poruszania się po drogach, Regulaminu przeciwpożarowego, Regulaminu sanitarnego, Regulaminu kąpieli, Regulaminu służby wartowniczej

ü     Port, do którego dotrze Aberdan ma tego dnia swoje święto oraz szczególne prawa w przeddzień jego, aby się do tych obchodów solidnie przygotować

 

 

 






 

 

 

 







 

 

 

 

             

 

 

 






Nazwa zadania

(PORT)

 

 

Treść zajęć

 
Odpowiedzialni

Uwagi

(realizowane wymagania sprawności, materiały)

Realizacja celów

Rusza wyprawa łódzkich harcerzy. Najpierw musimy dotrzeć nad Morze Bałtyckie do portu Szklana Huta. Tam odnowimy stary jacht podróżniczy ‘Aberdean’ i przygotujemy plan rejsu.

 

1.     

 

Unia Europejska

R

Podróż

 

Oboźny

 

Stworzenie portu, nadanie mu nazwy

Technik obozowy, Sobieradek

 

Sprzęt pionierski

P

Początek prac na terenie obozowiska – rozstawianie namiotów, zagospodarowanie terenu

, pobieranie sprzętu z magazynu

– rozbijanie obozu

W

1.     Dalsze prace pionierskie na terenie obozu Etykieta jachtowa – zapoznanie uczestników z regulaminem obozu

Budujemy jacht -  rozstawianie namiotów i ich urządzanie

Aby rejs przebiegał zgodnie z planem należy zadbać, żeby załoga dobrze czuła się na pokładzie. Jest to możliwe tylko wtedy, kiedy harcerze dobrze się rozumieją i umieją współpracować. Wilki morskie postanowiły sprawdzić, czy podróżnicy właściwie dobrali się w zastępy. Przydzielili im, więc pierwsze zadanie: stworzenie obrzędowości zastępów. W czasie wędrówek po polskim wybrzeżu okaże się, czy harcerze dokonali właściwych wyborów. W końcu lepiej rozwiać wątpliwości przed wejściem na pokład ‘Aberden’, prawda

2.     



Polska

 

R

Wędrówki po najbliższej okolicy; szukamy ciekawych korzeni, gałęzi, leśnych niespodzianek, żeby wykonać z nich elementy zdobnictwa obozowego: totemy zastępów, wystrój tawerny (świetlicy), wykończenie bramy

 

Zastępowi

Drużynowi

 

Kształtowanie umiejętności pracy w zespole

Majsterklepka, kwatermistrz, gospodarz

 

Sprzęt pionierski, gwoździe, sznurek

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin