Zbigniew Pitera - Mile kina poczatki.rtf

(73 KB) Pobierz
Zbigniew Pitera:MIŁE KINA POCZĄKI …

1

             

Zbigniew Pitera: MIŁE KINA POCZĄTKI …

PIONIERZY

¨       Narodziny scenarzysty

 

Rok  1908 – powoli wyczerpują się tematy filmowe. Nie istniała instytucja  scenarzysty.

 

James H. White – 1. „scenarzysta” – u Edisona. à „Życie amerykańskiego strażaka” - wzorował się na Porterze – na podstawie reportażu gazetowego. (W USA większość miała na tym oparcie)

 

Rosja – „Stieńka Razin” reż. W. Romaszkow – inspiracja w pieśni. (Historia ludowego buntownika)

 

USA – filmy kręcono z pamięci. (głównie jednoaktówki); brak wyraźnych podziałów zawodowych (aktor, producent-reżyser-scenarzysta, operator).

 

1906 – 7 à Griffith pisze pierwsze scenariusze do sztuk dramatycznych (pod pseudonimem Lawrence Griffith); w tym okresie był jeszcze aktorem. Zaproponowano mu reżyserię u Edisona. „Przygoda Dolly” (1908)

 

Komedie slapstickowe – scenariusze w drodze realizacji „konferencyjnej” + improwizacja na planie.

 

SYSTEM PRODUKCJI – Tysiąc stóp taśmy to był jeden akt. Każdy reżyser musiał nakręcić jeden akt na tydzień według własnej historyjki. Jeżeli sam nie umiał, to mógł je od kogoś odkupywać po 10 $. Tematy czerpano  z  „Saturday Evening Post” – streszczenia i recenzje sztuk teatralnych. Nikt nie zwracał uwagi na prawa autorskie, bo ich wtedy jeszcze nie było. Kradło się pomysły; zmieniało się tytuł i trochę inaczej układało fabułę.

 

Anita Loos  - pierwsza „zawodowa” scenarzystka. W wieku 14 lat zaczęła pisać różne historyjki i wysyłała je do Biographu. Dziecko Sceny. „Kapelusz z Nowego Yorku” (1912); 25 $ (komedie slapstickowe ceniono na 15$).

 

Mack Sennett i Mary Pickford konkurowali ze sobą w sprzedawaniu i pisaniu scenariuszy.

 

William de Mille – brat Cecila à Jako pierwszy wprowadził „WYDZIAŁ SCENARIUSZOWY”

 

Samuel Goldwyn – próbował pozyskać wielkich pisarzy tego okresu do pisania scenariuszów. Nie umieli oni jednak „Myśleć i pisać obrazami”. Wywoływało to liczne konflikty. Próbowano do pisania zaangażować publiczność.

 

Frances Marion – Pierwsza autentyczna scenarzystka; pisała dla Williama Foxa (1915 – 1916); scenariusz do filmu z Thedą Barą – „Był sobie głupiec” i innych. Zajmowała się montażem. Scenariusze oryginalne i adaptacje.

 

William A. Brady – „Żadna cena nie jest zbyt wysoka gdy chodzi o scenariusz”

 

¨       Epopeja napisu filmowego

 

Integralna część utworu – jeden z podstawowych środków wyrazu. Na początku mają one charakter elementarnej informacji, objaśniają to, co za chwile zobaczymy. Zaczynają zyskiwać na obojętności w przypadku „adaptacji” Film jako ilustracja tekstu.

Napisy często wprowadzano nie z zamysłu artystycznego, lecz ze zwykłej ekonomicznej kalkulacji.

Reżyserzy mieli swoich ściśle określonych pisarzy napisów. (Marry Pickford – Gerald Duffy)

Dążono do ideału – miał nim być film bez napisów.

 

Aktorzy na planie często wcale nie wypowiadali swoich kwestii – niecenzuralne słowa, ale trzeba było do tego dostosować napisy.

 

Sam Taylor i Ralph Spence – „królowie napisów”

Podniesienie rangi twórców napisów filmowych spowodowało wzrost kwiecistości ich stylu (przekształcali najprostsze stwierdzenia w obfite napisy)

 

¨       David W. Griffith: dramat geniusza czy klęska konformisty

 

Eisenstein: „Dickens, Griffith i my” 1944

Pytanie: Dlaczego zmierzch Griffitha przypada już na początek lat ’20 ? – Bo tworzył tak samo, ale publiczność po I wojnie światowej zmieniła się.

