OWOCE WARZYWA.docx

(17 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć z dziećmi 6-letnimi

11.08.2009

 

ZAJĘCIA GŁÓWNE- ŚWIAT WARZYW

 

 

 

Zaproponowane ćwiczenia:

 


·         Oglądanie, dotykanie, wąchanie, opisywanie, smakowanie różnych warzyw- pomidor, ogórek, burak, ziemniak, rzodkiew, pietruszka, marchew, cebula, papryka

·         Wiersz „Urodziny marchewki- czytanie wiersza, wybieranie warzyw występujących w wierszu, nazywanie, etykietowanie, układanie nazw z klocków logo, dzielenie nazw na sylaby, wyróżnianie głoski w nagłosie, głoskowanie, pisanie na tablicy; ruch ilustracyjny do piosenki

·         Dobieranie świeżych warzyw do sylwet- tworzenie zbiorów, przeliczanie, dodawanie, układanie cyfr- wyniku ze sznurka

·         Wyciąganie warzyw z worka, rozpoznawanie ich dotykiem; segregowanie- odkładanie do koszyczka z sylwetą danego warzywa

·         Losowanie zmysłów- rozpoznawanie warzyw w worku „wylosowanym” zmysłem (wzrok, węch, dotyk)

·         Układanie warzywnych puzzli (z uwzględnieniem stopnia trudności- puzzle 4-, 8-, 12- elementowe,

·         Składanie warzyw w całość

·         „Czego brakuje?”- pokazujemy 3, 4 warzywa, kiedy dana osoba się odwróci, jedno

z nich chowamy- zadaniem jest odgadniecie, jakiego warzywa brakuje

·         Klasyfikowanie warzyw wg kształtu- kuliste (koło) i podłużne (trójkątne) do wybranego warzywa dobieramy odpowiednią figurę geometryczna, kolorujemy figurę kolorem warzywa

·         Memo warzywne

·         Sałatka warzywna- na hasło prowadzącego zamieniają się miejscami np. marchew

z burakiem (wg emblematów), na hasło „sałatka warzywna” wszyscy zmieniają miejsce

·         Dobieramy się w pary- na dany sygnał np. przerwa w muzyce dobieramy się w pary wg emblematów

·         Chusta animacyjna- na hasło wywołane warzywa (wg emblematów) przebiegają pod chustą, można też wywołać kolory

·         Gotowanie zupy

 


Każde dziecko otrzymuje znaczek z warzywem. Nauczyciel zaprasza „warzywa” do ustawienia się wokół chusty animacyjnej-pokrywy do garnka, pod którą będą wskakiwać nasze „warzywa”.

- Wszystkie warzywa przygotowane do gotowania powinny być czyste i obrane ze skóry. Nauczycielka wyciąga dużą szczotkę i zaczyna wielkie szorowanie.

- Och! Pani marchewko! Proszę otrzepać się

z ziemi, Panie buraczku, oczyść swój brzuszek. Nauczycielka włącza muzykę. Prowadzący

i dzieci trzymają chustę, poruszają nią w górę i w dół. Na sygnał prowadzącego (przerwa w muzyce) poszczególne warzywa wchodzą pod chustę- pokrywę. Pokrywa zaczyna podskakiwać, jakby woda w kotle się gotowała. Dzieci – warzywa podskakują w przysiadzie pod chustą.


 

·         Ćwiczenie słuchu- gdy muzyka gra w tempie wolnym schylamy się i zbieramy buraki, przy tempie marszowym turlamy się jak ziemniaki, przy tempie szybkim skaczemy jak wyrywane marchewki

·         Karty pracy- przedstawienie propozycji kart pracy z uwzględnieniem stopnia trudności np. dorysuj drugą połowę warzywa samodzielnie lub po śladzie), podpisywanie- samodzielne, po kropkach, po śladzie, wypełnianie konturów wg wzoru, zadania matematyczne- kolorowanie odpowiedniej ilości danego warzywa, kolorowanie wg legendy itp.

·         W warzywniaku- zabawa w sklep- uspołecznienie, ważenie, liczenie na kalkulatorze, nazywanie warzyw, określanie kolorów, liczenie

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin