system oceniania z OPROGRAMOWANIA BIUROWEGO
Opracowany na podstawie Programu nauczania Technik Informatyk 312[01], nr dopuszczenia 312[01]/T, SP/MENiS/2004.06.14 oraz na podstawie Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania Zespołu Szkół Nr 3 im Władysława Reymonta w Łukowie.
Przedmiotowy system oceniania ma na celu:
o bieżące i systematyczne informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć i postępach w tym zakresie,
o pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju oraz przedstawienie bieżących postępów w nauce,
o dostarczenie bieżącej informacji o trudnościach w przyswajaniu wiedzy przez uczniów,
o mobilizowanie ucznia do systematycznej pracy,
o umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy na lekcji.
Oceny bieżące, semestralne i końcowe wyrażane są w stopniach: ndst, dop, dst, db, bdb, cel
Dopuszcza się stosowanie plusa (+) w ocenach bieżących.
PSO prezentuje następujące wymagania i kryteria stopni z programowania strukturalnego i obiektowego:
q ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
o posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania, będące efektem samodzielnej pracy, wynikające z indywidualnych zainteresowań
o biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązując problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu programu nauczania; proponuje rozwiązania nietypowe; rozwiązuje zadania wykraczające poza program
o osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych
q ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
o opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określane programem nauczania,
o sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin oraz stosować ją w nowych sytuacjach.
q ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
o opanował wiadomości i umiejętności ujęte w programie nauczania, w tym opanował treści złożone,
o samodzielnie rozwiązuje problemy typowe, użyteczne w życiu pozaszkolnym.
q ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
o opanował podstawowe wiadomości i umiejętności ujęte w programie nauczania,
o posiada proste umiejętności pozwalające rozwiązywać z pomocą nauczyciela problemy typowe.
q ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
o ma braki w wiadomościach i umiejętnościach objętych programem nauczania, ale braki te nie uniemożliwiają dalszego kształcenia
o rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się w procesie nauczania
Kryteria oceniania:
1. Sprawdziany
Stanowią podsumowanie treści i umiejętności z danego bloku tematycznego. Ocena ze sprawdzianu jest ustalana według następującej skali:
0 - 50% niedostateczny 51 – 65% dopuszczający
66 – 75% dostateczny 76 – 90% dobry
91 – 100% bardzo dobry
Podstawą uzyskania oceny celującej jest uzyskanie co najmniej 96% oraz rozwiązanie zadania dodatkowego.
2. Kartkówki
Sprawdzają podstawowe umiejętności, stosowanie schematów opanowanych na ostatnich lekcjach oraz systematyczność pracy. Może być niezapowiedziana jeżeli obejmuje materiał z ostatniego omawianego tematu.
Ocena z kartkówki ustalana jest według tych samych kryteriów, co ocena ze sprawdzianu. Nie brane jest pod uwagę uzyskanie oceny celującej z kartkówki.
3. Inne formy sprawdzania wiadomości:
§ odpowiedzi ustne ucznia
w odpowiedzi ustnej ucznia ocenie podlegają:
o zawartość merytoryczna wypowiedzi
o kompozycja logiczna i spójność rozwiązania
o poprawność językowa
§ prace domowe
§ projekty
§ aktywność na lekcji
Oceny semestralne i klasyfikacyjne ustalane są na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w ciągu danego semestru i nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Ocena semestralna i klasyfikacyjna liczona jest na podstawie średniej ważonej odpowiednio z wagami:
sprawdzian/projekt – 0,4 kartkówka – 0,2
odpowiedź – 0,2 praca domowa – 0,1 aktywność – 0,1
średnia ważona = 0,4*A+0,2*B+0,2*C+0,1*D+0,1*E
Gdzie: A – średnia arytmetyczna ocen ze sprawdzianów i projektów B - średnia arytmetyczna ocen z kartkówek
C - średnia arytmetyczna ocen z odpowiedzi D - średnia arytmetyczna ocen z prac domowych
E - średnia arytmetyczna ocen z aktywności
średnia ważona
ocena końcowa
<0,0 – 1,49>
niedostateczny
<1,5 – 2,49>
dopuszczający
<2,5 – 3,49>
dostateczny
<3,5 – 4,49>
dobry
<4,5 – 5,49>
bardzo dobry
<5,5 – 6,00>
celujący
! Aby uzyskać ocenę klasyfikacyjna pozytywną uczeń ma obowiązek zaliczyć wszystkie sprawdziany w ciągu roku oraz materiał zajęć na których uczeń był nieobecny. W przeciwnym razie, uczeń otrzymuje ocenę klasyfikacyjną niedostateczną.
Na miesiąc przed klasyfikacją nauczyciel informuje ucznia o proponowanej ocenie. Ocena klasyfikacyjna jest oceną roczną.
1
edadacz