 

„Złamana lilia”                                           (1919) – przyjęta z wielkim entuzjazmem

„Męczennica miłości”              (1920) („Way Down East”) - klasyczny melodramat, scena błąkania się w burzy śnieżnej a potem kra na rzece ß przeszły do historii.

„Ameryka”               (1924) – Epos z okresu walk o niepodległość USA. Miało to być połączenie wszystkich ważniejszych elementów jego dorobku (patriotyzm, melodramat i realizm)

„Czyż życie nie jest piękne ?              (1924) – Historia pary ubogich kochanków w objętych inflacja powojennych Niemczech. Realizm, „przeczucie neorealizmu”; wybitne zdjęcia plenerowe, wymowa antywojenna.

 

Rok 1925 – przechodzi z United Artists do Paramountu – nie był już twórcą, tylko jednym z wielu reżyserów.

Kręcił filmy komercyjne by zbierać fundusze na te, które jemu odpowiadały.

 

„Troski Szatana”              (1926) – sukces; Carol Dempster – jedna z gwiazd Griffitha późniejszego okresu, ponoć był w niej zakochany.

W 1928 powrócił do United Artists.

 

„Abraham Lincoln”              (1930) – pierwszy dźwiękowy, nie wypadł źle, ale był montowany przez kogoś innego – Griffith zachorował.

„Walka”              (1931) – kaznodziejski melodramat; korupcja, prohibicja, alkoholizm – bardzo krytycznie przyjęty.

 

Zmarł na atak serca w 1948.

 

¨       NO SCRIPT, czyli scenariusz nie istniejący.

 

Wszystkie największe dzieła Griffitha powstawały bez żadnego scenariusza lub scenopisu, a aktorzy właściwie nie wiedzieli w czym grają.

Połączenie głębokich twórczych przygotowań z natchnioną improwizacją.

Kręcił bez dubli (względy finansowe); potem na czarnym tle dokręcał portretowe sceny o nacechowaniu emocjonalnym.

 

¨       Jak Meyerhold odkrywał kino.

 

Rok 1915 – kino właściwie po 20 latach swego istnienia stało się sztuką. W Rosji do tej „sztuki” podchodzono sceptycznie. Podejście czysto teatralne (chronologia kręcenia, perfekcja w grze aktorskiej i całości tekstu).

Operator – Lewicki.                                 „Portret Doriana Graya”

 

¨       Na tropie Thomasa Harpera Inca (1882-1924) czyli bezsilność historyków kina.

 

Zastrzelony na jachcie przez W. R. Hearsta (wydawca) z zazdrości o Marion Davies – w mroku pomylił go z Chaplinem.

 

Był twórcą westernów. Za najważniejsze uważał w produkcji filmu etapy: scenariuszowy i montażowy. ß antyartystyczny system produkcji.

Systematycznie mylony z innymi twórcami, przypisywano mu całkowicie nieznane filmy

Cieszył się szerokim uznaniem – zwłaszcza we Francji (Delluc)

Uważany za pierwszego liryka i dramaturga ekranu.

Wykreował Williama S. Harta – pierwszą gwiazdę wczesnokowbojskiego filmu – Rio Jim

Stworzył podwaliny dla tego gatunku filmowego i wykreował specyficzną typowość postaci (tchórz, łajdak, pijak, bohater, itd.)

Przełamał tradycję szczęśliwego zakończenia na rzecz unhappy-ending.

Wiele rzeczy pozostaje niewyjaśnionych – jego autobiografia może być udostępniona dopiero po 100 latach. 

Filmy:                            „Aryjczyk”                            „Tchórz”

¨       Koniec Wielkiego Niemowy i dramat mistrzów

 

Przełom dźwiękowy – skutki techniczne, organizacyjne, ekonomiczne, estetyczne, psychologiczne.

Wiele gwiazd filmowych okresu niemego wraz z „przemówieniem” straciło swoją popularność.

 

Oświadczenie Pudowkina, Eisensteina i Aleksandrowa z 1928 roku – problematyka ideowo-artystyczna. Bardzo dramatyczna.

Ogólnie różne kontrowersje związane z dźwiękiem. Panował nastrój żałobny. Zaczęły się pierwsze eksperymenty.

„Bezdomni”              reż. Nikołaj Ekk ­– pierwszy w pełni dźwiękowy film radziecki, cieszył się szeroką popularnością w ZSSR (i tylko tam) – problem reedukacji wykolejonej młodzieży. Mówiono o nim, że był słaby technicznie.

