Wyklad 1 Wstep do neuronauki poznawczej.pdf

(1642 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - 1. Wst\352p NNP 2)
1. WST Ę P
Neuronauka poznawcza -
wykłady
Przedmiot
• Biologiczne podstawy
zachowania
– neuronauka poznawcza
• 30 godzin wykładów
Wykładowcy
• Piotr Ja ś kowski
• Małgorzata Gut (organizacja przedmiotu)
165497121.003.png
Literatura
• J. W. Kalat (2006).
Biologiczne podstawy
psychologii . PWN.
• Ward, J. (2006). The
student’s guide to cognitive
neuroscience. Oxford Uni.
Press.
• P. Ja ś kowski (2009).
Neuronauka poznawcza.
Jak mózg tworzy umysł.
WSFiZ
Zaliczenie przedmiotu
• Zakres materiału obowi ą zuj ą cy na egzamin
• Podr ę cznik „Neuronauka poznawcza”
+
• Tre ść wykładów
Zaliczenie przedmiotu
• Egzamin
• 40 pyta ń testowych jednokrotnego wyboru z 4
mo Ŝ liwo ś ci;
• pytania w zale Ŝ no ś ci od trudno ś ci – 1-3 punktów
• sumaryczna liczba punktów – 80
• zaliczenie od 41 punktów;
– punkty dodatkowe:
• punkty za udział w do ś wiadczeniach, uzyskane do
dnia egzaminu
– 1 godz. – 2 pkt., max. 6 pkt.
165497121.004.png 165497121.005.png
Co to jest neuronauka
poznawcza?
• Neuronauka poznawcza ( cognitive
neuroscience) poznawanie tego, jak mózg
tworzy umysł.
• Neuronauka poznawcza jest zatem
cz ęś ci ą neurobiologii, psychologii (w
szczególno ś ci poznawczej), ale równie Ŝ
matematyki, lingwistyki, fizyki, psychiatrii i
wielu innych dziedzin, które wł ą czaj ą do
swoich programów badania umysłu.
Motto
• Nic nie działa bardziej otrze ź wiaj ą co na
pró Ŝ no ść człowieka, jak u ś wiadomienie
sobie, Ŝ e bogactwo naszego umysłowego
Ŝ ycia, wszystkie nasze my ś li, uczucia,
emocje a nawet to, co uwa Ŝ amy za
najbardziej nasze „ja” wyrasta wył ą cznie z
aktywno ś ci małych pasemek protoplazmy
w mózgu.
Rachamadran , Hirstein, 1997
Zainteresowania neuronauki
poziom molekularny
poziom synaptyczny
poziom sieci neuronalnej
poziom komórkowy
poziom modułu kory
mózgowej (kora wzrokowa)
poziom narz ą dów
(mózg, rdze ń , oko)
poziom społeczny
(zachowanie si ę jednostki w społecze ń stwie)
165497121.006.png
Dlaczego neuronauka mo Ŝ e si ę
przyda ć w psychologii
• „entuzja ś ci ‘nowej’ psychologii spod znaku
neuronauki przypominaj ą (…) kogo ś , kto
dostał do r ę ki nowe i bardzo, bardzo
drogie narz ę dzie (…) i gor ą czkowo stara
si ę ‘co ś ’ tym narz ę dziem pomierzy ć
(Brzezi ń ski, Roczniki Psychologiczne,
2007)
Dlaczego neuronauka mo Ŝ e si ę
przyda ć w psychologii
• …bo oddziaływania na organizm mog ą
wpływa ć na zachowanie
Interwencja somatyczna
Efekt behawioralny
Podanie hormonu
wzrost/obni Ŝ enie
poci ą gu seksualnego
Stymulacja
elektryczna mózgu
ruch w kierunku celu
Przeci ę cie poł ą cze ń
mi ę dzy cz ęś ciami u.n.
utrata umiej ę tno ś ci
rozpoznawania bod ź ca
Dlaczego neuronauka mo Ŝ e si ę
przyda ć w psychologii
• …bo oddziaływanie na organizm mo Ŝ e
wpływa ć na zachowanie:
– Gł ę boka stymulacja mózgu:
• stymulacja okre ś lonego miejsca w mózgu w celu
usuni ę cia niepo Ŝą danych objawów fizycznych
(tremor w chorobie Parkinsona) lub psychicznych
(depresja, l ę ki)
165497121.001.png
Dlaczego neuronauka mo Ŝ e si ę
przyda ć w psychologii
• …bo oddziaływania psychiczne mog ą
wpływa ć na nasz organizm
Efekt somatyczny
Interwencja behawioralna
Zmiana poziomu
hormonu
umieszczenie samca
obok samicy
Zmiana aktywno ś ci
elektrycznej mózgu
wy ś wietlenie bod ź ca
wzrokowego
Zmiany anatomiczne
w komórkach mózgu
uczenie si ę , trening
Dlaczego neuronauka mo Ŝ e si ę
przyda ć w psychologii
Osobie badanej powiedziano,
Ŝ e odczuje tylko nieznaczny
dyskomfort po wło Ŝ eniu r ę ki
do wody (47°C)
Osobie badanej powiedziano,
Ŝ e woda, do której ma wło Ŝ y ć
r ę k ę mo Ŝ e parzy ć .
Dlaczego neuronauka mo Ŝ e si ę
przyda ć w psychologii
• …bo oddziaływania na organizm mo Ŝ e
wpływa ć na zachowanie:
– Biologiczne sprz ęŜ enie zwrotne – wpływanie
na samego siebie poprzez obserwacje
własnych reakcji fizjologicznych
widok własnych
parametrów
fizjologicznych
zmiana parametrów
fizjologicznych
165497121.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin