Współczesne Teorie Socjologiczne – studia stacjonarne
1. G.H. Homas
· Znany najbardziej z badań dotyczących małych grup społecznych.
· Funkcjonowanie społeczeństwa opiera się na nieustannej, wzajemnej wymianie nagród materialnych i niematerialnych pomiędzy jednostkami, a ludzie wchodzą w interakcje z innymi, kierując się bilansem korzyści i strat. Społeczeństwo istnieje dla zaspokojenia swoich naturalnych potrzeb.
· Homansa głównie interesowały podstawowe prawa psychologii (behawioralnej).
- Wszystkie wyjaśnienia ostatecznie muszą być wyjaśnieniami psychologicznymi.
· Każda nauka ma dwa związane ze sobą zadania: odkrycie i wyjaśnienie.
o Odkrycie – proces spostrzegania, wyrażania i sprawdzania danych zależności między własnościami natury, których wcześniej nie znano lub pojmowano jedynie intuicyjnie.
o Wyjaśnienie – proces ukazywania, ze poszczególne odkryte zależności wynikają logicznie z bardziej ogólnych zależności występujących w specyficznych warunkach.
· Twierdzenia Homasa – tworzą nie jako prawa psychologii bechawioralnej:
- Twierdzenie I o sukcesie
- Twierdzenie II o bodźcu
- Twierdzenie III o wartości
- Twierdzenie IV o deprywacji – nasyceniu
- Twierdzenie V o agresji – uznaniu
- Twierdzenie VI o racjonalności
· Pojęcia służące opisaniu jego teorii
- Władza – jest zdolnością dostarczania wartościowych nagród.
- Bodziec – sygnały płynące ze środowiska, na które organizm odpowiada działaniem
- Działanie – zachowania przejawiane przez organizm nakierowane na uzyskiwanie nagród i unikanie kar.
- Nagroda – zdolność przysługująca bodźcowi do świadczenia gratyfikacji lub do realizowania potrzeb organizmu
- Kara – umiejętność bodźca wyrządzenia krzywdy, zaszkodzenia lub zablokowania możliwości zaspokojenia potrzeb
- Wartość – wielkość nagrody jaką przynosi bodziec
- Koszt – nagroda, jakiej trzeba się zrzec, lub kara, na jaką trzeba się narazić podejmując określoną linię działania.
- Percepcja – zdolność do postrzegania, rozważania i oszacowania nagród i kosztów
- Oczekiwanie – wielkość nagród, kar i kosztów, jakie organizm wiąże z określonym bodźcem.
2. S. Seidman
· Teoria socjologiczna a teoria społeczna
· „ponowoczesna narracja”:
- Opisywanie świata społecznego powinno opierać się na wydarzeniach,
- Trzeba dokładnie określać czasowe i przestrzenne ramy
- Postulat „zanurzenia” w kontekście
- Główne punkty odniesienia – konflikty społeczne i przemiany.
3. J.C. Alexander
· Neofunkcjonalista. Trzy aspekty neofunkcjonalizmu:
1) nie wyrzucamy do kosza tradycji funkcjonalistycznej, chcemy zrewidować tradycje
2) współczesny neofunkcjonalizm chce systematyzować z teorii Parsonsa i z teorii konkurencyjnych
3) współczesny neofunkcjonalizm wyłania się w pewnym historycznym klimacie.
· Krytykował Parsonsa. Odrzucił rozumienie imperatywów funkcjonalnych (AGIL).
· Roszczenie do racjonalności – wysuwać takie roszczenie to twierdzić, ze teoria socjologiczna jest w stanie osiągnąć taka perspektywę patrzenia na społeczeństwo, która będzie cechować większa rozległość i ogólność niż partykularny świat przezywany teoretyka i partykularna perspektywa jego grupy społecznej.
o Teoria ogólna – odgrywa kluczową, często niedocenioną rolę w socjologii.
· Kontinuum naukowej myśli społecznej. Uprawianie socjologii można rozumieć jako kontinuum rozciągające się od tego, co najbardziej abstrakcyjne, ogólne i metafizyczne, do tego, co konkretne, empiryczne i faktualne:
Abstrakcja Presupozycja (założenia) Orientacje ideologiczne Modele Pojęcie Definicje klasyfikacja Prawa Twierdzenia Założenia metodologiczne Zdania obserwacyjne Prawa konkretne
· Dwa rodzaje aktywności, które dotyczą różnych elementów kontinuum:
· Dwa sposoby odniesienia się do teorii działania:
· Problem porządku, ładu społecznego
è Świat społeczny wykazuje powtarzalne wzory, prawidłowości i ujednolicenie.
è Porządek – nieprzypadkowość, istnieje we wszystkich typach i formach układów społecznych.
è Są dwa przeciwstawne podejścia:
4. Pragmatyzm (nowy nurt w filozofii) – William James, Charles Sanders Peirce
· Pragmatyzm wziął swój początek z empiryzmu angielskiego i XIX-wiecznej psychologii. Powstał jako reakcja na panujący w USA pod koniec XIX wieku racjonalistyczny idealizm.
· Głównymi przedstawicielami byli Charles Sanders Peirce, który stworzył nazwę "pragmatyzm" i opracował istotne idee systemu oraz William James – który nadał mu kształt i spopularyzował.
· Zburzył tradycje spenceryzmu. Nie pojmował człowieka jako czegoś gotowego, na co działa społeczeństwo. Idea świata otwartego – stałe miejsce ma niepewność, wybór, szerokie możliwości, dowolność
· Wolność optymistyczna – aktywistyczna koncepcja człowieka. Człowiek: podmiot działający (a nie podmiot natury, obserwator otaczających go procesów) o nieograniczonych możliwościach.
· Najważniejsze są ludzkie interakcje. Społeczeństwo – zbiór oddziaływujących ludzi na siebie, proces zrzeszania się, w taki sposób, że doświadczenia, idee, wartości są przekazywane i stają się wartością wspólną; procesowi zrzeszania się podporządkowane: jednostka, zinstytucjonalizowane organizacje.
· Centralne pojęcie – proces – procesualne tworzenie świata społecznego
· Pragmatyczna teoria prawdy zakłada, że użyteczność stanowi kryterium prawdziwości sądów i pojęć.
5. William James (1842-1910)
· Psycholog i filozof (uważał się za nich), nie stworzył żadnej uporządkowanej teorii
· Jako psycholog wprowadził do psychologii i socjologii pojęcia takie jak:
nawyk, instynkt, strumień myśli, jaźń społeczna
· Od Jamesa rozpoczyna się też interakcjonizm symboliczny
· badanie procesów społecznych jest badaniem jednostki ludzkiej
· proces tworzenia jednostkowej tożsamości przez interakcje z innymi
· jaźń społeczna - kształtuje się z interakcji społecznej; nie negował przy tym genetycznych, wyróżnianych skłonności
· nawyk – ważna rola wyjaśniania zachowań jednostek w społeczeństwie
· przeorientowanie psychologii na badania nad wyuczonymi zachowaniami
· aktywistyczna koncepcja człowieka - jako integracji części środowiska; środowisko zmienia się w skutek aktywności ludzkiej
· zmieniając środowiska człowiek zmienia się sam, zmieniając siebie zmienia środowisko (w interakcjach społecznych kształtuje siebie i społeczeństwo)
· w procesie poznawania świata człowiek: podmiot poznający („ja” empiryczne):
o wszystko co jednostka nazywa swoim
o ciało, psychika
o rozszerzona jaźń społeczna;
o podmiot poznawczy (me)
6. John Dewey
· Amerykański filozof i pedagog, ur. 20 października 1859 w Burlington w stanie Vermont, zm. 1 czerwca 1952 w Nowym Jorku)
· Przedstawiciel amerykańskiego progresywizmu. Twórca koncepcji szkoły pracy (1896–1902) w Chicago. Wykładał między innymi na uniwersytetach w Nowym Jorku na Uniwersytecie Columbia od 1904 oraz w Chicago, uważany jest za najwybitniejszego filozofa Ameryki.
· Nawiazywał do pragmatyzmu Charlesa Peirce’a, i Williama Jamesa.
o Polegał on na rozumieniu doświadczenia jako istoty prawdy – prawdziwe jest to co sprawdza się w działaniu jako prawdziwe.
o Doświadczenie jest źródłem zdobywania i weryfikowania wiedzy,
· Koncepcja szkoły pracy
o W szkole nie było lekcji i przedmiotów, ośrodkiem był problem, który napotykało dziecko w codziennym życiu i jego rozwiązanie mające doprowadzić do nabywania wiadomości, szkoła miała stwarzać sytuacje będące źródłem owych problemów.
o Dewey wyodrębnił etapy myślenia prowadzące do rozwiązania problemu:
· Psycholodzy i socjolodzy powinni zajmować się: organizmem i środowiskiem jako rezultatem działalności ludzi
· Odrzuca pojęcie instynktów – przyjmuje pojęcie impulsów
· Podkreśla rolę socjalizacji – „ludzkie zachowania w których pierwotne jest to co nabyte”
· Nawyk – siła konserwatywna, potrzeba; pozwala utrzymać wszystko na sowim miejscu; nabyta predyspozycja do sposobów reagowania (dziś definicja postaw);
· Wyjaśniać zachowanie jednostki tzn. zająć się procesem komunikowania się ludzi.
· Dewey, Cooley – małe grupy – pochodna systemu komunikowania w jakich jednostki żyją
...
sweetychomik