 

Eisenstein powraca z USA – poczwórna porażka; żaden z jego projektów nie został zrealizowany: Que Viva Mexico !, Złoto Suttera, Czarny konsul, Tragedia amerykańska. Był to koniec kina intelektualnego. Zajmował się głównie wykładami teoretycznymi. Po raz kolejny zaczął wyprzedzać swoją epokę.

GWIAZDY

¨       Wamp przy pracy

 

Pierwszy ekranowy wamp – Theda Bara (Właściwie Theodosia Goodman; córka żydowskiego krawca i francuskiej Szwajcarki); Wykreowana przez wytwórnię Williama Foxa – Johny Goldfrap i Al Selig. Otrzymała całkiem nowy życiorys i wzór życia publicznego. Rozpoczęła swoją karierę na równi z Marry Pickford i Lilian Gish. Właściwie wszystko  rozpoczęło się od Mauritza Stillera – „Wampir, czyli niewolnik kobiety” (1912)

Pierwszy film – „Był sobie głupiec / A był on głupcem” (1915); dalej:

„Sonata Kreutzerowska” (według Tołstoja)

„Sprawa Clemanceau” (według Dumasa)

„Dwie sieroty”

„Grzech”

„Carmen”

„Niewolnica”

ß Wszystko w roku 1915; Fox ustalił normę na 9 filmów rocznie.

Potem pojawiają się znacznie większe wymagania; oddźwięki społeczne, kulturowe, moralizatorstwo:

„Zniszczenie”

„Wąż”

„Złoto i kobieta”  

Potem Bara chce odejść od ról typowych wampów w stronę łagodniejszych femmes fatales.

Pojawia się jej pierwsza konkurentka – Beverly Bayne

Rozpoczyna współpracę z Gordonem Edwardsem – 23 filmy !

 

Jej dorobek spowodował szerokie przemiany w kulturze i obyczajowości schyłkowego okresu wiktoriańskiego – szczególnie w przypadku kobiet (styl noszenia się, ubierania, makijaże itd.). Wszystko to zostało wzmożone poprzez ruchy emancypacyjne po wojnie. 

 

„Kleopatra”              (1917) – oszołamiający sukces; jeden z najlepszych filmów w jej dorobku.

 

Po roku 1919 zaczęła się już powoli wypalać, w kolejnych filmach zaczynała stosować autoparodię, jej gwiazda zgasła u początku lat ’30.

 

„Krwawa róża” (1917) – według scenariusza Polaka – Ryszarda Ordyńskiego

 

Wszystkie jej poczynania na ekranie stale wywoływały sprzeciwy cenzury.

 

Zakochała się i przestała kręcić filmy; potem próbowała powrócić – nie udało się; zmarła w 1955 w wieku 65 lat

 

 

 

 

 

„Myśmy stworzyli gwiazdy, a gwiazdy pomogły nam stworzyć filmowy business.” – Adolph Zukor

 

STAR SYSTEM

 

-          Gwiazda nie musi być utalentowanym aktorem, musi tylko roztaczać „glamour” (urok, czar)

-          Gwiazdę można sfabrykować za pomocą zabiegów organizacyjnych i technicznych; (charakteryzacja, dobór ról, metody zdjęciowe, reklamę)

-          Gwiazda stanowi część kapitału wytwórni – musi być zawsze do jej dyspozycji

-          Gwiazda zawsze musi spełniać oczekiwania widza, za które płaci

-          Mitologia gwiazdy ma wpływ na jej popularność (ideał: mit i rzeczywiste życie jako jedno)

 

¨       Dookoła mitu Rudolpha Valentino

 

Włoski emigrant, przybył do USA w 1917 roku, w wieku 23 lat. Swoją karierę rozpoczynał jako tancerz estradowy. Od lat ’20 w filmie. Nowy typ amanta „latin lover” szybko zdystansował dotychczasowego idola – Douglasa Fairbanksa ß wszystko oczywiście za sprawą kobiet. Nie wystarczało jedynie trafiać w gusty, trzeba je było jeszcze wyprzedzać.

„Czterech jeźdźców apokalipsy”, „Dama Kameliowa”, „Krew na piasku” bez „happy endu”

à Rozpoczyna się jego zawrotna kariera; jednocześnie zaczynają się badania nad ekonomiczną stroną mitu (kto ogląda ?, kiedy?, dlaczego ?, ile razy ?, co może jeszcze kupić w związku z idolem ?)

Natasha Rambova ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin